*Film* MC-krasch

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
SENSEI skrev:
Som det sades i den andra tråden..

Finns en skyllt som påtalar att huvudleden går till vänster. Det är heldragen linje. Bilföraren gör inget fel. Mc förararna gör allt fel...
Sväger man ska man använda blinkers, oavsett om man följer huvudled eller inte, bilföraren gjorde fel!

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
KalleNorton skrev:
Sväger man ska man använda blinkers, oavsett om man följer huvudled eller inte, bilföraren gjorde fel!

Nej helt fel!
Åker du på huvudled så behöver du inte använda blinkers! :mattias

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
KalleNorton skrev:

nope följer du huvudledbehöver blinkers ej användas... nog för att det är rekomenderat att göra det, men du måste inte.,

Solid snake

Guest
MT skrev:
Nej helt fel!
Åker du på huvudled så behöver du inte använda blinkers! :mattias

Jo, står det i min trafikbok, om det sitter en skylt om att huvudleden svänger så ska man blinka. :mattias

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
KalleNorton skrev:

För tio-elva år sen svängde jag vid ett tillfälle vänster på en stor riksväg in på mindre väg. Just vid detta tillfälle hamnade det en MC i min bils vänstra framskärm. MC-föraren, som höll en hastighet jag ej tidigare bevittnat, gjorde en dubbel mollbergare och hamnade ett hundratal meter längre fram, utan MC.
Det visade sig vid en undersökning att min bakre blinkers var ur funktion.
Efter en tid fann man MC-föraren som vållande till olyckan då platsen för den aktuella omkörningen var illa vald med tanke på den korsande vägen.
Dödsboet fick betala självrisken.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Slå upp filmen i helskärm så ser ni att dom två heldragna linjerna följer kurvan som bilen svänger med i.
Hojförare 1 gör två fel, han blinkar inte och kör över heldraget.
Hojförare 2, blinkar han? Kör han över heldraget?
//Tobbe

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Solid snake skrev:
Jo, står det i min trafikbok, om det sitter en skylt om att huvudleden svänger så ska man blinka. :mattias

Gör man vänstersväng blir man skyldig... exakt en olycka som den på filmen med undantaget att det bara var bilar inblandad drabbade min polare. Han körde då den främre bilen, skulle svänga vänster, blinkade men blev påkörd av bilen bakom som inte han bromsa i halkan.. min polare fick betala varenda spänn....

Således.. mc:n gör en dum omkörning men skumt nog skulle bilisten åka dit.. iaf här hemma p.g.a. att han gör en vänstersväng..

sandstream

Guest
korvgubbe skrev:
Således.. mc:n gör en dum omkörning men skumt nog skulle bilisten åka dit.. iaf här hemma p.g.a. att han gör en vänstersväng..
Trots att billisten befinner sig på en huvudled och att den svänger åt vänster?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
korvgubbe skrev:
Gör man vänstersväng blir man skyldig... exakt en olycka som den på filmen med undantaget att det bara var bilar inblandad drabbade min polare. Han körde då den främre bilen, skulle svänga vänster, blinkade men blev påkörd av bilen bakom som inte han bromsa i halkan.. min polare fick betala varenda spänn....

Inte en suck. Om du åker på en motorväg (extremt exempel men samma regler) och motorvägen svänger men vips så kommer det en mc och kör om och ska av på avfarten som ligger mitt i motorvägens kurva. Då är det mc'ns fel och det är det här också. Allt annat som sägs är fel, punkt.

Edit: man blinkar INTE när man svänger på en huvudled då det kan tex feltolkas som att du ska göra en felaktig vänstersväng. Möjligt om det är en extrem huvudled med många anslutningsmöjligheter men de flesta sådana är numera ersatta med rondeller just för att minska missförstånd hos trafikanterna.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Stavfelet skrev:
skulle vilja se din bok! :/

Du kan få titta på min. Det står samma sak i den, och STR på omslaget. Jag hade nöjet att genomlida teoriprovet igen för någon månad sedan...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
korvgubbe skrev:

Ännu ett exempel på konstiga regler är denna: En av mina kollegor blinkade vänster inför vänstersväng på 90-väg 500 meter i förväg med sin sprinter. När han sedan stannade till mittlinjen vid infarten för att vänta in mötande bilar brakade en kärring in i baken på honom i 90 blås. Motljus hade hon tydligen. Det var min kollegas fel som skulle planerat infarten på vägen bättre.

:confused:

//jaG

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Zeb_Macahan skrev:
Ännu ett exempel på konstiga regler är denna: En av mina kollegor blinkade vänster inför vänstersväng på 90-väg 500 meter i förväg med sin sprinter. När han sedan stannade till mittlinjen vid infarten för att vänta in mötande bilar brakade en kärring in i baken på honom i 90 blås. Motljus hade hon tydligen. Det var min kollegas fel som skulle planerat infarten på vägen bättre.

:confused:

//jaG
Det där är ju ngt man minns men inte praktiserar, dvs att man inte får göra vänstersväng om man utgör hinder eller fara för ngn annan.
//Tobbe

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
tobbeviking skrev:
Det där är ju ngt man minns men inte praktiserar, dvs att man inte får göra vänstersväng om man utgör hinder eller fara för ngn annan.
//Tobbe

Det får ju finnas någon slags sans och fason. På en raksträcka där det finns gott om plats på högersidan för passage av tillockmed lastbil ska det väl inte behövas.... men jo då!

//jaG

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
korvgubbe skrev:
Gör man vänstersväng blir man skyldig...

Knappast. Huvudleden svänger, bilen följer huvudleden. Körde din polare på en huvudled som svängde?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...