Finanstjafset

Gabor

Guest
Banker och finans institut, som går omkull utan att få statliga stöd, borde helt enkelt gå i konkurs.
Riksbanken går in och tar över dessa under statens överseende. Klart.

Är det konkurs så är det.

Förstatliga dessa, dags för nyordning i världen...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag sejfade och trodde max två månader för mediabubblan men sänker nu till 3 veckor.

Det har gått 4 veckor snart :tungan

Lite skeptisk till att det är glömt om 3 veckor :tungan (fast det är klart ett nytt 11 september eller nåt kan ändra på mycket)

Jag tänkte inte så långt där, ett nytt 9/11 nu och börsen åker -10/20 % till och då hamnar det i pressen...

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jahapp.. ryssägt som kubal är där jag jobbar går väl åt skogen snart.
ryssen som äger skiten har förlorat massa pengar o skickar inga för utgifter åt oss. ser vi inga slantar innan fredag kan vad som helst hända då entrepenörererna lämnar oss mitt i en ombyggnad i miljardklassen för dom får inge pröjs.
smart av ryssen att plöja ner 1+miljard för att sen kanske måsta stänga :huvet
aluminium som vi gör sjunker bara i pris hela tiden, alu verk i hela världen stänger och byggen av nya upphör.
450 pers jobbar på företaget men antar de drar med sig fler så ca 7-800 blir utan jobb i s-svall snart :rolleyes:

fast de kan ju vända men man har svårt o se det då man inte ens har en rondellskiva som mekaniker. får sparka i skiten efter material.

för en oförstående. hur fan kan en bank i usa ställa till ett sånt H så en annan på andra sidan jorden kanske får kicken? hur bräckligt är egentligen samhället?

äh! skitsamma. kanske de har vänt till veckan :)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
jahapp.. ryssägt som kubal är där jag jobbar går väl åt skogen snart.
ryssen som äger skiten har förlorat massa pengar o skickar inga för utgifter åt oss. ser vi inga slantar innan fredag kan vad som helst hända då entrepenörererna lämnar oss mitt i en ombyggnad i miljardklassen för dom får inge pröjs.
smart av ryssen att plöja ner 1+miljard för att sen kanske måsta stänga :huvet
aluminium som vi gör sjunker bara i pris hela tiden, alu verk i hela världen stänger och byggen av nya upphör.
450 pers jobbar på företaget men antar de drar med sig fler så ca 7-800 blir utan jobb i s-svall snart :rolleyes:

fast de kan ju vända men man har svårt o se det då man inte ens har en rondellskiva som mekaniker. får sparka i skiten efter material.

för en oförstående. hur fan kan en bank i usa ställa till ett sånt H så en annan på andra sidan jorden kanske får kicken? hur bräckligt är egentligen samhället?

äh! skitsamma. kanske de har vänt till veckan :)

Låter surt men du får se det positivt. Ifall de lägger ner så borde luften bli betydligt bättre i Sundsvall.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Låter surt men du får se det positivt. Ifall de lägger ner så borde luften bli betydligt bättre i Sundsvall.

Sheisse vilken klen tröst, om hela Sveriges industri lägger ned så kan vi alltid glädje oss åt den eventuellt friskare luften...jippie

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Sheisse vilken klen tröst, om hela Sveriges industri lägger ned så kan vi alltid glädje oss åt den eventuellt friskare luften...jippie

Om jag inte minns fel så är luftkvalitéen i Sundvall en av Sveriges sämsta bland annat beroende på aluminiumverket där och att området är som en gryta.

Att jobb försvinner är inte kul oavsett var det sker men det är dagens verklighet. Man kan deppa ihop eller hoppas på att det löser sig ändå.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Om jag inte minns fel så är luftkvalitéen i Sundvall en av Sveriges sämsta bland annat beroende på aluminiumverket där och att området är som en gryta.

Att jobb försvinner är inte kul oavsett var det sker men det är dagens verklighet. Man kan deppa ihop eller hoppas på att det löser sig ändå.

dom bygger om för att de ska släppa ut mindre bla :tummenupp
idag gick alu priset upp vilket kan avgöra allt i denna fråga men dollarn gick väl ned som vi handlar i :rolleyes:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Borg tycker att bankerna inte ska vara så giriga och att folk ska ringa till bankerna, har verkar vara på hugget.

"Jag ringer på uppmaning av Anders Borg":D

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1297602

- Jag tycker att allmänheten bör kontakta sina banker och fråga dem hur de ser på detta. Är miljonbonusar det viktigaste eller är det viktigare att man får ned boräntan, säger finansministern.

- Det är dags nu att göra upp räkningen med den excess av ansvarslöshet som vi har sett. Jag tänker särskilt på Carnegie. Där måste vi se till att det är ägarna och inte skattebetalarna som får ta ansvaret. Vi kommer att vara tydliga med en signal där. De banker som inte kan hantera det här och de ägare som inte tar sitt ansvar, de hamnar hos Stefan Ingves och Bo Lundgren, sade Borg

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=846340

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Någon vecka till kanske. :tungan

Slår det här in så lär det bli mer än några veckor :gnissla

Merrill Lynchs högste chef, John Thain, ser ett skräckscenario framför sig när det gäller den globala ekonomin. Han jämför med börskraschen i slutet av 1920-talet och slår fast att ingen kommer undan.

"Detta är inte som 1987 eller 1998 eller 2001. Den ekonomiska nedgången är snabbare än så. Vi måste gå tillbaka till 1929 för att se den typen av nedgång som vi ser nu", sa Thain vid en årlig konferens för bank- och finanssektorn, enligt Financial Times, rapporterar di.se.

http://www.dagensps.se/artiklar/2008/11/12/47275970/index.xml

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Slår det här in så lär det bli mer än några veckor :gnissla

Merrill Lynchs högste chef, John Thain, ser ett skräckscenario framför sig när det gäller den globala ekonomin. Han jämför med börskraschen i slutet av 1920-talet och slår fast att ingen kommer undan.

"Detta är inte som 1987 eller 1998 eller 2001. Den ekonomiska nedgången är snabbare än så. Vi måste gå tillbaka till 1929 för att se den typen av nedgång som vi ser nu", sa Thain vid en årlig konferens för bank- och finanssektorn, enligt Financial Times, rapporterar di.se.

http://www.dagensps.se/artiklar/2008/11/12/47275970/index.xml

Jag tror han har rätt. Men det är inte finansiell kris. Det är inte ens den finansiella krisen som orsakar det – lika lite som att det är Bill Clintons s k "fel". Så finanstjafset är över lång innan denna eventuella händelse.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning