valmers skrev:Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
Du svarar ju inte ens på PM gubbeNeutral skrev:Varför kan inte ni två sura gubbar respektera ämnet för en gångs skull? Vem bjöd in er här? Det är väl en sak att kritisera i en tråd om helgens GP men den här tråden kunde ni väl lämnat ifred till de som gillar dessa prylar.
Tvärtom så tillhör du nog en majoritet.Ludde78 skrev:Jag verkar tillhöra en minoritet som gillar både motoGP OCH 500...
Har du tillstånd för den webkameran på mitt kontorRedBaron skrev:Varje gång denna debatt blossar upp kommer jag att tänka på denna:
valmers skrev:Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?
Det senaste pm jag har kvar från dig är från 14/7. Har du pm:at efter det? Prova igen i så fall.sandstream skrev:Du svarar ju inte ens på PM gubbe
Jomenvisstserru.alexholm skrev:...vem vet hur det skulle se ut vid en direkt jämförelse mellan NSR500 -89 och 2006 RC211V, varvider borträknat, är båda säkert rätt elaka.
Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid. Skillnaden mellan 250 och 500 var mycket större än nu. 250-förare som gick upp till 500 var inte lika vanliga då som nu.Ludde78 skrev:...motoGP...mer utpräglad "kungaklass" än 500 någonsin var...
Till MotoGP kommer inte de bästa förarna utan de mest komersiellt gångbara. Ungefär som med motorerna. De ska ju vara komersiellt gångbara, som Valmers brukar säga.Nyteknik skrev:Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid.
RCV:n är säkert "kultiverad och lättkörd" i Nordströms tempo.Nyteknik skrev:Jomenvisstserru.
Gerry Nordström: "RCV:n är kultiverad och lättkörd".
Eddie Lawson: "When you entered a corner you never knew weather you would make it out or not".
Det jag menade med att motoGP är mer utpräglad "kungaklass" än 500 var, är att alla 250/Superbike förare vill till motoGP idag, vilket inte var fallet på 500 tiden.Nyteknik skrev:Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid.
Ja det var inte lika många 250 förare som gick upp till 500, istället tog man många förare från amerikanska dirt-track och AMA. När man sedan började ta in 250 piloter, som Cadalora, så slutade man ta in dirt-trick/AMA förare. Varför?Nyteknik skrev:Skillnaden mellan 250 och 500 var mycket större än nu. 250-förare som gick upp till 500 var inte lika vanliga då som nu.
Källa, tack.Ludde78 skrev:RCV:n är säkert "kultiverad och lättkörd" i Nordströms tempo. Mat Oxley, en annan journalist, om Doohans big-bang NSR; "den här hojen skulle vara en utmärkt gathoj".
"Alla" vill till MotoGP eftersom det är ett snabbt/enkelt sätt att nå stor framgång. Att en kille som Elison går från Endurance-VM till MotoGP på ett par år är ett exempel på detta. För att inte tala om Hopkins och Hoffman.Ludde78 skrev:Det jag menade med att motoGP är mer utpräglad "kungaklass" än 500 var, är att alla 250/Superbike förare vill till motoGP idag, vilket inte var fallet på 500 tiden. Sen vilken genration som hade dom bästa förarna, kan man alltid diskutera.
De 250-pioter som togs in till 500 var sällan framgångsrika. Se till exempel Nakano, Harada och Jacque. Cadalora och Biaggi är två ovanliga undantag. "Varför?" - vad menar du?Ludde78 skrev:Ja det var inte lika många 250 förare som gick upp till 500, istället tog man många förare från amerikanska dirt-track och AMA. När man sedan började ta in 250 piloter, som Cadalora, så slutade man ta in dirt-trick/AMA förare. Varför?
Ja, och nu har jag provat igenNeutral skrev:Det senaste pm jag har kvar från dig är från 14/7. Har du pm:at efter det? Prova igen i så fall.
Behövs inte när man är OuTLaWsandstream skrev:Har du tillstånd för den webkameran på mitt kontor
Ludde78 skrev:1990 innebar det 170 hk. Idag, med hojarnas ökade effektregister, samt elektroniska hjälpmedel, så innebär det 250 hk+.
Båda dessa hojar ligger således precis på gränsen för att vara "icke-körbara" för toppförarna, vilket bör göra hojarna lika svåra att köra fullt ut med.
Fråga Oxley. Eller titta i nån gammal Bike. Cathcart har förövrigt också sagt liknande sak om NSR:en. Går också att läsa om i någon gammal Bike.Nyteknik skrev:Källa, tack.
Precis, alla vill till kungaklassen.Nyteknik skrev:"Alla" vill till MotoGP eftersom det är ett snabbt/enkelt sätt att nå stor framgång. Att en kille som Elison går från Endurance-VM till MotoGP på ett par år är ett exempel på detta. För att inte tala om Hopkins och Hoffman.
För att göra en lång historia kort; jag tror det överdrivs en del (av somliga) om hur snabba förarna var förut, samt hur oerhört mycket mer svårkörd hojarna var.Nyteknik skrev:"De 250-pioter som togs in till 500 var sällan framgångsrika. Se till exempel Nakano, Harada och Jacque. Cadalora och Biaggi är två ovanliga undantag. "Varför?" - vad menar du?
Hehe 1500 varv var väl ändå att ta i.Chris Ash skrev:Man kan ju lika bra fråga förarna vilka som var svårast att köra. Capirossi, Rossi, Biaggi mfl tycker 500rna var betydligt mer utmanande att köra fort med och att det var mer upp till föraren på den tiden, och då snackar vi alltså de moderna 500rna, de som Doohan kallade "Traktorer" och "Super twofiftys".
Motoreffekt är av underordnad betydelse i sammanhanget, i slutet av 80-talet var chassina rena katastroferna, liksom bromsarna. Det var detta i kombination med över 170 hästar i ett 1500 rpm långt register som satte in med en fruktansvärd kick som fick Gardner på NSR:en att se ut som en rodeoryttare.
Gamle 500-hjälten Christian Sarrons uttalande efter att ha kört M1:an säger allt man behöver veta.
"I think they're alright...for girls"
Ludde78 skrev:Med "varför", undrar jag varför man slutade att ta in dirt-track förare och AMA förare, och istället började ta in 250 piloter, du kanske har någon teori.
Ludde78 skrev:Hur som helst, ska bli intressant att se hojarna när slagvolymen sjunker till 800 kubik, förhoppningsvis bantar dom bort 10 kg också.
Är det inte just hojjarna med 90 graders tändföljd som kallas screamer?Chris Ash skrev:Förresten käbbel aside, kan ingen ta upp min tråd jag lämnade med Screamer, Big Bang vs pre-89:an med 90 graders tändföljd? Är det så eller är det bara nåt jag fått för mig?
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |