Finns det inte en ”lagom” sporttouring som ny modell längre?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Var inne på Probike för att se vad de hade att erbjuda.
Var egentligen bara där för att strosa runt och se vad helt nya hojar har att erbjuda.
Hade missuppfattat deras sortiment och såg att de tagit över Kawasaki i Skåne från JE68.
Börjar känna mig både lite sugen och nyfiken på ny hoj.
Är det så mycket bättre upplevelse än en schysst Traja med insprutning från början av 2000?
Förutom att det finns ABS och eventuellt mer hålla-sig-på-hjulen assistans?

Vill varken ha ren touring, racer, custom eller ATV, och det måste finnas minst halvkåpa (minimum generös toppkåpa).
Nja, provsatt lite olika typer men blev inte övertygad om förträffligheten hos någon av dessa.

Är t.ex. Kawa 1000SX ”rock solid” med komfort (ja, väldigt snabbt alternativ som ”touring”)?
Lite hård och sladdrig i sadeln, och kanske lite hög för mina kortare ben.

Bekväm äventyrshoj med sportiga egenskaper för landsväg?
Nja, kanske jag är för ovan vid ergonomin, speciellt styret?
Och hårdare i sadeln än vad jag förväntade mig.
Moto Guzzis V85 t.ex.

Satt på några till, nakenhojar kanske var bättre ur komfortsynvinkel?
Klassiska designer?
Klart bättre för komfort, men känns..just gamla.

Har nu kikat runt på nätet lite.
Vill hålla mig till hojar med effekt från i alla fall 90hk och uppåt.
Vill hålla mig borta från dyra försäkringar så just lagom är ledordet här.

Triumph har lämnat denna lagom kategori.
Likaså Yamaha (om man bortser från Tracer).
Suzuki har iofs den nya GSX-S1000GT (V-Strom lockar inte).
Honda har bara tråkiga modeller, möjligen den nya NT1100 om den är rolig att köra.

Nu har jag inte grävt runt bland allt än, men har ni några tips?
Har ett litet wild card, men den är inte ute på marknaden än.
Men jag har ingen brådska iofs.

Eller finns det bara lagom sporttouring eller andra trevliga kåpförsedda hojar med större motor och minst 90hk under kategorin begagnat?

Edit: vad sjutton hände med rubriken? Missade jag auto stavningsförslag av iPaden?
 
Var inne på Probike för att se vad de hade att erbjuda.
Var egentligen bara där för att strosa runt och se vad helt nya hojar har att erbjuda.
Hade missuppfattat deras sortiment och såg att de tagit över Kawasaki i Skåne från JE68.
Börjar känna mig både lite sugen och nyfiken på ny hoj.
Är det så mycket bättre upplevelse än en schysst Traja med insprutning från början av 2000?
Förutom att det finns ABS och eventuellt mer hålla-sig-på-hjulen assistans?

Vill varken ha ren touring, racer, custom eller ATV, och det måste finnas minst halvkåpa (minimum generös toppkåpa).
Nja, provsatt lite olika typer men blev inte övertygad om förträffligheten hos någon av dessa.

Är t.ex. Kawa 1000SX ”rock solid” med komfort (ja, väldigt snabbt alternativ som ”touring”)?
Lite hård och sladdrig i sadeln, och kanske lite hög för mina kortare ben.

Bekväm äventyrshoj med sportiga egenskaper för landsväg?
Nja, kanske jag är för ovan vid ergonomin, speciellt styret?
Och hårdare i sadeln än vad jag förväntade mig.
Moto Guzzis V85 t.ex.

Satt på några till, nakenhojar kanske var bättre ur komfortsynvinkel?
Klassiska designer?
Klart bättre för komfort, men känns..just gamla.

Har nu kikat runt på nätet lite.
Vill hålla mig till hojar med effekt från i alla fall 90hk och uppåt.
Vill hålla mig borta från dyra försäkringar så just lagom är ledordet här.

Triumph har lämnat denna lagom kategori.
Likaså Yamaha (om man bortser från Tracer).
Suzuki har iofs den nya GSX-S1000GT (V-Strom lockar inte).
Honda har bara tråkiga modeller, möjligen den nya NT1100 om den är rolig att köra.

Nu har jag inte grävt runt bland allt än, men har ni några tips?
Har ett litet wild card, men den är inte ute på marknaden än.
Men jag har ingen brådska iofs.

Eller finns det bara lagom sporttouring eller andra trevliga kåpförsedda hojar med större motor och minst 90hk under kategorin begagnat?

Edit: vad sjutton hände med rubriken? Missade jag auto stavningsförslag av iPaden?
Ninja 1000sx är grym. Jag hade komfortsadel, kawa org., och kunde åka hur långt som helst. Funderar faktiskt på att byta tillbaka till en nyare modell.
 
Ninja 1000sx är grym. Jag hade komfortsadel, kawa org., och kunde åka hur långt som helst. Funderar faktiskt på att byta tillbaka till en nyare modell.

Håller med dig en bättre allround mc är svårt att hitta. Kan mycket väl tänka mig att köpa en igen saknar min ibland
 
Tack, skall kolla runt på dem med.
Såg precis denna nya 900cc, men ingen data om effekt etc än
 

Bifogat

  • 41DEA0D3-B425-4542-B47B-7B10C1DE8A34.png
    41DEA0D3-B425-4542-B47B-7B10C1DE8A34.png
    1.3 MB · Visningar: 64
Ninja 1000sx är grym. Jag hade komfortsadel, kawa org., och kunde åka hur långt som helst. Funderar faktiskt på att byta tillbaka till en nyare modell.
Vad ligger försäkringen på, så där jämförelsevis?
Komfortsadel kan ju vara något.
Kanske skall fundera över ganska ny begagnad också.
 
Vad ligger försäkringen på, så där jämförelsevis?
Komfortsadel kan ju vara något.
Kanske skall fundera över ganska ny begagnad också.
Jag hade en 2012 och den var riktigt billig att försäkra. för mig som är ganska ung och bor i storstad låg det på 8k per år i helförsäkring. Min nuvarande tuono 2020 kostar 18k.
 
För mig var den billig att försäkra har för mig att jag bara betalade ca 3500 hel/hel
Är ju helt överkomligt.
Betalar bara drygt 1500 hel/hel för min gamla Sprint RS.
som kuriosa så kostar min gamla GPZ500 knappt 900 spänn hel/hel… ??
 
Nej, för ingen köper dem ju. Utom du, och två till. Förrän de är 25 år gamla och betraktas som "underskattade".
 
VFR800 finns ju som begagnade.
F800ST och GT med. Lite mindre tryck än en VFR men ingen dålig hoj för det.

Flång ny så är det ju F900XR och S1000XR som gäller hos BMW. S1000XR är ju avhandlad tidigare forumet och konsensus är att det är en otroligt kompetent hoj.
JE68 på måndag och känn på en?

Som passus, betalar 2600:- på helåret för en Tracer900 med XL-tillägget hos Svedea.
Fördelen med mängdrabatt och SMC-medlemskap.
 
Det nya utbudet av hojar suger verkligen. Är ju avgasreglerna som dödade i princip alla tidigare motorversioner. Suzuki, Yamaha säljer t.ex. inte en enda glidare numera.

Vad som finns nytt som sporttouring är väl:

-BMW R1250 RT / S1000XR / F900XR
-Ducati SuperSport 950
-Honda NT1100
-Kawasaki Ninja 1000 SX / Ninja H2 SX
-KTM 1290 Super Duke GT
-MV Agusta Turismo Veloce
-Suzuki GSX-S1000GT
-Yamaha Tracer

That's it
 
Fyll gärna på med de som du kommer på.

Framåtlutat från Yamaha som inte är en R*?
Vilka Hondor är egentligen landsvägscyklar och inte nakna, förutom NT1100?

Visst kan man blanda in Triumph och deras Tiger, då den ju inte sällan matchas mot F900XR och Tracer i tester, men så mycket mer vettetusan.
Iofs Tiger Sport, om det är aktuellt med begagnat, men i övrigt så är SportTouring med framåtlut inget som verkar sälja något vidare.
 
Den första jag kom på var ju BMW R1250 RS men hur definieras "sporttouring"? Många av de som nämnts ovan är ju inte särskilt "framåtlutande"... Menas nakenhoj med liten kåpa? Menas sporthoj med lite bättre körställning? Skall kåpan vara effektiv eller bara för utseende? Bör det finnas handtagsvärme och väskhållare? Dräglig plats för passagerare?

Frågor, frågor.
 
Men nog finns det fler modeller hos de olika tillverkarna?
Nope.
Kolla runt vilka modeller som finns hos tillverkarna på deras svenska hemsidor. Det är väldigt tamt utbud hos alla. Man ser vilken motor som klarat avgaskraven och finns i olika former i typ alla modellerna.
Det är faktiskt lite oroväckande inför framtiden.
 
Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top