Finanstjafset

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
hur kan det bli 30% kvar till 0 ?

Jag vara bara lite trög eller, index står på -50% hittills, du sa ner 15-20% till(-70%), faller den bara -30% till ja då index fallit -100% sammanlagt alltså då är index nere på 0 eller? -20% till låter väldigt mycket, finns det några bromsar kvar då?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Bästa sättet att investera sina pengar verkar iaf vara att köpa en KTM.

Iaf om man kikar på att en 03 - 04 KTM LC4 SM på blocket kostar 5k mindre nu 6år senare än de gjorde än den var ny.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Iaf om man kikar på att en 03 - 04 KTM LC4 SM på blocket kostar 5k mindre nu 6år senare än de gjorde än den var ny.

Du skulle tipsat den här mannen....

Satsade allt på ett kort - förlorade 10 miljarder

Tysklands femte rikaste person, Adolf Merckle, uppges ha förlorat 10 miljarder kronor efter misslyckad spekulation i VW-aktien. Nu förhandlar 73-åringen med flera banker om överbryggningslån samtidigt som han söker hjälp från staten.
Adolf Merckle var i behov av snabba cash och satsade friskt i att VW-aktien skulle toppa.

Istället fortsatte fordonsaktien upp efter att Porsche köpt på sig optioner och därmed skapat en brist på VW-aktier. Volkswagen rusade blint på börsen och kursen flerfaldigades på några dagar, skriver Dagens Industri.

Förutom en aktieförlust på uppskattningsvis 10 miljarder kronor sägs Adolf Merckle också sitta fast med lån på motsvarande 5 miljarder. bloomberg News uppger att Merckle är i akut behov av 1,1 miljarder kronor i nya krediter.

http://www.psspy.se/dagens/framed_result/mail/8654151/5832?article_ids[]=8654151

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Du skulle tipsat den här mannen....

Satsade allt på ett kort - förlorade 10 miljarder

Tysklands femte rikaste person, Adolf Merckle, uppges ha förlorat 10 miljarder kronor efter misslyckad spekulation i VW-aktien. Nu förhandlar 73-åringen med flera banker om överbryggningslån samtidigt som han söker hjälp från staten.
Adolf Merckle var i behov av snabba cash och satsade friskt i att VW-aktien skulle toppa.

Istället fortsatte fordonsaktien upp efter att Porsche köpt på sig optioner och därmed skapat en brist på VW-aktier. Volkswagen rusade blint på börsen och kursen flerfaldigades på några dagar, skriver Dagens Industri.

Förutom en aktieförlust på uppskattningsvis 10 miljarder kronor sägs Adolf Merckle också sitta fast med lån på motsvarande 5 miljarder. bloomberg News uppger att Merckle är i akut behov av 1,1 miljarder kronor i nya krediter.

http://www.psspy.se/dagens/framed_result/mail/8654151/5832?article_ids[]=8654151

Han verkar vara lika korkad som KTM ägarna på blocket.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"Snicksnack! Allt är och kommer fortsätta vara helt normalt. Om två månader är allt glömt och media pratar återigen om veckans aktietips och skolmaten.

(Återkommer i slutet av november med kommentaren – vavarejasa.)"

Ja – påminn tack. :tungan

Ja nu har det snudd på gått 2 månader :tungan

En "positiv" nyhet i sammanhanget

Finanskrisen har slagit med full kraft mot den engelska återförsäljarkoncernen Dixons, där svenska El-giganten ingår. Av koncernens samtliga bolag är det bara verksamheten i Skandinavien som visar vinst. Det framgår av resultatet för det tredje kvartalet.

http://www.idg.se/2.1085/1.195980/bara-norden-gar-med-vinst

Mindre bra kanske

Elektronikkedjornas intäkter minskar i snabb takt. Samtidigt slår finanskrisen hårt mot branschens främsta kassako - lån och försäkringar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=857101

Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000

Det är just däför som de finns kvar på blocket, för höga priser helt enkelt.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
På kunskapskanalen kan man se från finansgolvet i kaoset.

KL.21.00

Finanskrisen. Fransk dokumentär från 2008. Varför har vi hamnat i en finanskris? Hur kommer vi att påverkas? Denna dokumentär ger en närgången skildring av krisen och dess aktörer. Det är en resa som tar oss till världens finansiella maktcentra i New York, London, Paris och Frankfurt - och till platsen där allt började, en fastighetsauktion i Los Angeles.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Att girighet står till grunden för finanskrisen är kanske inte så konstigt med hur lånemarknaden sett ut i USA i allt för många år.

Men just nu, tror jag det är MEDIA som orsakar den värsta och med utdragna effekten av finanskrisen. Alla rubriker vill ju lyda "spara spara spara".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att girighet står till grunden för finanskrisen är kanske inte så konstigt med hur lånemarknaden sett ut i USA i allt för många år.

Men just nu, tror jag det är MEDIA som orsakar den värsta och med utdragna effekten av finanskrisen. Alla rubriker vill ju lyda "spara spara spara".

Nej, jag skulle nog hellre skylla på bankerna som över en natt gått från att låna ut pengar nästan utan säkerhet till att helt plötsligt inte vilja låna ut pengar alls.

Billiga konsumtionsvaror som folk inte lånat till säljer fortfarande bra. Kolla tex på H&M som fortfarande ökar sin försäljning och jämför med Volvo som helt plötsligt fick halverat antal ordrar. Nettoorderingången minskade med 100% pga att många som stod i kö för ny lastbil hoppade ur kön.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Det är lite fel att skylla allt på giriga banker, det ger en väldigt förenklad bild av situationen.

1977 klubbades en lag igenom i USA som kallas Community Reinvestment Act. Vad denna lag innebär är att banker och finansinstitut i USA är tvingade att ge en viss andel sk sub-prime lån till människor som normalt skulle blivit nekade ett lån. Som garant för dessa "dåliga" lån står det halvstatliga företaget Fannie May, som förekommit en del i diskussionerna om den amerikanska lånemarknaden på sistone.

Vad detta innebär är att 1) Bankerna måste ge en del sub-prime lån, annars bryter de mot lagen, och 2) Om det lånet skiter sig så är det Fannie May's ansvar, inte bankens. I många fall har bankerna agerat helt enligt reglerna här, så att bara skylla krisen på bankerna blir lite snedvridet när det egentligen är ett mycket större system som har en del i skulden.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Var till en stor bilaffär i lördags (mer än 300 bilar) och kollade in lite begbilar. Var där i 2,5 timmar och såg fler bilförsäjare än kunder under den tiden. Var lite jobbigt att bli jagad av dem hela tiden. :galen

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
(Sveriges Riksbank 2008-11-28)

"Riksbankens bedömning idag är att stabiliteten i det svenska finansiella systemet är tillfredställande."

It's over. :tungan

Jag har inte sett några aktie och fiskpinnetips ännu:tungan

Kan ju hoppas att det inte blir som tidigare.

"I värsta fall riskerar konjunkturtappet bli lika långvarigt som under depressionen. Denna varade hela 43 månader mellan 1929 och 1933."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\12\02\314207&sectionid=Ettan

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jag har inte sett några aktie och fiskpinnetips ännu:tungan

Kan ju hoppas att det inte blir som tidigare.

"I värsta fall riskerar konjunkturtappet bli lika långvarigt som under depressionen. Denna varade hela 43 månader mellan 1929 och 1933."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\12\02\314207&sectionid=Ettan

Portugisisk soppa på dn.se idag får duga.

Eller så blir tappet längre än så. Det är en Warren Brussee som 2004 skrev boken: "The Second Great Depression" med undertiteln: "Starting 2007, ending 2020". Det finns en 51 min lång intervju i mp3. Han nämner bl a 2013 som en "bottom out".

http://www.netcastdaily.com/broadcast/fsn2006-0318-2.mp3

Han uppdaterar månadsvis här: http://wbrussee.wordpress.com/

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Bifogat

• Brann-ALLT.JPG
    Brann-ALLT.JPG
    132.8 KB · Visningar: 52
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det är en Warren Brussee som 2004 skrev boken: "The Second Great Depression" med undertiteln: "Starting 2007, ending 2020". Det finns en 51 min lång intervju i mp3. Han nämner bl a 2013 som en "bottom out".

Dom årtalen och 2012 talar en del om i olika scenarion så vi får väl ser hur det blir.

[YOUTUBE-ID]O_nhbBciFOE[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]5VXa82AuwHU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jo men summan är väl att det drar ihop sig, fiction/beräkningar/förutsägelser kommer ju alltid före saker inträffar.

Ja, fast en sån där meteor (en stor rackare) kommer väl bara en per en massa miljoner år eller så. Depressioner kommer i storleksordningen en per generation eller liknande.

Att det skulle komma en bamsemeteor och krascha 2012 tror jag är ganska osannolikt. :tungan En bamsedepression inom några år finns det däremot stark grund för i dagsläget.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Att det skulle komma en bamsemeteor och krascha 2012 tror jag är ganska osannolikt. :tungan En bamsedepression inom några år finns det däremot stark grund för i dagsläget.

Jo inte kommer det några bamsemeteoriter, räcker gott med en bamsedepression vilken kommer generera en massa andra saker som man inte räknat med, han du länka till snackar bla. om 9/11...

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping