Finns det någon elektriker här.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Men är du och pillar på nätströmmen nu igen din spillevink??? :) Trodde det räckte med TV:n?

Har kortslutit 230 volten två ggr med hjälp av en liten skruvmejsel. Första gången var jag ca 10 år gammal. Ena huvudproppen i villan gick och föräldrarna blev lagom glada över mitt lilla upptåg med att laga likriktaren till mitt Atari TV-spel (med träfanér som standard!). Och vad lärde jag mig av det? Ingenting, en vecka senare gjorde jag om samma sak igen. :skrämd

Har kvar skruvmejseln som minne över mina nära-strömmen-upplevelser. Den är lite lagom deformerad där ljusblixten skapades.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ytterligare ett bra tips. När du skruvat ut en säkring för att jobba med någon spänningslöst, stoppa den i fickan och ta bort alla eventuella extra säkringar som finns vid skåpet. Finns många som inte tänker så långt och undrar varför inte ngt funkar och där av går och trycker i säkringen igen!
Skaffa en skylt där det står ngt i stil med "arbete pågår" eller ngt att hänga vid skåpet oxå!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sergeant skrev:
160 timmar teori + 2 års praktik är tydligen det som krävs för BB2 (finns specialfall)

Kurser:
Ellära A [ELL1201] ~50poäng
Växelström trefas [ELL1203] ~50poäng
Elkompetens A [ELKU1201] ~50poäng

Har tydligen denna på Lernia i göteborg. Hoppas att det finns som kvällskurs.

Det här skall bli kul :)

:hej

Teorin är pinsamt enkel, det enda som det är lite utmaning i är växelström trefas som har lite klurig matte. (men den är inte klurig för den som har läst mer än matte A eller bara högskolematte :fakta )
Så köp böckerna och sen ringer du mig så ska jag se om jag kan skaka fram lite kursmaterial som prov och dylikt sen tentar du bara av teorin, du behöver inte lägga 160 timmar på teori.
Praktiken är ju värre däremot men jag tror att du kan ha teorin i ryggen och praktisera senare i livet, kanske behövs lite kompletteringar i senare fall.

Vad det gäller stötarna som kommer in genom fingrarna och pirrar i underarmarna hela dagen så är det ju bara en liten bonus i arbete med elektricitet :crash Fast det kan vara bra att ta för vana att ha en hand i fickan när du pillar på kablar som du inte vet om de är strömförande eller ej :D

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Sergeant skrev:
:tummenupp

Undra om du har träffat min far som är läkare i Gävle :) .

Ja .. risken är ju stor, eftersom jag brukar va på varenda avd på sjukhuset.. alla hälsocentraler o hämta folk...
vart jobbar han då.... ?? :)

ravenrs

rials
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Yamaha r6 -00
Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Nisse Järnet skrev:
Matarspänningen är 220v ;) :mattias Jag är ju nästan duktigt! :rolleyes:

bara så folk vet så är det ändrat till 230 för att vi är med i eu!!!

så kolla upp skol kunskaperna!!!!

men det är helt rätt att det var 220

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Skulle jag som inte gått ut högstadiet än kunna läsa teorin? då menar jag inte huruvida jag skulle klara av det som torin innefattar, utan om jag öht skulle få börja.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bengan skrev:
Skulle jag som inte gått ut högstadiet än kunna läsa teorin? då menar jag inte huruvida jag skulle klara av det som torin innefattar, utan om jag öht skulle få börja.

Det där var verkligen en bra fråga, men det borde ju inte vara ålderbegränsat till tex 15 år. När du börjar gymnasiet så får du ju läsa det så hittar du bara nåt ställe som kan erbjuda dig tentning osv så borde det ju inte vara nåt problem tycker jag. Hör med din syokonsulent, hon kan svara på detta eller åtminstone gräva fram ett svar åt dig.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
ambulans skrev:
Ja .. risken är ju stor, eftersom jag brukar va på varenda avd på sjukhuset.. alla hälsocentraler o hämta folk...
vart jobbar han då.... ?? :)

Han är ortoped och jobbar som överläkare på geriatriska-avdelningen på "stora sjukhuset".

Kallas för "Ducke" men heter Rutger S.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Sergeant skrev:
Han är ortoped och jobbar som överläkare på geriatriska-avdelningen på "stora sjukhuset".

Kallas för "Ducke" men heter Rutger S.

öh.. geriatriaska avd...?? vi har ingen sån på Gävle sjukhus...
men om han är Ortoped.. så borde han ju jobba på .. ja ortopeden.. avd 112.. men där ligger ju alla som har ortopediska skador.. eller andra besvär med leder osv..
det är inte renodlade gamlingar där.... alla, gammal som ung hamnar där...

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
:rodnar :rodnar :rodnar

Nu gör jag bort mig igen :( .

avd. 112 stämmer iallafall :tummenupp .

Skulle nog varit geriatriker på ortopediska-avdelningen :)

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

ravenrs skrev:
bara så folk vet så är det ändrat till 230 för att vi är med i eu!!!

så kolla upp skol kunskaperna!!!!

men det är helt rätt att det var 220

Åfan så varenda distribrutionstransformator är bytt sen vi gick med i EU så att alla har exakt 230V i vägguttagen!?

Helt riktigt är att märkspänningen är 230 V numera men i praktiken så är egentligen ingenting gjort förutom att elnätet hela tiden givetvis förbättras. Spänningen mellan fas nolla varierar nånstans mellan 220 och 240 V beroende var på nätet du befinner dig och vilka driftsförhållandena är.....

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Elektriker,,, Usch fyfan, jävla hantverkarpack... :D

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Re: Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Jo här ett gäng verkar det som, undrar hur många kortslutningar per år som orsakas på grund av Sh folk hehe.

Honken skrev:
Åfan så varenda distribrutionstransformator är bytt sen vi gick med i EU så att alla har exakt 230V i vägguttagen!?

Helt riktigt är att märkspänningen är 230 V numera men i praktiken så är egentligen ingenting gjort förutom att elnätet hela tiden givetvis förbättras. Spänningen mellan fas nolla varierar nånstans mellan 220 och 240 V beroende var på nätet du befinner dig och vilka driftsförhållandena är.....

Ja var enda distribrutionstransformator är bytt samt alla hus har fått en 8 kV-ledning in till huset.
Det är därför elpris är så högt. Det där med el brist i Sverige är bara en täckmantel :D

Nä du har så rätt Honken.

Eagle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC -05
Re: Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Honken skrev:

Spänningen får variera upp till 10%, så spänning ner till 207V och upp till 253V är tillåtet.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Re: Re: Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Eagle skrev:
Spänningen får variera upp till 10%, så spänning ner till 207V och upp till 253V är tillåtet.

Kan stämma. Fast så extremt varierar det det nog knappast på många ställen idag... Vart väldigt OT nu men men..

Är en hel vetenskap det där med spänningsreglering särskilt då på överliggande nät (400/130kv) Är ganska drastiska ändringar under ett dygn. Dagtid kan kraftverken få ligga och producera ganska ordentligt med reaktiv effekt för att hålla uppe spänningen medan man nattetid/låglasttid då långa kraftledningar blir kapacitiva och spänningen börjar sticka iväg uppåt får koppla in en stor jäkla reaktor för att hålla nere spänningen.... Sen ska ju också frekvensen hållas stabil då förstås vilken är en annan historia...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns det någon elektriker här.

Honken skrev:
Är en hel vetenskap det där med spänningsreglering särskilt då på överliggande nät (400/130kv) Är ganska drastiska ändringar under ett dygn.

När jag var i Kanton (jag vet, gammalt namn) i Kina i början på 90-talet fick vi installera UPS'er och skyddstrafon på alla datorer för att inte de switchade aggen skulle sticka åt pipan på mornarna.

När vi kopplade in mätinstrumentet/loggern på nätet såg vi att dom inte fasade in de olika strömleverantörerna (som de switchade emellan klockan 7 på morgonen) så det blev en kort stund med både överlagrad och underlagrad "stående våg". Dvs 230 volten blev temporärt 460 volt men gick även ned till nästan noll under några tiondels sekunder. HUGA!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...