Finanstjafset

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När räntan går upp så är det ofta pga att reporäntan höjs, så varför skulle banken höja din sparränta då? Dom tjänar ju inga extra pengarna när de höjer pga reporäntan.

Jag har ingen aning om vad reporänta är. Jag är ingenjör :D
Jag bara noterar att man på nyheterna i sk kristider pratar om räntehöjningar men har besviket konstaterat att det aldrig drabbat mina räntor.

Men jag tolkar på ditt till synes vederhäftiga och fackmässiga att du är kunnig i detta och jag utgår ifrån att allt är som det ska vara med mina räntor iaf! Det var ju det viktiga :D

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(

Ska försöka hålla det kort

Tycker att man kan dela upp det som händer nu i två olika delar, de påverkar varandra och har med varandra och göra men är lite separata.

1. Sverige inflation var på väg upp, oljepriset var upp runt 150 dollar per fat (idag ca 95) detta gjorde att folk inte köpte lika mycket lastbilar osv. (ni hajar) detta gör att det börjar gå dåligt. Inget speciellt dock, marknaden går upp och ner (oljepriset kanske var lite extremt ett tag dock)

2. Amerikanska låneinstitut (inte en bank) lånar ut pengar till allt som rör sig och utan kontroll. Brister lite i deras lagbok på den delen, men det lånar ut till över 100% av köpsumman. Vilket gör att alla har mer pengar och priserna stiger osv.

När det börjar gå sämre i USA så har folk inte råd att bo kvar, för att det sitter upp till öronen med lån. Detta påverkar deras låneinstitut som i sin tur påverkar våra banker, eftersom de investerat där. När både 1 och 2 kommer samtidigt så blir det som det är idag.

Tycker inte att detta är en riktig kris i Sverige än, det kan bli mycket värre.
Svenska banker har bra med pengar för att klara sig, amerikanska staten håller på att rösta igenom förslaget för att rädda deras banken vilket kommer göra så att våra sitter säkrare.

Så jag undrar när och hur du kommer få betala? Om staten skulle behöva gå in, vilket verkar vara väldigt långt borta. Så kommer staten gå in mot inflytande, dvs. staten köper en del av banken.

Jag har ingen aning om vad reporänta är. Jag är ingenjör :D
Jag bara noterar att man på nyheterna i sk kristider pratar om räntehöjningar men har besviket konstaterat att det aldrig drabbat mina räntor.

Men jag tolkar på ditt till synes vederhäftiga och fackmässiga att du är kunnig i detta och jag utgår ifrån att allt är som det ska vara med mina räntor iaf! Det var ju det viktiga :D

Enkelt förklarat:
Reporäntan är den ränta bankerna lånar av staten, så när de höjs så kostar det mer för banken och då höjer dom räntan till dig.

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
(Svd)

"Kronan räddar tillväxten"

"Svaghet är bra"

"I Tumba filmas gymnasieeleverna när de äter i matsalen – för att ingen ska slarva med att plocka undan efter sig."

Snart handlar det om fel storlekar på fiskpinnarna igen. Jag sejfade och trodde max två månader för mediabubblan men sänker nu till 3 veckor.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enkelt förklarat:
Reporäntan är den ränta bankerna lånar av staten, så när de höjs så kostar det mer för banken och då höjer dom räntan till dig.

Tack!

(Men jag antar att de inte höjer mina räntor, isf hade jag ju varit glad ;) )

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Tack!

(Men jag antar att de inte höjer mina räntor, isf hade jag ju varit glad ;) )

Egentligen så gör den det, eftersom banken kan spara pengar i staten på samma sätt som den kan låna. Men dom skriver inte lika ofta om det, men det händer.. du kanske ska se över vart du sparar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=802857&rss=2216

EDIT: insåg att det kanske blir lite motsägelsefullt mot mitt tidigare svar, men jag ville påvisa att banken inte tjänar pengar på att höja räntan ofta (finns ett par bamse läsare i tråden som verkar tro det.). Och när riksbanken höjer reporäntan så höjer ofta banken sparräntan, fast det blir inte lika stora rubriker om det.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Egentligen så gör den det, eftersom banken kan spara pengar i staten på samma sätt som den kan låna. Men dom skriver inte lika ofta om det, men det händer.. du kanske ska se över vart du sparar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=802857&rss=2216

EDIT: insåg att det kanske blir lite motsägelsefullt mot mitt tidigare svar, men jag ville påvisa att banken inte tjänar pengar på att höja räntan ofta (finns ett par bamse läsare i tråden som verkar tro det.). Och när riksbanken höjer reporäntan så höjer ofta banken sparräntan, fast det blir inte lika stora rubriker om det.

Jag ringde just den bank hos vilken jag har sparkonton och det samtalet var ju lönande. De lade om lånen och städande bort onödiga kontorn, bonuseffekten blev att jag fick dubbelt så hög ränta. Tog 5 minuter.

Det skulle jag ju gjort tidigare.

Tack för tipset.

/J

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag ringde just den bank hos vilken jag har sparkonton och det samtalet var ju lönande. De lade om lånen och städande bort onödiga kontorn, bonuseffekten blev att jag fick dubbelt så hög ränta. Tog 5 minuter.

Det skulle jag ju gjort tidigare.

Tack för tipset.

/J

Banken gjorde nog ett klipp där :rolleyes:

Jag sejfade och trodde max två månader för mediabubblan men sänker nu till 3 veckor.

jag tränar lite på att bumpa tråden:rolleyes:

:bump

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Banken gjorde nog ett klipp där :rolleyes:

jag tränar lite på att bumpa:rolleyes: :bump

Haha! Säkerligen! :D

Men enda "kostnaden" för min del mot tidigare var att jag villkoret att begränsa mig till max 6 uttag om året på de nya sparkontona. Det var ju ingen börda för att få mer än dubbelt så hög ränta, jag har aldrig ngt år tidigare tagit ut pengar så ofta från dessa konton.

Jag brukar vara bättre på att byta (eller hota om byte) försäkringsbolag och morgontidning men jag borde nog bli bättre på att även se över mina konton har jag lärt mig av detta

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
jag tränar lite på att bumpa tråden:rolleyes:

:bump

får nog bumpa på riktigt

Riksbanken rycker ut och gödslar den krisdrabbade banksektorn med ytterligare 60 miljarder kronor. Utvecklingen på finansmarknaden riskerar att drabba banker, företag och hushåll, uppger riksbankschef Stefan Ingves.

Utöver den första auktionen på 60 miljarder kronor kommer ytterligare auktion att hållas senare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=835102

http://playrapport.se/video/1264167

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
får nog bumpa på riktigt

Riksbanken rycker ut och gödslar den krisdrabbade banksektorn med ytterligare 60 miljarder kronor. Utvecklingen på finansmarknaden riskerar att drabba banker, företag och hushåll, uppger riksbankschef Stefan Ingves.

Utöver den första auktionen på 60 miljarder kronor kommer ytterligare auktion att hållas senare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=835102

http://playrapport.se/video/1264167

Han blir hjälte #2 som aggerade och "räddade" Sverige från en total ekonomisk hÄrdsmeLLtA. (eng. A total economical heard smellt)

Någon föreslog att rädda Volvo istället. Andra föreslår att ta över allt. Mingves säger "marknaden fungerar". Den dagen han säger att den inte fungerar, så fungerar den då också, men han går back – han är ju en del av marknaden själv (60 miljarder).

Det är glömt om en vecka. :tungan

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Mycket bra text och:
Så jag undrar när och hur du kommer få betala?
Jag tänkte på förra gången det snurrade lite för fort i Sverige. Då fick väl staten gå in och rädda bankerna.
Kostade det inte skattepengar den gången?
Det kanske inte behöver gå så långt den här gången, men det kan väl göra det igen om det vill sig illa?

I USA får väl skattebetalarna betala denna gången?
Och det drabbar väl mig också med högre räntor? Och vill det sig riktigt illa så kommer det väl att kosta skattepengar till sist igen?

Jag tycker inte systemen fungerar bra?

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(

Det finns inte så mycket som säger att banker ska gå omkull som de gjorde då. Räntan har gått upp pga en sämre världsekonomi, så den hade gått upp ändå oavsett det som händer i USA. USA har som sagt en konstig lagbok som har gjort att de sitter i skiten nu, helt deras eget fel. Har inte påverkat din ränta mycket, kanske 0,5%. Mycket av det som händer har vi i Sverige inte del i och har för den delen inte kunnat påverka heller.
Tycker det svenska "systemet" fungerar ganska bra, vi har det ju bra mycket bättre än om vi hade varit amerikaner t.ex.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det finns inte så mycket som säger att banker ska gå omkull som de gjorde då. Räntan har gått upp pga en sämre världsekonomi, så den hade gått upp ändå oavsett det som händer i USA. USA har som sagt en konstig lagbok som har gjort att de sitter i skiten nu, helt deras eget fel. Har inte påverkat din ränta mycket, kanske 0,5%. Mycket av det som händer har vi i Sverige inte del i och har för den delen inte kunnat påverka heller.
Tycker det svenska "systemet" fungerar ganska bra, vi har det ju bra mycket bättre än om vi hade varit amerikaner t.ex.

Hur har amerikanska lagar bidragit till denna situation? :confused:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
skrev bra text igen..
Pja, då kanske läget inte är så illa ändå då?
Jag blir bara lite negativ när man hela tiden hör skit på nyheterna, och i tidningarna skriver de om hur man ska rädda sina pengar från att försvinna.
Nåja, sen gillar jag inte att mitt pensionssystem snurrar i denna karusell.
Jag är inte så duktig på aktieplaceringar och fonder och sånt.
Jag har låtit banken hjälpa mig med placeringar och sådant, men sedan så läste jag att deras avgifter kommer att äta upp en stor del av mina pengar…
Banken skiter ju i hur fonderna utvecklas, bara de får in avgifterna.
Varför ska man låta profitörer ta hand om sådant som alla medborgare behöver?

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Räntan har gått upp pga en sämre världsekonomi, så den hade gått upp ändå oavsett det som händer i USA

Nope, räntan går upp i högkonjunktur och när inflationen är hög, vilket den varit.

Nu när vi vänder ner till en lågkonjunktur, oljepriset och inflationen faller tillbaka så kommer räntorna att börja falla

Att boräntorna fortfarande stiger beror på att kreditmarknaden i pricip är stendöd och att det har blivit dyrare för bankerna att låna mellan varandra. Tittar man därför på STIBOR så ser man att den fortsätter stiga. Trist för oss med större huslån och rörliga räntor, men det vänder snart

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Hur har amerikanska lagar bidragit till denna situation? :confused:

Det är väl mest avsaknaden av dem jag menar, hela förslaget med subprime lån var ju ganska korkat redan från början. Att man sedan inte reglerar den marknaden ordentligt är ännu mer korkat.

Nope, räntan går upp i högkonjunktur och när inflationen är hög, vilket den varit.

Nu när vi vänder ner till en lågkonjunktur, oljepriset och inflationen faller tillbaka så kommer räntorna att börja falla

Att boräntorna fortfarande stiger beror på att kreditmarknaden i pricip är stendöd och att det har blivit dyrare för bankerna att låna mellan varandra. Tittar man därför på STIBOR så ser man att den fortsätter stiga. Trist för oss med större huslån och rörliga räntor, men det vänder snart

Sämre världsekonomi (råvaropriserna har gått upp) har bidragit till en högre inflation i Sverige och därför högre räntor. Kanske jag som är lite otydig....
Den sista delen är väldigt liten och nu när Ingves hostade upp slantarna så kanske det ändrar sig.

Tror också att räntan kommer börja gå ner snart..

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Enkelt förklarat:

Fast å andra sidan med höjda inlåningsräntor skulle banken ha en bättre egen kapitalbas och behöva göra en mindre mängd repor....

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
bump :tungan

Finanskrisen slår allt hårdare mot Sverige och under torsdagen drabbade den själva kärnan i det svenska betalningssystemet. Det upphörde under en tid att fungera eftersom det saknades pengar.
Först efter Riksbankens ingripande kunde systemet komma i gång igen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=835567

hoppas mina pengar kommer fram :gnissla

Hela Stockholm var i kris idag. Systemet som förser arbetsplatser med människor hade problem i morse. Blåa linjen på T-banan var ur funktion. Det gick extrainsatta bussar, folk svor lite mer, det tog lite längre tid – men alla kom fram. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning