Finanstjafset

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jo iofs, det är ju en fortsättning på den förra.

Nja, du vet att vi har tre (3) kriser som diskuteras rörande ekonomi. Först har vi vad som i folkmun kallas "finanskrisen" (2008). Sedan är det den realekonomiska krisen och som Borg menar kan orsaka en 2a finanskris. (De e mycke å hålle rede på. :hihi

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Nja, du vet att vi har tre (3) kriser som diskuteras rörande ekonomi. Först har vi vad som i folkmun kallas "finanskrisen" (2008). Sedan är det den realekonomiska krisen och som Borg menar kan orsaka en 2a finanskris. (De e mycke å hålle rede på. :hihi

haha, benämningen realekonomisk är ganska rolig.:hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
#Olsson# skrev:
Snicksnack! Allt är och kommer fortsätta vara helt normalt. Om två månader är allt glömt och media pratar återigen om veckans aktietips och skolmaten.

(Återkommer i slutet av november med kommentaren – vavarejasa.)

Vad var det du sa?

Det här är vad SCB säger..
SCB skrev:
Raset i den svenska ekonomin tilltar. BNP föll med rekordstora 6,5 procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol, enligt SCB.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad var det du sa?

Det här är vad SCB säger..

Konstigt, i SvD stod det nog inget om att raset tilltar, det stod bara att BNP gått ner med 6,5%, inte att det blir värre. Eller är det jag som inte vet vad ett tilltagande ras betyder? :va

Igår stod det att detaljhandeln i april ökade mer än vad den gjort sedan 1990! :)

Det är en ejuhelvetes kris men lite kritiskt tänkande lär inte skada, speciellt inte för oss stockholmare som kommit extremt lindrigt undan.

Apropå domedagsprofetior så skulle jag gärna hitta den där tråden där några började vimsa om "spekulationspriser" på bostäder, jag skulle vilja återuppta diskussionen och reda ut när de tror att det jete stora bostadspriset fallet kommer, vi har levt med finasoro i ett år och kris i 7 månader nu, inget har hänt i princip. 5% hit, 10% dit, det är inte ett ras.

Någon som vet, när rasar en stockholmsvilla med -50%? Jag är sugen på att köpa nämligen!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Verkar bli en lång historia.

Jag trodde det ett tag att det var över men inte då....

På fredagen kollapsade ytterligare tre banker i USA. Därmed har 84 banker kraschat hittills i år.

http://www.dn.se/ekonomi/84-bankkrascher-i-usa-i-ar-1.941226

Någon som vet, när rasar en stockholmsvilla med -50%? Jag är sugen på att köpa nämligen!

Tusentals klarar inte sina bolån

Antalet hem som Kronofogdemyndigheten tvingas mäta ut och sälja på exekutiv auktion har ökat kraftigt i år och förväntas fortsätta öka fram till dess att arbetslösheten sjunker.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3432909.svd

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det sägs att denna kris är bland det värsta i mannaminne och ändå har bara 84 banker i USA klappat igen i år, när det var kris i slutet av 80-talet så gick 745* sparbanker i konkurs i USA. Känns som alla "experter" här hemma som börjar prata om gröna skott eller bottenkänning mest pratar goja, finanskriser i USA brukar kännas i Sverige ett par år efter och i USA verkar man inte nått botten...

* Enligt wikipedia

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Den här "krisen" är ett patetiskt hjärnspöke, för oss som var med på det glada 80-talet är det här bara en fis i rymden. Om folk bara slappnade av å lät kulorna rulla skulle allt vara frid och fröjd.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, säg till när priserna rasar så ska jag ta förbereda banken.
Det går upp eller ner någon %, inget varken oroande eller glädjande.

http://www.mäklarstatistik.se/aktuellt/senaste-pressmeddelande.aspx

Om man beaktar hur mycket räntan sjunkt så kan man säga att bostadspriserna rasat fruktansvärt mycket för månadskostnaderna har sjunkt rejält de senaste åren.
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/indikatorer/indikator.jsp?orderbookId=18993

Bostadsrätter borde prissättas enligt principen om relativkostnader där relativkostanden är en hyresrätt.
Lite förenklat kan man då säga att om låneräntan halveras så kan kan köparen av bostadsrätt betala dubbelt så mycket för sin lägenhet och ändå ha samma månadskostnad. Sedan finns det ju många anledningar att inte bostadspriserna ska förändras lika snabbt som bankräntorna. Och framför allt så faller ju teorin i t.ex Stockholm eftersom det inte finns några hyresrätter att få tag på och det kanske mer handlar om tillgång och efterfrågan. Men även där kan den ha betydelse. För antag istället att huskunden är berädd(eller kan) att betala max 20% hushållets inkomster till bostaden så har alltså folk idag råd att bo i betydligt större lägenhet än för ett år sedan.

Köparna verkar ju ha vaknat nu och vågar börja bjuda på lägenheter igen sen kan man ju spekulera i vad som händer om räntorna börjar stiga samtidigt som arbetslösheten sjunker. :näsblod Eller om inflationen drar iväg med stigande löner samtidigt som riksbanken inte vågar höja räntorna snabbt nog. :banana

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den här "krisen" är ett patetiskt hjärnspöke, för oss som var med på det glada 80-talet är det här bara en fis i rymden. Om folk bara slappnade av å lät kulorna rulla skulle allt vara frid och fröjd.

Det tycker nog inte dom som fått sparken pga brist på kundordrar. Men i längden så kommer ju optimisten vara den som lyckas bäst i affärsvärlden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man beaktar hur mycket räntan sjunkt så kan man säga att bostadspriserna rasat fruktansvärt mycket för månadskostnaderna har sjunkt rejält de senaste åren.

Det där tycker jag var intressant men lite för förenklat.
Det finns fler aspekter än inköpspris och ränta, du menar att det riktiga priset gått ner pga låg ränta. I så fall kan någon annan mena att det gått upp om det legat still trots finansoro följande konjunkturkrasch.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där tycker jag var intressant men lite för förenklat.
Det finns fler aspekter än inköpspris och ränta, du menar att det riktiga priset gått ner pga låg ränta. I så fall kan någon annan mena att det gått upp om det legat still trots finansoro följande konjunkturkrasch.

Ja, det är ju som du fattade naturligtvis förenklat.

Relativt t.ex en bunt Investor-aktier så visst kan man säga så men det är och andra sidan inte relevant för särskillt stor del av bostadsköparna så det försummar vi i kalkylen.

Det som däremot är relevant är vad köparen har för allternativa möjligheter till bostad och priset på dessa alternativ. Samt även köparens ekonomiska möjligheter vilken inefattar hans lön, bankräntan samt till sist bankens riskbenägenhet som vi ju sett variera kraftigt den senaste tiden. Kanske glömde nåt men det är ungefär vad kalkylen handlar om

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som däremot är relevant är vad köparen har för allternativa möjligheter till bostad och priset på dessa alternativ. Samt även köparens ekonomiska möjligheter vilken inefattar hans lön, bankräntan samt till sist bankens riskbenägenhet som vi ju sett variera kraftigt den senaste tiden. Kanske glömde nåt men det är ungefär vad kalkylen handlar om

Köparens riskbenägenhet var vad som fick priserna att ytterst tillfälligt få priserna att sjunka förra hösten, dvs de ville ha en premium för en vad de bedömde vara en osäker investering.

Att bo i hyresrätt har väl varit dyrare än br de senaste 15 åren i alla fall, säkert innan dess också men jag orkar inte tänka nu så jag drar å sover. Hej.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att bo i hyresrätt har väl varit dyrare än br de senaste 15 åren i alla fall, säkert innan dess också men jag orkar inte tänka nu så jag drar å sover. Hej.

Inte om du vill bo i centrala Stockholm bara för att kolla plockade jag första bästa jag hittade till salu, en 2.5a, 48kvm, på Kungsholmen, avgift 3854kr, pris 1.35Mkr, 10% kontantinsats, 1.74% ränta.
Ger idag en månadskostnad på 5156kr/mån vilket nog är linje med de hyror som vår planekonomi tillåter.

Men eftersom vi har extremt låga läntor idag så tror jag en bunden tioårsränta(ca 3% högre än obunden) är en mer rättvisande bild av vad man kan förvänta sig på lite längre sikt och då har du en månadskostnad på runt 8500kr/mån vilket knappast ligger skulle accpteras av någon hyresnämnd.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Kul att den här tråden dykt upp, den fick mig att tänka på en intressant artikel jag läste i DN för några veckor sedan.

BNP-raset som det skrivs om gör att genomsnittssvensson tycks tro att ekonomin backat till 60-tals nivå eller liknande. I verkligheten har vi nu ungefär samma BNP som 2005.

Även om åren 2005-2008 hade en hög tillväxttakt så tycker jag inte att det känns lika katastrofalt när man sätter det i detta perspektiv.

En annan sån där jämförelse rörde sysselsättningen som tydligen också är bättre än man kan tro när man tittar på statistiken efteresom man numer räknar fler som arbetslösa än tidigare. (Ni vet det där med statistik :gnissla )

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...Rekordstor amerikansk statsskuld...

Ja, draglok för världsekonomin har dom kanske varit för sista gångan.

Ett land som konsumerar mer än dom producerar och producerar skräp till ett pris som inte är konkurenskraftigt kan på lång sikt bara gå i en riktning.
99% av allt som produceras i det landet är jämförbart med deras kaffe där dom fyllt ut med hälften vatten.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning