Fiberpackning istället för kopparpackning?

Lite otydlig kanske.

Jag menar oljepluggen och möjligen banjokopplingar.

Jag tänker mig att fiberpackningar är för mjuka för att man skall kunna uppnå korrekt moment i skruvförbandet utan att deformera packningsringen helt. Men det är en gissning...

Jag tänker mig att fiberpackningar är för mjuka för att man skall kunna uppnå korrekt moment i skruvförbandet utan att deformera packningsringen helt. Men det är en gissning...

Det var en av mina första tankar men eftersom fp tätar vid ett lägre moment än kp så behöver man inte ha ett lika högt moment.

Jag gissar att fp är dyrare än kp och svårare att tillverka själv.

Några anledningar till att jag undrar är dels för att fiberpackningar är lättare att få tag på i rätt storlek, man behöver inte åka till en mc butik och så behöver man inte byta packning lika ofta.

Det var en av mina första tankar men eftersom fp tätar vid ett lägre moment än kp så behöver man inte ha ett lika högt moment.

Fast momentet avgörs ju av vad skruvförbandet vill ha för moment för att inte vibrera loss. En M10 i aluminium skall ju dras med 35N och då tror jag att en fiberpackning blir väl deformerad.

Men att den är dragen med ett högre moment betyder inte att det sitter hårdare eller tätar bättre, det betyder bara att det krävs en större kraft för kopparen att forma sig efter tex bulten och tråget.

Fast momentet avgörs ju av vad skruvförbandet vill ha för moment för att inte vibrera loss. En M10 i aluminium skall ju dras med 35N och då tror jag att en fiberpackning blir väl deformerad.

Kanske är så men borde det inte bli mindre vibrationer men en fiberpackning?

Dåligt formulerat..

Men ett material som är mjukare borde väl jämna ut vibrationerna?

Får tillägga att jag bara spekulerar då jag inte är någon mästare på fysik.

Men ett material som är mjukare borde väl jämna ut vibrationerna?

Får tillägga att jag bara spekulerar då jag inte är någon mästare på fysik.

Fast en skruv som inte sitter draget med rätt moment arbetar ju för att minska momentet om den får möjlighet.

Typ var gång den fjädrar ihop lite så kryper den ytterst lite i gängorna, och det är ju aldrig åt "rätt" håll.

Jag använder också Tredoring även kallat Gummistålbricka till oljepluggen. Är Tredoringen lite för stor för att centrera perfekt runt oljepluggen har jag lagt några cm lagom tjock elsladd böjt till en en rund ring runt pluggen och innanför Tredoringens gummi. Snitsaren lägger såklart vid behov en lagom O-ring innanför Tredoringen.
Tredoring till oljeplugg kostar ca 2kr/st hos SWEDOL.
Oljepluggen drar jag normalt med 1/2 till 2/3 av angivet moment. Plugggängan är ju oljig och ger mycket högre kraft vid åtdragning än torr plugg. Och det här momentet räcker med Tredoring. Det är ju ingen metalltätning som måste dras till metallen flyter.
För att garantera att oljepluggen inte lossnar borrar jag hål genom 6-kanten på oljepluggen och säkrar oljepluggen med rostfri ståltråd till en rostfri slangklämma som sitter runt oljefiltret.
Varför? Därför att sönderdragna gängor är ett vanligt ämne på SH och jag har läst en tråd där TS tappade oljepluggen på en tur i skogen. TS löste det genom att skära ny oljeplugg av en trädgren och dra hojen till en bensinstation för att fylla på olja. Lät jobbigt. Mindre jobbigt med borrad plugg och ståltråd.
http://www.swedol.se/catalogsearch/result/?q=gummistålbricka

Last edited:
Jag använder numera alltid en "Tredotätning" till alla oljeledningar.
Den består av en stålbricka med en invulkad tätring av Nitrilgummi. Används som standard i hydraliksystem och finns i både "tum" och "mm", till oljetråget använder jag dessutom en plugg avsedd för hydraliksystem tillsammans med "Tredotätningen".

https://www.google.se/url?q=http://...9QEwBg&usg=AFQjCNEL1a8M4KtWzJQi482JC5OtvPIz6Q

KentW

Har du placerat Tredotätningen mellan något? Om inte så är jag lite förvånad att den håller tätt. Du har om den trots allt är tät mer metallisk tätning än via gummit.
Tredo är väl om jag kommer ihåg rätt tänkt att sitta i förband som vid åtdragning inte roterar t.ex som i skarvar i hydrauliksystem där tätningen är placerad mellan två stillastående tätflänsar på t.ex rör och förbandet omslutet av mutter + gängor som bara har spännande och ingen tätande funktion.

Har du placerat Tredotätningen mellan något? Om inte så är jag lite förvånad att den håller tätt. Du har om den trots allt är tät mer metallisk tätning än via gummit.
Tredo är väl om jag kommer ihåg rätt tänkt att sitta i förband som vid åtdragning inte roterar t.ex som i skarvar i hydrauliksystem där tätningen är placerad mellan två stillastående tätflänsar på t.ex rör och förbandet omslutet av mutter + gängor som bara har spännande och ingen tätande funktion.

Den är tänkt till förskruvningar, i flänsförband nyttjar man traditionell o-ring.

Men om han nu inte har placerat tätningen mellan något så betyder det ju att han kör runt på en ren tredobricka.:D

Idag används Tredotätningar i förband som roterar när de dras åt. En förklaring kan vara att tekniken utvecklats sedan du läste om Tredotätningar. Jag gissar att Tredo är ett namn och när patentet gick ut var det fritt fram för andra tillverkare att ta fram Gummistålbrickor.
Vi använder på jobbet Gummistålbrickor enbart i förband som roterar när de dras åt.
Och att de håller gastätt vid tryck uppåt 200bar gav idén att prova till oljepluggen.
För jag bor närmare SWEDOL än nån MC-firma i Göteborg som kunde ha kopparpackning á 15kr hemma.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...