Filma hojen från lägenheten - Lagligt?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Jag är trött och förbannad på alla typer som inte kan hålla fingrarna från andras saker...

Förra åter blev jag utsatt för 2 stöldförsök och ett anlat ggr va det framme typer och rekade lås mm. En gång höll jag till och med på att bli överkörd av en pundare på stulen hoj när jagh konfronterade honom.

Det största problemet har dock vart skitungar i 15-6års åldern som vill lära sig sno hojar. Jag vet att detta gäng har vart uppe vid min hoj ett flertal ggr men kan inte bevisa att det va just dem som borrade mitt tändningslås.

Därför har jag nu köpt en webcam som filmar i hög upplösning (quickcam pro 9000). Då den har rörelseavkänningsfunktion kan jag sätta den i fönstret och filma rakt ned där min hoj står parkerad.

Om jag nu lyckas få nått på film kan detta då användas som bevismaterial eller kan jag få skit av det? Oavsett vilket så får jag reda på vilka det är...

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Du skulle nog slippa de flesta problemen med dessa "pundare" om du bara monterar kameran så det syns utifrån och sätter en liten lapp/skylt på hojen där det står "kamerabevakad" eller nåt liknande. Kameran behöver knappast va på heller.
Skulle tro att de flesta blir avskräckta... dock inte alla tyvärr.

Annars gissar jag på att det är inte lagligt att filma utan tillstånd.

Lycka till i vilket fall :)

//Dio

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Nej du får inte filma den utan tillstånd (vilket du inte får för det syftet)
men min erfarenhet säger att det är väldigt effektivt att sätta upp varningsskyltar om att området är videoövervakat utan att det är det.:D

Så skylta upp med varningsskyltar. Det borde skrämma småglinen iallafall:tummenupp

Atheos

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Ktm 640 sm
Klart du kan så länge du inte säger att du har satt upp den som övervakningskamra, du säger helt enkelt att du såg dom komma och böra film just då. Då kan jag inte se något "olagligt" i det.

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
säger som övriga: du får inte, men gör det ändå!
händer det nåt så råkade du ju se det och tog fram kameran.
komplettera med ett larm.
skriv en lapp med "larmad och kameraövervakad", plasta in och sätt på hojen när du kommer hem.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Slanglås med inbyggt larm.
299kr på Biltema. Kan räcka i avskräckande syfte. Vill folk ta din hoj så tar de den ändå men det kan iaf avskräcka "provsittare" och fjortis-tjuvar..

24-352_l.jpg

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Jo jag har redan installerat larm på hojen men syftet med kameran är rätt och slätt för att kunna identifiera skitungarna som vart och förstört min tidigare hoj för att därefter kunna slå skiten ur dem... Ungefär så är väll tanken.... Jag har vart på väg ett par ggr men hindrat mig då jag inte har konkreta bevis.

Jag vet mer eller mindre redan vilka (speciellt en av dem) dem är men vill få bevis för mitt egna rättfärdigande.

Rätt eller fel? Ja.. det är ju upp till varje enskilda att bedöma.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Du får filma hur mkt du vill men inte spela in.

Jag tycker du ska sätta upp kameran där på inspelning, dyker dem upp och du får dem på band kan du visst använda bandet som bevisning. Du ljuger bara och säger att du vaknade och tog fram kameran, enkelt nog? :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Slanglås med inbyggt larm.
299kr på Biltema. Kan räcka i avskräckande syfte. Vill folk ta din hoj så tar de den ändå men det kan iaf avskräcka "provsittare" och fjortis-tjuvar..

24-352_l.jpg

Det där låset ser styggt ut. Utsöndrar det nervgas vid åverkan?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Då det är lagligt att t.ex filma när man e på semester så kan du kanske säga att du skulle testa den nya kameran och då kom dem precis....:tuttar Men om du ändå hade tänkt att "banka skiten" ur dem så är det ju bara för din egen del och behöver ju aldrig berätta att du fått dem på film?

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
hört att det är förbjudet att filma utifrån lägenheten o ner på en parkering.. . men om kameran sitter inuti lägenheten och filmar via ett fönster så är det lagligt.

vet inte riktigt hmm

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Vi har väl sk. "fri bevisprövning" i vårt rättssystem?!
Det borde ju innebära ett usch och fyyy och aja-baja på dig som filmar men att filmen ändock kan nyttjas i bevisföringen om den godkänns av rätten?
Är det inte diskuterat massor av gånger här hur folk har åkt dit pga filmer och annat som beslagtagits och använts som bevisföring just pga. vi har fri bevisprövning?

Jag skulle filma. Gör man det dessutom med hög fokusering på hojenoch inte en massa kringområde kanske chansen att den kan användas som bevis ökar?
Enda sättet att verkligen veta är nog att prata me3d en jurist i ämnet.

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Det spelar väl ingen roll om det är lagligt eller olagligt att filma, att försöka stjäla din hoj är i allafall olagligt så filma på.. och som nån annan skrev, du kan alltid hävda att du hörde nåt liv utanför och tog fram kameran å filmade för det är i allafall lagligt :tummenupp

Ace.Rider

Guest
Visst måste du få filma, inte rör de ju sig på eget/privat område!! I finland gäller det endast om man filmar någon på deras egen tomt/inhängnat område, alltså då är det förbjudet.
Om de rör sig på allmänn mark eller på din parkering så borde det vara helt ok!!
Blev själv av med två mc:n för en tid sedan, skulle de finnas på film skulle jag ge det till farbror blå, om de inte godkänner det så skulle jag söka upp dem och använda mora kniven ordentligt :mad:

Ursäkta min svenska, inte mitt modersmål!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA