Finland är svenskt!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi har ju ryssarna att tacka för att vi slipper svensk politik iaf. :arsele
Fast finsk är inte så häv den heller....
Synd på alla förbannade mumintroll bara! :gnissla Men vi har ju bättre choklad iaf. :banana

Edit: Mycket bättre öl också!

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Aaah.. den finska ölens storhet har gått mig förbi. Jag hoppas du inte avser den där blaskiga Lapin Kulta eller vad det heter, det är inte mycket till öl. Men visst, storbryggeriernas svenska öl är inte något att hetsa upp sig över.

Vad gäller politiken håller jag helt med dig dock. Kunde önska vi slapp allt jävla svenskt blåögd idealism. Ni bygger kärnkraft, vi bygger vindfjollor. Löjliga små vindfjollor. Med mera. Finland styrs mer av realism och pragmatism. Sverige av idealism och utopiska visioner.

Finland är nog mer svenskt än Skåne trots allt. Skåne har ju i alla fall lite vettig europeisk matkultur till skillnad från barkbrödsätarna i norr. Här nere vet vi knappt var Finland är på kartan. :hej

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Aaah.. den finska ölens storhet har gått mig förbi. Jag hoppas du inte avser den där blaskiga Lapin Kulta eller vad det heter, det är inte mycket till öl. Men visst, storbryggeriernas svenska öl är inte något att hetsa upp sig över.

Nej, det avser jag inte. Och finöl är inget finnarna är vidare bra på (även om stallhagen gör en del pärlor). Men jag tar Karhu & olvi över norrlands guld & pripps blå alla dagar. :)

För just Åland är det nog snarare FNs föregångare NF som ni ska tacka.

I all verklighet krävdes både och.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nej, det avser jag inte. Och finöl är inget finnarna är vidare bra på (även om stallhagen gör en del pärlor). Men jag tar Karhu & olvi över norrlands guld & pripps blå alla dagar. :)

Vore intressant med ett blindtest :]

Har testat köra det med kompadillosar, inte en käft som fått fler rätt än slumpen hittills. På ljus lager.
Personligen anser jag det är skitsamma. Ljus lager är inget som jag är petig med.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Var det inte folkomröstning i frågan? Som gick typ 51 - 49 i finsk favör?

Nej! Ålänningarna var ju svensktalande och ville hellre tillhöra Sverige. Från wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Åland

Åland blev en del av Finland när Finland utropade sin självständighet 1917. Samtidigt hade en svensk nationalism växt fram på Åland, som svar på den växande finska nationalismen på fastlandet. Från 1917 började befolkningen på Åland att eftersträva en återförening med Sverige, bland annat undertecknade 96,2 procent av Ålands vuxna befolkning en petition 1918 om utträde ur Finland.[9] Finland erbjöd öarna en autonom status inom republiken som alternativ till en total införlivning – ett erbjudande som den åländska befolkningen förkastade. Ärendet fördes till Nationernas förbund som 1921 beslöt att Åland skulle förbli en del av Finland som en autonom region. Finland blev tvunget att garantera befolkningen rätten till det svenska språket, sin inhemska kultur och sina traditioner. Ett internationellt avtal deklarerade samtidigt Åland som en neutral och demilitariserad zon.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vore intressant med ett blindtest :]

Har testat köra det med kompadillosar, inte en käft som fått fler rätt än slumpen hittills. På ljus lager.
Personligen anser jag det är skitsamma. Ljus lager är inget som jag är petig med.
Jag är villig att ställa upp, det är ju ändå en ursäkt att dricka öl om inte annat.
Men med de fyra är jag säker att jag kan skilja svenska från finska. Rätt märken får jag knappast. Och nej det är inget att vara petig med.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Var det inte folkomröstning i frågan? Som gick typ 51 - 49 i finsk favör?

Neh, Åland ville vara svenska, mycket pga språket, och jag känner mig nog betydligt mer hemma i Stockholm än i Helsingfors om man säger så. Men NF mer eller mindre tvingade Åland att höra till Finland. Däreot när man slår på tv4 idag och blir mörkrädd över svenska politiker är det nästan så man blir tacksam. :p

Fast egentligen tycker jag man kunde slopa det där med nationer öht, bara skit & problem som kommer av sådant.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

I all verklighet krävdes både och.

Det blasket existerar bara för att folk vill ha mycket alkohol för pengarna. :huvet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det folk glömmer är att Finland är en permanent del av det svenska försvaret.

Försvarsplaneringen i Sverige ser ut ungefär så här:
-Ryssarna försöker invadera Finland.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
10 år senare när ryssen fortfarande försöker ta sig över karelska näset så har Sverige lyckats bygga upp ett försvar som de kan möta ett eventuellt ryskt anfall med.

Finland.jpg

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tack för tipset! den ska jag kolla in! Har någon sett programmet? Var det bra eller dåligt?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO