Finns det någon officell tävlingskalender -09

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Tillhör en av dom som gillar tanken på dubbla race, men inte på bekostnad av kvaliten på tävlingshelgen. Kommer inte ta ledigt från arbetet för 45 min körning.

Så till ett förslag, måste man ha kval inför varje race?
Kan man tänka sig upplägget enligt följande:
-Träning
-Kval (1 eller 2 pass)
- Tävling 1
- Tävling 2 (start enligt race 1)

Dvs. klasserna har race olika dagar samma helg men dubbla race samma dag...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Swedie, det är 45 minuter på fredagen.
Fast iofs skulle man kunna vika hela fredagen åt rookie, så de verkligen får köra så mycket det bara går, iom att det inte är så mycket på torsdagen heller.
Det blir ju ändå rätt mycket tid till sm-klasser plus juniorer på helgen om man bara kör 6 klasser.
Tack! Dumbom jag är :) Tidsschemat blev en skvätt bättre nu iaf när jag läste rätt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Men inte på mitt "smarta" förslag...?

Jodå, i värsta fall kan jag tänka mig ett kval. Men jag tycker det känns lite riskabelt. Det finns för många faktorer som ligger utanför ens egen påverkan, som kan sätta stopp för ett kval.

Har man bara ett kval på sig, och inte lyckas prestera på detta kval. Så kan man, med lite otur, bli utkvalad från 2st race.
Självklart så får man tänka sig för, och ta det lite lugnt i början, så man kan sätta några skapliga varv innan man börjar ladda på. För att försäkra sig om att ha nåt resultat att gå på. Men ibland händer ju saker som man inte kan rå för. Tänk om man blir torpederad på första flygande varvet och hamnar i sandfållan. Då lyckas du inte sätta nån tid alls, och kan bli utkvalad. Man kan köra på ett kedjeclips eller nåt, och få punktering, vilket resulterar i en vurpa...

Finns många faktorer, som trots att man gjort noggranna förberedelser och tänker sig för noga, kan göra att man "missar" ett kval. Vilket skulle vara ganska ödestigert om man bara har ett kval på sig.....

Tävlar man i MotoGP, WSBK, eller liknande. Så sätter man sig bara på en scooter och få skjuts tillbaka till depån. Sen ger man sig ut på sin andracykel och kan sätta en bra tid. Men riktigt så bra har vi ju det inte...

Av samma anledning kan det kännas lite sämre att ha 2 race samma dag, ifall man skrotar ordentigt och inte hinner få ihop hojen.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
På anderstorp är väl iofs risken för utkvalning rätt minimal? Har man vart med ett tag lär det ju inte vara nåt problem att få vara med och starta sist bara.
Men det går säkert att göra ett schema med två kval och sen ett race varje dag?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
På anderstorp är väl iofs risken för utkvalning rätt minimal? Har man vart med ett tag lär det ju inte vara nåt problem att få vara med och starta sist bara.
Men det går säkert att göra ett schema med två kval och sen ett race varje dag?

Det är väl olika från klass till klass...
SBC brukar ju inte vara fullt startfält på Anderstorp, men 2008 var vi i alla fall 47st anmälda, och med lite uppklassningar och sånt så är det ingen omöjlighet.
STK600 var 40st, Rookie1000 var 42st och Rookie600 var 50, så det är ju inte helt omöjligt. Det var väl egentligen bara 125R och 250R som det var lite mindre folk i (28 resp. 16st)

Och skulle man, mot alla odds, hamna i den situationen så är det ju riktigt surt.

Det var väl utkvalning i R600 året innan om jag inte minns fel....



Edit: R600 var 57st 2006
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Det är väl olika från klass till klass...
SBC brukar ju inte vara fullt startfält på Anderstorp, men 2008 var vi i alla fall 47st anmälda, och med lite uppklassningar och sånt så är det ingen omöjlighet.
STK600 var 40st, Rookie1000 var 42st och Rookie600 var 50, så det är ju inte helt omöjligt. Det var väl egentligen bara 125R och 250R som det var lite mindre folk i (28 resp. 16st)
Och skulle man, mot alla odds, hamna i den situationen så är det ju riktigt surt.
Det var väl utkvalning i R600 året innan om jag inte minns fel....
Edit: R600 var 57st 2006

Ok, ligger något i vad du säger angående kval men dubbla race samma dag tycker jag är ok.

Problemet med 2 kortare kval är att alla pauser "snor" tid.
Om 100cc och junior endast kör ett race kanske man hinner klämma in 2 kval för A klasserna...?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ok, ligger något i vad du säger angående kval men dubbla race samma dag tycker jag är ok.

Jo, har man bara en tillräckligt lång paus emellan, så man hinner skruva ihop en crashad cykel och få på värmarna i god tid så...

Problemet med 2 kortare kval är att alla pauser "snor" tid.
Om 100cc och junior endast kör ett race kanske man hinner klämma in 2 kval för A klasserna...?

Ja, för min del skulle det ju vara helt ok. Men jag antar att förarna i Honda Challange (eller vad den heter) och 125jnr och deras föräldrar, har en helt annan åsikt...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är väl olika från klass till klass...
SBC brukar ju inte vara fullt startfält på Anderstorp, men 2008 var vi i alla fall 47st anmälda, och med lite uppklassningar och sånt så är det ingen omöjlighet.
STK600 var 40st, Rookie1000 var 42st och Rookie600 var 50, så det är ju inte helt omöjligt. Det var väl egentligen bara 125R och 250R som det var lite mindre folk i (28 resp. 16st)

Och skulle man, mot alla odds, hamna i den situationen så är det ju riktigt surt.

Det var väl utkvalning i R600 året innan om jag inte minns fel....



Edit: R600 var 57st 2006

Oj jäklar, var ju inte där förra året, kul med fulla startfält :)
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Jo, har man bara en tillräckligt lång paus emellan, så man hinner skruva ihop en crashad cykel och få på värmarna i god tid så...
Ja, för min del skulle det ju vara helt ok. Men jag antar att förarna i Honda Challange (eller vad den heter) och 125jnr och deras föräldrar, har en helt annan åsikt...

Ja, så lär det vara.... Är inte avis på den som ska pussla ihop schemat, men tacksam:)
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
internät är bra (allt man skriver finns kvar)
Och läs vad du skrev förra året inför LMS sm

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3615000&postcount=27
"Dubbla race! Hubba" är inte att jag är för ett SM/SO-upplägg med dubbla race. Och om jag ska förtydliga mer så menar jag att jag inte är för att det är dubbla race hela tiden, vilket är på tal just nu. 1 gång om året kan vara OK. Men LMS dubbla race var verkligen Hubba (= jobbigt... men kul 1 gång.).
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
"Dubbla race! Hubba" är inte att jag är för ett SM/SO-upplägg med dubbla race. Och om jag ska förtydliga mer så menar jag att jag inte är för att det är dubbla race hela tiden, vilket är på tal just nu. 1 gång om året kan vara OK. Men LMS dubbla race var verkligen Hubba (= jobbigt... men kul 1 gång.).

he he Linköping i fjol var en mardröm...det var ju typ 800 grader i skuggan:huvet


tror att du hadde en STOR kromad fläkt som din bästa vän den helgen:D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Anledningen att jag frågar är uppenbar, det brukar ständigt klagas på att det är dyrt på anderstorp, trots att det vid minst 1 tillfälle förra året var avsevärt dyrare.

fan, nu blir jag avundsjuk. När jag började köra rookie, då vare snö på natten och man fick köra torsda-freda i +2 grader och regn och betala 20kr+ per varv... dessutom var man tvungen o va kvar hela helgen och börja säsongen med att bli toksjuk eftersom värmen i bussen inte höll sig så bra när strömmen gick vid 03 tiden sådär.. varje natt..

NUFÖRTIDEN, behöver man bara åka dit för EN ENDA dag köra två snabba glänsande race, glassa lite i det VARMA vädret, sen kan man få varm dryck (precis som i skidbacken, svart och värmande) på kvällen utan att behöva oroa sig för körningen dagen efter.
Och duscharna ska vi inte tala om, man har vart ute o kört hela dagen i +2 sen kommer in och vill duscha, dom var ju FLERA grader varmare än regnet ute :brinnerup

dagens ungdom har det allt bra jävla bra.. annat vare förr, när man fick ta fram huggmejseln på morgonen för o få bort isen från hojen.

läses med en "uns" ironi och jag tror tävlingen på Anderstorp ska bli riktigt jävla bra! dessutom är ju anläggningen fantastiskt mkt bättre nu än förr! :fyllisar

EDIT: Dessutom är ju de som styr upp tävlingen fantastiskt trevliga, tror att ni som åker kommer få en kanonhelg faktiskt! (inte det minsta avundsjuk...)
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Gör det enkelt för er, kör samma schema som förra året så blir alla nöjda o glada, nästan alla iaf.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
ännu enklare, bestäm hur det ska se ut, det kommer att gnällas precis lika mkt hur det än blir.

förr vare inga problem att va ledig ons->fre för träningsläger, nu klagas det för att det är EN freda...

om ni börjat tävla i RR och inte kan ta ledigt fredag för/innan race... ja.. lite surt för er, gnäll inte på arrangören, gnäll på gnälljävlarna som klagar på välljudet runt banorna!

Om inte nåt händer med folk som klagar hela jävla tiden kommer man för köra hela racet på vardagarna, eftersom då är folk o jobbar o förhoppningsvis inte kan va hemma o gnälla... men jag kan ge mej fan på att OM det blir så, så kommer gnälljävlarna ta semester bara för att kunna va hemma o gnälla... så det så! :rofl

EDIT: till sommarn, ska jag ringa kommunen och klaga på att det låter alldeles för lite från Mantorp Park, jag bor 1500m från strippen, jag KRÄVER att det ska låta MERA... undra vad de säger då?
Ska bli gött att höra topfuel köra, sitta på altanen o bärsa, eller knata dit o kolla live :D
 
Last edited:

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
ännu enklare, bestäm hur det ska se ut, det kommer att gnällas precis lika mkt hur det än blir.
förr vare inga problem att va ledig ons->fre för träningsläger, nu klagas det för att det är EN freda...
om ni börjat tävla i RR och inte kan ta ledigt fredag för/innan race... ja.. lite surt för er, gnäll inte på arrangören, gnäll på gnälljävlarna som klagar på välljudet runt banorna!

Min avsikt var inte att gnälla utan att ventilera förslaget med dubbla race där race 2 startar enligt placering i race 1. Jag vill hellre tävla än träna på en racehelg.
Angående kval/race på fredag tycker jag det är det ok. förutsatt att man får bra med tid på banan. Jag har inget problem med tex. träning och kval 1 på fredag för att sedan köra kval 2 och dubbla race på lördag. Söndag reserverad för rookie mfl.
Men som sagt, inte så lätt att komma på ett bra schema... Så jag lägger ned och accepterar schemat hur det än blir.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag är nog av samma uppfattning.
Jag kör väldigt gärna dubbla race på en helg, och har inga problem med att köra både torsdag och fredag. Man måste ju ändå ta ledigt och vara på banan, så det är ju ingen större skillnad på att köra friträning eller kval på fredagen.

Men samtidigt så kör jag hellre en traditionell racehelg med bara ett race om alternativet är en helg med dubbla race, stressigt schema, och man inte får lugn och ro att hålla på med cykeln och göra ordentliga förberedelser.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Men samtidigt så kör jag hellre en traditionell racehelg med bara ett race om alternativet är en helg med dubbla race, stressigt schema, och man inte får lugn och ro att hålla på med cykeln och göra ordentliga förberedelser.

själv tror jag att de flesta drar lite förhastade slutsatser dock.. testa och se, först efteråt kommer man veta om det va bra eller an**..

Ingen visste om LMS upplägg skulle bli bra eller dåligt från början och det var väldans mkt klagomål på upplägget innan tävlingen, dock blev det en succe...
jag minns svagt nått inlägg om att det skulle bli för dyrt med däck osv med dubbla race till den tävlingen, först efteråt visste både arrangör och förare svaret.

Jag tror att Anderstorp tävlingen blir skitbra också, utan tvekan MED dubbla race für alle.:fyllisar

Det är bra med förnyelse och förändring!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top