Gustav O skrev:
Du svarade på den fråga som passade de dig.
Det är anledningen till varför de vill köra med fyrtaktare men då var de ju även tvugna att fixa till reglementet så att det passar fyrtaktsmotorerna och får dem att framstå som de bästa och snabbaste.
Ur en ren racingsynpunkt är en tvåtaktsmotor överlägsen en fyrtaktsmotor gievt samma cylindervolym. Det var ju därför fyrtaktsmotorn dominerade stort i 30 år och hade gjort det i 30 år till om man inte justerat reglementet. Hondas försök med NR500:an var ju pinsamt för dem.
jag är mycket medveten om var pengarna kommer ifrån etc men rent ingenjörs- och racemässigt har fyrtaktaren inte en chans.
Inte bara givet samma cylindervolym är en tvåtaktare överlägsen en fyrtaktsmotor, i racingsyfte. Dess stora fördel är ju i dom små ytterdimensionerna och och den lägre vikten. Effektmässigt kan nog skillnaden bli allt mindre och mindre mellan 4takt och 2takt. Dock kräver det isåfall att extrema varvtal används i 4taktsmotorn för att lämna tillräcklig toppeffekt. Det i sin tur gör ju att det borrXslagförhållandet blir minst sagt ofördelaktigt om man ser till yttermåtten på motorn. Vilket ger en rad dåliga egenskaper för en racehoj. För exepelvis en F1 skulle det knappast däremot spela så stor roll då motorns yttermått inte Direkt påverkar aerodynamiken nämnvärt.
Jag tror personligen däremot att det kanske ändå inte var en så dum ide att börja med fyrtakt inom GP, då tillverkarna mer då kan anspela på sina produktionsmodeller inom reklam osv. Så det kan nog vara till fördel för oss alla. Sen är det inte säkert att dom nya fyrtaktshojarna är så snälla som alla säger, vem vet hur det skulle se ut vid en direkt jämförelse mellan NSR500-89
och 2006 RC211v, varvider borträknat, är båda säkert rätt elaka. Däremot är det ju tråkigt med en massa elektroniska hjälpmedel som inte hör hemma inom racing.
Såg även att wankel kom på tal, den användes ju av Mazda inom en rad olika motorsporter i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Men då dess överlägsenhet var för stor straffades den för mycket för att fortsätta vara konkurranskraftig. Mazda 787B vann Le Mans 24H -91 helt överlägset för att till säsongen -92 vara förbjuden. Ganska synd egentligen då den precis som 2taktaren är mycket lätt och kompakt i förhållande till den effekt den utvecklar mao en perfekt racingmotor. Den utvecklade 930 sughästar vid 10500 varv ur 2,6 liters slagvolym! Jag skulle tro att den försvann av liknande orsaker som vi idag ser tvåtaktaren försvinna från racingbanorna...
Just my two cents