Fiddy eller ktm 125sx

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Crossmotorcyklar är ju ett tävlingsfordon, där de inte har komfort eller lathet som prioritering.
De går hårt och går bra, men de kräver underhåll.

Se det som en rallybil, otroligt roliga, snabba och tuffa, men det är inget man använder som transport, just för att de slits av att köras.

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
jaha :D men kanske det finns någon annan cross som man kan ta det lite lugnare kanske en honda cr80-85 eller crf100

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Husaberg FS570
Annars finns det ju ENDURO cyklar... Brukar oftast vara lite nervässade o inte lika hetsiga, Ofta fler växlar o även längre mellan växlarna... O du brukar inte behöva vrålserva om du inte konstant ligger på 10000 varv...

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Crossmotorcyklar är ju ett tävlingsfordon, där de inte har komfort eller lathet som prioritering.
De går hårt och går bra, men de kräver underhåll.

Se det som en rallybil, otroligt roliga, snabba och tuffa, men det är inget man använder som transport, just för att de slits av att köras.

Heh ja jag förstår men jag har alltid velat ha en som barn men kanske en 80cc är lugnare då typ kanske en kawa kx80 eller honda cr80-85. Och detta med att tvätta filtern behövs ju kanske inte så ofta eftersom jag inte kommer att köra i dammiga ställen heh men kanske en ktm 125sx blir nog bra eftersom alla behöver tas hand om likadan :)

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Det kvittar fullständigt om du har en Honda cr80 eller en Kawaski kx80, same shit different name.
Liksom cross som cross, i grund och botten samma sak.

Kolvbyte, lager, olja, osv osv.

Köp istället en medelstor fyrtaktare, om du ändå inte ska tävla så spelar det ingen roll om du kan hantera fordonet rätt ändå.
Men exempelvis en 5-650 enduro, fyrtaktare är inte lika krävande, men de kräver underhåll, som ventiljusteringar och oljebyten. Dock behöver du sällan byta större delar om du inte kör väldigt hårt.

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Det kvittar fullständigt om du har en Honda cr80 eller en Kawaski kx80, same shit different name.
Liksom cross som cross, i grund och botten samma sak.

Kolvbyte, lager, olja, osv osv.

Köp istället en medelstor fyrtaktare, om du ändå inte ska tävla så spelar det ingen roll om du kan hantera fordonet rätt ändå.
Men exempelvis en 5-650 enduro, fyrtaktare är inte lika krävande, men de kräver underhåll, som ventiljusteringar och oljebyten. Dock behöver du sällan byta större delar om du inte kör väldigt hårt.

Hmm kan du ge mig någon länk som innehållet en sådan cross :p

Last edited:

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Så? Ingen 2takt ;( 4takt verkar vara lättare eller vad är det för skillnad mellan dem? Förstår mig inte riktigt på dem. Är 4 takt lättare eller sorry för trögfattandet men.... vill verkligen sätta pengarna på rätt cross

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
jaha :D men kanske det finns någon annan cross som man kan ta det lite lugnare kanske en honda cr80-85 eller crf100

Låt säga, helt teoretiskt, att någon precis fyllt 20, inte har någon deklarerad inkomst och bor hemma med sina 2 systrar, 1 och 2 år äldre. Inte heller dem har någon deklarerad inkomst. Pappa i 50 års åldern deklarerar inte heller han några stora summor, och är då den huvudsakliga försörjaren.

Kanske är då inte motorsport rätt sak att ge sig in i, då det oavsett nivå kommer kosta pengar, mkt pengar. Kräver kompetens att mecka, och vänner som har koll på vad som bör och inte bör göras. Det är inget som går att lösa helt och hållet via ett internetforum, inte då man går in med 0 erfarenhet och 0 kompetens.

Måhända att cykla bmx med polarna eller ge sig in i fotboll i något lokalt divsion 5 lag kan vara ett bättre val, för alla inblandade.

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Så? Ingen 2takt ;( 4takt verkar vara lättare eller vad är det för skillnad mellan dem? Förstår mig inte riktigt på dem. Är 4 takt lättare eller sorry för trögfattandet men.... vill verkligen sätta pengarna på rätt cross

Pratar du om vikt? Isf så är tvåtaktaren ofta lättare :brynad

Rent tekniskt så är väl tvåtaktaren också lättare, inga ventiler osv att hålla reda på.

Men om du inte kör hårt, eller behöver ha något som är perfekt i vikt/kraftförhållande så vore det nog lättare för dig att ha en större enduro, olja och filter (oljefilter och luftfilter) bör du ju byta regelbundet oavsett var du kör bara för att inte riskera något, ventilspelet kan jag nästan garantera att du inte behöver oroa dig för om motorn inte gått hårt.
Fjuttar du runt lite på grusvägar utan att vrålgasa så håller de sig i rätt läge betydligt längre än om du åker på bana eller så.

Fyrtaktaren i övrigt är ju krångligare uppbyggd än tvåtaktaren, men sålänge du sköter om den så ska det inte behövas några grövre ingrepp i den:tummenupp

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Pratar du om vikt? Isf så är tvåtaktaren ofta lättare :brynad

Rent tekniskt så är väl tvåtaktaren också lättare, inga ventiler osv att hålla reda på.

Men om du inte kör hårt, eller behöver ha något som är perfekt i vikt/kraftförhållande så vore det nog lättare för dig att ha en större enduro, olja och filter (oljefilter och luftfilter) bör du ju byta regelbundet oavsett var du kör bara för att inte riskera något, ventilspelet kan jag nästan garantera att du inte behöver oroa dig för om motorn inte gått hårt.
Fjuttar du runt lite på grusvägar utan att vrålgasa så håller de sig i rätt läge betydligt längre än om du åker på bana eller så.

Fyrtaktaren i övrigt är ju krångligare uppbyggd än tvåtaktaren, men sålänge du sköter om den så ska det inte behövas några grövre ingrepp i den:tummenupp

Så vad säger du då? 2takt eller 4takt vilken är typ lättast att ta hand om och vilken är då bäst :D

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Men eftersom 2takt 4takt tas hand om likadan så är det nog bäst att köpa 2takt ja kommer ändå köra lungt på den då kanske man inte behöver byta större grejer på den eller är 4taktarna bara så

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Men eftersom 2takt 4takt tas hand om likadan så är det nog bäst att köpa 2takt ja kommer ändå köra lungt på den då kanske man inte behöver byta större grejer på den eller är 4taktarna bara så

Ska man prata ekonomi så är en fiddy bra mycket billigare än en cross om nåt går sönder. Klart att en sönderkörd fiddy kontra en fräsch cross o säg en säsongs körning kanske kostar mer men om nåt går sönder så kostar crossen mer.
Fiddyn kör du hur långt som helst med sin 3 liters tank medans crossen kanske drar 3 gånger mer, dock så går den 3 gånger bättre också:D
Med fiddy ska du tänka på att köpa en märkesfiddy för dessa såkallade "kinamodeller" går inte att hitta reservdelar till.
Har själv både haft ett antal fiddys och cross men skulle jag välja på rolighetsfaktor så är det cross som gäller. En cross har inga begränsingar vart du kan köra men fiddy kräver sitt underlag.
Så mitt svar om du ska ha en 125 cross vs fiddy : Har du ekonomin till cross så köp den men om du har begränsat me pengar så börja med en märkes fiddy.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
App app app ....
Tänk på att du i en 4 takt har 4 st kolvuppstudsar fjädrar en för varje takt som måste bytas efter var 5:te timma.

Det är viktigt att inte blanda ihop dessa fjädrar vid byte då de är olika starka...

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Heh jag har ganska mycket bra ekonomi men hur dyrt kan det bli med en cross och med fiddyn vad för märke ska det vara på den då? Men jag har hört att dem går sönder ganska fort än en cross så det blir ju inte billigare med fiddy kanske :D Om ni har någonsin har hört om myrgången i trollhättan så är det där jag ska köra

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Om du köper en fiddy så får du tänka på att fluxkappacitatorn inte är en evighetsmaskin. Spec. Inte dom från Turkiet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år