Finanstjafset

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dra ut statistik över sveriges familjehushåll och se hur många som egentigen lever med precis så små marginaler.

Utan att veta, så tror jag att svaret är rätt skrämmande.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Dra ut statistik över sveriges familjehushåll och se hur många som egentigen lever med precis så små marginaler.

Utan att veta, så tror jag att svaret är rätt skrämmande.

Det tror inte jag, men det spelar ju ingen roll egentligen vad du och jag tror.

Oavsett vem som har rätt, så hade det gått åt skogen förr eller senare om man håller på så. Så det kan man inte skylla på räntan, har man inte dom marginalerna i sin ekonomi så kan man inte heller ha så bra koll på sin övriga ekonomi. Då är det bara bra att det går åt helvete åt dom så kanske dom lär sig, eller så får dom vara med i lyxfällan på tv.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Känner du många som varit tvungna att flytta för att det inte har råd att bo kvar, p.g.a. räntan?

Nej, men att ha råd att bo kvar är inte detsamma som "att inte påverkas nämnvärt"...

Även om de bor kvar är det många som påverkas just nämnvärt. Folk tvingas snåla in på så gott som allt för att ha råd att bo kvar nu när bankerna höjer räntorna för att själva få in pengar.

För egen del är det påtagligt kännbart. Jag gav mig in i bostadskarusellen för ett par år sedan och lånade då drygt en miljon för ett väldigt "prisvärt" boende.

Bara räntekostnaden för boendet har ju stigit till mer än det dubbla. Från knappt 3000 till över 6000 per månad.

Jag är inget undantag. Klart det blir kännbart, särskillt som jag och min sambo levt på reducerad inkomst i ett och ett halvt år p.g.a. föräldraledighet.

utöver det har du en inflation som överstiger de genomsnittliga löneökningarna och matpriser som stigit med en sissådär 8-10% på bara något år.

Att tro att "normala familjer" inte påverkas nämnvärt är sådär charmigt urbota naivt som bara inlägg på SH brukar vara när alla övre-medelklass-80:talister uttalar sig om övriga befolkningen och tror att deras singelliv i unkislya med ett bra jobb gör deras liv representativt för "svenska hushåll"...

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Nej, men att ha råd att bo kvar är inte detsamma som "att inte påverkas nämnvärt"...

Även om de bor kvar är det många som påverkas just nämnvärt. Folk tvingas snåla in på så gott som allt för att ha råd att bo kvar nu när bankerna höjer räntorna för att själva få in pengar.

För egen del är det påtagligt kännbart. Jag gav mig in i bostadskarusellen för ett par år sedan och lånade då drygt en miljon för ett väldigt "prisvärt" boende.

Bara räntekostnaden för boendet har ju stigit till mer än det dubbla. Från knappt 3000 till över 6000 per månad.

Jag är inget undantag. Klart det blir kännbart, särskillt som jag och min sambo levt på reducerad inkomst i ett och ett halvt år p.g.a. föräldraledighet.

utöver det har du en inflation som överstiger de genomsnittliga löneökningarna och matpriser som stigit med en sissådär 8-10% på bara något år.

Att tro att "normala familjer" inte påverkas nämnvärt är sådär charmigt urbota naivt som bara inlägg på SH brukar vara när alla övre-medelklass-80:talister uttalar sig om övriga befolkningen och tror att deras singelliv i unkislya med ett bra jobb gör deras liv representativt för "svenska hushåll"...

Så din splitternya hoj, är det en del av snåla in?
Du tänkte köpa en desmodedici men hade bara råd med den? det är synd om dig.....
Bankerna höjer inte räntan för att få in pengar, vet inte varför alla tror det är det någon sorts urbanmyt ?
Under tiden du nämner så har regeringen sänk skatten så du borde ha en del av dom där 3000 kr extra i månaden. Fast dom kanske gick till ny tv eller nått annat...

Gillade den sista harrangen du hade, den va fin...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

:rofl

Head on

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så din splitternya hoj, är det en del av snåla in?
Under tiden du nämner så har regeringen sänk skatten så du borde ha en del av dom där 3000 kr extra i månaden. Fast dom kanske gick till ny tv eller nått annat...

De skattesänkningar vi har haft har till stor del ätits upp av höjd akassa, höjd skatt på bil och hoj och inflationen som gjort att alla priser stigit. Men visst, utan skattesänkningar hade räntehöjningarna blivit ännu mer påtagliga.

Hojen är så gott som avbetald så den ökade inte mina månadsutgifter men tog en hyffsad tugga av mitt redan lilla sparkapital...

