FILM: 700hp/ton på tre hjul

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Otroligt bygge! Och grattis till att den gick igenom besiktningen, nu är det bara att få ned effekten. Det borde vara rätt kul på is med dubbdäck... :)
Såg förresten att Peugeot har tänkt i liknande banor: http://www.gizmag.co.uk/go/4494/

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Tidningsrepotaget i Västerbottens Kuriren dök upp i helgen!!
Så här ser det ut. Bilderna blev riktigt bra, men texten blev sisådär... :(
Jajaa, Man kan ju sällan få allt.. Hoppas bara polisen har läst tidningen så de inte behöver stoppa mig varje dag!! :D
Jag har faktiskt inte stött på någon konstapel än efter ca 32mil. Så jag har kunnat utföra lite shakedown utan att bli störd av :busted: :D

VK-bilder2web.jpg

VK-bilder1web.jpg

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Riktigt grymt bygge! :tummenupp Men två frågor bara... hur fick du den där vingen godkänd? Enligt min sfro-bygghandbok så borde den inte vara godkänd, men det är kanske andra regler nu?
Nästa fråga: Effekten! Står det verkligen runt 200 kW i dina papper, eller du angav lägre effekt och laddtryck vid registreringsbesiktningen? Det är ju max 15 kW på 100 kg i ett amatörbyggt fordon, så jag får inte riktigt ihop det... :hihi

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
lahi skrev:
Riktigt grymt bygge! :tummenupp Men två frågor bara... hur fick du den där vingen godkänd? Enligt min sfro-bygghandbok så borde den inte vara godkänd, men det är kanske andra regler nu?
Nästa fråga: Effekten! Står det verkligen runt 200 kW i dina papper, eller du angav lägre effekt och laddtryck vid registreringsbesiktningen? Det är ju max 15 kW på 100 kg i ett amatörbyggt fordon, så jag får inte riktigt ihop det... :hihi

Tjenare! Jodå jag körde genom bilprovningen med vingen. Det beror på att min farkost är så bred att jag måste ha "något" som sticker ut som jag kan montera mona bakblinkers på så jag får mina bakblinkers inom 40cm från yttersta kant (framhjulens bredd). Vingen är upphängd i gummiexpander så den lossnar vid kollition mm mm.
Jag har 162kw i papperna (220hk). Laddtrycket är ju justerbart så att säga.... På gatan behövs knappt ens 220 hk kan jag intyga. Trafiken går för sakta för att kunna utnyttja mer. Man måste ju även tänka på försäkringspremien (vilken ändå är gämförbar med en ny R1 i en storstad..) 162kw är mycket mer än 15kw/100kg. Men det spelar ingen roll, eftersom en amatörbyggd MC saknar denna effektgräns (gäller endast bilar)- Varför tror du jag byggde en trehjuling? :)
MVH Micke F

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
mrabarth skrev:
Tjenare! Jodå jag körde genom bilprovningen med vingen. Det beror på att min farkost är så bred att jag måste ha "något" som sticker ut som jag kan montera mona bakblinkers på så jag får mina bakblinkers inom 40cm från yttersta kant (framhjulens bredd). Vingen är upphängd i gummiexpander så den lossnar vid kollition mm mm.
Jag har 162kw i papperna (220hk). Laddtrycket är ju justerbart så att säga.... På gatan behövs knappt ens 220 hk kan jag intyga. Trafiken går för sakta för att kunna utnyttja mer. Man måste ju även tänka på försäkringspremien (vilken ändå är gämförbar med en ny R1 i en storstad..) 162kw är mycket mer än 15kw/100kg. Men det spelar ingen roll, eftersom en amatörbyggd MC saknar denna effektgräns (gäller endast bilar)- Varför tror du jag byggde en trehjuling? :)
MVH Micke F
Ahaaaaa, är det så det ligger till :) Det var ju smidigt att amatörbyggd hoj slipper den där gränsen. Annars hade du fått nöja dig med 94 hästar :hihi

Jag kliade mig lite i huvudet när jag såg din vinge, men måste du ha blinkershållare så måste du... Då kan man ju stå ut med att den ser ut som en vinge :hihi

Gratulerar till ett riktigt tufft bygge, och ha det så roligt på vägarna! Kan tänka mig att den är ganska rolig att köra... :)

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
1web.jpg

Hehe!! Har klippt ihop en liten kortfilm från Blackracet 05-09-10.. :)
Det är inte alltid idealiskt med lång etta och tätstegad låda. Det var verkligen bedrövligt dåligt fäste- HELA VÄGEN från start till mål.
Det gick inte ens att ge full gas över mållinlen, vilket va tråkigt. Hade hoppats på en trevlig topspeed iaf, men som sagt så greppade det ingen stans...

60 foot: 3,1sek
201m: 10,1sek
topspeed: 137km/h

BLACKRACE FILM 2005-09-10

Last edited:

Rs_man

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CB 600 Hornet
var det ute i akalla?

isåfall ångrar jag mig att jag inte åkte på det..

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Rs_man skrev:
var det ute i akalla?

isåfall ångrar jag mig att jag inte åkte på det..

Denna tillställning hölls i Umeå. Men jag kan säga att du missade massvis med riktigt snabba bilar.. 5st break outs!!

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
du får väl ta och tynga baken med fisketyngder :tomten eller liknande så röven slipper tappa fästet hela tiden..

ser tråkigt ut att ha så mycket potential men ändå inte kunna utnyttja det alls :(

ps. Det är riktigt intressant att alla skriver sina nerladdningshastigheter, är det något som är "inne" nu eller?

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
mrabarth skrev:
1web.jpg

Hehe!! Har klippt ihop en liten kortfilm från Blackracet 05-09-10.. :)
Det är inte alltid idealiskt med lång etta och tätstegad låda. Det var verkligen bedrövligt dåligt fäste- HELA VÄGEN från start till mål.
Det gick inte ens att ge full gas över mållinlen, vilket va tråkigt. Hade hoppats på en trevlig topspeed iaf, men som sagt så greppade det ingen stans...

60 foot: 3,1sek
201m: 10,1sek
topspeed: 137km/h

BLACKRACE FILM 2005-09-10

http://d1745639.u46.surftown.se/downloads/Blackrace_050910_Mride_T42.wmv

Hmm

Min polare körde snabbare med en DT125-84.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
ah17 skrev:
Hmm

Min polare körde snabbare med en DT125-84.
Trevligt, vad har det med tråden att göra? Gör din kompis dt 300 blås?

mrabarth skrev:
Kul för honom........ Vad har du åstakommit i ditt liv.......? :rolleyes: :backontop
Köp ett Hoosier-slicks och täpp till truten på tvivlarna.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM