Finns det någon elektriker här.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Är det någon som vet om man kan läsa till elektriker på kvällen ---> kvällskurser :crash .

Pluggar ju till mikrobiolog på dagarna så då går det ju inte.

Hu lång tid tar det att bli elektriker. Finns det olika "grader" av elektriker.

Tacksam för svar :tummenupp .

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
jaha

hmm, säger så här........klart att det går att bryta strömmen........inga problem, bara att kolla på vilken slinag/prop den ligger på..........men du skall nog inte pilla med det själv.......fraligt om man inte kan..................och olagligt........

om det sedan är så att något blir strömförande efter att du har varit där o pillat är det antaligen du som åker på allt om det händer nått !!!

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
behörighet

det beror på vilken behörighet du vill ha...............den du behöver om du inte skall starta eget och vill kalla dig elektriker är BB2.......då har jag för mig att du får jobba med spänning upp till 1000 volt...........och så har din arbetsgivare den allmäna behörigheten

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Tackar :tummenupp .

Hur får man denna behörighet?

Kan man sedan bygga på denna allt eftersom?

Ha det gött :hej

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Att bryta strömmen till reläet lär inte vålla bekymmer, det finns en säkring till detta. Däremot skulle jag inte lägga en sekund på att försöka få ett 30 år gammalt relä att funka, ring en elfirma som får mecka dit ett nytt. Vad är problemet, lyser det konstant eller inte alls?

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Sergeant skrev:
Är det någon som vet om man kan läsa till elektriker på kvällen ---> kvällskurser :crash .

Pluggar ju till mikrobiolog på dagarna så då går det ju inte.

Hu lång tid tar det att bli elektriker. Finns det olika "grader" av elektriker.

Tacksam för svar :tummenupp .

Jag har ingen aning om vart du kan gå kurser men jag går själv El med inriktining Installation vilket i Gymnasie är 3år men sen ska du gå en lärlingstid på 5 år innan du blir fullfjädrad. Sen har du olika slags eletriker, du har Automation,elektronik,Installation,Högspänning..(Missa jag nån nu?)

Du kan ju plugga (kvällskurser o sånt) så du får behörighet till det du vill pilla med :p

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
lärling

man får gå som lärling med en elektriker och göra vissa saker.....man skall ha gjort vissa saker som man sedan är säker på........typ göra 100 kontakter så att man kan det........eller ja, du fattar

för att få allmänbehörighet tror jag att man måste jobba typ 6 år eller nått

för BB2 är det väll ungefär 2 år.......för att få ihop dom timmar du behöer för varje sak

men jag är inte säker på år i dessa fallen

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
OLJEKYLD GSXR skrev:
Att bryta strömmen till reläet lär inte vålla bekymmer, det finns en säkring till detta. Däremot skulle jag inte lägga en sekund på att försöka få ett 30 år gammalt relä att funka, ring en elfirma som får mecka dit ett nytt. Vad är problemet, lyser det konstant eller inte alls?

Lyser konstant så det är ju bättre än om det är svart :fakta .

Ljuset slocknar dock om man knackar på relät :crash .

Det mesta i och i kring proppskåpet verkar lite halvbrännt sedan långt tillbaka i tiden.

Men som sagt jag skall låte en elektriker fixa detta :fakta .

OLJEKYLD: Hur får man BB2 behörigheten?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det finns AMS-kurser och liknande, vi brukar kalla dessa killar för månskens-elektriker..... :D Lärlingstiden efter gymnasiet är 3 år, läser man kvällar så är man äldre än gymnasieåldern och kommer att hoppa över ett par lönekliv. Vill tillägga att du ska ge fan i att pilla på saker med spänning på, med lite otur så sitter du fast och kokar ihjäl.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Tack för svaren allihop :fakta .

Kul med så många hjälpsamma själar som kan få en på rätt väg när man är lite vilse.

Jag måste komma på något sätta att få en BB2 behörighet.

Jag vill ju kunna så mycket.

Jag vill bli:

Snickare
Elektriker
Doktor i MIKROBIOLOGI
Kemist
Yrkesmilitär
mm.

Svårt att hinna med allt :(

:hej

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Du får inte behörigheten bara för att du läser teorin, du måste arbeta ett antal år (minns inte hur många) för att den ska börja gälla!

Nu vet jag inte om det är så längre, men förrut spelade det väl ingen roll om man hade någon behörighet :confused: så länge ens arbetgivare hade allmänbehörighet då man jobbade under den. Men det finns oxå krav på att du vet vad du sysslar med, ingenting spelar ngn roll om du t.ex. lämnat spänning på lösa tampar och ngn kommer och pillar på dom och dör, då är det du som åker på det och får ha det på ditt samvete.
Det samma gäller väl den mesta el i hemmet t.ex. Så länge du vet vad du gör och inget händer så är det inte olagligt på ngt vis, MEN händer det något så är det på DITT ansvar!

Ett annat tipps är när du håller på att mickla. Du säger att du får stötar, sluta med det! Detär inte bra!
När du håller på att arbetar med grejer och har spänningen på så pilla bara med en hand och håll dig inte med den andra i något jordat t.ex vatten rör eller vad det nu kan va, får du ström i fingrarna vill du inte att det ska ta vägen mellan armarna och då igenom hjärtat!!!

Till sist, innan du gör ngt mer! Köp en spänningsprovare, bara för att du koppat ut en säkring som säger sig vara till en grej så betyder inte det att det stämmer

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Har en PHASEN spänningsprovare :tummenupp .

Otee: Tack för sidan du angav :tummenupp . Nu vet jag vad jag verkligen får pilla med så länga jag vet vad jag gör :)

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
160 timmar teori + 2 års praktik är tydligen det som krävs för BB2 (finns specialfall)

Kurser:
Ellära A [ELL1201] ~50poäng
Växelström trefas [ELL1203] ~50poäng
Elkompetens A [ELKU1201] ~50poäng

Har tydligen denna på Lernia i göteborg. Hoppas att det finns som kvällskurs.

Det här skall bli kul :)

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Lyssna på alla avrådande råd nu.. för här kommer ett till.
Jag har sett hur det kan gå när man är o grejjar med saker man inte har en aning om... så, låt bli om du är minsta tveksam..
det är inte värt det oavsett vad din arbetsgivare säger el betalar dig.... de behövs inte så mkt innan mina kollegor kanske får hämta dig.... o är det nåt man ska ha respekt för så är det elektriska sladdar o mojjänger :fakta

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Oljekyld: Handlar ni några saker från Elektroskandia?

(En stor el-grossist för er som inte vet)

Man jobbar ju där så det vore kul att veta om du gör det?

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
ambulans skrev:
Jag har sett hur det kan gå när man är o grejjar med saker man inte har en aning om... så, låt bli om du är minsta tveksam..
det är inte värt det oavsett vad din arbetsgivare säger el betalar dig.... de behövs inte så mkt innan mina kollegor kanske får hämta dig.... o är det nåt man ska ha respekt för så är det elektriska sladdar o mojjänger :fakta

:tummenupp

Undra om du har träffat min far som är läkare i Gävle :) .

Skall vara försiktig i fortsättningen :)

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Sergeant. Du kommer att få läsa en av Svergies absoult jobbigaste och tråkigaste böcker, Starkströmsföreskrifterna. Ett riktigt sömnpiller.
Men jag kan säga att tycker man det är kul med teknik så är det inte helt fel att ha läst lite el.
Själv upptäckte jag precis att jag kan söka allmän behörighet nu. Det får man fundera lite på, då kan man hade lite prylar själv.

En annan länk som inte är helt fel.
http://www.eio.se

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...ska tilläggas att de flesta "smörjmedel", dock inte 556, innehåller grafit - som är VÅLDSAMT elektriskt ledande. KAPOFF!

Fråga din arbetsledare vem som är skyddsombud (eller fackligt ombud) på din arbetsplats - fråga sen skyddsombudet/facket vad du får och inte får göra i din ålder med din nuvarande utbildning samt vilken lön som är skälig.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ambulans skrev:

För ett par årsedan (slutet av 80 talet...) höll jag på att reparera ett proppskåp när någon jubelidiot kopplade på strömen (i hela huset) igen! :eek:
Hade ont i hela kroppen i en vecka efter det! :mad:

Glad att jag inte strök med!!!

Otrevligt det där med ström ibland...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...