Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
När den lanserades var den väl hypersport. Bara kolla på Fast Bikes MACH2 & 3 videos.Det har de väl alltid varit? Klumpiga och ovilliga att byta riktning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När den lanserades var den väl hypersport. Bara kolla på Fast Bikes MACH2 & 3 videos.Det har de väl alltid varit? Klumpiga och ovilliga att byta riktning.
Jo, jag håller med dig om begreppet sporttouring, men om man även inkluderar de typer som klarar samma jobb så ramar man in vad man kan nöja sig med.Däremot har jag svårt att förlika mig med definitionen av "sporttouring" när den inbegriper "äventyrshoj med pulver och 17" hjul"... typ S1000XR/Multistrada. Men med gubbknän och milätarerfarenhet så inser man ju varför.
Om du inte behöver köpa NYTT (måste alltså) så finns ju klassikern K1300S, fortfarande state of the art i den klassen.
ägt en sådan, saknar motorgång och ljud!! V4 rockarVFR800 finns ju som begagnade.
Bra sammanfattning.Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
Stor och fet och alldeles underbar. Jag saknar min ibland.Det har de väl alltid varit? Klumpiga och ovilliga att byta riktning.
Kawa har ju Ninja 1000SX och H2SX, se är ju hysat sporttouriga. Men det jag egenligen vill ha i en sporttourer är en literklubba med lite annorlunda bakram med lägre sits och snabbfästen för sidoväskor lite som på SX-modellerna, och kanske lite högre clipons.Sporttouringhojarna har väl ersatts av stora äventyrshojar i försäljningsstatistiken. Precis som bilköpare ratar kombibilar till förmån för suvar.
Det är bara Suzuki som lanserat en "ny" sporttouring på senare år med gsxs1000gt. ? Den verkar fin för övrigt.
Kört några av literklupporna från Kawa och ja de känns tunga. Annara låter de underbart och går mjukt o fint i motorerna. 900'an är nog extra skön tycker jag i motorn och snyggare än 1000SX. Körde alla och valde en beggad CB1000R. De nya gav tämligen lite mervärde.Även Kawasaki Z1000SX är i grunden ett vettigt koncept, men känns likt alla kawa jag testat för tung och klumpig.
Ducati SuperSport hade varit nice om den varit baserad på Streetfighter V4 eller åtminstone V2. Nu är den alldeles för klen.
Nä, jag söker nog en BMW S1000RS, en sporttouring som inte gör avkall på prestanda och där man försökt hålla nere vikten så mycket som möjligt, som är tillräckligt mycket bättre på långresor än motsvarande nakenhoj för att komma över smärtgränsen utan att gå till överdrifter. Tills en sådan hoj kommer från BMW eller någon annan tillverkare får jag väl fortsätta med min nuvarande och stå ut med stöket med packning osv vid längre resor.
Jag tänkte lite som du när jag bestämde mig för att byta ut min Sprint 955 för några år sedan. Och valet föll på Tiger Sport 1050 som jag tycker möter kriterierna ovan. Leta efter en från 2016 och senare med körprogram och lite annat, men framförallt en uppdaterad motor som gör den betydligt rivigare i karaktären än de äldre.Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
Tänk på att du inte har evigt liv, så köp en ny Z1000SX!Jag får se vad det hela mynnar ut i.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Kawa Z1000SX är ju definitivt fin, och på riktigt en sporttouring hoj.
Men försäkring etc har betydelse också.
Råkade för övrigt se en BMW K1200R för en vecka sedan, med en väldigt snygg extramonterad toppkåpa (som skyddar mer än bara instrumentpanelen).
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar.
Spännande är det i alla fall, vill gärna se vad nyare generation kan erbjuda, och är - om det känns rätt långsiktigt - fullt möjligt att satsa på helt ny hoj.
Men min för närvarande korta årliga körsträcka måste ökas för att en ny hoj skall vara försvarbart.
Skulle vart kardan på de större duccemodellerna så nya guzzi mandello verkar kul ifall man byter ut Hondan.Den hojen jag trivts bäst med är min fd Multistrada 1260.
Tycker det låter mer och mer som att du bör titta på en Aprillia Touno. Den vanliga modellen (ej factory) har ju hyggligt väderskydd.Fasen, hade inte tänkt ny hoj för några dagar sedan, men nu plötsligt tar nyfikenheten överhand.
Barnen är nu så stora att jag kan vara borta en halv dag eller mer, så att ”investera” mer i en ny(are) hoj är mer försvarbart.
Kanske snäppet mer komfort, ergonomi, mindre vibrationer, modernt fintrimmad motorkaraktär (mindre mekaniskt ljud, mer sömlöst smidig vid låga varvtal, mjukare och mindre klonk från växellåda).
Egentligen klagar jag inte på komforten på Sprint RS, framförallt inte efter att ha provsuttit alternativ och lyssnat på kompisar med andra hojar.
Skulle dock kunna uppskatta något mindre framåtlutad körställning i lägre hastigheter, samt snäppet lägre fotpinnar för längre resor.
Gillar du K1300R kanske K1300S vara intressant med.Jag får se vad det hela mynnar ut i.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Kawa Z1000SX är ju definitivt fin, och på riktigt en sporttouring hoj.
Men försäkring etc har betydelse också.
Råkade för övrigt se en BMW K1200R för en vecka sedan, med en väldigt snygg extramonterad toppkåpa (som skyddar mer än bara instrumentpanelen).
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar.
Spännande är det i alla fall, vill gärna se vad nyare generation kan erbjuda, och är - om det känns rätt långsiktigt - fullt möjligt att satsa på helt ny hoj.
Men min för närvarande korta årliga körsträcka måste ökas för att en ny hoj skall vara försvarbart.
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |