Film på NSR500 / Yamaha m1

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Busaberg skrev:
Det är inte 180 gradaren som kallades "two up" ? På en fyra blir det ju att cylindrarna tänder parvis.Borde hursomhelst gå att ta reda på.En motor med 90 grader tändföljd låter fränast i vilket fall :)

RD500 som var något av en replika tände på två cylindrar åt gången (korsvis, V4) och med 180 vevaxelgraders intervall.

Detta om jag inte minns helt fel. Har skruvat en del med dessa.

Lite av twin-karaktär således. Dock annorlunda ljud än från tex twinnen Rd350.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ah17 skrev:
RD500 som var något av en replika tände på två cylindrar åt gången (korsvis, V4) och med 180 vevaxelgraders intervall.

Detta om jag inte minns helt fel. Har skruvat en del med dessa.

Lite av twin-karaktär således. Dock annorlunda ljud än från tex twinnen Rd350.
Låter inte så upphetsande faktiskt iaf inte med standadrören, som några stora moppar mest:lol

Men visst var GP 500orna balla, men mycket av det vildsinta som fanns för 10-15 år sen berodde ju på att nog fasen kunde de ta ur effekt ur motorerna men bromsar, chassin och däck utvecklades inte i samma fart, för snart var de ju inet lika vilda längre trots ännu högre effekt.

Vilka vobbelstaket en del lyckades ta runt banorna egentligen.

Hur kommer det sig at det var så mycket jänkare som var på topp då föresten?
Så är det väl inte längre?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Silwer skrev:
Hur kommer det sig at det var så mycket jänkare som var på topp då föresten?
Så är det väl inte längre?

Helt annan körstil. Hög kurvhastighet och fina chassiegenskaper var okända begrepp. Istället var det gamla dirttrackåkare som kunde styra runt med bakhjulet, sikta och slutligen fyra av fanskapet nerför rakan vars stil premierades.

När Big bang kom ändrades förutsättningarna radikalt, samtidigt som däck och chassin tog stormsteg framåt runt 1991 nån gång.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Nu hittade jag lite grejor.

"The 89 model was an improvement but still a real beast. HRC had changed the firing order, from an even 90 degrees to a semi-big bang 180 degrees, to calm the V4's maniacal power delivery".


Slutsats:Jag hade rätt hela tiden :hihi ;)
Nej, 89:an VAR värst. :fakta :hihi
Citat: "But Lawson swapped sides too late to have any say in the design of the '89 NSR. Needless to say he was appalled when he first tried the bike, just like Honda's latest signing, fresh-faced young Aussie Mick Doohan. Said Lawson: "Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out."

What HRC had created was probably the most evil race bike ever built.

The motor was now massively powerful, making more than 170 bhp, and Honda had made more flawed chassis changes. Now the chassis just wasn't strong enough to handle the horses. And the brakes were useless too."

Se http://www.superbikeplanet.com/NSR500.htm

Chris Ash skrev:
Vilka europeér syftar du på? Av de förare som dominerade 250 på den tiden ca 1985 och fråmåt) fick faktiskt en hel del av dem chansen.

Sito Pons, Dominique och Christian Sarron, Juan Garriga, Pierfranscesco Chili, Didier De Radigues, Jean Phillipe Ruggia mfl

Vilka europeér skulle ha varit bättre än dessa?
Jo visst var det många som fick chansen, men jag tror det är lite som du sa tididgare; "Det var ju mycket en mentalitetsgrej. Europeér kunde inte köra 500:eek:r hette det på den tiden."
Chris Ash skrev:
Helt annan körstil. Hög kurvhastighet och fina chassiegenskaper var okända begrepp. Istället var det gamla dirttrackåkare som kunde styra runt med bakhjulet, sikta och slutligen fyra av fanskapet nerför rakan vars stil premierades.

När Big bang kom ändrades förutsättningarna radikalt, samtidigt som däck och chassin tog stormsteg framåt runt 1991 nån gång.
Därför kan man med fog anta, att långt ifrån alla dessa dirt-track/AMA förare, som hade stora framgångar i 500 under 80/början av 90-talet, inte hade haft samma framgång på Big Bang 500:eek:rna.

Jeremy Burgess om Wayne Gardners körstil, samt (o)förmåga att få till chassiet: "No disrespect, but Wayne didn't really know how a motorcycle worked, he just wrestled it around".
Den körstilen hjälpte/fungerade bra på 80-talets generation av 500:eek:rna, som krävde den dirt-track körstil som du beskriver ovan.

Den körstilen är absolut dock inte den mest effektiva när det gäller Big Bang generationen av 500:eek:rna, som hade fina chassien som klarade hög kurvhastighet.

Så, många av dom gamla hjältarna, exempelvis Wayne Gardner, hade säkerligen inte nått framgång/hjältestatus i samma utsträckning, på Big Bang 500:eek:rna, eller på dagens motoGP hojar, som premierar "250"-körstil.

Men en intressant epok inom GP-historien är det. :)
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är intressant att se hur snabbt utvecklingen gick av 500:eek:r i slutet av 80-talet.

1988 på Suzuka körde Wayne Gardner 2.14.4 på NSR500, Kevin Schwantz körde 2.15.1 med en RGV

2002 körde Arnaud Vincent 2.13.9 med en Aprilia 125.

Med maskiner som lämnade över 170 hästar och vägde 115-120 kilo så fattar man att "They didnt stop or steer" inte är ett påstående taget ur luften.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chris Ash skrev:
Det är intressant att se hur snabbt utvecklingen gick av 500:eek:r i slutet av 80-talet.

1988 på Suzuka körde Wayne Gardner 2.14.4 på NSR500, Kevin Schwantz körde 2.15.1 med en RGV

2002 körde Arnaud Vincent 2.13.9 med en Aprilia 125.

Med maskiner som lämnade över 170 hästar och vägde 115-120 kilo så fattar man att "They didnt stop or steer" inte är ett påstående taget ur luften.


Svårt att jämföra varvtider på banor för år till år. Speciellt banor som byggts om. Suzuka byggdes om till '02. Banan blev bl.a 38 meter kortare och man gjorde två svängar lite mindre snäva till det året.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Svårt att jämföra varvtider på banor för år till år. Speciellt banor som byggts om. Suzuka byggdes om till '02. Banan blev bl.a 38 meter kortare och man gjorde två svängar lite mindre snäva till det året.

Men om man jämför med 01 körde Yuichi Ui 2.14.6

Stämmer rätt bra med Donington med

2001 125 cc Gino Borsoi 1.38.9
1988 500cc Wayne Gardner 1.38.8
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
rejser skrev:
Sinnessjuka kurvhastigheter :tummenupp
Jodå, jag förstår förstås att den tekniska utvecklingen inte har stått still under 15 år och till slut ätit upp skillnaden mellan 500 cc och 125 cc; i tid runt en bana i alla fall. Men det är svårt att förstå.

Fan, jag hade velat se Doohan och Rossi i samma mästerskap!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Runt Donington är det lätt att jämföra med övriga av dagens tider.

Wayne Gardner 1988 1.38.8

125cc 1.37.2
250cc 1.31.8
MotoGP 1.27.9
BSB 1.31.8
Brittiska Supersport: 1.35.0
Brittiska Superstock 1.36.0
Andreas Mårtensson 250cc: 1.37.0

Redan 1991 körde Kevin Schwantz runt på 1.32.8.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Nyteknik skrev:
Jodå, jag förstår förstås att den tekniska utvecklingen inte har stått still under 15 år och till slut ätit upp skillnaden mellan 500 cc och 125 cc; i tid runt en bana i alla fall. Men det är svårt att förstå.

Ja det är ju ingen liten skillnad i effekt som ska tas igen i kurvor och inbromsningar, helt sjukt egentligen!
Vad är en 125cc uppe i nu...55hk?
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
rejser skrev:
Ja det är ju ingen liten skillnad i effekt som ska tas igen i kurvor och inbromsningar, helt sjukt egentligen!
Vad är en 125cc uppe i nu...55hk?

Men det som förarna själva säger ändrats väldigt mycket är däcken!
Dessa har ju blivit grymt mycket bättre! Så hade du haft dessa däck få
de gamla 500 så hade även de kört sekunder snabbare!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ReDan skrev:
Men det som förarna själva säger ändrats väldigt mycket är däcken!
Dessa har ju blivit grymt mycket bättre! Så hade du haft dessa däck få
de gamla 500 så hade även de kört sekunder snabbare!

Och hade du haft nyare motorer och nya chassin hade de kört ännu snabbare.
 

Lundh

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
Har följt den här tråden med intresse.
Tänkte bara lägga till en grej jag läste i Rossis "självbiografi" ang hur 500:an var att köra, enl honom själv.

"The 500 was so powerfull that, if you pushed on the gas to quickly, you simply flew away, there was was no margin for error. And, actually, those are the most painfull falls, the ones caused by acceleration. This is beacuse the backtyre slides at first and then achieves traction all of a sudden, which makes the bike fly through the air as if propelled by a slingshot. In technical terms we call it the "high side". And its not fun.
Still, the NSR 500 was easily the most exciting bike I ever rode. It was a very selective bike, very challenging to ride. If you made the slightest mistake, you´d end up on your rear end. And thats why I can say that few racers were suited to the NSR 500. It was really the toughest bike to master.
Either you rode her or she punished you. There was no middle ground."

Den här boken är skriven i år, gavs ut i oktober tror jag.
Med det menar jag att hans referenser står sig mot det senaste han har kört.

Upp till var å en att bedöma själva
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top