Dra ut statistik över sveriges familjehushåll och se hur många som egentigen lever med precis så små marginaler.
Utan att veta, så tror jag att svaret är rätt skrämmande.
Sen tror jag inte att en normalfamilj påverkas .
Du har inte hus och familj va?! Snarare lägenhet och sambo eller kanske kamphund?!
Känner du många som varit tvungna att flytta för att det inte har råd att bo kvar, p.g.a. räntan?
Nej, men att ha råd att bo kvar är inte detsamma som "att inte påverkas nämnvärt"...
Även om de bor kvar är det många som påverkas just nämnvärt. Folk tvingas snåla in på så gott som allt för att ha råd att bo kvar nu när bankerna höjer räntorna för att själva få in pengar.
För egen del är det påtagligt kännbart. Jag gav mig in i bostadskarusellen för ett par år sedan och lånade då drygt en miljon för ett väldigt "prisvärt" boende.
Bara räntekostnaden för boendet har ju stigit till mer än det dubbla. Från knappt 3000 till över 6000 per månad.
Jag är inget undantag. Klart det blir kännbart, särskillt som jag och min sambo levt på reducerad inkomst i ett och ett halvt år p.g.a. föräldraledighet.
utöver det har du en inflation som överstiger de genomsnittliga löneökningarna och matpriser som stigit med en sissådär 8-10% på bara något år.
Att tro att "normala familjer" inte påverkas nämnvärt är sådär charmigt urbota naivt som bara inlägg på SH brukar vara när alla övre-medelklass-80:talister uttalar sig om övriga befolkningen och tror att deras singelliv i unkislya med ett bra jobb gör deras liv representativt för "svenska hushåll"...
Nej, men att ha råd att bo kvar är inte detsamma som "att inte påverkas nämnvärt"...
Att tro att "normala familjer" inte påverkas nämnvärt är sådär charmigt urbota naivt som bara inlägg på SH brukar vara när alla övre-medelklass-80:talister uttalar sig om övriga befolkningen och tror att deras singelliv i unkislya med ett bra jobb gör deras liv representativt för "svenska hushåll"...
Så din splitternya hoj, är det en del av snåla in?
Under tiden du nämner så har regeringen sänk skatten så du borde ha en del av dom där 3000 kr extra i månaden. Fast dom kanske gick till ny tv eller nått annat...
Gillade den sista harrangen du hade, den va fin...
... minskad marginal på 1500-3000 / mån ...
Det har kommit rätt mkt åsikter men inte många sakliga poänger ur dig nu.
Menar du på fullt allvar att du tror att en familj som får en minskad marginal på 1500-3000 / mån inte påverkas, och att det i sin tur inte får en vidare konsekvens?
1500-3000 är vad bara ränteökningen är på ett miljonlån äter upp. Till det ska du lägga ökade matkostnader som stigit sissådär 8-10%. Dessutuom har vi haft en inflation som legat nästan dubbelt så högt som de genomsnittliga löneökningarna vilket alltså är detsamma som en reallönesänkning. Addera sedan vad som hänt med bensinpriserna senaste åren så ser man ganska lätt att 1500-3000 är lågt räknat avseende deras minskade marginaler.
Men visst, skatteavdraget på arbete lindrade ju lite...
den har pågått i nån månad inte ett par år.
Precis vad jag tyckte korvgubbe gjorde så jag kontrade med samma medel...
Självklart så påverkar det, men inte i så stor omfattning som ni verkar tro.
Nu har både jag och flera andra flera ggr belyst att ingen tror att sverige går under av det här, men det sätter spår. Att familjer "tvingas" dra åt börsen ger en direkt effekt mot många delar av näringslivet, främst småföretagarna.
Att mena att en sådan nedgång "går över på ett par månader" är larvigt naivt. Även om själva krisen bara varar nåt halvår så kommer familjer efter, några hamnar kanske hos fogden, många håller i pengarna ytterligare ett bra tag för att trygga upp bufferten som gick åt osv. Under tiden urholkas de delar av näringslivet som lever på just detta kapital, och det låter efterdyningarna leva ännu längre osv..
Bilindustrin går på knäna, småföretagandet vacklar och allt fler varslas. Även om det är allt annat än onormalt så är det defnitivt inte något att blunda för.
Själva bankriser kommer gå över på ett par månader, [/url]
De skattesänkningar vi har haft har till stor del ätits upp av höjd akassa,
Själva bankriser kommer gå över på ett par månader, att de kommer bli andra problem har jag skrivit till dig bla här.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3843006&postcount=115
Usch för att bo i ett "hushåll". Det låter väldigt tråkigt och inrutat. När man ser på nyheterna så verkar alla som har boendeformen "hushåll" ha det ganska bistert. Intervjuerna med valfri lågutbildad förälder brukar utspela sig i själva "hushållet" (alltid på det som är normal arbetstid) och avslöjar ofta en för stor gipsvilla i knutbystil, för många barn, undermöblerade rum, plastmattor, bollfransgardiner, spridda leksaker på golvet, serietidningar på golvet men inga böcker, för många volvosar på car-port-uppfarten. "Utsatthet" berörs ofta i intervjuerna
Jag ska aldrig skaffa ett "hushåll".
Jag har inte råd.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!