Finns det inga butiker kvar med blandat hjälmsortiment?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man bör alltså inte beställa hjälmar på nätet, för dom kan ha kastats runt åtskilliga rundor hos PostMord, och provkörts omsorgsfullt av folk...
Det måste vara en jävla smäll för att hjälmen inte ska tåla den transporten. Hjälmen är ju inte precis tillverkad i butiken.

Däremot kan man ju få en provad kruka, och det kan ju kännas surt. Men den risken finns väl i en fysisk butik också?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Var i Lund igår och provade olika hjälmar hos lillemans och fann en Shoei nxr2 som satt riktigt bra på mig som har ett huvud som trivs bra i en arai.
Priset är ett antal tusenlappar under vad en arai rx-7 kostar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var i Lund igår och provade olika hjälmar hos lillemans och fann en Shoei nxr2 som satt riktigt bra på mig som har ett huvud som trivs bra i en arai.
Priset är ett antal tusenlappar under vad en arai rx-7 kostar.
Jag är mycket nöjd med min NXR av förra modellen. Den och en HJC jag har är de som sitter bäst på min udda skalle.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag är mycket nöjd med min NXR av förra modellen. Den och en HJC jag har är de som sitter bäst på min udda skalle.
Hur ser era huvuden ut? Jag tror att mitt är lite avlångt eftersom jag får ont i pannan av min Shoei GT-Air 2 om jag kör långt. Upptäckte inte det förrän första långresan, den känns så himla bra annars i passform. Finns inte direkt nån icke-kritisk stoppning just där att minska på heller.
Vad ska man prova för modeller om man lider av det ovan beskrivna syndromet?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
De första dagarnas användning tryckte min NXR i pannan.
Jag tog baksidan på en skruvmejsel och tyckte in frigoliten lite.
Efter någon vecka tittade jag hur det såg ut och kunde inte se min intryckning länge men hjälmen satt fint. Så jag antar att den ger med sig lite med tiden. Min HJC var också lite trång men den gav med sig utan min hjälp.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Hur ser era huvuden ut? Jag tror att mitt är lite avlångt eftersom jag får ont i pannan av min Shoei GT-Air 2 om jag kör långt. Upptäckte inte det förrän första långresan, den känns så himla bra annars i passform. Finns inte direkt nån icke-kritisk stoppning just där att minska på heller.
Mitt förslag är att du ska testa arai eftersom ditt huvud är lite avlångt, de flesta hjälmar klämmer alltid i början innan frigoliten har anpassat sig till den som brukar hjälmen.
Handelsboden säljer arai och har du tur så finns en butik i närheten av din adress.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
De första dagarnas användning tryckte min NXR i pannan.
Jag tog baksidan på en skruvmejsel och tyckte in frigoliten lite.
Efter någon vecka tittade jag hur det såg ut och kunde inte se min intryckning länge men hjälmen satt fint. Så jag antar att den ger med sig lite med tiden. Min HJC var också lite trång men den gav med sig utan min hjälp.

Mitt förslag är att du ska testa arai eftersom ditt huvud är lite avlångt, de flesta hjälmar klämmer alltid i början innan frigoliten har anpassat sig till den som brukar hjälmen.
Handelsboden säljer arai och har du tur så finns en butik i närheten av din adress.

Tackar för tips! Handelsbodens lokala butik är jag väl bekant med, får ta upp min spetsiga panna med dem när jag byter hjälm nästa gång. Kan bli snart om inte tricket ovan funkar, tror som sagt inte det är mycket material att klämma ihop eller ta bort just där på den storleken jag har.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här en en lista med smala = långa hjälmar / = Narrow (och också runda osv. på listan)
och som vanligt kolla att den är någorlunda säker också hos Sharp
(utom att den passar huvudet)
annars kan du testa Biltema 82991, den är smal / lång. Bra resultat här

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Nu har hjälmarna jag beställde kommit. Var inte någon extra emballage bara för att det var hjälmar, dock var hjälmarnas egna kartonger väl emballerade med olika vadderingar och fixturer.

Hade som sagt tidigare Arai rx7 och Kabuto FF5V storlek S som suttit perfekt. I höstas gjorde jag ett spontanköp av en HJC RPHA 11 i samma storlek. Den satt nästan bra, förutom att den kändes för stor på sidorna ovan öronen. HJC’n köpte jag förresten på onebike, som emballerade hjälmen betydligt bättre än xlmoto.

Hjälmarna jag beställde på xlmoto var Soumy SR-GP, Bell star DLX och Airoh GP550. Samtliga i storlek S.

Soumy satt alldeles för tight på sidan ovan öronen, där hjc var för stor. Annars var detta den hjälmen som var finast. Riktig lätt!

Bell star DLX var för liten precis överallt. Vet att en hjälm ska vara tajt när den är ny, men här skulle jag gått upp en storlek

Airoh GP550 satt bra men var för stor. Så här skulle jag provat en XS

Så samtliga hjälmar fick snyggt och prydligt paketeras ner igen, men med bättre emballage då det tydligen är jag som står för skador under retur. Åker också på returavgift på 120:-
Ska jag testa fler hjälmar på detta sätt blir det dyrt, och eftersom ledig tid till att jag göra en hjälmköparturne just nu är en bristvara för mig var jag såklart irriterad som fan på mig själv. Tiden jag lagt på att sitta och försöka läsa på om hjälmarna på nätet skulle jag ju lagt på att köra runt till handlare.

Efter CBR1’s tips här ovan om att NXR2 skulle passa Arai-huvud körde jag tillbaka till Motostar (där jag helst handlar) då jag ville minnas att jag sett NXR2-hjälmar där.

Såklart fanns inte min storlek, men dock modellen innan, NXR utan en 2a. Den satt nästintill perfekt! 30% rabatt fick jag med eftersom det inte var senaste modellen!
Dock har jag fått gå ifrån mina krav om extra ventilation och tvättbar inredning, så på söndag får jag ser hur bra den duger under en bankörning med mina svettningar.

1652336627708.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såhär har det alltid varit när man bor utanför tullarna...

120 spänn för att slippa åka till Stockholm/Gbg/Malmö osv är ju ett fynd.

Jag brukar handla hjälmar hos BIKE Trollhättan eller Lelles. Om storleken skulle vara fel på en tidigare okänd hjälmtyp är 120 kr en billig avgift för byte av storlek.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jag har tvättat min NXR-inredning.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Vad ska det vara bra för? Åka tåg på ledden i skåneland är som nirvana utan det ljuva. Ett långsamt utslocknande.

Särskilt sträckan mellan Ystad och Simrishamn. Bland annat stängs sträckan i förebyggande syfte när väderprognosen visar snö eller blåst. Ligger där löv på spåret ställs det också in. Ett par gånger om året ger jag tåget en chans att ta mig till jobbet i Skurup (oftast för att dricka öl med några polare efter jobbet). Hälften av gångerna har jag fått gå hem och ta bilen. Oftast blir jag hänvisad att ta bussen till Lund för att sen åka tåget därifrån till Skurup.

Blev lite OT, men det är i alla fall en anledning till att börja köra mer hoj.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC