Finns det någon handlare/verkstad som kan modda sittställning

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Alltså... Känner någon till en handlare eller verkstad som är duktiga på att modda sittställning på sporthojjar?

D.v.s. Någonstans man kan ta bågen och få rätt pryttlar (typ fotpinnesatser, clip-ons etc) för att få till en juste sittställning. Jag har ingen lust att köpa 10 olika fotpinnesatser på nätet för att upptäcka att ingen ens funkar så som jag behöver.

Storyn är att jag är 1.93 (mest tentakler) och kör en R1:a från 99. Problemet jag har är att mina påkar är får långa. Det går fint på gata men på banan går det sämre. När jag flyttar längst bak på sadeln och ska hänga ut så hamnar ytterknät för högt. Det får inte plats i skålningen på tanken utan hamnar uppe på kanten. Fotpinnesatser är antagligen receptet men vad vet jag...
Det måste väl finnas något ställe som gör sådana här justeringar?

Alt: känner någon till något märke med hög tankskålning. RC8 funkar men den är lite ute i kylan budgetmässigt.

Nån som har en aning?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Spontant så tänker jag ställbara fotpinnar. Finns kit för sådant.

Att låta någon labba in det åt dig, även om de monterar rätt från början så blir det många kit från ebay innan det går över deras timpris.
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Jo...

Jo jag har siktet inställt på ett kinakitt justerbara fotpinnar. Det är lite surt att mitt highpipe sitter i vägen bara...
Redan nu så kan jag inte få ned hälen när jag flyttar bak för röret till dämparn sitter i vägen... Det blir till att downgrejda till ett ruttet orginalsystem. Som också kostar deg... Skulle va gott att veta att man är ute på rätt väg. Fotpinnesatserna jag sett går ju bara att flytta uppåt och bakåt. Samtidigt så blir ju fotvinkeln till broms och växel brantare när man flyttar bak pinnarna så då bör man antagligen flytta upp dem och... ja då är man där igen...
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Jo jag har siktet inställt på ett kinakitt justerbara fotpinnar. Det är lite surt att mitt highpipe sitter i vägen bara...
Redan nu så kan jag inte få ned hälen när jag flyttar bak för röret till dämparn sitter i vägen... Det blir till att downgrejda till ett ruttet orginalsystem. Som också kostar deg... Skulle va gott att veta att man är ute på rätt väg. Fotpinnesatserna jag sett går ju bara att flytta uppåt och bakåt. Samtidigt så blir ju fotvinkeln till broms och växel brantare när man flyttar bak pinnarna så då bör man antagligen flytta upp dem och... ja då är man där igen...

Ska du ändå anpassa för bankörning så är ett originalsystem en bra grej att ha i alla fall, 95 Db du vet...:tummenupp

And, this is what you want:
PP tuning
Reservdelar hos grevens om du får för dig att kasta dig.
 
Last edited:

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Jag är 192 och kör en cbr900 från 96 och jag hade stora problem med att få mina knän i skålningen. Jag satte dit fotpinnesatser från en r1 98 års model. Det räddade hojkörningen för mig. Jag fick förflyttat fötterna 5 cm bakåt och 2 cm uppåt. Nu har jag knäna precis i skålningen när jag sitter längst bak. Kan tänka mig att du också behöver en förflyttning på minst 5 cm bakåt. Kan vara en riktlinje vid köp av fotpinnesatser.
Men visst är japshojarna byggda för små japaner. :huvet
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Jepp, 1.93 nordbo är japsshojjarna inte gjorda för... Jag har fått tips att gsxr mellan 2005 och 2008 har ganska hög tank. Men... då är vi ju i den djupa delen av basängen med försäkringen... Jag har sett några fotpinnesatser på ebay för under 2 papp. Har någon erfarenhet av nån billig variant till R1 99 eller kanske t.o.m nått till salu?

Och nu läste jag inlägget ovanför... Suveränt Julleruff. Jag lär maila säljarn på stubben
 
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag är 192 och kör en cbr900 från 96 och jag hade stora problem med att få mina knän i skålningen. Jag satte dit fotpinnesatser från en r1 98 års model. Det räddade hojkörningen för mig. Jag fick förflyttat fötterna 5 cm bakåt och 2 cm uppåt. Nu har jag knäna precis i skålningen när jag sitter längst bak. Kan tänka mig att du också behöver en förflyttning på minst 5 cm bakåt. Kan vara en riktlinje vid köp av fotpinnesatser.
Men visst är japshojarna byggda för små japaner. :huvet

Hur mycket krångel var det att få på detta? Var det ett vanligt justerbart fotpinnekitt till R1-98. Har en fireblade 98 med "låg tank" eller långa ben och skulle behöva göra något...
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
fotpinnar

Miss...rills hade redan sålt pinnarna... men PP-tuning är definitivt sorten jag vill ha. 2k är ok att ge så om någon annan har nått på lager så hojta.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
R1 2000, 1.89cm:

Jag köpte ett par jack-up plates o vände på dem, då kommer fotpinnarna lite längre bak o lite längre ned gjorde stor skillnad

Särskilt i kombination med helibars clip-on styre, då blev den som en VFR med kul motor fast tristare ljud.
 

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
@Flänsman
Yamahas r1 original fotpinnesatser passade nästan rakt av. Fästen passar till 100. Växelspak får man behålla från hondan. Jag fick inte yamahas bromscylinder till bakbromsen så jag använde hondas och där fick jag modda lite, vilket var lätt gjort. Jag har bilder på det hela. PM-a för bild den som vill se.
 
Last edited:

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
@Flänsman
Yamahas r1 original fotpinnesatser passade nästan rakt av. Fästen passar till 100. Växelspak får man behålla från hondan. Jag fick inte yamahas bromscylinder till bakbromsen så jag använde hondas och där fick jag modda lite, vilket var lätt gjort. Jag har bilder på det hela. PM-a för bild den som vill se.

Då får man kolla efter R1 fotpinnesatser då och PM:a dig när jag fått tag på ett par.

Tackar för infon!
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Justering

Jorå... så incoming från det brittiska imperiet är ett stycke PP-tuning fotpinnesats.
Som bonus får man testa race shifting. Det är 80% bana som gäller för denna cykeln så det ska bli mäkta kul o prova. Hjärn-kaos när man byter mellan hojjarna antagligen... Sidoeffekt är att jag får åka o hämta ett orginalsystem i morgon för jag får inte plats med mina pjuks ens idag utan att bränna dem på mitt uppböjda highpipe system. Känns duktigt sunkigt att "downgrada" till orginalsystem men vad gör man inte för ....BÄTTRE BANDAGAR Yes!
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Kollade just in helibars... också bra grej för touring. Nu är det ju mest bana som gäller för denna cykeln men nog blir man sugen ändå bara för o kunna köra landsväg mer än en timma i sträck..
 

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Lite "Follow up" på mitt inlägg här... Jag har provat med PP-tuning fotpinnesats... och den är nu till salu... Den flyttar fötterna uppåt och lite bakåt men det blev aningens sämre plats för knäna när jag flyttade bakåt så det blev av med dem igen.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Hmm, jag hade en R1 -99 ett tag som banhoj, med originalfotpinnefästen, och trots mina 193 cm så passade den alldeles ypperligt för mig :va

Överkropp och ben behöver ju inte vara proportionella lr så är dom just det på dig :)
Är själv 1,89 och satt gudomligt på 02:ans R1:a.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
..............

.....Storyn är att jag är 1.93 (mest tentakler).............När jag flyttar längst bak på sadeln och ska hänga ut så ................

Lite OT kanske men "när jag flyttar längst bak och ska hänga ut" ? Jag är också 193 och håller definitivt med dig om problemet med långa ben o skålningen i tanken på olika hojar, men när det är dags att hänga, inte sitter jag längst bak då. Längst bak vid inbromsning o knip ihop med knäna som fasiken, släpp, glid fram o ned. Eller är det jag som gör helt fel?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top