Finns det någon elektriker här.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Måste få veta en sak.

Jobbar under sommaren som snickare/fastighetsskötare och pular en hel del med el, trots att jag saknar elkunskaper :eek: :skrämd . Men kul är det :rock .

Nu är det så att tidreläet som styr automatljusen i en trappuppgång kärvar lite.

Det är ett till stor del mekaniskt relä och jag undrar om det bara är att spruta in lite 5-56 i reläet, eller är det "obra" på något sätt :confused: .

Det går tyvärr inte att stänga av strömmen till reläet utan att demontera hela proppskåpet så jag har fått en hel del stötar och tänkte slippa fler genom att då använda 5-56 enligt ovan. Matarspänningen är 220v.

Tack på förhand :tummenupp

:hej

EDIT / :rodnar

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
5-56 är ALDRIG fel!

Njä, Oljekyld kan nog ge dig detaljerade uppgifter i frågan.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Är det inte bättre att använda elektronikrengöring istället? Tillverkas också av CRC och säljs tyvärr i en snarlik förpackning som mycket lik 5-56 (har råkat ta fel när jag skulle rengöra ett kretskort :rodnar )

Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Sergeant skrev:
AAAAAjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj :rodnar

Pinsamt värre :(

Inte ett dugg! :) (Jag måste ju använda kunskaperna jag lärdemsig i plugget nu när ja gått ut..eller nåt :p hehe)

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Re: Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Nisse Järnet skrev:
Inte ett dugg! :) (Jag måste ju använda kunskaperna man lärde sig i plugget nu när man gått ut..eller nåt :p hehe)

1-0 till Nisse Järnet :tummenupp .

Men nu gäller det att du passar dig i fortsättningen ;)

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Jo el är man ganska hemma på men det var ett tag sedan man jobbade med det.
Till och börja med, det du pysslar med är ganska så olagligt och händer något så räkna med ordentliga efterföljder.
Det andra, gör inget om du inte är 100% säker på vad du gör.

Nu till ditt problem.
Jag är inte helt säker på om det leder eller inte. Har inget hemma så jag inte prova heller. Prova med elektronikrengöring istället som Vastrix säger.
Men har du en multimeter så spröja en stor pöl 5-56 på golvet och mät resistansen i denna.
Denna måste vara oändlig om du vill våga prova.
Lycka till!!!!

edit: matarspänningen i det Svenska elnätet skall vara 230V sedan ett par år tillbaka :fakta

Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Gustav1 skrev:
5-56 är ALDRIG fel!

5-56 är fel till allt annat förutom rostlösning!! detta pågrund av att det med tiden blir trögflytande och geggigt och kan verkligen ställa till bekymmer!! Har sett stygga skräckexempel på detta i jobbet! Som svar på ursprungsfrågan så är nog som nån annan nämde här elektronikrengöring det bästa alternativet. Dock är jag lite skeptisk till att hålla på greja med relän, kontaktorer och dyl som börjat kärva. Det slutar ofta med att det blir varmgång och då kan det vara risk för brand! Så ett byte kan vara en billig åtgärd... Låter väldigt konstigt att det inte går att bryta strömmen, om det stämmer är det felinstallerat redan från början!!

Ta dit en elektriker och se till att grejorna är installerade och fungerar som det ska!! Kan bli VÄLDIGT billigt i längden för din arbetsgivare....

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
En fråga..Är det lysrörsarmaturer i trappen?
Kan vara så att reläet har brännt ihop, går att rengöra. Prova skrapa bort "sotet" från kontakerna i reläet. Det kan funka ibland att bara knacka på reläet :tummenupp

Så du var inte ute o snurra helt :p

om det nu är lysrörsarmaturer så är reaktorn ganska elak, när spänningen slås på så blir det en liten blixt i kontakten, typ en "Frankenstein stege" och den bränner nått ordentligt pga av strömmen. Då bildas sot som kan antingen göra att kontakten inte får kontakt lr att dom bränns ihop. Fick pilla med sånt på skolan när Industi hade knas med sin svarv. :rolleyes: Prova att rengör otyget det ska nog fixa det hela.

Last edited:

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
SimmPsi det är är inte att rekommendera om det inte går att bryta strömmen, det kommer att göra ont!!!!
Honken säger det enda rätta.

Ta dit en elektriker och se till att grejorna är installerade och fungerar som det ska!! Kan bli VÄLDIGT billigt i längden för din arbetsgivare....

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Otee skrev:
edit: matarspänningen i det Svenska elnätet skall vara 230V sedan ett par år tillbaka :fakta

Tidsreläet är säkert från 60/70-talet, gammalt och slitet :skrämd . Nu används väl nästan bara helt elektronisk och inte stora mekaniska monster.

Angående olagligt eller ej så har jag tillåtelse från min chef att pilla lite med det elektriska så länge det inte rör sig om några större saker. Annars hade jag demonterat proppskåpet för länge sedan :crash .

Ha det gött :hej

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Jag skall lyda ert råd och be en auktoriserad elektriker byta till ett nytt relä :fakta .

Tack för att ni fick mig på rätt väg.

Synd att det är så kul att pilla, men säkerheten skall naturligtvis gå först :fakta .

Tack så mycket :hej

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Sergeant skrev:
Jag skall lyda ert råd och be en auktoriserad elektriker byta till ett nytt relä :fakta .

Tack för att ni fick mig på rätt väg.

Synd att det är så kul att pilla, men säkerheten skall naturligtvis gå först :fakta .

Tack så mycket :hej

Chicken! :p

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
*Anser du att du har nödvändig kunskap om det du sysslar med.
*Anser du att du kan utföra jobbet på ett fackmanna sätt ??
*Har din arbetsgivare allmän behörighet ??

Om du svarar nej på någon av dessa frågorna är det olagligt :fakta

Nu vill inte jag vara en moraltant, vill du prova så gör det.
Men det bästa alternativet är som Honken säger.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Otee skrev:
*Anser du att du har nödvändig kunskap om det du sysslar med.
*Anser du att du kan utföra jobbet på ett fackmanna sätt ??
*Har din arbetsgivare allmän behörighet ??

Om du svarar nej på någon av dessa frågorna är det olagligt :fakta

Nu vill inte jag vara en moraltant, vill du prova så gör det.
Men det bästa alternativet är som Honken säger.

Se ovan :tummenupp

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Otee skrev:
SimmPsi det är är inte att rekommendera om det inte går att bryta strömmen, det kommer att göra ont!!!!
Honken säger det enda rätta.

Huu? Jag har inte bett honom att göra nått med spänning på. Men det är sant att en eletriker med behörighet ska fixa det. Bäst är ju heltklart att byta relä, men det går även att rengöra grejorna, brandrisken minskar med nya grejer. Gammla kablar och dylikt är SKIT efter ett par år..kan man se på skolans grejer :rolleyes:

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...