Roadtrip Bromölla...
Jag och Bullen tog en liten roadtrip i Onsdags ner till Bromölla för att besöka Claessons Motor dom har ett riktigt stort utbud av hojar (bör vara södra Sveriges största MC handlare), för att äntligen få testa Husqvarna Nuda 900 R, blev GoPro filmat alltihop, dock var de ganska tråkiga och inte så kurviga vägar vi hade så har inte tagit med allt från detta i min video.
För att få nått att jämföra med så hade KTM 990 SMR:n varit perfekt men dock hade dom ingen inne så fick bli en SMT 990 istället så kunde vi turas om och se vad som kändes bäst/roligast. Efter man läst en recension om Nuda 900:an (std. modellen) så visste jag att dom gnällde på bromsar och fjärdringen. Dock så har "R" varianten dessa komponenter uppgraderade till Öhlinsdämpare bak och Sachs gaffel fram och har Brembo Monoblock fram på 320mm flytande bromsskivor, så på R:n hade du en del möjligheter med inställningar på fjädringen.
De dom däremot prisade var motorn som är modell skottsäker och grymt skön för att vara en V-twin variant (ser ut som en parallel twin men beter sig som en V-twin) och hur dom beter sig på KTM cyklarna man testat. Har testat BMW's F 800 R tidigare så där hade man lite i bagaget med men dessa två cyklar hade inte alls samma motor karaktär så good job av BMW för att få till denna motor på Nuda:n.
Nuda R feat.
* Fullt ställbar 48mm Sachs framgaffel
* Fullt ställbar Öhlins stöt bak
* Brembo racing monoblock fram
* Kolfiber assessorer på ljuddämparen så som klämman, ljuddämpar ändan samt värmeskölden.
* Kortare "final drive ratio"
* Högre sitthöjd
105hk (på pappret) / strax under 110hk (bänkat) 100Nm/7000 rpm på Nuda 900:an, "R" varianten har dom bänkat till ca 115hk.
0,43l/mil vid 90km/h (0,39l/mil Nuda 900)
0,59l/mil vid 120km/h (0,53l/mil Nuda 900) (konstant fart)
Summering är att jag trodde inte den skulle lämna ett sånt stort HAA-begär som den gjorde. Helt klart en cykel ja skulle kunna tänka mig att äga inom en snar framtid, den kan de mesta och är perfekt under rådande Svenska vägförhållanden.
Så smidig i hanteringen och en mycket rapp motor som svarar direkt när man drar på, fördelen Nuda mot SMT:n är väl att den klarar även puttrande på lägre varv utan att kännas som den kommer dö, KTM gillade inte att ligga under 3000 varv på högre växlar.
KTM:n hade fördel av lite mer kåpa och vindruta som gör körupplevelsen lite skönare och sen satt man otroligt bekvämt i den. Fanns tillräckligt mycket kraft i den för att göra "powerwheelies". Men tyckte den kändes mer som en "åka långt" hoj... Så valet mellan dessa faller på Nudan för den var så mycket roligare/busigare
Jag och Bullen tog en liten roadtrip i Onsdags ner till Bromölla för att besöka Claessons Motor dom har ett riktigt stort utbud av hojar (bör vara södra Sveriges största MC handlare), för att äntligen få testa Husqvarna Nuda 900 R, blev GoPro filmat alltihop, dock var de ganska tråkiga och inte så kurviga vägar vi hade så har inte tagit med allt från detta i min video.
För att få nått att jämföra med så hade KTM 990 SMR:n varit perfekt men dock hade dom ingen inne så fick bli en SMT 990 istället så kunde vi turas om och se vad som kändes bäst/roligast. Efter man läst en recension om Nuda 900:an (std. modellen) så visste jag att dom gnällde på bromsar och fjärdringen. Dock så har "R" varianten dessa komponenter uppgraderade till Öhlinsdämpare bak och Sachs gaffel fram och har Brembo Monoblock fram på 320mm flytande bromsskivor, så på R:n hade du en del möjligheter med inställningar på fjädringen.
De dom däremot prisade var motorn som är modell skottsäker och grymt skön för att vara en V-twin variant (ser ut som en parallel twin men beter sig som en V-twin) och hur dom beter sig på KTM cyklarna man testat. Har testat BMW's F 800 R tidigare så där hade man lite i bagaget med men dessa två cyklar hade inte alls samma motor karaktär så good job av BMW för att få till denna motor på Nuda:n.
Nuda R feat.
* Fullt ställbar 48mm Sachs framgaffel
* Fullt ställbar Öhlins stöt bak
* Brembo racing monoblock fram
* Kolfiber assessorer på ljuddämparen så som klämman, ljuddämpar ändan samt värmeskölden.
* Kortare "final drive ratio"
* Högre sitthöjd
105hk (på pappret) / strax under 110hk (bänkat) 100Nm/7000 rpm på Nuda 900:an, "R" varianten har dom bänkat till ca 115hk.
0,43l/mil vid 90km/h (0,39l/mil Nuda 900)
0,59l/mil vid 120km/h (0,53l/mil Nuda 900) (konstant fart)
Summering är att jag trodde inte den skulle lämna ett sånt stort HAA-begär som den gjorde. Helt klart en cykel ja skulle kunna tänka mig att äga inom en snar framtid, den kan de mesta och är perfekt under rådande Svenska vägförhållanden.
Så smidig i hanteringen och en mycket rapp motor som svarar direkt när man drar på, fördelen Nuda mot SMT:n är väl att den klarar även puttrande på lägre varv utan att kännas som den kommer dö, KTM gillade inte att ligga under 3000 varv på högre växlar.
KTM:n hade fördel av lite mer kåpa och vindruta som gör körupplevelsen lite skönare och sen satt man otroligt bekvämt i den. Fanns tillräckligt mycket kraft i den för att göra "powerwheelies". Men tyckte den kändes mer som en "åka långt" hoj... Så valet mellan dessa faller på Nudan för den var så mycket roligare/busigare
Last edited: