Finanstjafset

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Ja, det är spännande. Jag hoppas också att man lyssnar på folket och deras åsikter om att de inte vill betala de feta direktörernas bonusar.

Målet med skattemedel är inte att lösa ut banker i kris.

Men vad jag tror och hoppas är inte samma sak, jag tror det blir ett JA i natt.
Blir det ett nej så kommer vi säkert få se världens börser falla fritt några dagar.

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Krispaketet kommer att behövas om vi ska ha någon som helst chans att undvika en riktigt djup lågkonjunktur.

Det här är inte bara en kris som slår mot finansvärlden och direktörers bonusar även om vissa fått för sig det. finansmarknaden ligger dock minst 6 mån före i "konjunkturscykeln" än vad industrin gör. Redan nu så syns det på företagsvinsterna att kreditmarknaden är stendöd. Följden har blivit att orderingångarna minskat hos företagen, man inför anställningsstopp alt. drar ner på personal.

Visst har finansmarknaden blåst upp stora värden men under uppgången har finansvärlden också bidragit med en enorm mängd riskkapital till marknaden, nya företag, industrin, forskningsbolag etc. så att bara direktörer dragit nytta av det är svammel.

Någon form av krispaket kommer att gå igenom, de måste bara få fram detaljerna. Skattebetalarna (direktörer, finansmän, snickare, lastbilschaffisar m.fl) kommer att få betala, inget snack om den saken.

Som tur är så kan man väl säga att även om skattebetalarna får betala så har ju direktörerna under årens lopp betalat jäkligt mycket mer skatt till den offentliga sektorn än vad den normala arbetaren har :)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ska skattebetalarna betala och reda upp kriser gång på gång?
Varför fungerar inte systemen?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Intressant är hur högt uppsatta banktjänstemän och direktörer gång efter gång kan få så mycket bonus för ett så dåligt utförligt arbete.

De som förstås varit med och betalat detta kalas är förstås de vanliga arbetarna.

Ja, det är dåligt utfört arbete som dragit in oss i denna lågkonjuktur.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Som tur är så kan man väl säga att även om skattebetalarna får betala så har ju direktörerna under årens lopp betalat jäkligt mycket mer skatt till den offentliga sektorn än vad den normala arbetaren har :)
Hehe, snarare så att det direktörerna undanhåller från skatt motsvarar flera årslöner för ett vanligt knego. Nej ska det hystas in skattepengar i banken så får herrarna pynta upp med motsvarande summa själv, 50-50. Har dom inte medel får dom väl jobba av skulden. :yoparty

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory

Systemet fungerar perfekt. Systemet består i att ta risker. Nu när det krisar dämpas handeln, d v s risktagningen minskar kraftigt. Paketet är ett försök att få upp handlarnas risktagande igen, för att sänka risken för landet på kort sikt. Vi snackar om en risktagning som är grundorsaken till ett "problem" (finanskrisen) som egentligen inte existerar annat än på papperet. För om problemen aldrig dök upp – så skulle vi kunna förutspå framtiden. Om det vore möjligt, skulle Big Bang reversera bakåt till en punkt där tiden ännu inte börjat. (typ)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Systemet fungerar perfekt.
bagdadboblarge2801694oi5.gif

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Inskickat av roke
Systemet fungerar perfekt. Systemet består i att ta risker. Nu när det krisar dämpas handeln, d v s risktagningen minskar kraftigt. Paketet är ett försök att få upp handlarnas risktagande igen, för att sänka risken för landet på kort sikt. Vi snackar om en risktagning som är grundorsaken till ett "problem" (finanskrisen) som egentligen inte existerar annat än på papperet. För om problemen aldrig dök upp – så skulle vi kunna förutspå framtiden. Om det vore möjligt, skulle Big Bang reversera bakåt till en punkt där tiden ännu inte börjat. (typ)
så, skattebetalarna ska alltså betala och reda upp kriser gång på gång?

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory

Det är en smaksak. Enligt omröstningens åsikt är det nej, men många tycker ju ja. Att Bush tycker ja är kanske inte så konstigt eftersom kortsiktigt löser det hans problem.

Hur det än är så påverkar det inte inte systemets grundläggande verkningsprincip. Om andra "städar upp", medför det att en förväntad "uppstädning" prisas-in i framtiden.

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R

Absolut! Vi skattebetalare har ju tagit del av en högkonjunkturen. Givetvis ska vi då också hjälpas åt att reda ut en lågkonjunktur.

En stor del av denna kris består trots allt på att vanliga medelsvenssons har tillåtits att köpa bostad som de egentligen inte ska ha råd till eller få lån på vid ett strikt risktänkande. När räntorna stigit så klarade dessa inte av att betala av sina lån och tvingades sälja sitt boende. Utbudet på bostäder blev högre än efterfrågan. Priserna föll och vi fick en ond spiral då bankerna inte längre ansåg sig ha tillräcklig säkerhet, kontra storleken på lånen då bostäderna fallit i pris.

Krisen drabbar alla så givetvis måste alla hjälpas åt att reda ut den. Finansmarknaden ligger dock före konjunkturen varvid effekterna syns där först.

Jag är rätt säker på att många på det här forumet som köpt bostad i en storstad inte skulle klara att lägga upp 30% i handpenning på den bostad de köpt om banken helt plötsligt skulle kräva det. Då är det rätt bra att vi har centralbanker som kan ge tillfälliga understöd och krispaket till finansmarknaderna så vanliga svenssons och skattebetalare slipper ställas inför en sådan situation.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag är rätt säker på att många på det här forumet som köpt bostad i en storstad inte skulle klara att lägga upp 30% i handpenning på den bostad de köpt om banken helt plötsligt skulle kräva det. Då är det rätt bra att vi har centralbanker som kan ge tillfälliga understöd och krispaket till finansmarknaderna så vanliga svenssons och skattebetalare slipper ställas inför en sådan situation.
Hade banken krävt det så skulle priserna förmodligen sett annorlunda ut idag, alternativt skulle folk ha anpassat sitt boende efter förutsättningarna. Att konstant köra skiten ur marknaden och sen lappa och laga i panik om och om igen låter inte särskilt fackmässigt tycker jag. Nu är väl den här "krisen" till största delen påhejad av media, men det faktum att marknaden själv inte kan hantera motgångar tyder på ett systemfel. Oavsett vad som orsakat nergången och vidden av den är det lätt att se vilka som drabbas, och det är inte bankdirektörerna. :tungan

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Oavsett vad som orsakat nergången och vidden av den är det lätt att se vilka som drabbas, och det är inte bankdirektörerna. :tungan

Beror ju iofs på hur du ser det. Det är minst sagt rätt många av bankdirektörerna som både dels blivit av med jobbet och dels fått indragna bonusar (dvs stor minkning i lön) så att säga att inte de drabbas är helt fel.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Men till det väsentliga då. Hur kan man tjäna pengar på den sk krisen? Långsiktigt och kortsiktigt?

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Absolut! Vi skattebetalare har ju tagit del av en högkonjunkturen. Givetvis ska vi då också hjälpas åt att reda ut en lågkonjunktur.

En stor del av denna kris består trots allt på att vanliga medelsvenssons har tillåtits att köpa bostad som de egentligen inte ska ha råd till eller få lån på vid ett strikt risktänkande. När räntorna stigit så klarade dessa inte av att betala av sina lån och tvingades sälja sitt boende. Utbudet på bostäder blev högre än efterfrågan. Priserna föll och vi fick en ond spiral då bankerna inte längre ansåg sig ha tillräcklig säkerhet, kontra storleken på lånen då bostäderna fallit i pris.

Krisen drabbar alla så givetvis måste alla hjälpas åt att reda ut den. Finansmarknaden ligger dock före konjunkturen varvid effekterna syns där först.

Stora frågor som säkert vida övergår mitt förstånd, men jag kan i alla fall lämna min enkla syn på saken.
Om jag förstått det rätt så beror de flesta (alla?) finanskriser på att folk, på något sätt, har levt över sina tillgångar?
Det har köpts flashigt boende och kapitalvaror som man eg inte har råd med. Det har spekulerats i värden som när bubblan spricker hux flux inte längre finns.
Det har handlats som fan för lättlånade pengar som banker och andra profithungriga har tävlat om att pracka på de stackars oskyldiga medborgarna som förstås inte kan tänka själva?
Och sen, när det går åt helvete, så tas det för givet att staten ska betala och reda ut problemen?

Att det är de försiktiga fattiglapparna som ska betala är ju inte mer än rätt eftersom alla blir drabbade av krisen?

Jag tycker inte systemen fungerar bra ur min synvinkel.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Men till det väsentliga då. Hur kan man tjäna pengar på den sk krisen? Långsiktigt och kortsiktigt?

Jag ska snart köpa lägenhet. Sitter med en hyresrätt nu och det finns mycket att välja på. Bara senaste månaden har det hänt en del med priserna. Känns bra, nu är det bara att avvakta och vänta på rätt objekt.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag ska snart köpa lägenhet. Sitter med en hyresrätt nu och det finns mycket att välja på. Bara senaste månaden har det hänt en del med priserna. Känns bra, nu är det bara att avvakta och vänta på rätt objekt.
I Mölndal har man väl aldrig behövt att vänta på rätt objekt. Det är ju konstanta reapriser i alla byhålor.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag har heller inga lån, tom studielånet har jag pyntat klart.
Så kriser brukar inte drabba mig eftersom banken inte äger ngt av det jag besitter. Men det jag tycker är kuriöst är att i tider av höjd ränta så märks det aldrig på de pengar jag lånat ut till banken, dvs räntan på tex sparkonton. Det tycks bara vara folks banklån som drabbas av den höjda räntan :va

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, systemet fungerar inte...det sitter en bunt goa' stekare och spekulerar i riskbranscher med andras kapital, grundproblemet är det extremt kortsiktiga tänket som genomsyrar hela eländet.
Snabba klipp...det verkar ju ge rätt trista konsekvenser i längden, eller? :rolleyes:

Jävla banker...

/J

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
I Mölndal har man väl aldrig behövt att vänta på rätt objekt. Det är ju konstanta reapriser i alla byhålor.

Så sant. Varför tänkte jag inte på det? Måste vara för all kola jag har skallen för att jag är en bonnläpp. Typskt. Om jag hade bott i den kungligahufudstaden så hade det vart andra puckar.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Jag har heller inga lån, tom studielånet har jag pyntat klart.
Så kriser brukar inte drabba mig eftersom banken inte äger ngt av det jag besitter. Men det jag tycker är kuriöst är att i tider av höjd ränta så märks det aldrig på de pengar jag lånat ut till banken, dvs räntan på tex sparkonton. Det tycks bara vara folks banklån som drabbas av den höjda räntan :va

När räntan går upp så är det ofta pga att reporäntan höjs, så varför skulle banken höja din sparränta då? Dom tjänar ju inga extra pengarna när de höjer pga reporäntan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning