Finns det någon officell tävlingskalender -09

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller med... Jag trodde RR förare va tuffa killar men det visar sig att det är en hög med gnällfittor

Hur många rookie har egentligen några sposorer att tala om?
Jag håller med helt å hållet! :tummenupp

Mina största, och enda, sponsorer just nu är mamma å Polka, som gav mig arbetslampa och en stereo till depåtältet :hihi Jag tror inte jag är helt ensam med att ha det så... :rolleyes:
Min största oro är att det blir ett sönderfipplat och jävligt stressigt schema. Jag ska köra min första tävling då, och för att vara ärlig så känner jag att jag har noll koll på det mesta :gnissla Så jag vill gärna ha gott om tid, både på banan, slippa stressa ut som ett troll, hinna med 3 varv, å sen in igen, och mellan passen, så man hinner koppla av, hinna med att dricka å äta osv. En semesterdag hit eller dit ser jag som ett mindre problem, jag jobbar så mycket övertid jag kan för att både hinna med tisdagsträningar på Sviestad och såna här saker.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ge mej en summa istället för att bara säga lägre. Måste kalkylera och se vad det blir netto.

"istället för att bara säga lägre"... Jag säger inte att något blir lägre så jag är inte riktigt säker på vad du menar. Men OM du syftar på att jag sagt att kostnaderna borde bli mindre, så grundar jag det på att:
Förare i SBK, STK, 125, 250, 2xjun = ca 130-150 st (?)
Förare i SBK, STK, 125, 250, 2xjun, R600, R1000 = ca 210-230 st(?)

Omkostnaderna som ska täckas är nästan sammaför båda alternativen...(gissar vilt!) 150000 kr så:

150000 delat med 150 är mindre än 150000 delat på 220 st. Sedan tillkommer såklart att ni ska tjäna en spänn också, men att racehelgen blir billigare om fler delar på lördagens-söndagens kostnader är väl ganska självklart.

Så det var nog inte det du menade när du sa som du sa.... Isf, vad menade du? Vilken "siffra" vill du ha?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Håller med... Jag trodde RR förare va tuffa killar men det visar sig att det är en hög med gnällfittor

Hur många rookie har egentligen några sposorer att tala om?

Håller med. :tummenupp
Som jag sagt tidigare. Det är mycket köra med Bernströms schema. Jag är inte intresserad att köra några 15 minuters kval. Detta är bara en tävling, det kommer flera. Och några sponsorer är det nästan inga rookies som har ändå.
 
Last edited:

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
ni tycker väldigt mycket! men kom med noe konkret. annars så kör vi enligt befintligt schema och färdigt med det.
jag hejar på Masens förslag ;)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså... Jag vet inte men....

MÅSTE man prompt klämma in dubbla race för alla klasser när det uppenbarligen blir svårt att lösa det på ett bra sätt?

Om man löser det på LMS med separata helger, så funkar det ju klockrent. Men har man inte dom möjligheterna och försöker knöka in så mycket körtid som möjligt på bekostnad av att det ska funka smidigt för alla deltagare och funktionärer så känns det inte riktigt bra (för att citera en reklamfilm).

Jag kör jättegärna dubbla race varje helg, men funkar det inte så gråter jag inte blod för det. Jag tyckte att det funkade jättebra med det upplägget man hade på Anderstorp förra året, och det blev skapligt med bantid om man räknar in torsdags- och fredagsträningarna.

Jag klagar verkligen inte! Snarare tvärt om, jag beundrar dig/er som orkar hålla på och kämpa och slita för att försöka förbättra för oss förare, och ge oss mera bantid. Men går det inte att lösa på ett bra sätt, så går det inte...

Och efter ett snabbt överslag när jag räknar efter så blir det här inte så mycket mera bantid som 2x20 min torsdag, 2x20 min fredag, 2x20 min lördag, och sen warmup + race söndag som det var förra året. Alltså mycket jobb, slit, och massor av gnäll från olika håll, för inte så mycket mera bantid....

Men som sagt. OM det går att lösa på ett bra sätt, så kör jag gärna dubbla race!!!

Bra jobbat Stefan!!!! :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Alltså... Jag vet inte men....

MÅSTE man prompt klämma in dubbla race för alla klasser när det uppenbarligen blir svårt att lösa det på ett bra sätt?

Om man löser det på LMS med separata helger, så funkar det ju klockrent. Men har man inte dom möjligheterna och försöker knöka in så mycket körtid som möjligt på bekostnad av att det ska funka smidigt för alla deltagare och funktionärer så känns det inte riktigt bra (för att citera en reklamfilm).

Jag kör jättegärna dubbla race varje helg, men funkar det inte så gråter jag inte blod för det. Jag tyckte att det funkade jättebra med det upplägget man hade på Anderstorp förra året, och det blev skapligt med bantid om man räknar in torsdags- och fredagsträningarna.

Jag klagar verkligen inte! Snarare tvärt om, jag beundrar dig/er som orkar hålla på och kämpa och slita för att försöka förbättra för oss förare, och ge oss mera bantid. Men går det inte att lösa på ett bra sätt, så går det inte...

Och efter ett snabbt överslag när jag räknar efter så blir det här inte så mycket mera bantid som 2x20 min torsdag, 2x20 min fredag, 2x20 min lördag, och sen warmup + race söndag som det var förra året. Alltså mycket jobb, slit, och massor av gnäll från olika håll, för inte så mycket mera bantid....

Men som sagt. OM det går att lösa på ett bra sätt, så kör jag gärna dubbla race!!!

Bra jobbat Stefan!!!! :tummenupp

Tack!
I det exemplet är det 4 dagar det handlar om med 40 min körning per dag. I mitt exempel är det 2 dagar med 65-70 minuter per dag. Det får jag till ganska mycket mer körtid.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tack!
I det exemplet är det 4 dagar det handlar om med 40 min körning per dag. I mitt exempel är det 2 dagar med 65-70 minuter per dag. Det får jag till ganska mycket mer körtid.

4 x 40min = 160 min
Alla glada, och det är "som dett alltid har varit".

2 x 70min = 140 min
Alla klagar, får stressa hela helgen, och det är ett jäkla liv...

Eller vad är det jag inte fattar? :va
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nr 18

Macke har skrivit ett bra inlägg tycke jag. Tycker att det var bra förra året jag med. Dock lite synd att helt plötsligt så var Rookie 1000 tvugna att flytta på sitt/sina pass för en annan klass inte var nöjd med sin körtid.

Spar man in någon tid på att göra följande och ger det någon förbättring.

-Flagga av vid kval och träning vid "andra rakan" (den som ligge två högersvängar efter långa rakan). Då behöver inte alla åka ett till varv som tar massor av tid.

- Vinka in med målflaggan 18 eller 19 minuter in på passen.

- Ha flera skambilar/kärror som hämtar in så inte en måste stanna på flera ställen. Det bör spara in tid, eller.

- Om man skippar lunchen, hjälper inte dessa 30 minuter till om man även spar in tid på det ovan.

- Som Macke skriver, måste man ha dubbla race? Ni som lägger ner otroligt med jobb på det här vet säkert om folk i flesta fall vill ha dubbla race eller hellre får plats att raca på helgerna. har ni en känsla av vad folk vill mest?

Keep up, ni gör trots allt ett bra jobb. Utan eldsjälar som er fanns inga race.
 
Last edited by a moderator:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Hur mycket mer körning blir det med ditt schema? Jag får det till ungefär detsamma som alla andra helger.
Dessutom korta pass med korta pauser mellan, och precis det nr18 skriver, det gör det svårt och risken ökar att schemat inte håller.

Ja ungefär det samma i körtid.
Dock så slipper vi ERF kvalen på 35 min. Om det är 35 min kval istf 20 alt 25 min så kommer man få mer ineffektiv körtid menar jag!!!
Om det är ett 35 min kval kommer ingen/inte många köra hela passet på 35 min.
20-25 min pass kör nästan alla hela passen! Alltså mera körtid i den meningen.

Nu har jag presenterat ett schema som jag tycker ser bra ut, dessutom har jag haft hur många inlägg som helst och lovat länge nu att det skall vara mitt sista... skall försöka att vara tyst nu!

Race blir det hur som helst! Ni är grymma som är med och arrangerar och ställer upp :tummenupp
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag frågade tidigare i tråden om det skulle finnas ett intresse för att ha en separat b-tävling över en dag med endast rookieklasserna, dock med bullerrestriktioner motsvarande en vanlig bandag, men ingen har kommenterat det alternativet.

ja svarade tidigare i tråden att en separat rookie helg med bullerkrav skulle vara kanon.

En rookie behöver mycket körtid, så hellre orginal system och mycket körning än lite körning men mycket buller. Man får ju itne åka brötsystem på träningsdagar ändå så varför är de så viktigt på race? Dom systemen som klarar en vanlig träning på anderstorp bör la klara en tävling me.

Dessutom pratas de om att många nya kommer. Och vad är bättre för nya än mycket plats i depån, mycket körtid och mycket tid att reparera cykeln vi ev krash.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Glöm inte bort att funkisarna, TL, Ambulans, Brand samt alla andra som sliter för vår skull måste få lunchrast.

Det är nog svårt som det är idag att få tag på tillräckligt med funkisar, skulle man sedan be dom skippa lunchrasten så får vi inte många frivilliga kvar.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Glöm inte bort att funkisarna, TL, Ambulans, Brand samt alla andra som sliter för vår skull måste få lunchrast.

Det är nog svårt som det är idag att få tag på tillräckligt med funkisar, skulle man sedan be dom skippa lunchrasten så får vi inte många frivilliga kvar.

Min tanke var inte att dom skulle skippa lunchen, men att man tog in fler funkisar osv för kunna arbeta i skift. Dock om det är svårt få tag i funkisar och andra är det inte genomförbart.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att flagga av passen tidigare gör man ju redan alltsom oftast, sällan ett 20 minuters pass blir 20 minuter. Det är ju det här som irriterar en, redan korta pass blir ännu kortare för att schemat ska försöka hållas.

Det är ju den gamla modellen av schema som gjorde att r1000 fick flytta på sig, är det något r1000 förare hellre ser att man riskerar igen? Jag hade hellre åkt till anderstorp om jag vart säker på att få den bantid man betalar för, oavsett vilken klass man kör i.

Det blir förmodligen aningen dyrare startavgift om man kör färre klasser samtidigt, men samtidigt får _alla_ köra mer.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det har du rätt i. Men vet man verkligen när "sista varvet är" Det kan väl vara så att man tänker sätta sista varvet när man kommer förbi målflaggn på vanliga stället och då får man inte sista varvet. Eller tänker jag fel nu?

men blir man avflaggad mitt på ett varv så kan man ju behöva avbryta ett snabbt varv mitt i... Det känns helt dumt. Ingen ide att ta i första halvan av ett varv och riskrera att vurpa om det ska bli ändå ska bli avflaggad.

men på friträning så tycker jag det låter som ett bra förslag
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du och Oscar inte tycker om varandra skiter vi andra här fullständigt i. Skicka PM istället så slipper vi andra läsa. I denna tråden diskuterar vi en deltävling på Anderstorp. :tummenupp
Håller med dig, håll tråden ren, det handlar om schema för SM-premiären, inte pajkastning!

Jag tycker vi ska visa viss hänsyn till funkisarna också, dom ställer upp jävligt bra för att vi ska kunna "leka" i några dagar. Då borde man kunna visa den respekten att dom får drägliga pauser mm också.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Håller med dig, håll tråden ren, det handlar om schema för SM-premiären, inte pajkastning!

Jag tycker vi ska visa viss hänsyn till funkisarna också, dom ställer upp jävligt bra för att vi ska kunna "leka" i några dagar. Då borde man kunna visa den respekten att dom får drägliga pauser mm också.


Men hallå, jag skriver och har skrivit en del förslag och håller mig till ämnet. Har sagt mina tankar och tycke = Håller mig till ämnet. O's påhopp om att jag bara gnäller osv måste jag få bemöta.

Som du ser i mitt inlägg tidigare ber jag O att vara allvarlig och hålla sig till tråden.

Självklart ska man respektera funkisar och övrigt. Mitt förslag var inte att dra in deras paus, utan om man kunde få till fler funkisar så man kunde arbeta skift. men det går inte då det vad jag fått veta råder brist på funkisar.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Och hur ofta stämmer den?
Med tanke på att de brukar flagga av för målgång på fel varv ibland, så hade
jag nog inte vågat lite på den...

Jag litar på den, men hur som helst så tycker jag inte att det är en bra idé att flagga av ett kval någon annanstans än vid mållinjen. På et träning hade det nog funkat utmärkt att göra som Liwa säger.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600
18.35-20.00 Friträning R1000

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
8.45-9.20 Kval R1000
9.30-9.55 Friträning 125J
10.05-10.30 Friträning Honda 100
10.40 Race 1 R600 12 varv
11.15 Race 1 R1000 12 varv
11.40-12.10 Lunch
12.10-12.55 Friträning 125GP
13.05-13.50 Friträning 250GP
14.00-14.45 Friträning SBC
14.55-15.40 Friträning SST600
15.50 Race 2 R600 15 varv
16.40 Race 2 R1000 15 varv

Lördag:
9.00-13.20 Kvalpass om 35 min per klass, 6 klasser
13.20-13.50 Lunch
13.50 -17.20 Race för 6 klasser, 15 varv för 125GP,250GP, SBC, SST 600, samt 10 varv race för respektive juniorklass.

Söndag likadant som lördagen.

Kan nån ge mej ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det. Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!

Först ska jag säga att jag inte någonsin sagt att jag är för dubbla race.

Ang. schemat:
Att ha 1 kval och gå direkt till race = stressigt och potentiellt mer farligt. Man har ju bara ett pass på sig att se till att allt fungerar (om man missat fredagen). Och att ha ett pass som inte är tillräckligt långt för att ligga ute och nöta, åka in och justera och sedan ut igen = inte så bra.

Varför detta behov att klämma in 8 klasser? Jag gillar inte kvantitet före kvalite, tror inte publiken gör det heller. Jag inser att det är få bullerfria dagar, men oxå att det blir mer pengar.

Föraren ska känna sig guld värd och en hedersmiljö... nu ska vi tacka för att vi ens får köra. Jag vet inte. Jag gillar inte läget som bullerproblemet orsakat (har jag rätt?)

Jag kan nog ärligt inte komma på ett bättre schema, så länge det är 8 klasser som ska köra. Hade det bara varit A(elit)-förare så kopiera Linköpings upplägg för dubbla race.

:glömdet

EDIT: Usch, nu klagade jag alldeles för mycket. Var inte tänkte att bli så. :huvet
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie, det är 45 minuter på fredagen.
Fast iofs skulle man kunna vika hela fredagen åt rookie, så de verkligen får köra så mycket det bara går, iom att det inte är så mycket på torsdagen heller.
Det blir ju ändå rätt mycket tid till sm-klasser plus juniorer på helgen om man bara kör 6 klasser.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top