Nu har hjälmarna jag beställde kommit. Var inte någon extra emballage bara för att det var hjälmar, dock var hjälmarnas egna kartonger väl emballerade med olika vadderingar och fixturer.
Hade som sagt tidigare Arai rx7 och Kabuto FF5V storlek S som suttit perfekt. I höstas gjorde jag ett spontanköp av en HJC RPHA 11 i samma storlek. Den satt nästan bra, förutom att den kändes för stor på sidorna ovan öronen. HJC’n köpte jag förresten på onebike, som emballerade hjälmen betydligt bättre än xlmoto.
Hjälmarna jag beställde på xlmoto var Soumy SR-GP, Bell star DLX och Airoh GP550. Samtliga i storlek S.
Soumy satt alldeles för tight på sidan ovan öronen, där hjc var för stor. Annars var detta den hjälmen som var finast. Riktig lätt!
Bell star DLX var för liten precis överallt. Vet att en hjälm ska vara tajt när den är ny, men här skulle jag gått upp en storlek
Airoh GP550 satt bra men var för stor. Så här skulle jag provat en XS
Så samtliga hjälmar fick snyggt och prydligt paketeras ner igen, men med bättre emballage då det tydligen är jag som står för skador under retur. Åker också på returavgift på 120:-
Ska jag testa fler hjälmar på detta sätt blir det dyrt, och eftersom ledig tid till att jag göra en hjälmköparturne just nu är en bristvara för mig var jag såklart irriterad som fan på mig själv. Tiden jag lagt på att sitta och försöka läsa på om hjälmarna på nätet skulle jag ju lagt på att köra runt till handlare.
Efter CBR1’s tips här ovan om att NXR2 skulle passa Arai-huvud körde jag tillbaka till Motostar (där jag helst handlar) då jag ville minnas att jag sett NXR2-hjälmar där.
Såklart fanns inte min storlek, men dock modellen innan, NXR utan en 2a. Den satt nästintill perfekt! 30% rabatt fick jag med eftersom det inte var senaste modellen!
Dock har jag fått gå ifrån mina krav om extra ventilation och tvättbar inredning, så på söndag får jag ser hur bra den duger under en bankörning med mina svettningar.