Chris Ash skrev:
Nu hittade jag lite grejor.
"The 89 model was an improvement but still a real beast. HRC had changed the firing order, from an even 90 degrees to a semi-big bang 180 degrees, to calm the V4's maniacal power delivery".
Slutsats:Jag hade rätt hela tiden
Nej,
89:an VAR värst.
Citat: "But Lawson swapped sides too late to have any say in the design of the '89 NSR. Needless to say he was appalled when he first tried the bike, just like Honda's latest signing, fresh-faced young Aussie Mick Doohan. Said Lawson: "Riding the Honda was like death - every time you flicked into a turn you didn't know if you'd make it out."
What HRC had created was probably the most evil race bike ever built.
The motor was now massively powerful, making more than 170 bhp, and Honda had made more flawed chassis changes. Now the chassis just wasn't strong enough to handle the horses. And the brakes were useless too."
Se
http://www.superbikeplanet.com/NSR500.htm
Chris Ash skrev:
Vilka europeér syftar du på? Av de förare som dominerade 250 på den tiden ca 1985 och fråmåt) fick faktiskt en hel del av dem chansen.
Sito Pons, Dominique och Christian Sarron, Juan Garriga, Pierfranscesco Chili, Didier De Radigues, Jean Phillipe Ruggia mfl
Vilka europeér skulle ha varit bättre än dessa?
Jo visst var det många som fick chansen, men jag tror det är lite som du sa tididgare; "Det var ju mycket en mentalitetsgrej. Europeér kunde inte köra 500
r hette det på den tiden."
Chris Ash skrev:
Helt annan körstil. Hög kurvhastighet och fina chassiegenskaper var okända begrepp. Istället var det gamla dirttrackåkare som kunde styra runt med bakhjulet, sikta och slutligen fyra av fanskapet nerför rakan vars stil premierades.
När Big bang kom ändrades förutsättningarna radikalt, samtidigt som däck och chassin tog stormsteg framåt runt 1991 nån gång.
Därför kan man med fog anta, att långt ifrån alla dessa dirt-track/AMA förare, som hade stora framgångar i 500 under 80/början av 90-talet, inte hade haft samma framgång på Big Bang 500
rna.
Jeremy Burgess om Wayne Gardners körstil, samt (o)förmåga att få till chassiet: "No disrespect, but Wayne didn't really know how a motorcycle worked, he just wrestled it around".
Den körstilen hjälpte/fungerade bra på 80-talets generation av 500
rna, som krävde den dirt-track körstil som du beskriver ovan.
Den körstilen är absolut dock inte den mest effektiva när det gäller Big Bang generationen av 500
rna, som hade fina chassien som klarade hög kurvhastighet.
Så, många av dom gamla hjältarna, exempelvis Wayne Gardner, hade säkerligen inte nått framgång/hjältestatus i samma utsträckning, på Big Bang 500
rna, eller på dagens motoGP hojar, som premierar "250"-körstil.
Men en intressant epok inom GP-historien är det.