Gång på gång ser jag trådar som denna... med jämförelser som inte verkar begripa vad utväxling handlar om!
FZ:an toppar inte 180 på 2:an vilket CBRn gör (GSXR1000 K7-K8 toppar mer
)
FZ:an har trubbigare kammar med mindre lyft = mer vrid, mindre på topp (intressantare teknikdiskussion än utväxling).
-1 kugg = ca 5% sämre toppfart, felvisande mätare och %mer KRAFT (ej effekt);
Acc (m/s²) = Kraft/vikt (5% mer kraft med 1 kugg mindre)
Dock bör man betänka att vid framfotalyft tappar man acc (mindre kugg fram o det lyfter mer i fart under 200 med potent hoj). Därav att en Zündapp 100 mot en Gixxer1000 vid 0-30 km/h blir jämnt…. Eller jag menar en R1…
Att moment är viktigare än effekt för ett bra acc eller en 10s tid 402m/1000fot tid är en MYT! Gäller även bilar där en liten Jappsturbo "lätt" slår ett Jänkejärn med samma vrid om toppeffekten är högre (skit i vridet on du kan växla/koppla/utväxla rätt!)
Rätt utväxling för banan/strippen är viktigt, men med rätt slir på kopplingen kompenseras detta i starten, och effekt vinner!
/Förmodar att det är såhär…
EDIT:
Glömde ju slutsatsen:
Alltså är Roll On fullständigt ointressant!
Vill du inte växla så köp en Glidare med massor av kubik o få växlar - t ex VN3800 eller vad de heter.
Vill du vara snabb blir det svårare med vikt, effekt, vrid, utväxling, sluthastighet som parametrar...
Köra bana...? Tom 125R ligger på 1.00.xx på Knutstorp, vilket slår ST600... trots mindre än halv effekt
Man växlar om hojen för att slippa växla på fel ställe och kunna varva ur på rakan... Gasa rakt fram är nog mer för Zzzzatzyfolk som inte klarar en sväng