Film på NSR500 / Yamaha m1

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Vad gäller den "brutalaste", så var väl det just 1989 årsmodell av NSR:en, då HRC satsade allt på hög toppeffekt. Sedan gjordes den snällare, och big-bang kom väl 1992.

Nej, 1989 års modell var en klar förbättring av 1988:an. Vilket bland annat visas av att den vann VM det året. Screamern var mycket lungare och jämnare i registret än den gamla hojen. "Although still it didnt stop or steer" som det sades...

Fast snällare är inte samma sak som snäll....Lawsons klassiska "Riding the Honda was like death...." härstammar från 1989.

sandstream

Guest
valmers skrev:
För att de är mycket långsammare och sämre på allt. Ungefär som Volvo Amazon.
Tror du kan skriva det hur många gånger som helst, en del kommer aldrig att fatta.

Själv tycker jag hockeyn var bättre på Honkens tid när alla körde utan hjälm, fy fan vilka grymma killar!
Gretzky hade inte haft en chans mot Tumba, Rolle och Lasse-Björn.
(Att puckfan knappt hade styrfart och att spelarna åkte runt på skridskor som svängde som finlandsfärjor med en paddel i handen är en annan femma, tydligen).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Tror du kan skriva det hur många gånger som helst, en del kommer aldrig att fatta.

Själv tycker jag hockeyn var bättre på Honkens tid när alla körde utan hjälm, fy fan vilka grymma killar!
(Att puckfan knappt hade styrfart och att spelarna åkte runt på skridskor som svängde som finlandsfärjor med en paddel i handen är en annan femma, tydligen).

Dina tafatta plankningar av Valmers är enbart tröttsamma, som Nyteknik sade, hitta på nåt eget....

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:

ja det är tur att du o valmers med all er erfarenhet kan tala om hur det ligger till för oss rookies :tummenupp

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
När jag hade läst de första 15 inläggen i tråden började jag undra när Valmers skulle komma med ngt spydigt inlägg. sen scrollade jag ner en bit till och vips så hittade jag det. :7peta

Jag gillade tvåtaktarna. Var lite mer rock´n´roll på något vis. MotoGP är ju också riktigt fränt, men alla elektroniska förarhjälpmedel tar udden av det hela en aning.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Nej, 1989 års modell var en klar förbättring av 1988:an. Vilket bland annat visas av att den vann VM det året. Screamern var mycket lungare och jämnare i registret än den gamla hojen. "Although still it didnt stop or steer" som det sades...

Fast snällare är inte samma sak som snäll....Lawsons klassiska "Riding the Honda was like death...." härstammar från 1989.
Hm ja 88:an var ingen leksak, men 89:an ska ha varit än värre :brinnerup : ""Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out." (Eddie Lawson)

"What HRC had created was probably the most evil race bike ever built" sägs det om just 89:an...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ludde78 skrev:
Hm ja 88:an var ingen leksak, men 89:an ska ha varit än värre :brinnerup : ""Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out." (Eddie Lawson)

"What HRC had created was probably the most evil race bike ever built" sägs det om just 89:an...
Det är ingen som tycker det är liiiite fjantigt med dessa citat?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Någon som har koll på vilken motor som satt i ELF hojjarna?

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Dina tafatta plankningar av Valmers är enbart tröttsamma, som Nyteknik sade, hitta på nåt eget....
Inte hälften så tröttsamt som ditt eviga tjatande om hur bra hojarna och förarna var för 10-15 år sedan :trött
Du är inte ens som en repig skiva, du spelar stenkakor om och om och om och om och om och om igen och skulle nog platsa bra i "Skivor till kaffet" om Bertil Perrolf fortfarande levt.
samuel w skrev:
ja det är tur att du o valmers med all er erfarenhet kan tala om hur det ligger till för oss rookies :tummenupp
Det handlar inte för min del att tala om hur det ligger till utan snarar att försöka väcka ett gäng som fortfarande verkar leva i en tvåtaktsdimma från 1987.
McB skrev:
Wow, det bäst du skrivit på 6 månader :tummenupp

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
Inte hälften så tröttsamt som ditt eviga tjatande om hur bra hojarna och förarna var för 10-15 år sedan :trött
Du är inte ens som en repig skiva, du spelar stenkakor om och om och om och om och om och om igen och skulle nog platsa bra i "Skivor till kaffet" om Bertil Perrolf fortfarande levt.
Vad jag har läst är det väl ingen som påstår att hojarna var bättre förr? Det som diskuterades var väl karaktären, antar att det svider att hojarna längre inte är så häftiga ur den synpunkten?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
samuel w skrev:
Vad jag har läst är det väl ingen som påstår att hojarna var bättre förr? Det som diskuterades var väl karaktären, antar att det svider att hojarna längre inte är så häftiga ur den synpunkten?
Har du sett MotoGP live?

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
valmers skrev:
Det är ingen som tycker det är liiiite fjantigt med dessa citat?

det är väll du som är citatens mästare...(med allt vad Hayden pojken säger...)

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Det handlar inte för min del att tala om hur det ligger till utan snarar att försöka väcka ett gäng som fortfarande verkar leva i en tvåtaktsdimma från 1987.
Det är ju ingen slump att Rossis kommentarer i Faster angående de olika hojarna är ganska talande. Men det är klart att han är ju också en gammal bakåtsträvare som inte vet vad han surrar om.

Visst kan ni anse att vi är gamla bakåtsträvare men ge mig en plausibel förklaring till varför de nya fyrtaktshojarna var tvugna att ha ett handikapp på exakt 491 kubikcentimeter när man införde de nya reglerna om de nu är så fantastiskt mycket bättre?

När du funderat på det så kan du fundera på vilken motortyp som passar bäst för racing, inom en given cylindervolym, där premisserna ju är följande.
* Högsta möjliga effekt
* Lägsta möjliga vikt
* Kompaktast möjliga konstruktion

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
samuel w skrev:
Nope, jag antar att det låter högt nu för tiden, det är fräckt.
Åk och kolla då, snarast. MotoGP jämfört med 250 är som WRC jämfört med Volvo Original Cup.

Gustav O skrev:
D
När du funderat på det så kan du fundera på vilken motortyp som passar bäst för racing, inom en given cylindervolym, där premisserna ju är följande.
* Högsta möjliga effekt
* Lägsta möjliga vikt
* Kompaktast möjliga konstruktion
* Kommersiellt gångbar?
* Framtidens motorkonstruktion?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...