Ingen vet var vi har botten. Och att tro man kan pricka botten förefaller för mig ganska naivt. Tror dom flesta som försöker istället kommer missa dom första 20 procenten upp från botten bara för att dom tvekar och vill köpa billigare och sen väntar dom på att det ska komma en rekyl ner innan dom vill köpa.... Nej tyvärr! Om det vore så lätt då hade vi varit miljardärer allihop.
Börsen kanske kan se ut som ett pyramidspel ibland men det är helt fel uppfattning. Det är snarare ett sätt att spara pengar. En aktie ska värderas efter vilka avkastning den förväntas ge i framtiden och det jämförs med den riskfria räntan(=obligationsräntan) Sedan finns det en riskfaktor som gör att man vill ha högre avkastning på aktier än obligationer.
Och eftersom dom flesta aktier idag har högre avkastning än obligationsräntan redan i direktavkastning anser jag att aktieköp idag är som att stjäla godis från barn ur ett strikt matematiskt perspektiv.
Sen kan ju varken jag eller någon annan lova att inte börsen rasar mer imorgon. Det enda jag kan lova dig är att sannolikheten är betydligt större att börsen står 100% högre om 5 år än att den står 100% lägre.
EDIT
Har du en större summa som du vill placerar är det smart att sprida ut dina inköp över tid på att antal mindre portioner så sprider du ut risken.
Jag håller med om att det är närmast omöjligt att exakt pricka bottennivån. Ser man långsiktigt på t.ex. 5 år så är det troligtvis köpläge redan nu och att börja köpa för att sprida risken, eller chansen, låter vettigt.
Givetvis tror jag inte att aktiebörsen sjunker 100% på 5 år, då vore den värd 0 kr... (ang statistik...) Jag tror att den är högre om 5 år än nu men jag är lite feg och vill gärna se vändningen först innan jag börjar köpa, oavsett om jag missar några % på det.
Att internationella stora företag (ej banker) kan förändra sitt värde +/- 10 % eller mer på några dagar är inte realistiskt SBF(Sunt BondFörnuft). Givetvis kan man trixa med statistik och olika jämförelsetal, men problemet som jag ser det är att det är allt för många som läser samma litteratur och tidningsartiklar, lyssnar på aktie"gurus", använder samma dataprogram och agerar på samma sätt. En flockmentalitet som att "gör andra samma saker så kan det inte vara fel".
Ok, det fungerar hyffsat när man är bland de första i "pyramidspelet" och kan agera snabbt. Men gamla långsamme "farbror Kalle" som satsar på att få en bra pensionsavkastning och som litar på sin bankman kan känna sig rätt blåst.
Men visst, ser man på börskursutvecklingen på de senaste 100 åren så har den gissningsvis oftast överträffat obligationsräntan, annars finns det ju ingen idé att köpa aktier.