Finland är svenskt!

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nu är det bara sista delen av 10 som finns på SVT Play, men närmare 2000 har kollat på denna tråd så om en tiondel kollat på serien också så är det 200 pers som lärt sig mer om våran gemensamma historia! :)

Jag skulle se på den via internetz, men jag fick inte kolla på den i Finland p.g.a upphovsrättsliga skäl...:D

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Vi skickar över Peter Jöback med Tallink Galaxy och då kommer varenda stor stark finländsk krigarättling komma rusande ur garderoben mot färjeläget i Turku där vi riggat med en rejäl bögfest. Under tiden intar vi Microsofts mjukvarutveckling i Oulu och programmerar om alla Tylö AB's bastuaggregat att spela Herreys tills ni dör.

:slicka

Hördu Markus, när riktiga män knullar behövs ingen kärring som Peter Jöback:eek: ,elektriska basuagregat...de är för export och svennebastur på hotell.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag lever med en finlandssvensk, och de är de lömskaste av allt Finland har att erbjuda. Med sitt mjuka sätt att prata vaggas du i säkerhet medan de hämtar brödkaveln för att sträcka upp dig för att du gick in med skitiga skor. Sen säger dom nåt vardagligt finskt ord, typ blomsterhandel, och man är säker på att man strax ska tas av daga.

ota riski - rakastaan suomenruotsalaiset (reservation för stavfel), som det står på en av mina tischor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hördu Markus, när riktiga män knullar behövs ingen kärring som Peter Jöback:eek: ,elektriska basuagregat...de är för export och svennebastur på hotell.

Hörde att finska lägenheter numera inte ens alltid har bastu längre, you're goin' down man!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle se på den via internetz, men jag fick inte kolla på den i Finland p.g.a upphovsrättsliga skäl...:D

http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/rattigheter-i-svt-play

Hör av dig till Yle och kräv en repris!
Här finns lite annars... http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/suomi-ruotsalainen
Många av de som kommenterade hade inte sett programmet men "visste" ändå vad det handlade om.:rolleyes: (Förutsätter förstås att du hanterar finska hyfsat, annars är det inte så många inlägg att läsa...)

I Sverige finns sista delen i 3 dagar till...
http://www.svtplay.se/video/1657367/del-10-av-10-sverigetrauma-och-framtid

Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/rattigheter-i-svt-play

Hör av dig till Yle och kräv en repris!
Här finns lite annars... http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/suomi-ruotsalainen
Många av de som kommenterade hade inte sett programmet men "visste" ändå vad det handlade om.:rolleyes: (Förutsätter förstås att du hanterar finska hyfsat, annars är det inte så många inlägg att läsa...)

I Sverige finns sista delen i 3 dagar till...
http://www.svtplay.se/video/1657367/del-10-av-10-sverigetrauma-och-framtid

Men visst är det udda att Skåne, Halland och Blekinge inte har ett stort svenskhat med krav på självständighet eller återgång till Danmark trots att det är ockuperad mark.

:Djag jobbar på YLE...:D jag tror jag skall hitta ett sätt att se serien då om den har gått i Finland...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Jupp. Men dansken var inte så rolig han heller. När dansken drog sig tillbaka efter skånska kriget tillämpade de brända jordens taktik så att svenskarna inte skulle få något ut av erövringen. det var dansken som brände Lund, inte svensken.

Men visst lever frågan fortfarande. Jag är exempelvis separatist, men jag vill ha ett självständigt Skåne. Möjligen som delstat i ett federalt EU.

Så gäller det bara att hitta en tronarvinge till strutkonungen, nesligen lönnmördad av Harald Blåtand. :tungan

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Halland och Blekinge tillhörde Danmark, men folket såg sig mer som hallänningar och blekingar än danskar.
Skåningarna var danskar, men efter att skåne blev svenskt, så deporterades (eller dräptes) i stort sett hela befolkningen och ersattes med svenskar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Halland och Blekinge tillhörde Danmark, men folket såg sig mer som hallänningar och blekingar än danskar.
Skåningarna var danskar, men efter att skåne blev svenskt, så deporterades (eller dräptes) i stort sett hela befolkningen och ersattes med svenskar.

Dom måste gjort ett dåligt jobb, språket är ju kvar....

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Nja, det var väl mer adel och prästerskapet som ersattes med svenskar. Men visst gick man hårt åt allmogen. Framförallt skånska kriget, då man från svenskt håll även upplöste det skånska parlamentet, tog man kål på en otroligt stor del av befolkningen. I nordöstra Skåne bedrevs i princip ett utrotningskrig.

Men att skåningarna ersattes med svenskar är nog inte helt rätt vad gäller allmogen. Inflyttningen till Skåne har varit högst normal och genomsnittlig.

Dialekterna på Bornholm och Österlen är delvis väldigt lika varandra t ex. Möjligen kan det gälla Göinge som ju verkligen avfolkades på sina håll. Men Göinge är väl egentligen inte heller urskånskt om man skall vara noga.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, det var väl mer adel och prästerskapet som ersattes med svenskar. Men visst gick man hårt åt allmogen. Framförallt skånska kriget, då man från svenskt håll även upplöste det skånska parlamentet, tog man kål på en otroligt stor del av befolkningen. I nordöstra Skåne bedrevs i princip ett utrotningskrig.

Men att skåningarna ersattes med svenskar är nog inte helt rätt vad gäller allmogen. Inflyttningen till Skåne har varit högst normal och genomsnittlig.

Dialekterna på Bornholm och Österlen är delvis väldigt lika varandra t ex. Möjligen kan det gälla Göinge som ju verkligen avfolkades på sina håll. Men Göinge är väl egentligen inte heller urskånskt om man skall vara noga.
Du har läst den svenska versionen av historian.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Låt oss då höra!!

PS.

Jag försöker hitta skånska historieforskare och källor. Att något sådant som en skånsk historieskrivning kunde existera förvånar möjligen en storsvensk med koloniala glasögon?

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning