Motorcyklar är ju alltid en kompromiss, men de sporttouringhojar jag kört eller iaf provsuttit och tittat närmare på tycker jag landar fel i avvägningen och går för långt åt touring- eller adventure-hållet.
Jag trivs egentligen väldigt bra med den hoj jag kör idag (BMW S1000R), dvs en nakenhoj baserad på en sporthoj. Det som denna hoj är bäst på (ha kul på kurviga vägar med maximal känsla och prestanda) vill jag inte göra avkall på, men emellanåt vill jag ha lite bättre möjligheter att göra längre resor. Det jag letar efter är möjligheten att hänga på hårda väskor och lite bättre skydd för vinden vid längre motorvägssträckor. I övrigt kräver jag inget under av komfort, utöver vad jag är van vid från min nuvarande hoj.
Många skulle nog välja S1000XR i det läget, men med mina korta ben blir den hojen för stor.
R1250RS/R1200RS har jag kört en hel del och det är ett vettigt koncept, men saknar skärpan från min S1000R och så kan jag inte förlika mig med boxermotorn som känns som en jordbruksmaskin i jämförelse. Den känns också tung och klumpig, särskilt när man parkerar eller leder runt den på ojämnt/lutande underlag.
Även Kawasaki Z1000SX är i grunden ett vettigt koncept, men känns likt alla kawa jag testat för tung och klumpig.
Ducati SuperSport hade varit nice om den varit baserad på Streetfighter V4 eller åtminstone V2. Nu är den alldeles för klen.
Nä, jag söker nog en BMW S1000RS, en sporttouring som inte gör avkall på prestanda och där man försökt hålla nere vikten så mycket som möjligt, som är tillräckligt mycket bättre på långresor än motsvarande nakenhoj för att komma över smärtgränsen utan att gå till överdrifter. Tills en sådan hoj kommer från BMW eller någon annan tillverkare får jag väl fortsätta med min nuvarande och stå ut med stöket med packning osv vid längre resor.