FILM: 700hp/ton på tre hjul

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ah17 skrev:
Hmm

Min polare körde snabbare med en DT125-84.

Dom flesta har nog åkt snabbare, med diverse fordon.
(jag har aldrig själv sysslat med rattlåsracing, men jag tror säkert att jag får till en sån tid om jag försöker)

Det är liksom hela grejen med den här triken, vad är den bra på?

Ska den smiska folk vid rödljusen, eller på en kurvig väg?
Ska den smiska bilar eller motorcyklar?
Eller ska den bara vara en grej?

Det är en imponerande bedrift att bygga den och få den genom besiktningen, men sen då?

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
amullo skrev:
min polares kompis flickväns brorsa´s klasskompis har en gång....

Vem bryr sig?

Det hela var ett subtilt sätt att säga att prestandan är föga imponerande men eftersom det skall vara så svårt att tåla lite kritik så kan jag lika gärna dra till rejält.

En del tycker kanske att allt som spinner är bra, vad vet jag?

Istället för att skylla på dåligt fäste är det på sin plats att ifrågasätta om konceptet som sådant är särskilt lyckat.

Visa gärna på vilket sätt denna farkost är bättre än någon annan på marknaden existerande fortskaffningsmedel.

För den som gillar snygga lösningar på icke-existerande problem finns det säkert begagnade mekaniska räknemaskiner av märket Facit att få tag på. Säkerligen vackra och med mycket ingenjörskonst i sig de också.....

GuW skrev:
Det är en imponerande bedrift att bygga den och få den genom besiktningen, men sen då?

Exakt.

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Hejsan! Nu är det ju som så att jag inte byggde denna anorlunda farkost för att vara värst i något syfte alls. Då hade jag förmodligen gjort något helt annat. Utan hela ide´n var "och är" att det är en ruggigt anorlunda farkost ingen annan har. Sen råkar det ju också vara att jag gilla massor av effekt och överladdning samt stora utmaningar. Dock så är jag absolut inte inne på någon typ av dragracing, men eftersom jag blev övertalad att åka några vändor på den lokala blackrace tillställningen "med standard däck". Ställde jag upp i rent pr syfte. Nu vet ju de flesta att tiderna inte blev särskillt bra (än sen). Men förhållandena var rent ut sagt bedrövliga. Försök att göra en bra tid på rullgrus.... = helt osopat mellan bilspåren. Tråkigt.. Men eftersom "alla" verkar bedöma ett fordons prestanda på vad den kör 201/402m på för tid. Så är det ju självklart att triken går lika slött som en orginal fiat ritmo eller yamaha 125 -84... Vilket inte alls stämmer enligt mig..

Målet med denna farkost var just att bygga en farkost som:
1- ingen annan har.
2- som skulle vara snabbare än en posche 911 turbo från 100-200km/h- Vilket den är med råge, vilket jag har testat.
3- snabbare än en 911 turbo runt en bana med samma typ av däck. Vilket jag även det lyckats med- 1.09.3 /varv på mittsverigebanan, då en kompis tidigare körde sin 993tt 4wd med standard däck på tiondelen över. Vi är likvärdiga förare så det borde räknas.
4- besikta den helt i de skick den ska köras utan fusk.

Redan när jag smed på de första planerna att bygga denna konstiga sak. Visste jag om att den inte är något för dragracing pga fel typ av bakdäck, för liten friktionsyta, lång etta och okänslig koppling då den manövreras med foten. Så det kom inte direkt som en överraskning att tiderna skulle bli lite missvisande. Visst skulle det vara kul att kunna beskriva prestandan så enkelt att bara säga en tid på 402 meter. Men i detta fall är presandan något helt annat. Då det är så många fler faktorer man måste räkna in för att göra den rättvisa.
Visst kan det kännas lite frustrerande att det är fästes problem till en bit över 150km/h när det är dålig asfalt. Men när riktigt fin eller nylagd ren asfalt dyker upp är det hissnande fartresurser och vägegenskaper. Synd bara att det är så få som kan uppleva det, halvliggande med rumpan 15cm från backen. :)

Jag förklarar gärna för er som funderar över något. Vore bara lite roligare att det formuleras som en fråga istället som ett omoget påhopp (nu syftar jag inte på alla).

Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Bra sagt Micke - Jag vet vad du gått genom för att få till detta bygget - inte så många verkar fatta detta tyvärr.

Ang: de som e negativa - låt dem hållas på deras egen nivå - Då du är bra mkt mera värd än alla avundsjuka typer i vårt avlånga land.

kristian

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
En negativ och resten positiva, det är inget att hänga läpp för! Jag tycker det är en helt fantastisk skapelse du har fått till, grattis! :tummenupp

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
KristianAE86 skrev:
Bra sagt Micke - Jag vet vad du gått genom för att få till detta bygget - inte så många verkar fatta detta tyvärr.

Ang: de som e negativa - låt dem hållas på deras egen nivå - Då du är bra mkt mera värd än alla avundsjuka typer i vårt avlånga land.

kristian

Torkel skrev:
En negativ och resten positiva, det är inget att hänga läpp för! Jag tycker det är en helt fantastisk skapelse du har fått till, grattis!

Tackar hjärtligast!! Kollade igenom lite medåkningsfilmer jag har från i sommras när jag och en kompis åkte runt på småvägarna här runt Umeå.... STENKUL farkost! Längtar riktigt mycket till sommaren :)

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
mrabarth skrev:
4- besikta den helt i de skick den ska köras utan fusk.

Så det går alltså? Betydligt tristare när man amatörbygger bilar... då måste man så gott som alltid fuska med effekten på motorn och sätta lampor i "fula" positioner. Man borde kanske ge sig på amatörbygge av mc/trike istället :).

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Jag tycker det du har gjort är hur ballt som helst o hoppas verkligen att du är lycklig med det du åstadkommit.. (det hade jag vart)

jag bygger själv på en warrior som jag är väldigt nöjd med.. o alla negativa kommentarer får man ta med en nypa salt.. du bygger ändå för dig själv i första han och inte för någon annan..

mvh robban

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...