Film på NSR500 / Yamaha m1

NilssoN154

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Ekerö
Hoj
ingen just nu
om någon ids å orkar kan dom väl posta några filmer på NSR 500 (big bang) och yamaha m1, eller åteminstone lägga en länk för jag hittar dock inga.

Tack på förhand :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
NilssoN154 skrev:
var de inte dom som hade ca 250 hk?
om de nu var dom så är de därför!
dom lär ju ha gått nå grobianiskt..
Inte hade de några 250 hk, i slutet var de uppe vid 200 hk.
De gick nog duktigt bra.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mest effekt hade väl tvåtaktarna året innan blyad bensin förbjöds. Dohan tyckte ju den blev trist som fan för att den tappa så mycket effekt året efter.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Don Quixote skrev:
Mest effekt hade väl tvåtaktarna året innan blyad bensin förbjöds. Dohan tyckte ju den blev trist som fan för att den tappa så mycket effekt året efter.
De tappade en del effekt då, 97 var det väl, men det tog de igen sedan och de var starkare 02 när de sista kördes.

Har en halvkass RealPlayer fil av en varmkörning av Shinya Nakanos YZR500 men den går ju inte att lägga till. Hur gör man om den till WAV?
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
NilssoN154 skrev:
var de inte dom som hade ca 250 hk?
om de nu var dom så är de därför!
dom lär ju ha gått nå grobianiskt..
Det finns ju en länk någonstans här på forumet (andra vet säkert var) till ett ombordvarv med Kocinskis Cagiva C594. Den ger en rätt bra uppfattning om hur sjukligt elaka och snabba tvåtaktsfemhundrorna var.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Inte hade de några 250 hk, i slutet var de uppe vid 200 hk.
De gick nog duktigt bra.

Dessutom var de väl i princip utan undantag screamers igen 2002?

MuZ 500 och Honda NSR ska ha varit de starkaste. Runt 200 hk på hjulet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Triggerhappy skrev:
Kan ju tilläga att Doohan åkte screamern, mer svårkontrollerad men gav lite mer toppeffekt !!
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.

Jösse skrev:
Upp med filmen på YZR500 det är en order !
Det är bara en ljudfil, den är för stor och jag kan inte posta RealPlayer-filer på SH. Annars hade jag gärna gjort det. :tomten
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Gustav O skrev:
De tappade en del effekt då, 97 var det väl, men det tog de igen sedan och de var starkare 02 när de sista kördes.

Har en halvkass RealPlayer fil av en varmkörning av Shinya Nakanos YZR500 men den går ju inte att lägga till. Hur gör man om den till WAV?

Vill se och höra!!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.

Hmm hur är det nu igen?

Visst är Big Bang cylinderparen tändande i tät följd? (Hur tät?)

Och "screamer" eller "two-up" cylinderparen tändande med 180 graders intervall?

Honda NSR pre-1989 ska ha haft cylindrarna tändande jämnt med 90 grader mellan tändpulserna. Vad kallades denna version? Det ska ha varit den mest fasansfulla av dem alla, den som Gardner flög runt som en vante med och som Doohan "actually feared to ride".....

"What HRC had created was probably the most evil race bike ever built. The motor was now massively powerful, making more than 170 bhp, and Honda had made more flawed chassis changes. Now the chassis just wasn't strong enough to handle the horses. And the brakes were useless too.

This was the first NSR I got to ride. I'd paid for my own plane ticket to Suzuka and wished I hadn't. I'd ridden street bikes that handled better than Lawson's NSR and it was so blindingly, terrifyingly fast. First, the thing tried to throw me off in sixth gear in a straight line. Then after HRC mechanics had adjusted the steering damper, the bike wanted to go straight on at the end of the back straight - getting it turned for the fast left was a superhuman effort."

Varför varför varför...byggs inte såna maskiner längre?

Penguin skrev:
Inte mycket, men alltid nåt, onboard från en NSR 500 1993 på Hockenheim:

http://www.uponone.com/videos.php?id=1192


Det där är magi....det känns ända in i rummet hur den kickar när han ger den en handfull....vilka djävulska maskiner 500:eek:rna var...
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Honda NSR pre-1989 ska ha haft cylindrarna tändande jämnt med 90 grader mellan tändpulserna. Vad kallades denna version? Det ska ha varit den mest fasansfulla av dem alla, den som Gardner flög runt som en vante med och som Doohan "actually feared to ride"....
Vad gäller den "brutalaste", så var väl det just 1989 årsmodell av NSR:en, då HRC satsade allt på hög toppeffekt. Sedan gjordes den snällare, och big-bang kom väl 1992.


Chris Ash skrev:
Varför varför varför...byggs inte såna maskiner längre?
Det kallas utveckling. :)
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Snälla snälla snälla kan någon visa fler klipp? Nackhåret reser sig när jag tänker på 500 2t, kan det vara världens råaste maskiner? Visste inte att de hade olika tändföljder, hur sjukt coolt är inte det?
:yoparty
 

mickelin

Guest
.

Jag vill ha en hoj som gör mig rädd, det spelar ingen roll om jag åker i 90 km/h eller 290 km/h. Det är känslan som styr (det är ju därmed bäst om jag är rädd i 90 km/h). En motorcykel som fungerar som dom här klassikerna gjorde skulle nog få många köpare... Är det ngn som förstår hur jag tänker eller är jag och E.T ensamma i universum?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top