Film på NSR500 / Yamaha m1

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
valmers skrev:
Åk och kolla då, snarast. MotoGP jämfört med 250 är som WRC jämfört med Volvo Original Cup.
Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500:eek:rna live?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
samuel w skrev:
Ja, ska göra det i sommar. Du har ju tydligen sett dem live, kan du inte förklara vad som är så mycket fräckare med tusenkubikarna än 500:eek:rna live?
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
* Kommersiellt gångbar?
* Framtidens motorkonstruktion?
Det är svaret på varför man ville ha fyrtaktare ur tillverkarnas synvinkel men har ingenting med racing att göra.

Svara på frågan varför de var tvugna att ha ett volymhandikapp och sedan kan du som ingenjör även svara på vilken motorkonstruktion som levererar det man vill ha i racing (högsta möjliga effekt etc.) givet en maximal cylindervolym. PR-avdelningens intressen oräknade.

valmers skrev:
Ljudet, bling bling-faktorn, körstilarna, arrangemangets proffsighet, atmosfären, farten, förarprestationerna.
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Gustav O skrev:
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Yupp, annars är det nog svårt att göra den reflektionen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Har du sett GP-VM live på tvåtaktarnas tid så att du vet att alla dessa faktorer är enbart tack vare fyrtaktarnas införande?
Hur mycket häftigare än 250 kan de vara?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
D
Svara på frågan varför de var tvugna att ha ett volymhandikapp och sedan kan du som ingenjör även svara på vilken motorkonstruktion som levererar det man vill ha i racing (högsta möjliga effekt etc.) givet en maximal cylindervolym. PR-avdelningens intressen oräknade.
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?

Gustav O skrev:
Ganska mycket häftigare...
Du ska också pallra dig iväg på MotoGP snarast, din taliban. :tomten
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
valmers skrev:
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?


BÅTAR....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Underligt att den överlägsna tvåtaktsmotorn inte finns i F1, WRC, Champ Car och i annan motorsport förutom 125/250 GP?
Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.
I motorcyklar är ju verkligheten annorlunda och du kan ju svara på frågorna istället för att slingra dig.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Nej det är inte underligt alls eftersom den inte har haft dels utrymme i reglementet och dels för att man inte säljer tvåtaktsbilar.
I motorcyklar är ju verkligheten annorlunda och du kan ju svara på frågorna istället för att slingra dig.
Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Det gjorde jag ju? Bland andra Honda har, fullt naturligt, insett att tvåtaktsmotorn har noll framtid som drivkälla för MC.
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?
 

Coola Ola

Guest
valmers skrev:
Tja, om man ska diskutera reglementens vara eller inte vara så är ju fältet fritt; varför inte turboladda? CVT? Andra bränslen? Wankel? Turbin/jet?

Ja, ett free-for-all reglemente i teknisk synvinkel hade varit riktigt skoj!
 

NilssoN154

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Ekerö
Hoj
ingen just nu
Gustav O skrev:
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.


Det är bara en ljudfil, den är för stor och jag kan inte posta RealPlayer-filer på SH. Annars hade jag gärna gjort det. :tomten



skillnad på screamer, big bang och growler?
 

sandstream

Guest
samuel w skrev:
Vad jag har läst är det väl ingen som påstår att hojarna var bättre förr? Det som diskuterades var väl karaktären, antar att det svider att hojarna längre inte är så häftiga ur den synpunkten?
Då läser du dåligt.

Det svider inte för fem öre.
Jag köper inte Classic Bike heller utan Bike för att jag vill läsa om nutid i första hand.
Gustav O skrev:
Det är ju ingen slump att Rossis kommentarer i Faster... ...Kompaktast möjliga konstruktion
Nu tror jag du missförstår mig lite.
Jag har aldrig hävdat att fyrtakt skulle vara överlägset tvåtakt på något sätt inom racing.
Vill man ha en liten motor med mycket effekt är tvåtakt bra på alla sätt utom för miljön, motorn och körbarheten.

Jag är bara lite trött på att läsa samma typ av inlägg om och om igen från två personer (inte dig inräknad ;) ) om hur elaka hojarna var för, hur svåra de var att köra, hur det var så underbart bla bla bla.
Är det inte roligare att diskutera nutid istället för att envist hänga sig kvar vid dåtiden och gamla meriter som två sura gubbar?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Är det inte roligare att diskutera nutid istället för att envist hänga sig kvar vid dåtiden och gamla meriter som två sura gubbar?
Varför kan inte ni två sura gubbar respektera ämnet för en gångs skull? Vem bjöd in er här? Det är väl en sak att kritisera i en tråd om helgens GP men den här tråden kunde ni väl lämnat ifred till de som gillar dessa prylar. :7peta
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
John skrev:
Det där skulle vara ganska intressant. Någon som kan tipsa om en sån hoj?
:näsblod

Ta godtycklig japsehoj, en R1 t.ex. Skär av en eker på varje fälg, lossa svingen så att den kan röra sig ordentligt och turboladda den, så har du en hoj som garanterat kommer att höja din kalsongförbrukning!
 

alexholm

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 1100
Gustav O skrev:
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.


Inte bara givet samma cylindervolym är en tvåtaktare överlägsen en fyrtaktsmotor, i racingsyfte. Dess stora fördel är ju i dom små ytterdimensionerna och och den lägre vikten. Effektmässigt kan nog skillnaden bli allt mindre och mindre mellan 4takt och 2takt. Dock kräver det isåfall att extrema varvtal används i 4taktsmotorn för att lämna tillräcklig toppeffekt. Det i sin tur gör ju att det borrXslagförhållandet blir minst sagt ofördelaktigt om man ser till yttermåtten på motorn. Vilket ger en rad dåliga egenskaper för en racehoj. För exepelvis en F1 skulle det knappast däremot spela så stor roll då motorns yttermått inte Direkt påverkar aerodynamiken nämnvärt.

Jag tror personligen däremot att det kanske ändå inte var en så dum ide att börja med fyrtakt inom GP, då tillverkarna mer då kan anspela på sina produktionsmodeller inom reklam osv. Så det kan nog vara till fördel för oss alla. Sen är det inte säkert att dom nya fyrtaktshojarna är så snälla som alla säger, vem vet hur det skulle se ut vid en direkt jämförelse mellan NSR500-89
och 2006 RC211v, varvider borträknat, är båda säkert rätt elaka. Däremot är det ju tråkigt med en massa elektroniska hjälpmedel som inte hör hemma inom racing.


Såg även att wankel kom på tal, den användes ju av Mazda inom en rad olika motorsporter i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Men då dess överlägsenhet var för stor straffades den för mycket för att fortsätta vara konkurranskraftig. Mazda 787B vann Le Mans 24H -91 helt överlägset för att till säsongen -92 vara förbjuden. Ganska synd egentligen då den precis som 2taktaren är mycket lätt och kompakt i förhållande till den effekt den utvecklar mao en perfekt racingmotor. Den utvecklade 930 sughästar vid 10500 varv ur 2,6 liters slagvolym! Jag skulle tro att den försvann av liknande orsaker som vi idag ser tvåtaktaren försvinna från racingbanorna...
Just my two cents
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top