Film på NSR500 / Yamaha m1

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Varje gång denna debatt blossar upp kommer jag att tänka på denna:

image0001.gif
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Jag tror personligen däremot att det kanske ändå inte var en så dum ide att börja med fyrtakt inom GP, då tillverkarna mer då kan anspela på sina produktionsmodeller inom reklam osv.

Fabrikerna har lagt ut miljarders miljarder på motogp hojarna! 500 var dyra men en fjärt i rymden av vad motogp hojarna kostar! Så då borde man tycka att den ökade mc försäljningen har täckt upp det? nooope ingen ökad mc försäljning! Men motogp hojarna låter ju högt och det är ju ballt osså sladdar det :yoparty
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.


Allt det där utom ljudet fanns innan övergången till MotoGP. För ännu längre sen på den riktiga svart-vita tiden fanns det förstås.

Ville man så skulle man säkert kunna haft 130db gräns i alla klasser och föra fram dom förarna mer i rampljuset med längre gridshow med förarpresentationer mm mm. Men det skulle riskera i att MotoGP skulle få mindre uppmärksamhet.

I dom lägre klasserna har man fortfarande 113db istället för 130db som det är för MotoGP. Problemet är nu bara att banor som Assen, Valencia och några till har problem med att deras arrangemang låter för mycket enligt politiker och dom som bor i närheten.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Jag verkar tillhöra en minoritet som gillar både motoGP OCH 500... :kär I det stora hela så tycker jag dock att steget till motoGP från 500 var positivt, av flera anledningar.
Först och främst är den mer utpräglad "kungaklass" än 500 någonsin var, nu vill alla förare i 250/Superbike så fort som möjligt till motoGP, vilket inte alls var fallet i samma utsträckning under 500-tiden. (Foggarty, Russel, Biaggi, Kosinski mfl körde ju stor del av sina karriär i 250/Superbike)
Så det är verkligen dom bästa av dom bästa som är med i motoGP, vilket ju är kul.
Sedan är ljudet och motoreffekten i motoGP hojarna obeskrivlig.
Ljudet är såklart subjektivt, tvåtakts ljud är vasst, rejsigt och fränt, men jag tror dom flesta som hört motoGP hojarna live, inte skulle vilja byta tillbaka till det forna tvåtaktsljudet. Faktiskt.
Exempelvis Desmosedicins ljud är helt enkelt obeskrivligt.

Vad gäller körbarheten, så har dagens motoGP hojar ett bredare effektregister än 500:eek:rna, samt en del elektroniska hjälpmedel. Det gör ju en hoj mer lättkörd... dvs så länge man inte höjer effekten...
Men, en NSR 500 av 89 års modell har ju ca 80 hk FÄRRE än dagens MotoGP hojar. Dessa 80 hästar extra som dagens motoGP hojar har, bör rimligtvis ha ätit upp en väldigt stor del av den ökade körbarheten, eller "lättkördheten", som det ökade effektregistret och elektroniken har bidragit med.

Eller sammanfattat; oavsett tidspok, så har fabrikerna alltid klämt ur så mycket effekt som möjligt, utan att göra hojarna okörbara för toppförarna.

1990 innebar det 170 hk. Idag, med hojarnas ökade effektregister, samt elektroniska hjälpmedel, så innebär det 250 hk+.

Båda dessa hojar ligger således precis på gränsen för att vara "icke-körbara" för toppförarna, vilket bör göra hojarna lika svåra att köra fullt ut med.

Eller, med andra ord, det bör rimligtvis var precis lika svårt att köra en M1:a i Rossis tempo, som att köra en NSR i Rossis tempo.

Dock så är epoken slutet av -80 till början av 90-talet väldigt fascinerande, just pga 500:eek:rnas korta brutala effektregister, i kombination med alla intressanta förare, som Lawsson, Gardner, Schwantz, Rainey, Doohan mfl, fan det var ju i det närmaste krig på banan (och i depån :hihi )...:hoppa
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
ELF........frågade någon om - de åkte mest med 3-cylindriga Honda motorer men på slutet fick de tag på fyror - från
Honda med.....
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Varför kan inte ni två sura gubbar respektera ämnet för en gångs skull? Vem bjöd in er här? Det är väl en sak att kritisera i en tråd om helgens GP men den här tråden kunde ni väl lämnat ifred till de som gillar dessa prylar. :7peta
Du svarar ju inte ens på PM gubbe :fatta!
Men jag håller med dig, just den här tråden kanske var dum att tjafsa i men sen när höll sig det "andra" lägret till ämnet i MotoGP-trådarna?
Ludde78 skrev:
Jag verkar tillhöra en minoritet som gillar både motoGP OCH 500... :kär
Tvärtom så tillhör du nog en majoritet.
Minoriteten är de som ältar 500:eek:rnas oslagbara förträfflighet i var och varannan tråd.

RedBaron skrev:
Varje gång denna debatt blossar upp kommer jag att tänka på denna:
image0001.gif
Har du tillstånd för den webkameran på mitt kontor :va
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
valmers skrev:
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?

:fatta!

Kom med i matchen. Wankel har det tävlats med, och problemet var att de stora vanliga fabrikerna (läs honda främst) tyckte de var för överlägsna. Norton körde 2 år ? i superbike eller något sådant med sin wankel.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
alexholm skrev:
...vem vet hur det skulle se ut vid en direkt jämförelse mellan NSR500 -89 och 2006 RC211V, varvider borträknat, är båda säkert rätt elaka.
Jomenvisstserru.

Gerry Nordström: "RCV:n är kultiverad och lättkörd".

Eddie Lawson: "When you entered a corner you never knew weather you would make it out or not".

Ludde78 skrev:
...motoGP...mer utpräglad "kungaklass" än 500 någonsin var...
Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid. Skillnaden mellan 250 och 500 var mycket större än nu. 250-förare som gick upp till 500 var inte lika vanliga då som nu.
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid.
Till MotoGP kommer inte de bästa förarna utan de mest komersiellt gångbara. Ungefär som med motorerna. De ska ju vara komersiellt gångbara, som Valmers brukar säga.

Jag vill se riktiga män på riktiga maskiner göra riktiga saker. Typ kärnkraftverk, månlandningar, GP VM med 500 2T.

I SponsoGP trängs Stomatolleende pojkar på Cityjeepar som äter GB Bigpack vaniljmjukglass ur 2-liters bunke. Usch!
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Jomenvisstserru.

Gerry Nordström: "RCV:n är kultiverad och lättkörd".

Eddie Lawson: "When you entered a corner you never knew weather you would make it out or not".
RCV:n är säkert "kultiverad och lättkörd" i Nordströms tempo.
Mat Oxley, en annan journalist, om Doohans big-bang NSR; "den här hojen skulle vara en utmärkt gathoj".

Nyteknik skrev:
Men de fem bästa förarna i MotoGP är ju inte hälften så kvalificerade som de fem bästa i 500 var under dess storhetstid.
Det jag menade med att motoGP är mer utpräglad "kungaklass" än 500 var, är att alla 250/Superbike förare vill till motoGP idag, vilket inte var fallet på 500 tiden.
Sen vilken genration som hade dom bästa förarna, kan man alltid diskutera.

Nyteknik skrev:
Skillnaden mellan 250 och 500 var mycket större än nu. 250-förare som gick upp till 500 var inte lika vanliga då som nu.
Ja det var inte lika många 250 förare som gick upp till 500, istället tog man många förare från amerikanska dirt-track och AMA. När man sedan började ta in 250 piloter, som Cadalora, så slutade man ta in dirt-trick/AMA förare. Varför?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ludde78 skrev:
RCV:n är säkert "kultiverad och lättkörd" i Nordströms tempo. Mat Oxley, en annan journalist, om Doohans big-bang NSR; "den här hojen skulle vara en utmärkt gathoj".
Källa, tack.

Ludde78 skrev:
Det jag menade med att motoGP är mer utpräglad "kungaklass" än 500 var, är att alla 250/Superbike förare vill till motoGP idag, vilket inte var fallet på 500 tiden. Sen vilken genration som hade dom bästa förarna, kan man alltid diskutera.
"Alla" vill till MotoGP eftersom det är ett snabbt/enkelt sätt att nå stor framgång. Att en kille som Elison går från Endurance-VM till MotoGP på ett par år är ett exempel på detta. För att inte tala om Hopkins och Hoffman.


Ludde78 skrev:
Ja det var inte lika många 250 förare som gick upp till 500, istället tog man många förare från amerikanska dirt-track och AMA. När man sedan började ta in 250 piloter, som Cadalora, så slutade man ta in dirt-trick/AMA förare. Varför?
De 250-pioter som togs in till 500 var sällan framgångsrika. Se till exempel Nakano, Harada och Jacque. Cadalora och Biaggi är två ovanliga undantag. "Varför?" - vad menar du?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Har du tillstånd för den webkameran på mitt kontor :va
Behövs inte när man är OuTLaW :crash

Synd att den är för stor för att fungera som avatar bara :(
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
1990 innebar det 170 hk. Idag, med hojarnas ökade effektregister, samt elektroniska hjälpmedel, så innebär det 250 hk+.

Båda dessa hojar ligger således precis på gränsen för att vara "icke-körbara" för toppförarna, vilket bör göra hojarna lika svåra att köra fullt ut med.


Man kan ju lika bra fråga förarna vilka som var svårast att köra. Capirossi, Rossi, Biaggi mfl tycker 500:eek:rna var betydligt mer utmanande att köra fort med och att det var mer upp till föraren på den tiden, och då snackar vi alltså de moderna 500:eek:rna, de som Doohan kallade "Traktorer" och "Super twofiftys".

Motoreffekt är av underordnad betydelse i sammanhanget, i slutet av 80-talet var chassina rena katastroferna, liksom bromsarna. Det var detta i kombination med över 170 hästar i ett 1500 rpm långt register som satte in med en fruktansvärd kick som fick Gardner på NSR:en att se ut som en rodeoryttare.

Gamle 500-hjälten Christian Sarrons uttalande efter att ha kört M1:an säger allt man behöver veta.

"I think they're alright...for girls"

Förresten käbbel aside, kan ingen ta upp min tråd jag lämnade med Screamer, Big Bang vs pre-89:an med 90 graders tändföljd? Är det så eller är det bara nåt jag fått för mig?
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Fråga Oxley. :tungan Eller titta i nån gammal Bike. Cathcart har förövrigt också sagt liknande sak om NSR:en. Går också att läsa om i någon gammal Bike.

Nyteknik skrev:
"Alla" vill till MotoGP eftersom det är ett snabbt/enkelt sätt att nå stor framgång. Att en kille som Elison går från Endurance-VM till MotoGP på ett par år är ett exempel på detta. För att inte tala om Hopkins och Hoffman.
Precis, alla vill till kungaklassen. :)

Nyteknik skrev:
"De 250-pioter som togs in till 500 var sällan framgångsrika. Se till exempel Nakano, Harada och Jacque. Cadalora och Biaggi är två ovanliga undantag. "Varför?" - vad menar du?
För att göra en lång historia kort; jag tror det överdrivs en del (av somliga) om hur snabba förarna var förut, samt hur oerhört mycket mer svårkörd hojarna var.

Det var mest jänkare i topp i 500 under 80-/början av 90-talet, och jänkarna är inte blyga för att "spä på" lite *host!* med uttryck som: "Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out"..
Kul med målande uttryck, men en del tar det nog för bokstavligt.
Ja, det var säkert en skakande upplevelse, men det är det säkert också när Capirossi ger på så hårt ut ur kurvorna med Duccen, att hela chassiet studsar, ormar och ruskar på sig vilt.
Skillnaden är att han inte säger att det kändes som om han höll på att möta döden :hihi

Med "varför", undrar jag varför man slutade att ta in dirt-track förare och AMA förare, och istället började ta in 250 piloter, du kanske har någon teori. :)

Chris Ash skrev:
Man kan ju lika bra fråga förarna vilka som var svårast att köra. Capirossi, Rossi, Biaggi mfl tycker 500:eek:rna var betydligt mer utmanande att köra fort med och att det var mer upp till föraren på den tiden, och då snackar vi alltså de moderna 500:eek:rna, de som Doohan kallade "Traktorer" och "Super twofiftys".

Motoreffekt är av underordnad betydelse i sammanhanget, i slutet av 80-talet var chassina rena katastroferna, liksom bromsarna. Det var detta i kombination med över 170 hästar i ett 1500 rpm långt register som satte in med en fruktansvärd kick som fick Gardner på NSR:en att se ut som en rodeoryttare.

Gamle 500-hjälten Christian Sarrons uttalande efter att ha kört M1:an säger allt man behöver veta.

"I think they're alright...for girls"
Hehe 1500 varv var väl ändå att ta i.
Och ja, visst sa Rossi, Sete mfl till en början att MotoGP hojarna var lättkörda, jämfört med 500:eek:rna, men nu har effekten på exempelvis Hondan höjts från 220 hk när den kom, till nuvarande 260 hk (enligt dom själva), och Sete sa i början av året att motoGP hojarna nu börjar bli riktigt svårkörda.
Men visst, 500:eek:rna var brutala på sitt sätt, men överlag tror jag det överdrivs en del om skillnaderna vad gäller förare/hojar förr och nu. :tråkad
Hur som helst, ska bli intressant att se hojarna när slagvolymen sjunker till 800 kubik, förhoppningsvis bantar dom bort 10 kg också. :wiggle
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Med "varför", undrar jag varför man slutade att ta in dirt-track förare och AMA förare, och istället började ta in 250 piloter, du kanske har någon teori. :)

Dels för att 250 slutade vara en tummelplats för folk i slutet av karriären och dels för att 500:eek:rna blev snällare på 90-talet, men körvänliga register och chassin som gick att köra med i kurvor.

Ludde78 skrev:
Hur som helst, ska bli intressant att se hojarna när slagvolymen sjunker till 800 kubik, förhoppningsvis bantar dom bort 10 kg också. :wiggle

Det ska det, tyvärr så höjer de ju viktgränserna istället för sänker dem. :död
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Chris Ash skrev:
Förresten käbbel aside, kan ingen ta upp min tråd jag lämnade med Screamer, Big Bang vs pre-89:an med 90 graders tändföljd? Är det så eller är det bara nåt jag fått för mig?
Är det inte just hojjarna med 90 graders tändföljd som kallas screamer?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top