Fikaräser av Honda CB750F

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
... Apropå att jag inte orkar leta bakåt i tråden då... Har du haft av tråget? Den där smeten kan ställa till med betydande problem. Brukar använda Hylomar om det är tvunget.

Ventilkåpsskruvarna ja. Bottnar de går de av snabbare än man hinner känna nåt.
Tänk att det finns fler som använder det där som något allround mirakelmedel. Ett utmärkt tips, tack för det. Som svar på din fråga, nej! Men känns genast mer aktuellt nu. Jag som just bytt oljan... Nåväl får väl samla upp och återanvända :tummenupp
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu har jag inte läst hela tråden men...

Jo, det har jag nog gjort, pö om pö. Till saken då. Lillebror hade en nersunkad cb 750K som snikig första tunga hoj, (samma motor). Vid en okulär besiktning kunde man fastställa att förre ägaren hade använt en betydande del av hans bror bilmekanikerns förråd av orange packningsgucka. Med ventilkåpan borta såg vi att det var värre på insidan än utsidan. Med tråget borta konstaterade vi att silen såg ut som en kantarell om än i något mer distinkt brandgul kulör. Där kunde ingenting passera, inte ens olja.

Apropå att jag inte orkar leta bakåt i tråden då... Har du haft av tråget? Den där smeten kan ställa till med betydande problem. Brukar använda Hylomar om det är tvunget.

Ventilkåpsskruvarna ja. Bottnar de går de av snabbare än man hinner känna nåt.

Tänk att det finns fler som använder det där som något allround mirakelmedel. Ett utmärkt tips, tack för det. Som svar på din fråga, nej! Men känns genast mer aktuellt nu. Jag som just bytt oljan... Nåväl får väl samla upp och återanvända :tummenupp

Ta en titt på hur min sil såg ut :)
http://www.sporthoj.com/forum/showt...Caf%E9-racer&p=6231372&viewfull=1#post6231372

Edit: du behöver bara ta bort tråget. Silen sitter i en tätning och dras ur, det är inget stort jobb förutom att behöva skruva bort tråget underifrån!
 
Last edited:

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Efter att ha skrivit ett utförligt inlägg om hur jag hittade tändfelet och löste det försvann det. Så bjuder endast på kortversionen. Visade sig vara en kortslutning i de gula kablarna från CDI:n på vevaxeln de som går till tändspolen för 2:an och 3:an. Någon Kalle Anka hade pressat fast trådarna mellan motorkåpan och växellådan så bägge de gula hade skavts upp och kortslöts. Har inte provstartat, man ska inte ropa hej förrän man är över ån. Bilder nedan.
image.jpg image.jpg

Trodde det var fel på denna först s.k. Pulse generator. Hör det till vanligheterna att en halv deciliter olja ligger i botten av kåpa?
image.jpg

När jag ändå höll på påbörjade jag arbetet med att omlokalisera det mesta till kutsen.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Efter att ha skrivit ett utförligt inlägg om hur jag hittade tändfelet och löste det försvann det. Så bjuder endast på kortversionen. Visade sig vara en kortslutning i de gula kablarna från CDI:n på vevaxeln de som går till tändspolen för 2:an och 3:an. Någon Kalle Anka hade pressat fast trådarna mellan motorkåpan och växellådan så bägge de gula hade skavts upp och kortslöts. Har inte provstartat, man ska inte ropa hej förrän man är över ån. Bilder nedan.
View attachment 427617 View attachment 427618

Trodde det var fel på denna först s.k. Pulse generator. Hör det till vanligheterna att en halv deciliter olja ligger i botten av kåpa?
View attachment 427619

När jag ändå höll på påbörjade jag arbetet med att omlokalisera det mesta till kutsen.

Gött och hitta ett fel i alla fall!

Oljan är fullt normalt, det går olja genom ett hål i blocket vid vevaxeln ungefär. Jag fick torka olja från golvet när jag upptäckte det :)
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Gött och hitta ett fel i alla fall!

Oljan är fullt normalt, det går olja genom ett hål i blocket vid vevaxeln ungefär. Jag fick torka olja från golvet när jag upptäckte det :)
Precis, håller tummarna! Haha samma här. Den var ny blandad med en geggig svart sörja i botten :brynad
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Man ska inte göra det lätt för sig är nog mitt motto. Än har ingen provstartning skett. Håller fortfarande på med att flytta elen till kutsen. Får nog bli att bygga en liten låda
image.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Sänkte framgffeln för att tanken skulle ligga vågrät med sadeln. Någon som vet om man kan ha separata nipplar för gaffeloljan ist för den slangen som nu sammanlänkar bägge dämparna.
Slangen är väl för luft?
Du borde kunna köra utan slang, var bara noggrann så att du har samma lufttryck i bägge benen.

Eller kör lite mer olja och skippa övertrycket.
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Slangen är väl för luft?
Du borde kunna köra utan slang, var bara noggrann så att du har samma lufttryck i bägge benen.

Eller kör lite mer olja och skippa övertrycket.
Haha jaså? Har så dålig koll på uppbyggnaden i dämparen.. Ska pröva och se, tack för hjälpen :yoparty
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
image.jpg image.jpg

Tillräckligt prydligt för att tillfredsställa, bästa är att få bort det från utrymmet i mitten.
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
... Och JA! Monstret röt igång, om än med lite gas för att hållas vid liv. Men fan vad skönt.
 
Last edited:

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Lite smått och gott har gjorts sedan senast

• återanvänt varvkabeln som plugg i ventilkåpan
• tagit ned styrkronan
• kapat styrlås
• polerat dämparna
• modifierat styrkronan efter behov
• monterat led blinkers samt ett ljusterbart relä
• beställt separata luftnipplar till dämparna
• hämtat en cykeldator

Nu ligger styrkronan och styrbyglarna och torkar från en mindre professionell lackering. Någon som vågar gissa vad de extra hålen kan vara till för?
Måste även medge att jag inte är ett stort fan av mina röda tändkablar.

image.jpg
 
Last edited:

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
vill du hellre ha en svarvad plugg till toppen kan jag nog fixa det. Gjorde en till min
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
vill du hellre ha en svarvad plugg till toppen kan jag nog fixa det. Gjorde en till min
Tack fläsket! Är ganska nöjd över resultatet. Bankade ihop hålet med en hammare och tålamod. Fin kontrast tycker jag. Men jag är mer intresserad av att köpa diverse distanser. Kanske vi kan komma överens om något när jag vet måtten?
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
Tack fläsket! Är ganska nöjd över resultatet. Bankade ihop hålet med en hammare och tålamod. Fin kontrast tycker jag. Men jag är mer intresserad av att köpa diverse distanser. Kanske vi kan komma överens om något när jag vet måtten?

Man ska aldrig underskatta bonnameck! Du kan skicka PM så ska vi se vad vi kan slänga ihop =)
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Monterat styrkronan igen. För tillfället är det egentligen bara att koppla in indikationslampan för blinkers till samma (måste ha någon diod som elen går en enkelväg genom?!) och varvräknaren. Insåg att jag köpt en för två cylindrar och fyrtakt, men det bör vara detsamma eftersom de går i par?

image.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Koppla en diod från en blinker på varje sida, med "pilen" i riktning mot din indikator.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top