Min poäng är att jag känner att jag har det rätt bra. Jag har en bra inkomst och ett billigt boende, bland de mest prisvärda man hittar runt sthlm. Dessutom har jag bara ett barn som inte börjat i skolan eller med en massa dyra idrotter... Alltså klarar jag mig väldigt bra även om det känns påtagligt att alla blivit dyrare...

Men det du helt missar är att huvuddelen av befolkningen har lägre inkomster än mig och ofta dyrare boende (eftersom de flesta vill ha mer än 3 rum när de har mer än ett barn)...

Så om du bara lyckas begripa att "normalfamiljen" faktiskt har:
- betydligt lägre inkomst än SH-genomsnittet
- Dyrare boende än SH-genomsnittet (eftersom så många är unga killar i lägenhet här på SH)
- Fler barn än SH-snittet
- Större lån
.....så kanske du inser att finanskrisen påverkar en "normal familj" högst påtagligt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gillade den sista harrangen du hade, den va fin...

Det har kommit rätt mkt åsikter men inte många sakliga poänger ur dig nu.

Menar du på fullt allvar att du tror att en familj som får en minskad marginal på 1500-3000 / mån inte påverkas, och att det i sin tur inte får en vidare konsekvens?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... minskad marginal på 1500-3000 / mån ...

1500-3000 är vad bara ränteökningen är på ett miljonlån äter upp. Till det ska du lägga ökade matkostnader som stigit sissådär 8-10%. Dessutuom har vi haft en inflation som legat nästan dubbelt så högt som de genomsnittliga löneökningarna vilket alltså är detsamma som en reallönesänkning. Addera sedan vad som hänt med bensinpriserna senaste åren så ser man ganska lätt att 1500-3000 är lågt räknat avseende deras minskade marginaler.

Men visst, skatteavdraget på arbete lindrade ju lite...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Usch för att bo i ett "hushåll". Det låter väldigt tråkigt och inrutat. När man ser på nyheterna så verkar alla som har boendeformen "hushåll" ha det ganska bistert. Intervjuerna med valfri lågutbildad förälder brukar utspela sig i själva "hushållet" (alltid på det som är normal arbetstid) och avslöjar ofta en för stor gipsvilla i knutbystil, för många barn, undermöblerade rum, plastmattor, bollfransgardiner, spridda leksaker på golvet, serietidningar på golvet men inga böcker, för många volvosar på car-port-uppfarten. "Utsatthet" berörs ofta i intervjuerna

Jag ska aldrig skaffa ett "hushåll".
Jag har inte råd.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Det har kommit rätt mkt åsikter men inte många sakliga poänger ur dig nu.

Menar du på fullt allvar att du tror att en familj som får en minskad marginal på 1500-3000 / mån inte påverkas, och att det i sin tur inte får en vidare konsekvens?

Precis vad jag tyckte korvgubbe gjorde så jag kontrade med samma medel...

Självklart så påverkar det, men inte i så stor omfattning som ni verkar tro.

1500-3000 är vad bara ränteökningen är på ett miljonlån äter upp. Till det ska du lägga ökade matkostnader som stigit sissådär 8-10%. Dessutuom har vi haft en inflation som legat nästan dubbelt så högt som de genomsnittliga löneökningarna vilket alltså är detsamma som en reallönesänkning. Addera sedan vad som hänt med bensinpriserna senaste åren så ser man ganska lätt att 1500-3000 är lågt räknat avseende deras minskade marginaler.

Men visst, skatteavdraget på arbete lindrade ju lite...

Men snälla du, tråden heter finanskrisen... den har pågått i nån månad inte ett par år. Du får faktiskt lära dig skilja på päron och äpplen om du ska va med....

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
den har pågått i nån månad inte ett par år.

utgångsläget verkar inte så bra.

Många svenskar står dåligt rustade inför lågkonjunkturen. Redan innan den börjat noterar Kronofogden rekordmånga obetalda skulder.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\10\07\304708&sectionid=Ettan

verkar som många banker behöver stöd.

En av världen största banker, Royal Bank of Scotland, faller handlöst på Londonbörsen. Måndagens fall på 23,79 procent fortsätter under tisdagen. Hittills har aktien backat med nära 26 procent.

Royal Bank of Scotlands vd Fred Goodwin påstås också ha sagt att engelska regeringens nästa drag gärna får ”komma snarare än senare”.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=837199

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis vad jag tyckte korvgubbe gjorde så jag kontrade med samma medel...

Självklart så påverkar det, men inte i så stor omfattning som ni verkar tro.

Nu har både jag och flera andra flera ggr belyst att ingen tror att sverige går under av det här, men det sätter spår. Att familjer "tvingas" dra åt börsen ger en direkt effekt mot många delar av näringslivet, främst småföretagarna.

Att mena att en sådan nedgång "går över på ett par månader" är larvigt naivt. Även om själva krisen bara varar nåt halvår så kommer familjer efter, några hamnar kanske hos fogden, många håller i pengarna ytterligare ett bra tag för att trygga upp bufferten som gick åt osv. Under tiden urholkas de delar av näringslivet som lever på just detta kapital, och det låter efterdyningarna leva ännu längre osv..

Bilindustrin går på knäna, småföretagandet vacklar och allt fler varslas. Även om det är allt annat än onormalt så är det defnitivt inte något att blunda för.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Nu har både jag och flera andra flera ggr belyst att ingen tror att sverige går under av det här, men det sätter spår. Att familjer "tvingas" dra åt börsen ger en direkt effekt mot många delar av näringslivet, främst småföretagarna.

Att mena att en sådan nedgång "går över på ett par månader" är larvigt naivt. Även om själva krisen bara varar nåt halvår så kommer familjer efter, några hamnar kanske hos fogden, många håller i pengarna ytterligare ett bra tag för att trygga upp bufferten som gick åt osv. Under tiden urholkas de delar av näringslivet som lever på just detta kapital, och det låter efterdyningarna leva ännu längre osv..

Bilindustrin går på knäna, småföretagandet vacklar och allt fler varslas. Även om det är allt annat än onormalt så är det defnitivt inte något att blunda för.

Själva bankriser kommer gå över på ett par månader, att de kommer bli andra problem har jag skrivit till dig bla här.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3843006&postcount=115

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
De skattesänkningar vi har haft har till stor del ätits upp av höjd akassa,

Mnja. Från att ha gett omräknat ca 100-120:-/mån före den stora höjningen till runt 340:-/mån efter, så var det en stor procentuell höjning på årsbasis. Emellertid, sedan en tid tillbaks blev det en sänkning till 216:-/mån och nu ryktas det om ännu en sänkning i många kassor med en korrigering nedåt med ca femtiolappen. (Siffror avser "min" kassa: Unionen, f d SIF.)

Förvisso fortfarande en stor kvarvarande ökning i procent räknat jämfört med initial nivå, men likväl en marginell ökning i kronor räknat på årsbasis. Så att a-kasseavgiftshöjningen i nuläget äter upp skattesänkningen stämmer väl inte direkt längre, i vilket fall som helst ej i samma utsträckning som tidigare.

Men visst, förstår att du är inne på ett "många bäckar små-resonemang".

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Roligt att Kronkalle presenterar rekordmånga ansökningar nu då de för inte alls så länge sedan gick ut med att det var rekordfå ansökningar.

Att säga att finanskrisen inte påverkar hushållen är klart galet, självklart påverkar det men frågan är hur mycket och i vilken utsträckning. Personligen så vill jag gärna tro att svenska folket är klart mer begåvade än att de belånar huset till skorstenen... men tyvärr har det bevisats många ggr att så inte är fallet. Finns ju tydligen grund för sms-lån och finaxlån, annars skulle de inte existera.

Däremot tycker jag personligen att dessa nedgångar är bra väckarklockor för folk, kanske så att de inser att man kan låna för mycket och att man skall se till att ha en buffert. Visst, för vissa är väckarklockan mer allvarlig än för andra, men det är trots allt en sits de har satt sig i själva.
Att sitta och gråta över att räntan gått upp till drygt 6% hos banken är nog det dummaste man kan göra, har man inte marginaler för det så har man helt klart tagit sig vatten över huvudet.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Själva bankriser kommer gå över på ett par månader, att de kommer bli andra problem har jag skrivit till dig bla här.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3843006&postcount=115

Fan vad tufft att du vet något som resten av världens ekonomer är långt ifrån säkra på. Sist vi hade en bankkris tog det mig veterligen betydligt längre tid innan det finansiella systemet åter fungerade normalt. Vad talar för att detta blåser över på någon månad?..

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Usch för att bo i ett "hushåll". Det låter väldigt tråkigt och inrutat. När man ser på nyheterna så verkar alla som har boendeformen "hushåll" ha det ganska bistert. Intervjuerna med valfri lågutbildad förälder brukar utspela sig i själva "hushållet" (alltid på det som är normal arbetstid) och avslöjar ofta en för stor gipsvilla i knutbystil, för många barn, undermöblerade rum, plastmattor, bollfransgardiner, spridda leksaker på golvet, serietidningar på golvet men inga böcker, för många volvosar på car-port-uppfarten. "Utsatthet" berörs ofta i intervjuerna

Jag ska aldrig skaffa ett "hushåll".
Jag har inte råd.

Underbart. Jag hatar också hushåll. Vad är det för något egentligen? Hålla hus? Det låter som ett Leonid Brezjnev-myntat uttryck. Alla beslut på jorden ska gynna hushållet.

Det finns ett till: "barnfamiljer". Fy fan!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning