Film 250R onboard at Sviestad

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Sex är överskattat, bankörning är underskattat :tungan

Till höst kan man leta reda på nå fruntimmer och deppa sig igenom hela vintern, men på våren skall man va fågelfri :fyllisar
Har du dumpat Maggan?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ha ha ha, jag skrattar lika gott varje gång jag ser en av dina filmer. Det kittlar i magen när man sitter och väntar på att musiken ska starta för man vet att det kommer skratta, denna gång var inget undantag. Bra klippt också.

Nog för att man är part i målet men var det inte en kanonfilm så säg! Det förtjänar att nämnas att Tobias använde ett vidvinkelobjektiv som jag tycker gör den största skillnaden mot de flesta andra hemmafixade filmer man ser. Vandringen upp till besiktningen har lite TV-känsla över det hela. Lite GP grid walk, liksom. Och ljudet sen då, vilket ljud!
 

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
GSXR1100R skrev:
Sex är överskattat, bankörning är underskattat :tungan

Till höst kan man leta reda på nå fruntimmer och deppa sig igenom hela vintern, men på våren skall man va fågelfri :fyllisar

Man skaffar sig inget över vintern heller.. då däckar man bara om :tummenupp
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Riktigt skoj att se ombordbilder och ljud från en tvåtaktsracer. Det blir ju helt annorlunda med upp och nerväxlingar jämfört med oss dieselåkare. Man blir sugen ju. Bra film, ljud och klippning! :tummenupp Du är inte helt talanglös Micke. :hihi
Tack oxo till Felteknik som var upphovet till ombordfilmen. :tummenupp
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Sambon vaknade till liv i sängen och frågade trött
-Är det moppar nu oxså :D

Kanon film för oss övriga som aldrig förstått det där med tvitakt :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kul att så många som möjligt får en inblick i hur det är för en nybörjare att köra 205 Racer. Men jag tycker att Micke hade kunnat bjuda på fler av mina grymma inbromsningar in i Esset och Torparn där jag tar in enooormt mycket mark till Stellan – för att bli avhängd i utgångarna. Det är svårt att inte flina åt ljudet när hojen hostar iväg från startplattan och det vansninniga tjutet när ettan åker i in i Esset, Torparn och Bergskurvan.

:banana
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Kul att så många som möjligt får en inblick i hur det är för en nybörjare att köra 205 Racer. Men jag tycker att Micke hade kunnat bjuda på fler av mina grymma inbromsningar in i Esset och Torparn där jag tar in enooormt mycket mark till Stellan – för att bli avhängd i utgångarna. Det är svårt att inte flina åt ljudet när hojen hostar iväg från startplattan och det vansninniga tjutet när ettan åker i in i Esset, Torparn och Bergskurvan.

:banana
Tänkte på det där när jag såg filmen. Måste du verkligen ned på ettan? Antar att det krävs mycket balls och hög kurvhastighet för att använda tvåan, men ettan kändes alldeles för låg.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Kul att så många som möjligt får en inblick i hur det är för en nybörjare att köra 205 Racer. Men jag tycker att Micke hade kunnat bjuda på fler av mina grymma inbromsningar in i Esset och Torparn där jag tar in enooormt mycket mark till Stellan – för att bli avhängd i utgångarna. :banana

Vet du varför du blir avhängd i utgångarna? Inte effektbrist, utan du bromsar sent som fanken, men för mycket. Du hittar lätt en sekund på sviestad på att släppa bromsen några meter tidigare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Tänkte på det där när jag såg filmen. Måste du verkligen ned på ettan? Antar att det krävs mycket balls och hög kurvhastighet för att använda tvåan, men ettan kändes alldeles för låg.

Skillnaden till tvåan är så stor att jag skulle ha hamnat helt utanför effektregistret som börjar vid 9000 rpm. Skulle jag ha kört på tvåan i Bergskurvan och Esset istället för ettan hade jag stått helt still i utgångarna. Då var det mer effektivt med ettan som ger driv direkt men blir ryckig och för kort. Utmaningen nu ligger såklart i att öka kurvhastigheten genom andra spår, sätt att bromsa, fördela vikten etc. och därmed kunna köra på tvåan och bli betydligt snabbare. Det känns kul att ha detta som mål på träningarna framöver. Men då jag upplever att jag redan kör fort i kurvorna, märker att jag tar in i inbromsningarna och ser på däcken att de är uppptuggade ända ut på kanten så känns det också svårt. Å andra sidan räcker det med att köra efter någon som är snabbare för att inse att det går. Lätt att säga, svårare att göra. Men kul som fan är det!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Tänkte på det där när jag såg filmen. Måste du verkligen ned på ettan? Antar att det krävs mycket balls och hög kurvhastighet för att använda tvåan, men ettan kändes alldeles för låg.

Jag åker tvåan på min 125 som har ett ännu smalare register, dags för felpanik att börja luta också...? :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Skillnaden till tvåan är så stor att jag skulle ha hamnat helt utanför effektregistret som börjar vid 9000 rpm. Skulle jag ha kört på tvåan i Bergskurvan och Esset istället för ettan hade jag stått helt still i utgångarna. Då var det mer effektivt med ettan som ger driv direkt men blir ryckig och för kort. Utmaningen nu ligger såklart i att öka kurvhastigheten genom andra spår, sätt att bromsa, fördela vikten etc. och därmed kunna köra på tvåan och bli betydligt snabbare. Det känns kul att ha detta som mål på träningarna framöver. Men då jag upplever att jag redan kör fort i kurvorna, märker att jag tar in i inbromsningarna och ser på däcken att de är uppptuggade ända ut på kanten så känns det också svårt. Å andra sidan räcker det med att köra efter någon som är snabbare för att inse att det går. Lätt att säga, svårare att göra. Men kul som fan är det!

Prova att öka något eller ett par kugg bak då.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Du hittar lätt en sekund på sviestad på att släppa bromsen några meter tidigare.

Så är det säkert och det är något jag ska träna på.

Chris Ash skrev:
Prova att öka något eller ett par kugg bak då.

Men den varvar ur på sexan med den utväxling jag hade: 14/41. Och jag bytte från en hög till en normal tvåa. Någon "låg" tvåa har jag inte.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Så är det säkert och det är något jag ska träna på.



Men den varvar ur på sexan med den utväxling jag hade: 14/41. Och jag bytte från en hög till en normal tvåa. Någon "låg" tvåa har jag inte.

En vanlig missuppfattning är att man måste låta sexan precis varva ur på rakan, det kan vara bäst, beroende på bankaraktär, men du kan faktiskt tjäna mycket på att ha en lägre utväxling och låta motorn skrika lite övervarv på slutet av rakan, uppe i de regionerna tappar du bara några få km/h medan du kan vinna MYCKET i utgångarna istället.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
En vanlig missuppfattning är att man måste låta sexan precis varva ur på rakan, det kan vara bäst, beroende på bankaraktär, men du kan faktiskt tjäna mycket på att ha en lägre utväxling och låta motorn skrika lite övervarv på slutet av rakan, uppe i de regionerna tappar du bara några få km/h medan du kan vinna MYCKET i utgångarna istället.

Tack för tipset. Det låter rimligt och ska bli spännande att testa.

:tummenupp
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Mkt bra jobbat Micke! Visste inte att du filmade från depån. Vore kul att se mer av detta och ser fram emot den ordedigerade versionen.

Hoppas det inspirerade i alla fall någon att göra som jag själv, Goodstuff, Teddy och oFFkeFF. There´s nothing like it!

:tummenupp

Ni är sanna hjältar mekar på natten och fajtas på banan på dagen. Ni verkar ha roligt och din hoj ser ut att gå snabbt. Det roliga är att man tycker det går snabbt sen ser man skillnaden när Fransson varvar.

Bra redigerat tyvärr blir filmen lite ryckig i min dator

Ett tips är att inte slira på kopplingen i provstarten. Det är stor risk att den är för varm sen i den riktiga starten. Det är heller ingen mening eftersom den reagerar/tar olika om den är varm eller kall. Så provstarter bör man inte göra med torrkoppling i provstarten. Det går utmärkt på gathojar eftersom de har våtkoppling (undantaget någon Ducatimodell)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nordgren skrev:
Ni är sanna hjältar mekar på natten och fajtas på banan på dagen. Ni verkar ha roligt och din hoj ser ut att gå snabbt. Det roliga är att man tycker det går snabbt sen ser man skillnaden när Fransson varvar.

Bra redigerat tyvärr blir filmen lite ryckig i min dator

Ett tips är att inte slira på kopplingen i provstarten. Det är stor risk att den är för varm sen i den riktiga starten. Det är heller ingen mening eftersom den reagerar/tar olika om den är varm eller kall. Så provstarter bör man inte göra med torrkoppling i provstarten. Det går utmärkt på gathojar eftersom de har våtkoppling (undantaget någon Ducatimodell)
Prova mediaplayer 9 WMP, eller ladda hem rullen igen, den ska inte rycka alls :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nordgren skrev:
Ni är sanna hjältar mekar på natten och fajtas på banan på dagen. Ni verkar ha roligt och din hoj ser ut att gå snabbt. Det roliga är att man tycker det går snabbt sen ser man skillnaden när Fransson varvar.

Bra redigerat tyvärr blir filmen lite ryckig i min dator

Ett tips är att inte slira på kopplingen i provstarten. Det är stor risk att den är för varm sen i den riktiga starten. Det är heller ingen mening eftersom den reagerar/tar olika om den är varm eller kall. Så provstarter bör man inte göra med torrkoppling i provstarten. Det går utmärkt på gathojar eftersom de har våtkoppling (undantaget någon Ducatimodell)

Hur är det med racers som har våtkoppling, är den mindre känslig? Yamaha 125:an har ju torrkoppling medan Hyndan har våt.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Hur är det med racers som har våtkoppling, är den mindre känslig? Yamaha 125:an har ju torrkoppling medan Hyndan har våt.....

Ehh? 125-hondan har väl ändå ingen våtkoppling?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top