Fina vägar, boråstrakten?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Kommer ner en sporthoj.commare från Sthlm till Sveriges solsida och vi tänkte ta en Gixxer 400 tour här i krokarna. Eftersom jag är utsocknes och inte hittar runt härikring så undrar jag ifall någon har tips på en fin tur i Boråstrakten.

Har hört någonting om nåt som kan ha kallats "sjöarna runt", stämmer det eller är jag ute och seglar? :D

ChrilleG

ChrilleG
Gick med
6 May 2003
Hoj
ingen just nu
Från Borås till Alingsås är RIKTIGT grym...första milen är väl inte så jättefint, men ett par mil innan Alingsås är det riktigt fint!
Långa svepande böjar o fin asfalt. Åtmistone vare det det för ett par år sedan.

Ett måste för alla som bor i närheten!

tack för mig...

MrDaniel

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -00
Kan instämma med ChrilleG, jag åkte vägen (Rv.180) mellan Borås - Alingsås i Söndags och den är riktigt skön. På tillbakavägen kan man köra E20 mot Stockholm en bit till Vårgårda och sen ta väg 42 tillbaka till Borås, även den e ganska okey.

Karta finns här:
http://www.gulasidorna.se/

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Kör från Borås mot Alingsås. Ungefär halv vägs så står det skyltat Bollebygd vänster... sväng och ha kul.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Det finns hur många roliga vägar som helst här. Säg lite om vad du gillar, sweepers eller mycket kurvigt, vad är viktigast bra asfalt eller kurvorna, eller ska det vara en blanding av olika vägtyper?
Sjöarna rundt är inte precis här, utan det handlar om Lygnern som ligger sydvest härom.

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Smålis skrev:
Kör från Borås mot Alingsås. Ungefär halv vägs så står det skyltat Bollebygd vänster... sväng och ha kul.

Då kör du Töllsjövägen mellan rv 180 och Bollebygd. Den är riktigt fin!

Parallellt med denna går en väg via Ödenäs, den är också fin. Förmodligen är den skyltad med Hindås eller Ödenäs (eller kanske Hemsjö i början).

Åt andra hållet finns det gott om småvägar runt Vegby och Gällstad. Tänk bara på dem som bor utmed vägarna... tag det lugnt.

Kartlänk: http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html, sök på ortsnamn.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Borås - Fristad - Herrljunga - Emtunga - Vara - Arentorp - Nossebro - Sollebrun - Vårgårda.

Från Vårgårda kan ni åka hem till Borås igen eller så kan åka till Alingsås och prova alla de andra fina vägarna som ni fått tips om.

Tollsjövägen rockar fett :tummenupp , men inte lika fett som vägen mellan Vara och Sollebrunn :rock .

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
DumDum: Du vände ju i Töllsjö senat vi var ute, ungefär 100 meter innan det roliga började...
Hittar du dit så är det bara kurvor fram till 180:an, där tar du vänster mot Alingsås...ruskigt kul någon mil, sen kan du ta vänster (den väg som R400 skriver om).
Lygnern runt är inte fel, du tar dig ner till exempelvis Fjärås där du bestämmer dig för vilket håll du ska köra runt sjön (jag gillar motsols bäst).

MrDaniel

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -00
Seizure Later -> Ah, ser att du nämner sjön Lygnen. Den ligger i mina gamla hemtrakter Sätila och vägarna runt den kan verkligen rekommenderas. Mycket vacker sjöutsikt och fina kurvor, tyvärr inte alltid den bästa asfalten.

Jag har nyss beställt Ducatiklubbens karta, hoppas den är bra. Nån annan som har den eller annan bra mc-karta?

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
flugan skrev:
Borås - Fristad - Herrljunga - Emtunga - Vara - Arentorp - Nossebro - Sollebrun - Vårgårda.

Kan starkt rekomendera att åka förbi Herrljungaskylten och fortsätta till Annelund (någon kilometer till), därefter raktfram mot Hudene och sedan mot Herrljunga. RIKTIGT trevlig väg.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Om du kör på "Gamla Varbergsvägen" (610) från Borås, så svänger du vänster in på väg 627 precis när du har kommit in i Rydal. Fortsätt mot Hyssna. En av de bästa vägar som jag har upplevt.

Annars har vi ju vägen Rångedala --> Fristad --> Herrljunga. Också helt underbar väg, mycket kurvor och väldigt kuperad sträcka. 183 är vägnumret mellan Fristad och Herrljunga. :tummenupp

Edit: Herrljungavägen var visst redan nämnd, men det gör inget, den är så bra.

Last edited:

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
McB skrev:
Annars har vi ju vägen Rångedala --> Fristad --> Herrljunga. Också helt underbar väg, mycket kurvor och väldigt kuperad sträcka. 183 är vägnumret mellan Fristad och Herrljunga. :tummenupp

Fast du ska inte ta vägen Rångedala-fristad längre, kör från Rångedala till Varnum och därifrån till fristad i stället. Sen till Anelund och vidare mot Floby/falköping. Falköping mot U-hamn, till höger i Kinnarp mitt emot bilhandlen, så kommer du tillbaka till Floby igen. Kanonvägar.

Ducatikartan kan rekomanderas :fakta

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Seizure Later skrev:
Fast du ska inte ta vägen Rångedala-fristad längre, kör från Rångedala till Varnum och därifrån till fristad i stället. Sen till Anelund och vidare mot Floby/falköping. Falköping mot U-hamn, till höger i Kinnarp mitt emot bilhandlen, så kommer du tillbaka till Floby igen. Kanonvägar.

Ducatikartan kan rekomanderas :fakta

Och när man ändå är i Herrljunga så kan man ju hälsa på Johan och byta drivpaket och packboxar. :D

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
McB skrev:
Och när man ändå är i Herrljunga så kan man ju hälsa på Johan och byta drivpaket och packboxar. :D

Du ska få hänga med på den vägen som går från R-dala via Varnum till Fristad någon gång, den är riktigt härlig. Det är en gammal grusväg som asfalterades förra sommaren så det är bra asfalt med. Vi kan ju svänga förbi Nisse och ta en kopp kaffe med och fråga om han kanske vill hänga med en sväng.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
MrGooFy skrev:
Du ska få hänga med på den vägen som går från R-dala via Varnum till Fristad någon gång, den är riktigt härlig. Det är en gammal grusväg som asfalterades förra sommaren så det är bra asfalt med. Vi kan ju svänga förbi Nisse och ta en kopp kaffe med och fråga om han kanske vill hänga med en sväng.

Det ska bli kul. Men Nisse kan vi skippa, han kommer bara gnälla över knävinklar och barnafödande. :D ;)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Oj, här haglar svaren. Tusen tack för tipsen alla! :D Ska kika lite på kartan så blir det nog bra.

Marcus>> Jag vände inte utan tuffade efter er så sakteliga upp till Allingsås och tog E20 tillbaka till Gbg så jag körde där du talar om. Jättekul väg!
Hur gick det med pojkarna så klotade idag föresten? Hoppas att det inte blev något allvarligt av den sista vurpan.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bumpar upp den här tråden lite, så kan vi fylla på med mer schyssta vägtips.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha