Finns det någon officell tävlingskalender -09

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
@masen: Jo, en majoritet av de som skrivit här har haft negativa åsikter om förslaget, den det rör sej om 3-4 st som skrivit här. Inte 30-40. Tanken med att debattera detta här och nu är för att kunna göra ett bra arrangemang, med mycket körtid för alla 8 klasserna.

3-4 st...? Undrar hur du räknar... Det rör sig om betydligt fler!!!
Ja men om tanken är att göra ett bra arrangemang utifrån debatten och ni sågar alla förslag...?
Dessutom är det många som tyckt att erat förslag varit det sämre...

Sen som ni skriver att vi är support klass osv, självklart är vi det och jag har aldrig påstått något annat.
Att vi ska flytta på oss, självklart! Men det är skillnad att ta de sämsta tiderna som vi är vana vid, jmf med att inte ens få köra på någon utav de "normala" race dagarna. Jag menar inte att vi skall vara med på sön (se mina tidigare inlägg)!!! Dessutom ska vi ta ut 1 sem dag mer...
Det är skillnad på att få sämre förutsättningar (som vi skall ha), jmf med att bli "pissad" på... (kom inte på ett bättre ord) (missförstå mig inte nu!!!)


Det är det sista jag skriver. Orkar inte tala när dom som bestämmer vägrar lyssna. Kommer nog tyvärr inte till Torpet. Synd för jag gillar banan i övrigt.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
En faktor som är annorlunda på anderstorp jämfört med övriga banor är att det tar längre tid att tömma banan mellan passen, beroende på längden på banan. Tömningen tar ungefär 5 minuter, innan man kan börja bärga. Jämför med falkenberg, som tar max 2 minuter att tömma. Denna extratid ska du ta gånger det antal pass man vill ha, så ser ni tidsspillet.

En dum fråga från en icke raceande person.
Ni kanske redan gör så, men borde man inte kunna nyttja genvägen på banana för att tömma banan fortare från rr-hojar efter avlutat heat? Man kanske inte tjänar en massa tid, men att korta sträckan med hälften borde väl göra en del?
Kan ju iofs vara som så att det inte går att lösa på ett säkert sätt och då tar jag tillbaka min dumma fundering
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
En dum fråga från en icke raceande person.
Ni kanske redan gör så, men borde man inte kunna nyttja genvägen på banana för att tömma banan fortare från rr-hojar efter avlutat heat? Man kanske inte tjänar en massa tid, men att korta sträckan med hälften borde väl göra en del?
Kan ju iofs vara som så att det inte går att lösa på ett säkert sätt och då tar jag tillbaka min dumma fundering

Ingen dum fråga, men det hade nog förr eller senare slutat med en krock ute på banan.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
3-4 st...? Undrar hur du räknar... Det rör sig om betydligt fler!!!
Ja men om tanken är att göra ett bra arrangemang utifrån debatten och ni sågar alla förslag...?
Dessutom är det många som tyckt att erat förslag varit det sämre...

Sen som ni skriver att vi är support klass osv, självklart är vi det och jag har aldrig påstått något annat.
Att vi ska flytta på oss, självklart! Men det är skillnad att ta de sämsta tiderna som vi är vana vid, jmf med att inte ens få köra på någon utav de "normala" race dagarna. Jag menar inte att vi skall vara med på sön (semina tidigare inlägg)!!! Dessutom ska vi ta ut 1 sem mer...
Det är skillnad på att få sämre förutsättningar (som vi skall ha), jmf med att bli "pissad" på... (missförstå mig inte nu!!!)


Det är det sista jag skriver. Orkar inte tala när dom som bestämmer vägrar lyssna. Kommer nog tyvärr inte till Torpet. Synd för jag gillar banan i övrigt.

Tog argumenten slut nu? Ta det inte som att jag sågar några förslag, men tro heller inte att du sitter med facit för vad som är bra/dåligt. Hade jag inte velat ha förslag hade jag heller inte skrivit i tråden, men vitsen med diskussionen är att få till bra tävlingar, och om de förslag du ger är bra får dom gehör. Inte för att du hotar med att inte köra, utan för att det är bra förslag.

En dum fråga från en icke raceande person.
Ni kanske redan gör så, men borde man inte kunna nyttja genvägen på banana för att tömma banan fortare från rr-hojar efter avlutat heat? Man kanske inte tjänar en massa tid, men att korta sträckan med hälften borde väl göra en del?
Kan ju iofs vara som så att det inte går att lösa på ett säkert sätt och då tar jag tillbaka min dumma fundering

Så arbetas det redan. Man har skamkärra på 2 ställen under race, samt ambulans på 3 ställen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Grundproblemet kanske är att folk föredrar att köra på helgerna, frågan är om det finns tillräckligt med bantider samt funkisar för att köra separata Elit respektive Rookie tävlingar på helgerna.

Vi vet inte hur vi ska göra på Knudan ännu, men eftersom vi troligen endast får tillgång till banan Fr, Lö samt söndag så kör vi troligen enligt samma koncept som förra året, hela havet stormar.

Annars gillar jag även förslaget med dubbla race.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tankar från en som lagt av men kört några år innan...

Kval skall INTE köras på en torsdag eller fredag... (inte race heller för den delen.... gissar på att ni förstod det också)
Det skall endast vara träning..
Och den träningen skall betalas separat, då
inte alla kanske vill medverka på träningen då det är svårt att ta leidgt.
Se bara på Mossberg :)


Kval skall inte förekomma kl 8 på morgonen innan juni månad i sverige.. risk för halka



Fråga..
Är det ett krav att det ska vara två race? Eller bara ett önskemål?
Satt o funderade lite på ett upplägg nämligen...

(det optimala är ju som ovan som Micke nämner.. separata race.. så som LMS
körde tex 2007.. det va riktigt bra.. men då jag vet att det är begränsat med
bantid, så behöver man inte fundera på den lösningen tyvärr)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Läs sidan 2 där jag kommenterade första gången.

Förstår inte varför man måste försöka få till dubbla race för alla klasser när tiden uppenbart inte finns!
Visst är det bra med mycket körtid men inte när det blir på bekostnad av att två klasser måste ta all skit-tid och för att inte tala om hur urbota dumt att köra ett kval och två race samma dag för rookisar.



/Nitrous

Har slipat lite på ett alternativt schema, men det ser inget bra ut. Om man jämför med en "konventionell" racehelg med 8 klasser, 2 kval på lördagen, så är det ingen tidsmässig skillnad på att köra 1 kval och ett race istället. Detta är enligt mej ett utmärkt skäl att köra dubbla race under helgen.

Tankar från en som lagt av men kört några år innan...

Kval skall INTE köras på en torsdag eller fredag... (inte race heller för den delen.... gissar på att ni förstod det också)
Det skall endast vara träning..
Och den träningen skall betalas separat, då
inte alla kanske vill medverka på träningen då det är svårt att ta leidgt.
Se bara på Mossberg :)


Kval skall inte förekomma kl 8 på morgonen innan juni månad i sverige.. risk för halka



Fråga..
Är det ett krav att det ska vara två race? Eller bara ett önskemål?
Satt o funderade lite på ett upplägg nämligen...

(det optimala är ju som ovan som Micke nämner.. separata race.. så som LMS
körde tex 2007.. det va riktigt bra.. men då jag vet att det är begränsat med
bantid, så behöver man inte fundera på den lösningen tyvärr)

Shoot! Alla förslag är välkomna! Bli inte skrämd av att jag argumenterar bara!
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600
18.35-20.00 Friträning R1000

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
8.45-9.20 Kval R1000
9.30-9.55 Friträning 125J
10.05-10.30 Friträning Honda 100
10.40 Race 1 R600 12 varv
11.15 Race 1 R1000 12 varv
11.40-12.10 Lunch
12.10-12.55 Friträning 125GP
13.05-13.50 Friträning 250GP
14.00-14.45 Friträning SBC
14.55-15.40 Friträning SST600
15.50 Race 2 R600 15 varv
16.40 Race 2 R1000 15 varv

Lördag:
9.00-13.20 Kvalpass om 35 min per klass, 6 klasser
13.20-13.50 Lunch
13.50 -17.20 Race för 6 klasser, 15 varv för 125GP,250GP, SBC, SST 600, samt 10 varv race för respektive juniorklass.

Söndag likadant som lördagen.

Kan nån ge mej ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det. Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!


Det verkar ju vara julafton!!!! Kanon! Tycker att det klagas lite för mycket, men det hör väl vintern till.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Har det undgått alla gnällspikar att STCC till i år har flyttat sina arr från lö-sö till fre-lö.

Antalet inblandade teammänniskor i både bilklasser och Pro Superbike som nu får ta en xtra dag ledig från jobbet för att vara på plats en dag tidigare är tämligen många och hur gnäll har det hörts därifrån?:va
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Jag är ny i gamet men kan tycka att vara fri hela torsdagen också, kostar många semester dagar om det skall vara så hela säsongen... men borde man inte kunna byta friträningar och kval på lör för andra klasser mot ett race för rookie. så dem andra kanske har ett kval på fre istället... känns inte heller bra att kvala 08.00.

Är det tvunget att alla klasser ska köra dubbla race?? olika start avgifter mot hur många race man köra.. visst vill alla köra så mycket som möjligt men ingen slutade köra förra året bara för att man köra 1 race...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Tada,


Varför dubbla race när tiden inte finns för det?
Är det så många som klagat från föregående år att det är nåt krav att göra så här?
?


kan ju vara så att Svistad typen...(aka 2 race /helg) fått så mycke beröm av "alla" så nu ska det ske på "alla" tävlingar även när a-förare och rookisar ska tävla på sammahelg.


(förlåt om du känner dig ful quotad)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förslag så att alla blir glada
Torsdag kväll:
Friträning enligt något sorts schema.
Fredag
Friträning enligt något sorts schema.
lördag:
0900-13.00 Kval 20 minuter per klass alla 8 klasser
1300-1330 Lunch
1330-1700 Race som är så korta att det går in i schemat; tex 5 varv i juniorklasser, 8 varv i rookie och 10 i SM-klasser o SBK.
Söndag
0900-13.00 Kval 20 minuter per klass alla 8 klasser
1300-1330 Lunch
1330-1700 Race som är så korta att det går in i schemat; tex 5 varv i juniorklasser, 8 varv i rookie och 10 i SM-klasser o SBK.


Hur djävla svårt är det?:)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl bara det där med minimilängd på ett SM race som Nr18 refererade till tidigare.
Dessutom blir det mer friträning och mindre mängd kval & race för alla klasser med det förslaget.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förslag så att alla blir glada
Torsdag kväll:
Friträning enligt något sorts schema.
Fredag
Friträning enligt något sorts schema.
lördag:
0900-13.00 Kval 20 minuter per klass alla 8 klasser
1300-1330 Lunch
1330-1700 Race som är så korta att det går in i schemat; tex 5 varv i juniorklasser, 8 varv i rookie och 10 i SM-klasser o SBK.
Söndag
0900-13.00 Kval 20 minuter per klass alla 8 klasser
1300-1330 Lunch
1330-1700 Race som är så korta att det går in i schemat; tex 5 varv i juniorklasser, 8 varv i rookie och 10 i SM-klasser o SBK.


Hur djävla svårt är det?:)


Hur hög startavgift skulle man vara beredd att betala för ett sånt upplägg? 20 min kval + 10 varv race är knappt 40 min bantid per klass och dag. Vad får det kosta för att anses rimligt?

Anledningen att jag frågar är uppenbar, det brukar ständigt klagas på att det är dyrt på anderstorp, trots att det vid minst 1 tillfälle förra året var avsevärt dyrare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tycker ni ska satsa på att försöka göra något nytt. Mossberks schema är det som gått i alla år ungefär. Funkat vissa år, funkat sämre andra år. Det som är lika illa varje gång är bantiden, oavsett om schemat hålls eller inte.
Att på en tävling låta de som ställer upp ta en extra semesterdag på ett av alla de race som erbjuds under sommaren kan inte vara någon större issue.
Folk åker för fan på alla möjliga träningar och bandagar även på veckodagar under säsongen.
Jag tror att det kan bli en Aha-upplevelse för dem som klagar på dina idéer, det vill säga hur bra det kan bli om man får åka lite längre pass och lite mer under en helg, utan en massa tidsförskjutningar och stress i schemat.

De som är oroliga att andra arrangörer följer efter, tror jag oroar sig i onödan, de andra banorna har lite fler bullerdagar att spela med. Man skulle dock hoppas att fler kopierar LMS upplägg. D.v.s HMS och SO om de har möjlighet till det.

Jag personligen blir iaf mer förbannad om jag får lägga 15kkr på en racehelg, men inte får köra den fjuttiga 1.20 min som brukar erbjudas för att schemat aldrig brukar hålla. Jag skulle heller inte vilja köra sprintrace på 4-5 varv, främst för att jag inte tror att det lär folk att få upp farten, snarare hetsa omkull folk..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur hög startavgift skulle man vara beredd att betala för ett sånt upplägg? 20 min kval + 10 varv race är knappt 40 min bantid per klass och dag. Vad får det kosta för att anses rimligt?

Anledningen att jag frågar är uppenbar, det brukar ständigt klagas på att det är dyrt på anderstorp, trots att det vid minst 1 tillfälle förra året var avsevärt dyrare.

40 minuter per dag är väl ungefär som det var fjol, kanske 5 minuter mindre på lördagen men i gengäld ca 5 minuter mer på söndagen (grundar detta på 20+25 minuter kval på lördag och 10 min warmup och 25 minuter race på söndag en vanlig racehelg.

Kostnaden för en sådan här racehelg borde i rimlighetens namn bli MINDRE! Om alla kör på två dagar istället för på 2+2 dagar MÅSTE det bli billigare. 2 dagars banhyra ÄR billigare än 4.

Det är väl bara det där med minimilängd på ett SM race som Nr18 refererade till tidigare.
Dessutom blir det mer friträning och mindre mängd kval & race för alla klasser med det förslaget.

Längden på racena MÅSTE med 10 varv vara tillräckligt lång. 2006 körde vi SM-race på 20 varv på Falken. 20 varv på Falken är kortare än 10 varv på Torpet.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Moss.
Säg nu att man har olika startavgifter, rookies betalar mindre och får mindre bantid etc. Vad händer när schemat spricker? Ska de som betalat mer prioriteras, eller ska de som knappt får någon tid ändå, få ännu mindre tid?

Tror jag vart på två tävlingar på anderstorp där man kortat racen, 2-6 varv beroende på klass när schemat gått åt skogen..
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Det kördes ju SM tävlingar på Sviesta banan på Torsdags kvällar för en hel del år sedan. Var det samma liv i luckan då, när det presenterades för förarna? Jag tror inte det. Det var säkert inte alla A och B klasser (de var ju på den svart/vita tiden) som va med den dan, men det var säker helfulla starfällt dom klasserna som då kördes. Kan inte någon LMS:are rota rätt på tidsscheman från den tiden för att få en hint om hur det löstes.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top