Finanstjafset

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Snart kommer hela island säljas på exekutiv auktion. :näsblod

Då ska jag passa på att köpa en gejser. :tummenupp

F.ö. vid en snabbkoll så verkar de svenska aktiekurserna ligga på 2006-2007 års nivå någonstans. Så det känns mer som att de är på en mer realistisk nivå nu.

Edit: Det var för någon dag sedan jag kollade det. Nu verkar vi vara nere på 2005 års nivå.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Varför stiger dollarn så jävla mycket? Borde inte den rasa nu när världen går under?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Nyanserat inlägg...

Hur nyanserat är det att blanda in fastighetsmäklare i diskussionen? De vill ju bara sälja hus. :va

Och i paritet till hur många som har lån på miljonbelopp finns hur många då som råkat ha X antal mille på banken?
Ingen aning.

För de som nu har stort kapital har ju de pengarna på ett vanligt sparkonto, och inte investerat i något eller hur?

Jo – man kan exempelvis köpa dollar genom att använda betalningsmedlet aktier. Just nu investerar många i dollar.

Min :tuttar är fastighetsmäklare, det börjar bli jäkligt roddigt på den marknaden nu. Vad tror du effekten av det blir? Visst börjar det bli köpläge om man har möjligheten, vi letar klipp för fullt. Men de som ska sälja? De som exempelvis har 1,5 mille i lån, på ett hus som inom X tid inte kommer vara värt ens det. Vart ska de ta vägen när deras kapital är uppeldat, bankerna stramar åt säkerheterna och arbetslösheten ökar?

Då är det nog läge att läsa lite nationalekonomi.

Ja, det är de risker vi tar. När förluster görs, hjälper det inte att skylla på andra. Så leta på ni med klippen, det är vad alla andra gör också. :tummenupp

Borg och de andra har troligen läst på sin nationalekonomi – endå har vi hamnat där vi är. Nationalekonomi hjälper inte mot höga risker.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klarar man inte en räntehöjning från fem procent till sex procent borde man a)bundit sin ränta eller helst b) inte tagit så stort lån. Utöver detta borde samma personer bundit sin åsna hårdare, alternativt inte bundit någon åsna alls med tanke på riskerna som medföljer eventuell äktenskaplig kris i kombination med stora bolån.

Om jag var fastighetsmäklare, som dina tuttar, skulle jag nog inte köpa bostad just nu såvida det inte var den första egenägda och den köptes med likvida medel. Den branschen är nog inte så lönsam denhär veckan och bankerna är inte så sugna på att låna ut. :gnissla

Den som håller i hatten och sitter still i båten går som vinnare genom dethär. :)

Är helt överens med dig i analysen om huruvida man borde vara i sitsen att inte klara en räntehöjning från start. Det var dock inte detsamma som att det är precis så det ser ut i Sverige idag.

Och även om man klarar räntehöjningen vilket den stora massan förhoppningsvis gör, så är det tusen pesetas per lånad mille som inte shoppar skor, går på krogen, köper ny hoj eller på annat sätt stimulerar marknaden till att utvecklas. Något som direkt slår tillbaka på nästa extralivs räntor, arbetstillfällen osv.

Din analys om köpläge söker jag nog vidare stöd i, jag hävdar nog motsatsen. Har man råd att spendera och låta det va så kunde det vara en bättre marknad.. Jo, om några veckor då kanske.

Att shoppa i högkonjuktur är ju inte en välkänt lyckad metodik direkt. Men du kanske tycker annorlunda?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag anar en konspiration bakom detta!
De som gör karriär i den privata sektorn och som tjänar massor med pengar gör ju det för att de är så enormt kompetenta och att allt som staten tar i är smutsigt, ineffektivt och onödigt. De som kostar sammhället pengar jobbar, som jag, inom den offentliga sektorn och där jobbar vi för att vi skanar kompetens för att slå oss fram på den privatat marknaden.

Nu se det ju ut som om de som jobbar inom den privata sektorn har kostat oss alla en och annan krona. Plus att staten kan vara bra att ha ibland. Så det måste vara en konspiration!

Dessutom slår jag vad om att de som bidragit till detta kommer att fortsätta att tjäna mycket pengar, och definitivt mer än vad jag gör. Fast jag kan kanske få gratis kaffe?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag anar en konspiration bakom detta!
De som gör karriär i den privata sektorn och som tjänar massor med pengar gör ju det för att de är så enormt kompetenta och att allt som staten tar i är smutsigt, ineffektivt och onödigt. De som kostar sammhället pengar jobbar, som jag, inom den offentliga sektorn och där jobbar vi för att vi skanar kompetens för att slå oss fram på den privatat marknaden.

Nu se det ju ut som om de som jobbar inom den privata sektorn har kostat oss alla en och annan krona. Plus att staten kan vara bra att ha ibland. Så det måste vara en konspiration!

Dessutom slår jag vad om att de som bidragit till detta kommer att fortsätta att tjäna mycket pengar, och definitivt mer än vad jag gör. Fast jag kan kanske få gratis kaffe?

Hahaha... Jag brukar normalt lacka lite på dina inlägg, men det här var faktikst jävligt kul :)!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Att shoppa i högkonjuktur är ju inte en välkänt lyckad metodik direkt. Men du kanske tycker annorlunda?

Näe. Klart jag inte tycker att det är bättre att shoppa i högkonjunktur. Hos mig hamnar inga pengar på hög just nu. Och det är ju just därför jag inte skulle få för mig att köpa ytterligare en bostad (vad jag nu skulle ha den till). Jag har ju ingenting som jag är beredd att sälja i dethär läget! (Boliden :näsblod )

Det hade ju iofs varit fiffigt att sälja lägenheten till förmån för nåt större, men det gjorde jag ju förra året. :gnissla

Hur man än gör har man arslet bak.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Näe. Klart jag inte tycker att det är bättre att shoppa i högkonjunktur. Hos mig hamnar inga pengar på hög just nu. Och det är ju just därför jag inte skulle få för mig att köpa ytterligare en bostad (vad jag nu skulle ha den till). Jag har ju ingenting som jag är beredd att sälja i dethär läget! (Boliden :näsblod )

Det hade ju iofs varit fiffigt att sälja lägenheten till förmån för nåt större, men det gjorde jag ju förra året. :gnissla

Hur man än gör har man arslet bak.

Då förstår jag inte vad du invänder emot. Att byta upp sig, eller köpa sitt första boende är ALLTID bättre i lågkonjuktur oberonde av ränteläget på sikt!

Iofs kanske man borde hålla i sig ännu mer, vänta ett tag till, köpa aktier när stormen bedarrat och köpa hem efter att börsen vaknat till liv igen..

Å andra sidan får man vänta bra länge då, men det var ju inte vad vi diskuterade!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dessutom slår jag vad om att de som bidragit till detta kommer att fortsätta att tjäna mycket pengar, och definitivt mer än vad jag gör.

Hur taskigt betalt har du egentligen?!
Chefen för Lehman Brothers har ju bara tjänat 3.6 miljarder sedan år 2000.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Och även om man klarar räntehöjningen vilket den stora massan förhoppningsvis gör, så är det tusen pesetas per lånad mille som inte shoppar skor, går på krogen, köper ny hoj eller på annat sätt stimulerar marknaden till att utvecklas. Något som direkt slår tillbaka på nästa extralivs räntor, arbetstillfällen osv.

Hur tänker du nu?
Menar du att det är onödigt att höja räntan? för att det inte stimulerar ekonomin?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur tänker du nu?
Menar du att det är onödigt att höja räntan? för att det inte stimulerar ekonomin?

Absolut inte.. Trådskaparen verkade trycka på att detta bara är ett luftslott av hot, och att det i verkligehetn inte kommer att påverka oss vanliga dödliga.

En räntehöning är förhoppningsvis inget som stjälper en normal familj, men det påverkar oss. Vi får mindre pengar kvar, mindre att shoppa för, färre restaurangbesök och färre biobesök etc. DET påverkar oss i nästa led när företagarna (både caféägare och större bolag) tappar intäkter vilket i sin tur leder till färre arbetstillfällen osv.

Om en räntehöjning på en procent eller två raserar hela vår ekonomi så var marginalen åt helvete från start, så det är bara dumt. Men det finns ett vidare problem i att det drabbar stimulensen och DET tar tid innan det bär frukt igen om det slår igenom.

Så min poäng var att detta inte alls är något som är över om ett par månader och glömt och förlåtet. Utan att det redan nu ger stora verkningar för mångas vardag.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Räntehöjningen är ngt som klingar positivt i min värld!
Men jag har ju åas inga lån på det jag äger :D
/J
Absolut inte.. Trådskaparen verkade trycka på att detta bara är ett luftslott av hot, och att det i verkligehetn inte kommer att påverka oss vanliga dödliga.

En räntehöning är förhoppningsvis inget som stjälper en normal familj, men det påverkar oss. Vi får mindre pengar kvar, mindre att shoppa för, färre restaurangbesök och färre biobesök etc. DET påverkar oss i nästa led när företagarna (både caféägare och större bolag) tappar intäkter vilket i sin tur leder till färre arbetstillfällen osv.

Om en räntehöjning på en procent eller två raserar hela vår ekonomi så var marginalen åt helvete från start, så det är bara dumt. Men det finns ett vidare problem i att det drabbar stimulensen och DET tar tid innan det bär frukt igen om det slår igenom.

Så min poäng var att detta inte alls är något som är över om ett par månader och glömt och förlåtet. Utan att det redan nu ger stora verkningar för mångas vardag.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(

Räntehöjningarna har till stordel med att vi haft en högkonjunktur och är således helt normala. Vi har innan haft en väldigt låg ränta och nu har den gått tillbaka till en mer normal och sen har krisen kommit ovan på det och lagt på ca 1% men det är inte så mycket. Så jag tycker TS har rätt, detta är inget speciellt.

Dem biverkningarna du pratar om kommer att bli mycket värre av att våran export kommer gå sämre, Tyskland och USA är viktiga länder för oss. När dem går illa så påverkar det oss, det är i mina ögon mycket farligare än nån procent ränta.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Räntehöjningen är ngt som klingar positivt i min värld!
Men jag har ju åas inga lån på det jag äger :D
/J

Du hjälper ju inte till att bygga samhällen med ett sådant beteende. Du förstör för alla andra.

Du ska fanimej ta lån och bygga hus. Köp mer hojar också! (HD går bra.) Annars blir ju de stackarna som skulle ha byggt allt detta arbetslösa! Va

Terrorist! :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du hjälper ju inte till att bygga samhällen med ett sådant beteende. Du förstör för alla andra.

Du ska fanimej ta lån och bygga hus. Köp mer hojar också! (HD går bra.) Annars blir ju de stackarna som skulle ha byggt allt detta arbetslösa! Va

Terrorist! :hihi

Jag spenderar i snitt ca 70-100 k på mina tre hobbyfarkoster varje år :D

Jag bara menar att det idag utbredda beteendemönstret att låta banken äga inte bara bostaden utan även en god del av Audi A6:an och 35-fots balkongbåten, är en förutsättning för dessa "kriser". Köpa först och betala sen har ju sina risker. Under finanskrisen i början på 90-talet och hela västvärlden gick på knä, så var Tysklands ekonomi till synes oberörd, Kohl passade tom på att köpa Östtyskland. Jobba först och köpa sen! :D

Men jag fattar att att du skojar med mig :D
Jag ville bara förtydliga.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hur taskigt betalt har du egentligen?!
Chefen för Lehman Brothers har ju bara tjänat 3.6 miljarder sedan år 2000.
Han har i runda slängar dubbelt så mycket som jag, och jag tycker det är orättvist! Är han överbetald eller jag underbetald??

Fast å andra sidan kanske det ska finnas en viss skillnad på hans och min lön för jag kan ju inte förneka att han har haft lite större inverkan på fler liv än vad jag har haft. Fast dubbelt så mycket!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Räntehöjningarna har till stordel med att vi haft en högkonjunktur och är således helt normala. Vi har innan haft en väldigt låg ränta och nu har den gått tillbaka till en mer normal och sen har krisen kommit ovan på det och lagt på ca 1% men det är inte så mycket. Så jag tycker TS har rätt, detta är inget speciellt.

Du förstår säkert också att jag inte menar att detta är en katastrof på något sätt. Däremot har vi haft en överhettad marknad ett bra tag nu, något Svensson vant sig vid. Nu när den eran lider mot sitt slut så får det i sann "oj, snöar det på vinter? - SJ" -anda, konsekvenser mot vår privatekonomi.

Tusen balubas i spenderarfickan hos varje belånat hushåll utgör ändå en väsentlig skillnad för den lokala småföretagaren. Oavsett om det stjälper sverige eller ej.

Personligen tycker jag att det är positivt, jag är i den situationen både privat och inom bolaget att effekterna snarare är positiva. Men det är knappast ämnet här.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Tusen balubas i spenderarfickan hos varje belånat hushåll utgör ändå en väsentlig skillnad för den lokala småföretagaren. Oavsett om det stjälper sverige eller ej.

Det är ju en helt vanlig nedgång, den lokala småföretagaren som får problem p.g.a. det har ju en helt skev affärsplan redan från början.
Sen tror jag inte att en normalfamilj påverkas nämnvärt av nån tusenlapp, isåntfall har man handlat ordentligt över sina tillgångar. Folk kanske får sänka sitt sparande lite, men ränta kommer sjunka snart så det är ju inte farligt.
Skiten har lagt sig snart, folk inser att svenska banker inte kommer gå i konkurs då är allt tillbaka som vanligt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning