Finanstjafset

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Om du ska betrakta kurserna ur ett historiskt perspektiv så borde du uppmärksamma att dessa nivåer på index passerades första gången tidigt 1998. Är det vad du kallar realistiska nivåer?

Om man jämför bolagens vinster 1998 och och idag 2008 så skulle jag vilja säga att det är sanslöst billigt med aktier idag.

Personligen har jag rent ut funderat på att sälja alla mina prylar för att sätta pengarna på börsen 1-3 år.

Jag står också i startgroparna till att köpa på mig lite aktier, nu gäller det bara att pricka bottennivån tidsmässigt. Men det är svårt att förutse hur lång tid innan vi är där så 1-3 år kan vara för kort tid för att hämta hem vinsterna.

Men jag kan inte hålla med dig om att det är sanlöst billigt med aktier generellt sett. Jag skiljer på realistisk nivå m.a.p företagens substansiella värde och spekulationsnivån i pyramidspelet "aktebörsen".

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Härligt. OMX ner 5% hittills idag :D

Den har rört sig ned på ett marknadsmässigt 100% korrekt sätt. Ingves sitter med och gamblar med nya lån till okända säkerheter samtidigt som han sprider illusionen att de kommer tjäna pengar på det.

Ingves: "Vi tjänar pengar på att låna ut pengar."

Bankerna har försökt det tricket, men faller som stenar – nu är det Ingves tur att pröva lyckan. :lol

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Jag står också i startgroparna till att köpa på mig lite aktier, nu gäller det bara att pricka bottennivån tidsmässigt. Men det är svårt att förutse hur lång tid innan vi är där så 1-3 år kan vara för kort tid för att hämta hem vinsterna.

Det är omöjligt att pricka in den absoluta botten.
Det är därför man sprider ut sina köp.

Vi har troligen en bra bit ned till botten, det verkar vara ont om ljusningar för tillfället.

Just nu har Svenska börsen backat -40.4% sedan nyår.
Som det ser ut nu så når vi snart -50%, helt galet.

Går det ned imorgon också så köper jag på mig lite aktier. Bara en liten inverstering för kanske 10% av mitt kapital.

Som sagt, att pricka in botten kan INGEN göra då människan inte kan
se in i framtiden.

För övrigt så har vi precis nu i Sverige med en nedgång på -40% kommit halvägs mot vad som hände under den stora depressionen.
Då rasade det ca 80% totalt, svettigt.

Konjunkturcykler?? Är det ett helt okänt faktum?? Detta borde höra till vanlig allmänbildning.

Att nedgången blev mer än vanligt kan man ju inte veta, men att gå runt och tro på en ständig uppgång finner jag något blåögt.

så sant, så sant.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
jag är oenig med dig däremot... för att då stå och peka på någon annan och säga att den sa att det inte var några problem är ju att inte ta ansvar själv.
Man behöver ingen ekonomisk utbildning (har inte det själv t.ex.) för att ha insett för 6mån sedan att det var påväg dit vi är idag.

Du kan mycket väl ha insett, eller gissat, att det var så, men många andra, inklusive topputbildade ekonomer med väldigt höga befattningar, tex professorer och fd riksbankchefer trodde för 6 mån sen att "botten var nådd". Alltså, det hela är givetvis omöjligt att förutsäga, precis som allt annat som sker. I efterhand kan alla säga "vad var det jag sa", det kräver inte speciellt mycket.

Sanningen är nog den att finansmarknaden och det finansiella systemet har växt över huvudet på oss alla. Inte ens de som ska veta bäst verkar riktigt kunna förklara hur det kunnat gå som det har gått.

Men jag är optimist, världen har klarat otaliga händelser betydligt värre än detta utan att gå under, och under tiden soppan varar kan man ju passa på att fyndköpa tex aktier och bostäder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Men jag kan inte hålla med dig om att det är sanlöst billigt med aktier generellt sett. Jag skiljer på realistisk nivå m.a.p företagens substansiella värde och spekulationsnivån i pyramidspelet "aktebörsen".

Ingen vet var vi har botten. Och att tro man kan pricka botten förefaller för mig ganska naivt. Tror dom flesta som försöker istället kommer missa dom första 20 procenten upp från botten bara för att dom tvekar och vill köpa billigare och sen väntar dom på att det ska komma en rekyl ner innan dom vill köpa.... Nej tyvärr! Om det vore så lätt då hade vi varit miljardärer allihop.

Börsen kanske kan se ut som ett pyramidspel ibland men det är helt fel uppfattning. Det är snarare ett sätt att spara pengar. En aktie ska värderas efter vilka avkastning den förväntas ge i framtiden och det jämförs med den riskfria räntan(=obligationsräntan) Sedan finns det en riskfaktor som gör att man vill ha högre avkastning på aktier än obligationer.

Och eftersom dom flesta aktier idag har högre avkastning än obligationsräntan redan i direktavkastning anser jag att aktieköp idag är som att stjäla godis från barn ur ett strikt matematiskt perspektiv.

Sen kan ju varken jag eller någon annan lova att inte börsen rasar mer imorgon. Det enda jag kan lova dig är att sannolikheten är betydligt större att börsen står 100% högre om 5 år än att den står 100% lägre.

EDIT
Har du en större summa som du vill placerar är det smart att sprida ut dina inköp över tid på att antal mindre portioner så sprider du ut risken.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ingen vet var vi har botten. Och att tro man kan pricka botten förefaller för mig ganska naivt. Tror dom flesta som försöker istället kommer missa dom första 20 procenten upp från botten bara för att dom tvekar och vill köpa billigare och sen väntar dom på att det ska komma en rekyl ner innan dom vill köpa.... Nej tyvärr! Om det vore så lätt då hade vi varit miljardärer allihop.

Börsen kanske kan se ut som ett pyramidspel ibland men det är helt fel uppfattning. Det är snarare ett sätt att spara pengar. En aktie ska värderas efter vilka avkastning den förväntas ge i framtiden och det jämförs med den riskfria räntan(=obligationsräntan) Sedan finns det en riskfaktor som gör att man vill ha högre avkastning på aktier än obligationer.

Och eftersom dom flesta aktier idag har högre avkastning än obligationsräntan redan i direktavkastning anser jag att aktieköp idag är som att stjäla godis från barn ur ett strikt matematiskt perspektiv.

Sen kan ju varken jag eller någon annan lova att inte börsen rasar mer imorgon. Det enda jag kan lova dig är att sannolikheten är betydligt större att börsen står 100% högre om 5 år än att den står 100% lägre.

EDIT
Har du en större summa som du vill placerar är det smart att sprida ut dina inköp över tid på att antal mindre portioner så sprider du ut risken.

Jag håller med om att det är närmast omöjligt att exakt pricka bottennivån. Ser man långsiktigt på t.ex. 5 år så är det troligtvis köpläge redan nu och att börja köpa för att sprida risken, eller chansen, låter vettigt.

Givetvis tror jag inte att aktiebörsen sjunker 100% på 5 år, då vore den värd 0 kr... (ang statistik...) Jag tror att den är högre om 5 år än nu men jag är lite feg och vill gärna se vändningen först innan jag börjar köpa, oavsett om jag missar några % på det.

Att internationella stora företag (ej banker) kan förändra sitt värde +/- 10 % eller mer på några dagar är inte realistiskt SBF(Sunt BondFörnuft). Givetvis kan man trixa med statistik och olika jämförelsetal, men problemet som jag ser det är att det är allt för många som läser samma litteratur och tidningsartiklar, lyssnar på aktie"gurus", använder samma dataprogram och agerar på samma sätt. En flockmentalitet som att "gör andra samma saker så kan det inte vara fel".

Ok, det fungerar hyffsat när man är bland de första i "pyramidspelet" och kan agera snabbt. Men gamla långsamme "farbror Kalle" som satsar på att få en bra pensionsavkastning och som litar på sin bankman kan känna sig rätt blåst.

Men visst, ser man på börskursutvecklingen på de senaste 100 åren så har den gissningsvis oftast överträffat obligationsräntan, annars finns det ju ingen idé att köpa aktier.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
mrtensb5.jpg

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Nå Olsson, tror du rubrikerna ger med sig?:näsblod

Javisst. Jag har inte sett något negativt inträffa ännu. Börsen rasar på ett positivt sätt och inflationen "steg oväntat" enligt TT. Det vore ju oroväckande om media kunde veta vad som ska ske innan det har hänt.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Någon mer än jag, som är utled på ordet "finanskrisen" :rolleyes:

Ett jävla tjöta är vad det är. Media riktigt njuter av att skrämma skiten ur folk. Gör nåt vettigt och försök belysa åtgärder och det som åtminstone KAN vara positivt.

Eller vill dom att folk ska dra ner sina rullgardiner, ta fram sina bössor ur vapenskåpen och göra slut på kommande lidanden innan det ens har börjat.!! :näsblod

//Mad

Dr.Bike

Guest
Någon mer än jag, som är utled på ordet "finanskrisen" :rolleyes:

Ett jävla tjöta är vad det är. Media riktigt njuter av att skrämma skiten ur folk. Gör nåt vettigt och försök belysa åtgärder och det som åtminstone KAN vara positivt.

Eller vill dom att folk ska dra ner sina rullgardiner, ta fram sina bössor ur vapenskåpen och göra slut på kommande lidanden innan det ens har börjat.!! :näsblod

//Mad

Du har HELT rätt (som vanligt) och sålänge ekonomer tillåts styra vårt land (och i våra företag) blir det såhär!
Ja de är ju ALDRIG nöjda! Ligger man UNDER budget får man (givetvis) skit, ligger man över får man - skit.

Dessa halsstarriga icke-logiskt-tänkande individer sitter då oxå och styr börserna.
Flottiga kotlettfrisyrförsedda 22-åringar direkt ut från handels sitter på fondbolagen och hojtar i lurar, och ser inte det totala sammanhanget.
Bara siffror i en ruta.
Vad vet DE om reella värden?

De kan PRISET på allt, men inte VÄRDET av någonting.

Skiter på sig såfort nån nyser på nevvjårk-börsen.
Och snabbt som fan sänker de värdet på en hel bransch.
Just in case.

Nä jag mer eller mindre levde en gång i tiden på det där själv, men höll på att få hjärtinfarkt. Nu bara hatar jag den s.k "marknaden" efter som den egentligen inte är sund, utan fungerar precis som ett gnälligt barn:

Alltid mer - aldrig nog.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Helt galet vad det gick upp idag.
Blir en spännande vecka....

Dock så förtås inte krisen över än, det är många storbolag kvar som inte har lämnat sina rapporter än.

Last edited:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Helt galet vad det gick upp idag.
Blir en spännande vecka....

Dock så förtås inte krisen över än, det är många storbolag kvar som inte har lämnat sina rapporter än.

Håller med, kommer bli en extremt intressant vecka...
Tror att de flesta bolagen har gått hyfsat bra, det är nog framtiden som kommer påverka. Vi har ju en osäker framtid, ska bli intressant och se hur de olika kommer hantera detta.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Domedagsstämning på Island

Deras börs är ner 76 hittills idag.
Inte kul att vara islänning:näsblod

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...