Finland är svenskt!

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Intressant program, det ska följas.
Min morfar sa alltid; "-Finnar.. Det är hundkött i dom jävlarna.." Menandes då att de är otroligt sega, stryktåliga och envetna.
Känner en del finnar och har fått bilden av att antingen är dom otroligt hjälpsamma, vänliga och lågmälda eller så är dom hårda, fulla, högljudda och mer eller mindre skräckinjagande.. :) Ett jävligt hårt folk är det iaf och de har min respekt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skåne har ju i alla fall lite vettig europeisk matkultur till skillnad från barkbrödsätarna i norr.
Vettig? Spettekaka, svartsoppa, och femtielva olika sätt att tillaga ålar och gäss...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Intressant program, det ska följas.
Min morfar sa alltid; "-Finnar.. Det är hundkött i dom jävlarna.." Menandes då att de är otroligt sega, stryktåliga och envetna.
Känner en del finnar och har fått bilden av att antingen är dom otroligt hjälpsamma, vänliga och lågmälda eller så är dom hårda, fulla, högljudda och mer eller mindre skräckinjagande.. :) Ett jävligt hårt folk är det iaf och de har min respekt.

Det lustga är att det mycket väl är samma individ, bara i olika grad av intoxikation.:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vettig? Spettekaka, svartsoppa, och femtielva olika sätt att tillaga ålar och gäss...

Du är välkommen ner. Spettekagan är ju egentligen mest ett skådebröd. Vacker och hållbar men smakar sötad papp ungefär.

Du är välkommen ner om du tror du vet. När jag var liten var lungekorv bland det bästa jag visste. Trots allt är det nog grisen som står i centrum tillsammans med sådant man kan odla. Som frukt och grönsaker. Skånsk äpplakaga.

Jordbruksbygd är matbygd.

Kan man odla äpplen i Östersund?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finland kanske ni skulle vilja ha tillbaka, men hur skulle ni göra det? ni och vilken armé? :tungan

Vi skickar över Peter Jöback med Tallink Galaxy och då kommer varenda stor stark finländsk krigarättling komma rusande ur garderoben mot färjeläget i Turku där vi riggat med en rejäl bögfest. Under tiden intar vi Microsofts mjukvarutveckling i Oulu och programmerar om alla Tylö AB's bastuaggregat att spela Herreys tills ni dör.

:slicka

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE

Min morfar(och mormor) var finne. Maken till seg, stryktålig och enveten hårding har jag sällan sett, raka motsatsen till "vek sörlänning". Fast han var nykterist, så den sidan av det finska såg jag aldrig till :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du är välkommen ner om du tror du vet. När jag var liten var lungekorv bland det bästa jag visste. Trots allt är det nog grisen som står i centrum tillsammans med sådant man kan odla. Som frukt och grönsaker. Skånsk äpplakaga.

Jordbruksbygd är matbygd.

Kan man odla äpplen i Östersund?
Lungekorv låter som någon form av inälvsmat, och när det gäller sådan så drar jag min gräns ungefär vid leverpastej. Så länge som jag inte är lyckligt ovetande.

Visst kan äppelträd växa här. Men antagligen inte tillräckligt för att det ska vara ekonomiskt att bedriva en odling som man förväntar sig att kunna leva av. Det lilla äppelträd som farsgubben har hemma på gården ger i alla fall tillräckligt med äpplen för att det ska räcka till några äppelpajer och äppelmos nog för att både vår familj och grannarna ska kunna täcka sina behov under julen utan problem.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har sista avsnittet sänts men förhoppningsvis har ni sett, och lärt er mera om vår gemensamma historia, men inte kunnat/velat kommentera här... :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Helt missat den serien (ser sällan på tv ändå). Svtplay sänder inte de första avsnitten nu, men det gott kanske att hitta på annat ställe.

Har en del påbrå åt det hållet och ingift i finsk släkt, så mycket av jargong och kultur finns där redan :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Helt missat den serien (ser sällan på tv ändå). Svtplay sänder inte de första avsnitten nu, men det gott kanske att hitta på annat ställe.

Har en del påbrå åt det hållet och ingift i finsk släkt, så mycket av jargong och kultur finns där redan :)

Synd då att du missat, men de sista avsnitten finns fortfarande på SVT Play. :) http://www.svt.se/finland-ar-svenskt/

Tyvärr är de borta från http://arenan.yle.fi/tv där jag såg de med svensk text (för min finska är inte direkt lysande...)

Men efter mer än 700 år tillsammans borde vi vara mer kunniga om varandra.:)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är det bara sista delen av 10 som finns på SVT Play, men närmare 2000 har kollat på denna tråd så om en tiondel kollat på serien också så är det 200 pers som lärt sig mer om våran gemensamma historia! :)

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...