Alledenstore
Medlem
Alla crossar ska servas med täta intervaller
Absolut, tänk bara på att små 125or varvar en del, vilket kräver täta oljebyten och eventuellt kolv samt lager osv.
Crossmotorcyklar är ju ett tävlingsfordon, där de inte har komfort eller lathet som prioritering.
De går hårt och går bra, men de kräver underhåll.
Se det som en rallybil, otroligt roliga, snabba och tuffa, men det är inget man använder som transport, just för att de slits av att köras.
Det kvittar fullständigt om du har en Honda cr80 eller en Kawaski kx80, same shit different name.
Liksom cross som cross, i grund och botten samma sak.
Kolvbyte, lager, olja, osv osv.
Köp istället en medelstor fyrtaktare, om du ändå inte ska tävla så spelar det ingen roll om du kan hantera fordonet rätt ändå.
Men exempelvis en 5-650 enduro, fyrtaktare är inte lika krävande, men de kräver underhåll, som ventiljusteringar och oljebyten. Dock behöver du sällan byta större delar om du inte kör väldigt hårt.
jahamen kanske det finns någon annan cross som man kan ta det lite lugnare kanske en honda cr80-85 eller crf100
Så? Ingen 2takt ;( 4takt verkar vara lättare eller vad är det för skillnad mellan dem? Förstår mig inte riktigt på dem. Är 4 takt lättare eller sorry för trögfattandet men.... vill verkligen sätta pengarna på rätt cross
Pratar du om vikt? Isf så är tvåtaktaren ofta lättare
Rent tekniskt så är väl tvåtaktaren också lättare, inga ventiler osv att hålla reda på.
Men om du inte kör hårt, eller behöver ha något som är perfekt i vikt/kraftförhållande så vore det nog lättare för dig att ha en större enduro, olja och filter (oljefilter och luftfilter) bör du ju byta regelbundet oavsett var du kör bara för att inte riskera något, ventilspelet kan jag nästan garantera att du inte behöver oroa dig för om motorn inte gått hårt.
Fjuttar du runt lite på grusvägar utan att vrålgasa så håller de sig i rätt läge betydligt längre än om du åker på bana eller så.
Fyrtaktaren i övrigt är ju krångligare uppbyggd än tvåtaktaren, men sålänge du sköter om den så ska det inte behövas några grövre ingrepp i den![]()
Men eftersom 2takt 4takt tas hand om likadan så är det nog bäst att köpa 2takt ja kommer ändå köra lungt på den då kanske man inte behöver byta större grejer på den eller är 4taktarna bara så
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |