Fick en 2:a på besikningen pga "not for highway use" (Däck)

Highflyer

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Lite överallt..
Hoj
r1, cb900f
Hallå!
Nån som vet om det är rimligt att få avslag på mc-däcken pga att det står "not for highway use" på dem?
Det är skurna slicks med bra mönster, dock mest på sidan.
Besiktningsgubben tvekade länge innan han utbrast "aah, här står det not for highway use, det är racedäck, du får inte köra med dem på landsväg..."

Han gav en 2:a "däck, otillåten ändring", ska man bara acceptera eller kan man överklaga?
 
Last edited:

Highflyer

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Lite överallt..
Hoj
r1, cb900f
jo men "not for highway use" gäller väl bara i usa? Däcken i övrigt har ju mönster så varför skulle de inte vara legala på gatan?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Är det mönster från fabrik så står det väll inte "not for highway use" det är väll rena snicks och rena regndäck det står så på? eller har jag fel.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Slicks skulle jag inte köra med på gata... !

De kommer underprestera i regn / blött underlag, och även när det är lite för kallt ute (vårdagar).

Jag hatar plötsliga släpp för att man glömt kört X antal km/mil (i ditt fall som kör på gata), dessa däck kan till slut linda dig runt en lyktstolpe när du minst anar det. Eller varför inte in i ett vägräcke för att du inte värmt upp däcken ordentligt.

På gata är det verkligen bättre att köra gatdäck gjorda för sporthojar!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jo men "not for highway use" gäller väl bara i usa? Däcken i övrigt har ju mönster så varför skulle de inte vara legala på gatan?

Istället för att överklaga och dra igång en cirkus är det väl bara att kränga på legala däck och ombesiktiga.
Jag kan LOVA dig att det inte är värt besväret att överklaga eller vad du nu har tänkt....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det mönster från fabrik så står det väll inte "not for highway use" det är väll rena snicks och rena regndäck det står så på? eller har jag fel.

Står så på crossdäck också.

Fast jag har aldrig haft problem att besikta med sådana. Inte ens då dom varit endurodubbade med 7 mm långa "spikar" utstickande.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Lägg upp en bild på däcket, ser snabbt om den är gatlaglig eller inte:fakta
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skurna slicks är väl inte lagligt?
Endurohojen har jag också alltid besiktigat med crossdäck märkta med Not for highway use.
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
detta är ett slicks som är skuret man ser de runda slitagevarnarna altså byt däck o bes om
 

Highflyer

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Lite överallt..
Hoj
r1, cb900f
ok, men känns lite surt då han grundade avslaget på att det står not for highway use, inget annat. Då borde det inte gå att besikta crossar, enduros mm.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För det första kan man ju fråga sig varför du vill ha fel typ av däck på hojen? Dom har urusel livslängd, är inte gjorda för att köras pissljumna på allmän väg och tål som sagt fukt lika bra som sockervadd.

Sen saknar dina däck den märkning som klassar dom som gatdäck, så du kan överklaga bäst du vill, du kommer aldrig att få igenom det iaf. Att en cross/enduro går igenom med nabbdäck med fel märkning är mindre konstigt, alla såna däck suger på asfalt, och det är inte det dom är till för, vare sig däck eller hojar så dom kollar troligen mindre noga, alternativt har ett visst överseende. Din hoj går trots allt fortare på ettan än såna hojar gör på sexan ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Enduros kan man besiktiga, men de är inte gjorda för att köra på "highways".
Crossar är svåra att besiktiga av andra skäl.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ok, men känns lite surt då han grundade avslaget på att det står not for highway use, inget annat. Då borde det inte gå att besikta crossar, enduros mm.

Kolla på din egen bild med lite förnuft så inser du nog att det var de bristfälliga mönstret som stack ögonen på besiktningsmannen. Skulle du haft mer mönster på mitten skulle han nog ha släppt igenom dig oavsett vad det stod på däcket. Tror dina däck dessutom redan är ganska slitna på mitten? Man ser inga slitagevarnare på bild annat än en bra bit ut på sidorna så det är min gissning.

Han sökte bara ett giltigt skäl att inte släppa igenom det han såg var och bedömde vara olämpligt.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Förstår inte hur svårt det kan va , not for highway use innebär som så många andra redan påtalat att dom inte ä gatlegala , min gissning är att du köpt beggade skurna slicks i hopp om att spara några kronor på ditt hojåkande istället för att köpa däck som är anpassade för gata , nu fick du dock avslag och försöker få lite ryggdunkningar på din hulkande gråtande rygg genom att starta en tyck synd om mig tråd . Väx upp , skaffa gatdäck och skulle du få för dig att åka bana så kränger du på slicksen .
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top