Film: Yamaha FZ1 vs. Honda CBR1000RR

shuko_r1

racer
Gick med
4 Aug 2009
Ort
i garaget
Hoj
R1 ++++godis
Tror faktiskt att hondan är snabbare än r1 också, kolla alla andra filmer på tuben.
Bara söka på cbr1000 vs. tex


i vilken värld lever du i om du tror att en org honda cbr kör ifrån en r1 ! nerver ever happend nerver will ! alla snabba killar kör yamaha
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tror faktiskt att hondan är snabbare än r1 också, kolla alla andra filmer på tuben.
Bara söka på cbr1000 vs. tex


i vilken värld lever du i om du tror att en org honda cbr kör ifrån en r1 ! nerver ever happend nerver will ! alla snabba killar kör yamaha

Gå och sätt dig på nya CBR1k och kör den mot den senaste R1:an så får vi se hur det blir...
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Verkar vara en 04-05 1000rr på filmen.....

Med tanke på hur bra botten det är i den hojen orginal så har inte den filmen något med hojarna att göra utan förarna, eller ett försök att få besökare på deras sida...

Att jämföra 08:eek:r eller 09:eek:r av sporthojarna som t.ex. R1:eek:r RR eller gixxerzzz är ganska meningslöst, då det handlar mer om förare och produktion.... när det gäller att gasa raktfram....

va det inte Bike som testade flera 1L hojar och bromsade flera R1:eek:r ZX-10:eek:r osv. där
det skiljde upp till 10hk mellan bästa och sämsta resultat från 5 hojar av samma tillverkare och modell...
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Kanske var det så enkelt att CBR-killen är ett hundrakilossvull precis som jag medans FZ-åkaren ser ut som Dani Pedrosa? Det är trots allt paketets vikt som avgör, inte hojens.

Tror du har en stor poäng där. Det första jag tänkte var vikten.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
"Yamaha FZ1kills Honda CBR1000RR in Roll Race FullTilt"

jag tror att till och med en mindre skicklig förare kan vrida på rullen tills det inte går mer.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Gå och sätt dig på nya CBR1k och kör den mot den senaste R1:an så får vi se hur det blir...

Jepp, jag tyckte också att Fireblade 09 kändes betydligt snabbare än R1:an. Dock är de ganska jämna i prestanda. Det kan vara att Hondans toppigare karaktär ger ett sådant intryck.

Dessutom har Motorrad testat FZ1:an i det senaste numret och den väger 230 fulltankad. ca 30 kg mer än Firebladen
 

Robz

Guest
Gång på gång ser jag trådar som denna... med jämförelser som inte verkar begripa vad utväxling handlar om!
FZ:an toppar inte 180 på 2:an vilket CBRn gör (GSXR1000 K7-K8 toppar mer :7peta)
FZ:an har trubbigare kammar med mindre lyft = mer vrid, mindre på topp (intressantare teknikdiskussion än utväxling).
-1 kugg = ca 5% sämre toppfart, felvisande mätare och %mer KRAFT (ej effekt);
Acc (m/s²) = Kraft/vikt (5% mer kraft med 1 kugg mindre)
Dock bör man betänka att vid framfotalyft tappar man acc (mindre kugg fram o det lyfter mer i fart under 200 med potent hoj). Därav att en Zündapp 100 mot en Gixxer1000 vid 0-30 km/h blir jämnt…. Eller jag menar en R1… ;)

Att moment är viktigare än effekt för ett bra acc eller en 10s tid 402m/1000fot tid är en MYT! Gäller även bilar där en liten Jappsturbo "lätt" slår ett Jänkejärn med samma vrid om toppeffekten är högre (skit i vridet on du kan växla/koppla/utväxla rätt!)

Rätt utväxling för banan/strippen är viktigt, men med rätt slir på kopplingen kompenseras detta i starten, och effekt vinner!

/Förmodar att det är såhär…:rolleyes:

EDIT:
Glömde ju slutsatsen:
Alltså är Roll On fullständigt ointressant!
Vill du inte växla så köp en Glidare med massor av kubik o få växlar - t ex VN3800 eller vad de heter.
Vill du vara snabb blir det svårare med vikt, effekt, vrid, utväxling, sluthastighet som parametrar...
Köra bana...? Tom 125R ligger på 1.00.xx på Knutstorp, vilket slår ST600... trots mindre än halv effekt :näsblod

Man växlar om hojen för att slippa växla på fel ställe och kunna varva ur på rakan... Gasa rakt fram är nog mer för Zzzzatzyfolk som inte klarar en sväng :mattias
 
Last edited:

Robz

Guest
så vad försöker du säga ?

Öööhh... bra fråga!
Att en FZ med minus 1 kugg (fram givet) slår en CBR på en raksträcka utan problem kanske?
Att en hastighetsvarierad sträcka (utan inverkan av väghållning) ger CBRn (eller hojen med mest effekt) vinsten.
Att en CBR är bättre o vassare än en FZ, MEN sämre än en Gixxer!:D

En Kawa 636 eller Trajja 675 är nog bland det totalsnabbaste ett ickeproffs kan köra med. Jag själv skulle nog bli snabbare med en Gix 750 än den Gix1000 jag har idag - som många fler med mig.
EDIT:
...eller nå't... typ... liksom...
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Men Gixxer har en annan negativ effekt som påverkar avsevärt: virvel-effekten i plånboken (läs: försäkringskostnad)
 

LiveWire

LiveWire
Gick med
27 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1-N Yamaha FZR1000 Yamaha XJ400
Moahaha #2... prova läsa igen i morgon :tummenupp[/QUOTE]



Moahaha.... :tummenupp

Moahaha #2... prova läsa igen i morgon :tummenupp

räcker att läsa den en gång Men kommer somna med min tro att hondan bör vara snabbare
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hehe, snabbare, coolare, lättare, bättre väghållning .. Yamahan är kanske skönare att köra i stan :tummenupp
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Tror faktiskt att hondan är snabbare än r1 också, kolla alla andra filmer på tuben.
Bara söka på cbr1000 vs. tex


i vilken värld lever du i om du tror att en org honda cbr kör ifrån en r1 ! nerver ever happend nerver will ! alla snabba killar kör yamaha

rakt fram talar vi om :fakta
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Roligt med såna här trådar...
Ja, nej ja, nej men JAG har störst kuk:krama

Kan tilläga att jag har kört många repor mot både R1-07, R1-08, K7-8-9, ZX10-08 med olika moddar och inte förlorat en gång.
Inte någon stor skillnad men jag vinner i både acc och toppfart:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fast alla här inne vet att en scootermoppe drar precis ALLT i axet. Tillåmed en hunnratjufemma!!!!!!!!!
d1ReCkt!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top