Finns det inte en ”lagom” sporttouring som ny modell längre?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Däremot har jag svårt att förlika mig med definitionen av "sporttouring" när den inbegriper "äventyrshoj med pulver och 17" hjul"... typ S1000XR/Multistrada. Men med gubbknän och milätarerfarenhet så inser man ju varför. :)

Om du inte behöver köpa NYTT (måste alltså) så finns ju klassikern K1300S, fortfarande state of the art i den klassen.
Jo, jag håller med dig om begreppet sporttouring, men om man även inkluderar de typer som klarar samma jobb så ramar man in vad man kan nöja sig med.
Eller nöja sig med är kanske fel uttryck, snarare att vara öppen för alternativ.
Tillräcklig komfort? Check.
Tillräckligt sportiga vägegenskaper? Check.
Tillräckligt rapp motor även vid högre varvtal? Check.
…typ.

Jag behöver inte köpa nytt, men senaste generationen liksom.
Poängen är att få den senaste tekniken och dess fördelar, annars är det ingen vits.
Min Triumph funkar bra, saknar egentligen bara ABS för att upplevas ”modern”.
Men nyfikenheten på hur mycket bättre det blivit på 20 år lockar som sagt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, vill du ha teknik är det de europeiska märkena som gäller.

Japanerna är traditionella och har väl ABS av inte-nyaste-version och som bäst en någorlunda fungerande TC...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
Bra sammanfattning.
Dvs en sportbike med högre styre, typ.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Motorcyklar är ju alltid en kompromiss, men de sporttouringhojar jag kört eller iaf provsuttit och tittat närmare på tycker jag landar fel i avvägningen och går för långt åt touring- eller adventure-hållet.

Jag trivs egentligen väldigt bra med den hoj jag kör idag (BMW S1000R), dvs en nakenhoj baserad på en sporthoj. Det som denna hoj är bäst på (ha kul på kurviga vägar med maximal känsla och prestanda) vill jag inte göra avkall på, men emellanåt vill jag ha lite bättre möjligheter att göra längre resor. Det jag letar efter är möjligheten att hänga på hårda väskor och lite bättre skydd för vinden vid längre motorvägssträckor. I övrigt kräver jag inget under av komfort, utöver vad jag är van vid från min nuvarande hoj.

Många skulle nog välja S1000XR i det läget, men med mina korta ben blir den hojen för stor.

R1250RS/R1200RS har jag kört en hel del och det är ett vettigt koncept, men saknar skärpan från min S1000R och så kan jag inte förlika mig med boxermotorn som känns som en jordbruksmaskin i jämförelse. Den känns också tung och klumpig, särskilt när man parkerar eller leder runt den på ojämnt/lutande underlag.

Även Kawasaki Z1000SX är i grunden ett vettigt koncept, men känns likt alla kawa jag testat för tung och klumpig.

Ducati SuperSport hade varit nice om den varit baserad på Streetfighter V4 eller åtminstone V2. Nu är den alldeles för klen.

Nä, jag söker nog en BMW S1000RS, en sporttouring som inte gör avkall på prestanda och där man försökt hålla nere vikten så mycket som möjligt, som är tillräckligt mycket bättre på långresor än motsvarande nakenhoj för att komma över smärtgränsen utan att gå till överdrifter. Tills en sådan hoj kommer från BMW eller någon annan tillverkare får jag väl fortsätta med min nuvarande och stå ut med stöket med packning osv vid längre resor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sporttouringhojarna har väl ersatts av stora äventyrshojar i försäljningsstatistiken. Precis som bilköpare ratar kombibilar till förmån för suvar.
Det är bara Suzuki som lanserat en "ny" sporttouring på senare år med gsxs1000gt. ? Den verkar fin för övrigt.
Kawa har ju Ninja 1000SX och H2SX, se är ju hysat sporttouriga. Men det jag egenligen vill ha i en sporttourer är en literklubba med lite annorlunda bakram med lägre sits och snabbfästen för sidoväskor lite som på SX-modellerna, och kanske lite högre clipons.
Ingen nedtunad motor eller svampig fjädring.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Även Kawasaki Z1000SX är i grunden ett vettigt koncept, men känns likt alla kawa jag testat för tung och klumpig.

Ducati SuperSport hade varit nice om den varit baserad på Streetfighter V4 eller åtminstone V2. Nu är den alldeles för klen.

Nä, jag söker nog en BMW S1000RS, en sporttouring som inte gör avkall på prestanda och där man försökt hålla nere vikten så mycket som möjligt, som är tillräckligt mycket bättre på långresor än motsvarande nakenhoj för att komma över smärtgränsen utan att gå till överdrifter. Tills en sådan hoj kommer från BMW eller någon annan tillverkare får jag väl fortsätta med min nuvarande och stå ut med stöket med packning osv vid längre resor.
Kört några av literklupporna från Kawa och ja de känns tunga. Annara låter de underbart och går mjukt o fint i motorerna. 900'an är nog extra skön tycker jag i motorn och snyggare än 1000SX. Körde alla och valde en beggad CB1000R. De nya gav tämligen lite mervärde.

S1000R har ett sjukt drag, som en Tuono V4. Tuono V4 är drömmen dock. Men lite för mycket effekt för min förmåga. Men ljudet...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
Jag tänkte lite som du när jag bestämde mig för att byta ut min Sprint 955 för några år sedan. Och valet föll på Tiger Sport 1050 som jag tycker möter kriterierna ovan. Leta efter en från 2016 och senare med körprogram och lite annat, men framförallt en uppdaterad motor som gör den betydligt rivigare i karaktären än de äldre.

Samt, inte minst, så hade den tre rejäla väskor. (y)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
FJR är ju kungen av sporttouring. Snabbstyrd, bra pulver och komfortabel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sporttouring bör ju också ha en kåpa som gör jobbet, inte bara ser bra ut…
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om jag skulle byta ut min VFR idag så är det framförallt Z1000SX jag tittar på. Om det är någon hjälp vet jag inte :D
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag får se vad det hela mynnar ut i.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Kawa Z1000SX är ju definitivt fin, och på riktigt en sporttouring hoj.
Men försäkring etc har betydelse också.
Råkade för övrigt se en BMW K1200R för en vecka sedan, med en väldigt snygg extramonterad toppkåpa (som skyddar mer än bara instrumentpanelen).
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar på 1200 modellen.
Spännande är det i alla fall, vill gärna se vad nyare generation kan erbjuda, och är - om det känns rätt långsiktigt - fullt möjligt att satsa på helt ny hoj.
Men min för närvarande korta årliga körsträcka måste ökas för att en ny hoj skall vara försvarbart.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du får tänka på att FJR är gjord för att kunna åka 2 komfortabelt samtidigt som det är en kvick sate på bana. Upplever den mer lätthanterlig än min förra 1250gs och lådan är som smör, kardanen innebär ju noll kedjesmörj osv. 1300cc framför 1000cc innebär bra med vrid. Tycker den är klart roligare än min FZ1 som är flashad. Bra kåpa, bra belysning och riktigt nice helt enkelt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag får se vad det hela mynnar ut i.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Kawa Z1000SX är ju definitivt fin, och på riktigt en sporttouring hoj.
Men försäkring etc har betydelse också.
Råkade för övrigt se en BMW K1200R för en vecka sedan, med en väldigt snygg extramonterad toppkåpa (som skyddar mer än bara instrumentpanelen).
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar.
Spännande är det i alla fall, vill gärna se vad nyare generation kan erbjuda, och är - om det känns rätt långsiktigt - fullt möjligt att satsa på helt ny hoj.
Men min för närvarande korta årliga körsträcka måste ökas för att en ny hoj skall vara försvarbart.
Tänk på att du inte har evigt liv, så köp en ny Z1000SX!
Försvarsbart = njuta av livet.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Den hojen jag trivts bäst med är min fd Multistrada 1260. Den semiaktiva fjädringen är magiskt. Bekväm kryssare när man bara vill ta sig fram, i sportläget blir det en riktigt vass kurvsmiskare. Effekt finns så det räcker och blir över.

Såldes enbart för att jag hade en ovana att tappa den när jag tog ut den ur garaget....
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Fasen, hade inte tänkt ny hoj för några dagar sedan, men nu plötsligt tar nyfikenheten överhand.
Barnen är nu så stora att jag kan vara borta en halv dag eller mer, så att ”investera” mer i en ny(are) hoj är mer försvarbart.
Kanske snäppet mer komfort, ergonomi, mindre vibrationer, modernt fintrimmad motorkaraktär (mindre mekaniskt ljud, mer sömlöst smidig vid låga varvtal, mjukare och mindre klonk från växellåda).

Egentligen klagar jag inte på komforten på Sprint RS, framförallt inte efter att ha provsuttit alternativ och lyssnat på kompisar med andra hojar.
Skulle dock kunna uppskatta något mindre framåtlutad körställning i lägre hastigheter, samt snäppet lägre fotpinnar för längre resor.
Tycker det låter mer och mer som att du bör titta på en Aprillia Touno. Den vanliga modellen (ej factory) har ju hyggligt väderskydd.
Då får du ju även grymma prestanda på köpet :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får se vad det hela mynnar ut i.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Kawa Z1000SX är ju definitivt fin, och på riktigt en sporttouring hoj.
Men försäkring etc har betydelse också.
Råkade för övrigt se en BMW K1200R för en vecka sedan, med en väldigt snygg extramonterad toppkåpa (som skyddar mer än bara instrumentpanelen).
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar.
Spännande är det i alla fall, vill gärna se vad nyare generation kan erbjuda, och är - om det känns rätt långsiktigt - fullt möjligt att satsa på helt ny hoj.
Men min för närvarande korta årliga körsträcka måste ökas för att en ny hoj skall vara försvarbart.
Gillar du K1300R kanske K1300S vara intressant med.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top