Ska försöka hålla det kort
Tycker att man kan dela upp det som händer nu i två olika delar, de påverkar varandra och har med varandra och göra men är lite separata.
1. Sverige inflation var på väg upp, oljepriset var upp runt 150 dollar per fat (idag ca 95) detta gjorde att folk inte köpte lika mycket lastbilar osv. (ni hajar) detta gör att det börjar gå dåligt. Inget speciellt dock, marknaden går upp och ner (oljepriset kanske var lite extremt ett tag dock)
2. Amerikanska låneinstitut (inte en bank) lånar ut pengar till allt som rör sig och utan kontroll. Brister lite i deras lagbok på den delen, men det lånar ut till över 100% av köpsumman. Vilket gör att alla har mer pengar och priserna stiger osv.
När det börjar gå sämre i USA så har folk inte råd att bo kvar, för att det sitter upp till öronen med lån. Detta påverkar deras låneinstitut som i sin tur påverkar våra banker, eftersom de investerat där. När både 1 och 2 kommer samtidigt så blir det som det är idag.
Tycker inte att detta är en riktig kris i Sverige än, det kan bli mycket värre.
Svenska banker har bra med pengar för att klara sig, amerikanska staten håller på att rösta igenom förslaget för att rädda deras banken vilket kommer göra så att våra sitter säkrare.
Så jag undrar när och hur du kommer få betala? Om staten skulle behöva gå in, vilket verkar vara väldigt långt borta. Så kommer staten gå in mot inflytande, dvs. staten köper en del av banken.
Jag har ingen aning om vad reporänta är. Jag är ingenjör
Jag bara noterar att man på nyheterna i sk kristider pratar om räntehöjningar men har besviket konstaterat att det aldrig drabbat mina räntor.
Men jag tolkar på ditt till synes vederhäftiga och fackmässiga att du är kunnig i detta och jag utgår ifrån att allt är som det ska vara med mina räntor iaf! Det var ju det viktiga
Enkelt förklarat:
Reporäntan är den ränta bankerna lånar av staten, så när de höjs så kostar det mer för banken och då höjer dom räntan till dig.