Film på NSR500 / Yamaha m1

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Skillnaden är att han inte säger att det kändes som om han höll på att möta döden :hihi

Jämför ett Wayne Gardner-race från 1988 med Capirossi så slutar du tvivla. Capirex ser ut som om han söndagsåker i jämförelse.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Dels för att 250 slutade vara en tummelplats för folk i slutet av karriären och dels för att 500:eek:rna blev snällare på 90-talet, men körvänliga register och chassin som gick att köra med i kurvor.
Ja, när 500:eek:rna blev snällare, så passade dom rimligtvis 250 förarna bättre. Men det borde inte vara hela förklaringen till att man helt slutade ta förare dirt-track/AMA förare....


Chris Ash skrev:
Det ska det, tyvärr så höjer de ju viktgränserna istället för sänker dem. :död
Ja trenden har varit så, bara att hoppas att det vänder med 800 kubikarna.

Chris Ash skrev:
Jämför ett Wayne Gardner-race från 1988 med Capirossi så slutar du tvivla. Capirex ser ut som om han söndagsåker i jämförelse.
Vilken bana? Låter spektakulärt, skulle vara kul att se. :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Ja, när 500:eek:rna blev snällare, så passade dom rimligtvis 250 förarna bättre. Men det borde inte vara hela förklaringen till att man helt slutade ta förare dirt-track/AMA förare....

Det var ju mycket en mentalitetsgrej. Europeér kunde inte köra 500:eek:r hette det på den tiden. Kenny Roberts Sr levde ju kvar i "rear wheel steering"-tänkandet ända till för några år sedan. Då han byggde en trecylindrig 500 med 250-chassi....

Ludde78 skrev:
Vilken bana? Låter spektakulärt, skulle vara kul att se. :)

Om du bara ska se ett, go for Paul Ricard! Det är så tårarna rinner...Lawson, Schwantz,Sarron och Gardner i stenhård fight....

Annars är ju Laguna Seca alltid ett säkert kort i 500 sammanhang....

Ludde78 skrev:
Japp, och big-bangen har väl 180 graders tändföljd, om jag inte är ute på cykeltur :brinnerup

Nej idén med Big Bang är väl de ihopbuntade pulserna? Typ inom 70 eller 45 grader eller vad det är?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ludde78 skrev:
Japp, och big-bangen har väl 180 graders tändföljd, om jag inte är ute på cykeltur :brinnerup
Nja,Big Bang motorerna tänder väl alla fyra cylindrarna väldigt tätt.Idén var väl att alla kraftpulserna skulle komma inom tex 90 grader och sen resterande 270 grader skulle göra det lättare för bakdäcket att återfå lite grepp.Blir lite mer som en enstånka typ.Det lär ju säkert ha provats en hel del olika varianter på hur tätt cylindrarna ska tända.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Busaberg skrev:
Nja,Big Bang motorerna tänder väl alla fyra cylindrarna väldigt tätt.Idén var väl att alla kraftpulserna skulle komma inom tex 90 grader och sen resterande 270 grader skulle göra det lättare för bakdäcket att återfå lite grepp.Blir lite mer som en enstånka typ.Det lär ju säkert ha provats en hel del olika varianter på hur tätt cylindrarna ska tända.

Jo så vill jag också ha det till, screamern var ett annat evolutionssteg på vägen att göra 500:an mer körbar. Med 180 graders tändföljd så lugnade man ner den hysteriska 90 gradaren. I kombination med bättre chassi så slaktade 1989 års NSR varvrekorden.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Chris Ash skrev:
Med 180 graders tändföljd så lugnade man ner den hysteriska 90 gradaren.
Det är inte 180 gradaren som kallades "two up" ? På en fyra blir det ju att cylindrarna tänder parvis.Borde hursomhelst gå att ta reda på.En motor med 90 grader tändföljd låter fränast i vilket fall :)
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Det var ju mycket en mentalitetsgrej. Europeér kunde inte köra 500:eek:r hette det på den tiden. Kenny Roberts Sr levde ju kvar i "rear wheel steering"-tänkandet ända till för några år sedan. Då han byggde en trecylindrig 500 med 250-chassi....
Det var dit jag ville komma; hade varit kul om fler Europeér hade givits chansen mot Schwantz, Rainey mfl, men men, det var politik inblandat även då. :tungan


Chris Ash skrev:
Om du bara ska se ett, go for Paul Ricard! Det är så tårarna rinner...Lawson, Schwantz,Sarron och Gardner i stenhård fight....

Annars är ju Laguna Seca alltid ett säkert kort i 500 sammanhang....
Har bara några videos med "best of 80:s/90:s", och då får man ju inte se hela race. Och det vill man ju :4skrika Av det "lilla" man ser av racena på dessa vidoes, så säger jag; det är framför allt dom legendariska namnen som gör att det är kul att se, jag tycker faktiskt att det sladdas mer i MotoGP! hehe Men jag får försöka fiska upp ett helt race, det hade varit intressant att se, kanske ändrar uppfattning om saker och ting då. :nicka


Chris Ash skrev:
Nej idén med Big Bang är väl de ihopbuntade pulserna? Typ inom 70 eller 45 grader eller vad det är?
Ja, idén med Big Bang är just de ihopbuntade pulserna, som ska ge bakdäcket chans till nytt grepp. Sen vad tändpulserna är, har jag visst glömt... :brinnerup

Busaberg skrev:
Nja,Big Bang motorerna tänder väl alla fyra cylindrarna väldigt tätt.Idén var väl att alla kraftpulserna skulle komma inom tex 90 grader och sen resterande 270 grader skulle göra det lättare för bakdäcket att återfå lite grepp.Blir lite mer som en enstånka typ.Det lär ju säkert ha provats en hel del olika varianter på hur tätt cylindrarna ska tända.
Nja, på Big Bang så tänder väl INTE alla fyra cylindrar tätt..? Har glömt dom exakta tändpulserna, intressant iaf att både Yamaha och Suzuki hade instrument i depån när Honda kom med sin Big Bang, som kunde räkna ut tändpulserna... och sedan var det bara för dom att kopiera Honda... :D

Nyteknik skrev:
Hehe den har jag. Skulle dock vilja ha ett helt race.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ludde78 skrev:
Hehe den har jag. Skulle dock vilja ha ett helt race.
Beställ då denna:

http://www.dukevideo.com/Bikes/VHS/Bike GP/Events 1980 to 1989/Bike GP 1988 - France VHS.aspx

”The Paul Ricard circuit was the most fantastic race in an incredible year of GP racing. Christian Sarron (Yamaha), Eddie Lawson (Marlboro Yamaha), Wayne Gardner (Rothmans Honda) and Kevin Schwantz (Pepsi Suzuki) swapped positions every lap and the last lap will go down in history as one of the most momentous - almost certainly deciding the outcome of the 1988 championship.”

:Rockbanan
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Beställ då denna:

http://www.dukevideo.com/Bikes/VHS/Bike GP/Events 1980 to 1989/Bike GP 1988 - France VHS.aspx

”The Paul Ricard circuit was the most fantastic race in an incredible year of GP racing. Christian Sarron (Yamaha), Eddie Lawson (Marlboro Yamaha), Wayne Gardner (Rothmans Honda) and Kevin Schwantz (Pepsi Suzuki) swapped positions every lap and the last lap will go down in history as one of the most momentous - almost certainly deciding the outcome of the 1988 championship.”

:Rockbanan
Tack för tipset, kanske vara nåt, kan dock inte öppna länken.. :(

Edit: nu fungerade det :tummenupp
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Finns här också om man vill gynna Swedie med lite stålars:
http://www.sporthoj.com/videos/index.php?cid=24
Ludde78 skrev:
För att göra en lång historia kort; jag tror det överdrivs en del (av somliga) om hur snabba förarna var förut, samt hur oerhört mycket mer svårkörd hojarna var.
Det var mest jänkare i topp i 500 under 80-/början av 90-talet, och jänkarna är inte blyga för att "spä på" lite *host!* med uttryck som: "Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out"..
Kul med målande uttryck, men en del tar det nog för bokstavligt.
:tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Busaberg skrev:
Det är inte 180 gradaren som kallades "two up" ? På en fyra blir det ju att cylindrarna tänder parvis.Borde hursomhelst gå att ta reda på.En motor med 90 grader tändföljd låter fränast i vilket fall :)

Nu hittade jag lite grejor.

"The 89 model was an improvement but still a real beast. HRC had changed the firing order, from an even 90 degrees to a semi-big bang 180 degrees, to calm the V4's maniacal power delivery".

Taget ur "Thunder from down under". Detta innebär att den hoj som kördes 1989-1991 hade 180 graders tändföljd. Det är den här motorn som Doohan valde att köra med 1997 och som kalldes screamer.

"For '97 Doohan decided he wanted to run a 180-degree motor. HRC didn't like the idea but he was mighty fast during first tests, and when Criville tried the screamer it spat him off at 120mph. Doohan knew he could regain an advantage with the engine, for engine management technology made it more rideable than the old 180-degree V4s and tire technology had caught up too. Plus the screamer sounded so much better."

Detta sägs om Big Bang-konfigurationen.

"HRC built several different motors in their search for that user-friendly power delivery. Finally, they settled on the Big Bang, that fired all four cylinders within 70 degrees, giving the rear tire time to regain traction between each salvo."

Slutsats:Jag hade rätt hela tiden :hihi ;)
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Det var dit jag ville komma; hade varit kul om fler Europeér hade givits chansen mot Schwantz, Rainey mfl, men men, det var politik inblandat även då. :tungan

Vilka europeér syftar du på? Av de förare som dominerade 250 på den tiden ca 1985 och fråmåt) fick faktiskt en hel del av dem chansen.

Sito Pons, Dominique och Christian Sarron, Juan Garriga, Pierfranscesco Chili, Didier De Radigues, Jean Phillipe Ruggia mfl

Vilka europeér skulle ha varit bättre än dessa?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top