Finns det inga butiker kvar med blandat hjälmsortiment?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tid att köpa ny hjälm och åker såklart till närmaste handlare. Fanns bara Shoei och HJC i sortimentet, och då inte de sportigaste modellerna.
Började kolla hemsidorna till andra närliggande butiker, och det verkar som nästan alla bara satsat på dessa två märken. Och dessvärre tycker jag inte dessa sitter bra nog.
Köper helst hjälm i butik, men har inte tid att köra skåne runt för att leta efter rätt butik. Finns det någon butik i skåne som har race/sporthjälmar från bell, soumy, x-lite eller airoh? Kör med Kabuto idag som inte verkar säljas längre, och tidigare med arai rx7 som blivit för dyr i förhållande till det lilla jag kör.

Eller ska man behöva sjunka så lågt att man beställer hem ett gäng olika från nätet och skickar tillbaka dom som inte passar? Strider lite emot mina principer...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du redan varit hos Nilssons MC i Helsingborg ?
Annars kan du prova Biltemas godkända hjälm Artnr 82991. Om den passar din skalle.
Oval/långskalle är den gjord för.
Säkerheten är det inget fel på. Bättre = Lägre HIC -värden än testvinnarern Shoei NXR...
Passar inte min rundskalle......

HIC = risk för hjärnskada tar hänsyn till både acceleration, ska vara låg och tiden med acceleration, tiden ska också vara låg.

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du behöver dock inte oroa dig att beställa flera hjälmar online är ”svinigt”. Det är så man köper idag. Butikerna har inget lager och näthandlarna erbjuder returer.

Själv hade jag aldrig orkat returnera dock.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har du redan varit hos Nilssons MC i Helsingborg ?
Annars kan du prova Biltemas godkända hjälm Artnr 82991. Om den passar din skalle.
Oval/långskalle är den gjord för.
Säkerheten är det inget fel på.
Passar inte min rundskalle......

Nja, var där för 5-6år sen och fick riktigt dåligt bemötande. Slutade med att vi körde till yamahacenter och fick kanonhjälp där istället. Samt att det är 2h bilfärd bort.
Hade hoppats på att kunna hålla mig till södra halvan av skåne.

Har lite krav på ventilation, pinlock osv. som biltema inte lever upp till. Svettas som fan vid bankörning. ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, var där för 5-6år sen och fick riktigt dåligt bemötande. Slutade med att vi körde till yamahacenter och fick kanonhjälp där istället. Samt att det är 2h bilfärd bort.

Har lite krav på ventilation, pinlock osv. som biltema inte lever upp till. Svettas som fan vid bankörning. ?
Vad det gäller Pinlock så går det ofta montera Pinlock i hjälmar utan Pinlock. Jag har gjort det.
Borra två hål rätt i visiret. Dit med plastnitarna och dit med Pinlocken.

För övrigt vill du ha riktigt bra ventilation, tex X-Lite 803 som jag har nu.

Föregångaren X-lite 802R hade trots Pinlock mer tendens imma igen än min V-Can V190 utan Pinlock för 289kr på Julas vinterrea.....

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
X-Lite 803, Soumy SR-GP, Airoh GP550 och Bell Star DLX är de som jag funnit som intressanta. Men som sagt, verkar svårt att hitta dessa i butik.
X-lite ser ut att finnas i helsingborg, men inte sugen på att köra 2h dit och 2h hem för att inse att den inte passade och det inte fanns några andra alternativ

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Vad för långsamt gående fordon kör du om du har 2h till Helsingborg från södra halvan av Skåne? ?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör hoj dit så det blir både nytta och nöje.
Svårt utan hjälm kanske? :va:crash

Till TS:

Har du kollat Handelsboden? Finns ju i Malmö.

Addemoto i Lund för Schuberth och tidigare vet jag att de hade hjälmar som man fick provköra i, men har inte varit där på ett tag dock, så slå en signal innan. Köpte min första Schuberth där för länge sedan, toppenservice!

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Svårt utan hjälm kanske? :va:crash

Till TS:

Har du kollat Handelsboden? Finns ju i Malmö.

Addemoto i Lund för Schuberth och tidigare vet jag att de hade hjälmar som man fick provköra i, men har inte varit där på ett tag dock, så slå en signal innan. Köpte min första Schuberth där för länge sedan, toppenservice!
Han har ju sin Kabuto hjälm idag enligt första inlägget.

Till TS: är själv på jakt efter ny hjälm och har kommit fram till samma som du Shoei och HJC finns hos de flesta handlarna plus enstaka andra märke men ingen av de som du räknar upp.
Internet har sabbat för oss som gillar att handla över disk.
Lillemans i Lund var tidigare stor på Arai men idag finns inte arai längre på deras hyllor.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har som sagt min Kabuto som jag är väldigt nöjd med. Men den köpte jag 2014, började använda 2015. Den är alltså inne på 8e året i bruk, så jag anser att den redan går på övertid.

Addemoto har jag faktiskt glömt. Håller med om toppenservice på det stället!

Gjort en del skithusresearch ett par dagar nu och gått igenom lite tester där huvudformen också jämförts.
De starkaste kandidaterna just nu är Bell star dlx och Soumy SR-GP. Eftersom jag inte hittade någon återförsäljare till dessa så beställde jag dessa tillsammans med en Airoh GP550 på nätet. Ger lite ångest eftersom jag då spär på den tråkiga bakåtgående utvecklingen av fysiska butiker.

Sitter ingen av dessa som jag vill kommer jag göra en hjälmjaktsturne om några veckor. Hittar jag då ingen kommer jag få bita i det sura äpplet och köpa en rx7...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
De starkaste kandidaterna just nu är Bell star dlx och Soumy SR-GP. Eftersom jag inte hittade någon återförsäljare till dessa så beställde jag dessa tillsammans med en Airoh GP550 på nätet. Ger lite ångest eftersom jag då spär på den tråkiga bakåtgående utvecklingen av fysiska butiker.
Tråkigt att bemötandet på Nilssons mc gjort att du drar dig för att åka dit,
jag har för det mesta fått trevligt bemötande & hjälp.

Har du beställt 3 hjälmar på nätet ? visste inte att man kunde lämna tillbaka hjälmar .

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Långt från Skåne men Bike i Trollhättan har haft mycket hjälmar hemma när jag varit där, men ring och fråga först om du tänker dig dit.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tråkigt att bemötandet på Nilssons mc gjort att du drar dig för att åka dit,
jag har för det mesta fått trevligt bemötande & hjälp.

Har du beställt 3 hjälmar på nätet ? visste inte att man kunde lämna tillbaka hjälmar .

Xlmoto har listat vilka typer av varor som inte får returneras, och konstigt nog finns inte hjälmar med där.
Tänkte först beställa från onebike, men fick ett lite konstigt oklart svar vad som gällde att returnera hjälm hos dem.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
För oss som bor i södra Sverige vilja tipsa om Louis butiken i Kiel. Har varit i Lübeck och en butik i Hamburg också men Kiel stack ut på ett positivt sätt! Mycket bra utbud i olika prisklasser och många märken. Jag handlade dyr hjälm och sonen billig och var supernöjda med servicen. Ingen lämnade den butiken med en hjälm som satt halvdant. Sonen var intresserad av en lite dyrare hjälm, men den vägrade tjejen i butiken sälja till oss! (Han tänkte ju mest på att vara snygg), så han lämnade butiken med en bra hjälm som var billigare! Nu har ju det gått några år sedan dess, men ska man på någon slags liten inköpsresa eller semester rekommenderar jag som sagt: Louis i Kiel!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA