Finns det någon officell tävlingskalender -09

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Just elen är nog sak samma, säg att man gör av med 10kWh så är det väl max 10-15kr :rolleyes: Men visst borde banan vara billigare på vardagar? :va

jo men det man betalar för är väl installationen osv.. och den posten blir ju mindre nu när halva startfältet åker hem på fredag kväll
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För mig lär det inte bli något Anderstorp och det känns urtråkigt att bara min man kommer kunna åka ner. Vi har sett RR som en familjegrej, men när det läggs såhär funkar det inte. Då kanske det är dags att lägga ner allt med RR istället.
Lägga ner allt med RR för att man inte är nöjd med schemat vid ett race? Är inte det lite väl drastiskt...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Men hallå....nu lägger jag mig i saken här. Att ut och köra kval redan klockan 8 var det saken gällde. Inte om det var 8 måndag, tisdag, lördag eller varför inte söndag! Skicka ut Rookieklassen med tuppen på en troligen icke uppvärmd bana och låt dem sedan vänta hela dagen för att sedan köra som sista klass. Så rättvist fördelat.

Nr 18, just nu har jag barnen runt fötterna, ska sätta mig och läsa igenom allt om tider och planering för se om jag kan komma på något bra.

Det jag tror är i alla fall att om det här fortsättter med att rookie ska köra på torsdagar och fredagar så kommer antalet rr förare minskas. Sedan står ni där om ett par år och undrar varför får vi ingar förare till sporten.

Eftersom jag inte läst allt och satt mig in kan jag missa något här. Men....är det för många olika klsser idag så att det inte går att hålla en tävling på en helg? Är det kanske där man ska börja en gallring? eller ska det knske delas upp klassern på olika helger? Ber om ursäkt om detta redan tagits upp. Det märker jag ikväll när jag lagt barnen och får läsa i lugn och ro.


För mig lär det inte bli något Anderstorp och det känns urtråkigt att bara min man kommer kunna åka ner. Vi har sett RR som en familjegrej, men när det läggs såhär funkar det inte. Då kanske det är dags att lägga ner allt med RR istället.

Det här är vad en arrangör kan tänka sig genomföra för att alla ska få bantid för ett race på anderstorp. Jag tror inte LMS kommer följa efter, eftersom de har ett bra sätt att fixa bantid för alla, både rookies och sm-förare.
Ja, det är väldigt trångt att köra alla klasser på en helg, det är ofta tidsscheman spricker för att det ibland blir vurpor och sanering efter vissa pass. Det har inte vart alltför sällan ett "20-minuters"-pass blivit 15 minuter eller ibland ännu kortare.

Det är iofs inte bra om man får ett pass klockan 8 på morgonen, och sen ett 6 timmar senare, men man kan knappast komma och dividera om vem som ska få köra första passet på morgonen, någon måste ju ut på banan. Dessutom är det rätt svårt att förutsäga vädret i sverige, det kanske är solsken 08.00 och pissregn och hagel 09.30...
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det här är vad en arrangör kan tänka sig genomföra för att alla ska få bantid för ett race på anderstorp. Jag tror inte LMS kommer följa efter, eftersom de har ett bra sätt att fixa bantid för alla, både rookies och sm-förare.
Ja, det är väldigt trångt att köra alla klasser på en helg, det är ofta tidsscheman spricker för att det ibland blir vurpor och sanering efter vissa pass. Det har inte vart alltför sällan ett "20-minuters"-pass blivit 15 minuter eller ibland ännu kortare.

Det är iofs inte bra om man får ett pass klockan 8 på morgonen, och sen ett 6 timmar senare, men man kan knappast komma och dividera om vem som ska få köra första passet på morgonen, någon måste ju ut på banan. Dessutom är det rätt svårt att förutsäga vädret i sverige, det kanske är solsken 08.00 och pissregn och hagel 09.30...


Att pass kan bli 15 min istf 20 vet vi. Det händer oftare oss rookisar som får nerkortade pass och tävlingar...

Men att kvala kl 8... bara att kasta om så att kvalen börjar vid tidigast 9 helst 10, kan inte vara så svårt. Ni borde åtminstone kunna prioritera vårat kval framför andras träningar...
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag tycker det ser bra ut i det hela men som sagt så borde vi iallfall slippa kvala så tidigt.

Rookiekvalen borde som sagt kunna ligga på bättre tid än andras träning åtminstone.

Samt som Mossberg sa, dela upp anmälningsavgift för träning och tävling.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tycker det ser bra ut i det hela men som sagt så borde vi iallfall slippa kvala så tidigt.

Rookiekvalen borde som sagt kunna ligga på bättre tid än andras träning åtminstone.

Samt som Mossberg sa, dela upp anmälningsavgift för träning och tävling.

Problemet är att om man lägger kvalet senare får man inget uppehåll mellan kval och race. Man ska ju åtminstone hinna värma upp däcken mellan passen. Rättelse till Liwa1: Kval 8.00, race 1 kl 10.40, race 2 15.50
Det är alltså 2 timmar mellan kval och race 1, sedan ca 3,5 tim till race 2, inte 6 timmar mellan kval och race.

Anmälningsavgiften borde bli mindre för r600-1000 med tanke på att bantiden är väl billigare på vardagar och att dom inte använder el lika länge

Ja, rookieklasserna kommer att ha en lägre startavgift än övriga klasser.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Problemet är att om man lägger kvalet senare får man inget uppehåll mellan kval och race. Man ska ju åtminstone hinna värma upp däcken mellan passen. Rättelse till Liwa1: Kval 8.00, race 1 kl 10.40, race 2 15.50
Det är alltså 2 timmar mellan kval och race 1, sedan ca 3,5 tim till race 2, inte 6 timmar mellan kval och race.



Ja, rookieklasserna kommer att ha en lägre startavgift än övriga klasser.

Är som sagt rädd att det kommer kraschas en hel del på kvalet!!!
För det första är det bara 1 kval vilket medför att man måste ladda rejält eftersom kvalet blir avgörande för både racen (antar jag).
Att det dessutom ligger 8.00 på morgonen... :gnissla :brinnerup
Jag lutar mer åt fre alt som någon hade spaltat upp fint här ovan.
Om ni vägrar det så lägg in ett kval på tors kvällen också!!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är som sagt rädd att det kommer kraschas en hel del på kvalet!!!
För det första är det bara 1 kval vilket medför att man måste ladda rejält eftersom kvalet blir avgörande för både racen (antar jag).
Att det dessutom ligger 8.00 på morgonen... :gnissla :brinnerup
Jag lutar mer åt fre alt som någon hade spaltat upp fint här ovan.
Om ni vägrar det så lägg in ett kval på tors kvällen också!!!
Varför skulle det bli mer krascher för att det är ett kval? Med 35 min kval har man gott om tid att bygga upp tempo, man behöver inte sätta personbästa första varvet. Man hinner dessutom med en bärgning och ändå klarar man att hålla tidsschemat.Fredagsalternativet ovan innehåller 30 min mindre körtid, samt väldigt korta pass. Är inte så säker på att det är rätt väg att gå.
Lägga in ett kval torsdag kväll är ett alternativ, men då "tvingar" man folk att vara där på kvällen innan. Är det bra eller dåligt?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Varför skulle det bli mer krascher för att det är ett kval? Med 35 min kval har man gott om tid att bygga upp tempo, man behöver inte sätta personbästa första varvet. Man hinner dessutom med en bärgning och ändå klarar man att hålla tidsschemat.Fredagsalternativet ovan innehåller 30 min mindre körtid, samt väldigt korta pass. Är inte så säker på att det är rätt väg att gå.
Lägga in ett kval torsdag kväll är ett alternativ, men då "tvingar" man folk att vara där på kvällen innan. Är det bra eller dåligt?

30 min mindre körtid kan jag ta. Kommer inte att bli 30 min verklig körtid!
35 min kval innebär att man inte kommer att köra i 35 min i ett sträck!!!
Däremot 2 st 15 alt 20 min kval kör man oftast hela tiden.
35 min tar inte ens racen!!!
Oftast bygger du ju inte upp tempot på kvalet, så att du får dina bästa tider runt varv 15...

Det funkar med 20 min pass på alla andra banor i Sverige! Om vi dessutom börjar kvala med Rookie på fre ser jag inte problemet...

Jag tror mera att man kommer vara ute 5 min för att vara säker på greppet i däcket tok ladda 10-15 min sedan åka in i depån. Om man hinner ut 5- max10 min sedan så får man vara lycklig.

Självklart känner man sig mera pressad med bara 1 kval!
Du vet inte hur du ungefär ligger till i startfältet (som man brukar efter första kvalet). Dom som kör kval för första ggn vill nog ha en andra chans också!

Och att tvinga folk att komma på tors :confused: . Ja ett kval kl. 08.00 innebär nog för oss alla att vi måste vara där ifrån ons...
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ja, rookieklasserna kommer att ha en lägre startavgift än övriga klasser.

Fint!

Jag tror det blir toppenbra... men om träningen på torsdagskvällen ändå ska ingå i anmälningsavgiften så skulle det sista passet på kvällen kunna va kval 1. Då kan ju dom som inte vågar köra innan tuppen har vaknat ta sovmorgon!
Det finns väl inget krav på att man måste köra båda kvalen om det finns två?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Lägga ner allt med RR för att man inte är nöjd med schemat vid ett race? Är inte det lite väl drastiskt...

Om det nu blir vid ett race, kanske andra tar efter. Dår är det bar att lägga ner.

Men Anderstorp blir det inte för min del. Det går inte att få ihop med familjen, skolor, jobb för att kunna åka ner tidigt torsdag och köra race fredag. För inte tala om att sponsorer som man har ser det hela väldigt negativt.

Det här är vad en arrangör kan tänka sig genomföra för att alla ska få bantid för ett race på anderstorp. Jag tror inte LMS kommer följa efter, eftersom de har ett bra sätt att fixa bantid för alla, både rookies och sm-förare.
Ja, det är väldigt trångt att köra alla klasser på en helg, det är ofta tidsscheman spricker för att det ibland blir vurpor och sanering efter vissa pass. Det har inte vart alltför sällan ett "20-minuters"-pass blivit 15 minuter eller ibland ännu kortare.

Det är iofs inte bra om man får ett pass klockan 8 på morgonen, och sen ett 6 timmar senare, men man kan knappast komma och dividera om vem som ska få köra första passet på morgonen, någon måste ju ut på banan. Dessutom är det rätt svårt att förutsäga vädret i sverige, det kanske är solsken 08.00 och pissregn och hagel 09.30...

JO man kan absolut dividera om när vem ska ut och när. Om vi backar lite i tiden...vilka fick flytta på sig för förarna i s.k stora klasserna var inte nöjda!!!
 
Last edited:

Jens_F

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Malmö
Hoj
cbr600rr -05
Har du tagit reda på hur mycket tid det blir, eller gissar du bara? Med det preliminära tidsschemat blir det 1 tim 35 m friträning, 35 min kval och 2 race. Total körtid blir 3 timmar. Är det lite?:confused:

Klagar inte på körtiden. Det jag inte tycker är bra är att rookie ska kvala o racea på en och samma dag. Kan man inte ha samma schema som det var förra året? Eller är det ett måste att det blir två race? Jag är helt ny inom rr-tävlingar och hade önskat att det fanns lite mer tid mellan passen för att kunna förbereda mig, byta däck, äta osv
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Nu kommer ett gnällinlägg till.

Jag gillar inte torsdag/fredags upplägget för rookie.

Visst är vi där för att köra racing, å det får vi ju.
Men för min del handlar det lika mycket om att gå runt i depån, följa kval & race för alla man känner, lyssna på allt skryt/gnäll & skitsnack m.m.
Visst KAN man stanna kvar hela helgen ändå, men det blir inte riktigt samma sak.
Kommer nog tyvärr att stå över Anderstorp i år.

Kanske stämmer det som vissa påpekat... Jag passar bättre in i BoTT:)
//
Benny
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Klagar inte på körtiden. Det jag inte tycker är bra är att rookie ska kvala o racea på en och samma dag. Kan man inte ha samma schema som det var förra året? Eller är det ett måste att det blir två race? Jag är helt ny inom rr-tävlingar och hade önskat att det fanns lite mer tid mellan passen för att kunna förbereda mig, byta däck, äta osv


Det var precis det här jag pratade om! Håller med till 100 %
Och jag kan inte fatta varför man måste ha så satans långa pass?
Om man som sagt börjar att kvala och ev kör 1 race på fre kan det inte bli några problem!!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
30 min mindre körtid kan jag ta. Kommer inte att bli 30 min verklig körtid!
35 min kval innebär att man inte kommer att köra i 35 min i ett sträck!!!
Däremot 2 st 15 alt 20 min kval kör man oftast hela tiden.

Håller med om detta; JAG föredrar två femtonminutare. Hellre det är ett 35 minuterskval. Sen har jag full förståelse för att andra tycker annorlunda.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Nu kommer ett gnällinlägg till.

Jag gillar inte torsdag/fredags upplägget för rookie.

Visst är vi där för att köra racing, å det får vi ju.
Men för min del handlar det lika mycket om att gå runt i depån, följa kval & race för alla man känner, lyssna på allt skryt/gnäll & skitsnack m.m.
Visst KAN man stanna kvar hela helgen ändå, men det blir inte riktigt samma sak.
Kommer nog tyvärr att stå över Anderstorp i år.

Kanske stämmer det som vissa påpekat... Jag passar bättre in i BoTT:)
//
Benny
Håller med till fullo.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om det nu blir vid ett race, kanske andra tar efter. Dår är det bar att lägga ner.

Men Anderstorp blir det inte för min del. Det går inte att få ihop med familjen, skolor, jobb för att kunna åka ner tidigt torsdag och köra race fredag. För inte tala om att sponsorer som man har ser det hela väldigt negativt.



JO man kan absolut dividera om när vem ska ut och när. Om vi backar lite i tiden...vilka fick flytta på sig för förarna i s.k stora klasserna var inte nöjda!!!

Det beror på hur långt bak du backar klockan, tidigare körde de flesta arrangörer separata race för b-förare och a-förare. Problemet då var att det var för få förare, så man slog ihop allt på samma helger. Där så att säga båda grupperna förlorade bantid, men det blev iaf tävlingar.
Sen finns det ju totalmisärtävlingar, som när man slog ihop Norska mästerskapet, norska och svenska rookies och SM på karlskoga med sådär 400 ekipage. Varken plats i depåer, ingen träning och tjohå en massa väntan i depån på sanering av banan..

Det funkar till en viss gräns att köra allihop samma helg, men ALLA klagar ju, "Vi får ingen bantid" "Vi får köra 10 minuter på morgonen" etc. Det går ju för fan inte ihop schemamässigt.
Sen när man försöker flytta på folk, ja då vill folk inte flytta på sig, för alla tycker ju sig ha rätt att köra på SM...
Är det konstigt att man prioriterar SM-klasser då? oavsett hur stora/små de är? Eller är det en rookiehelg för att det råkar va flest rookies? Kanske så man ska marknadsföra det. Rookie-SM med sm-klasser som support...

Att man prioriterar juniorer och småklasser är för att det är där man ser framtiden, det är de som är tillväxten i sporten. De får dock oftast ändå inte lika mycket bantid under sm-helgerna som sm-klasserna.

Kan ju ställa dig frågan, vem ska ta 8-passet på morgonen? Någon klass som är "mindre" värd än rookie600?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det beror på hur långt bak du backar klockan, tidigare körde de flesta arrangörer separata race för b-förare och a-förare. Problemet då var att det var för få förare, så man slog ihop allt på samma helger. Där så att säga båda grupperna förlorade bantid, men det blev iaf tävlingar.
Sen finns det ju totalmisärtävlingar, som när man slog ihop Norska mästerskapet, norska och svenska rookies och SM på karlskoga med sådär 400 ekipage. Varken plats i depåer, ingen träning och tjohå en massa väntan i depån på sanering av banan..

Det funkar till en viss gräns att köra allihop samma helg, men ALLA klagar ju, "Vi får ingen bantid" "Vi får köra 10 minuter på morgonen" etc. Det går ju för fan inte ihop schemamässigt.
Sen när man försöker flytta på folk, ja då vill folk inte flytta på sig, för alla tycker ju sig ha rätt att köra på SM...
Är det konstigt att man prioriterar SM-klasser då? oavsett hur stora/små de är? Eller är det en rookiehelg för att det råkar va flest rookies? Kanske så man ska marknadsföra det. Rookie-SM med sm-klasser som support...

Att man prioriterar juniorer och småklasser är för att det är där man ser framtiden, det är de som är tillväxten i sporten. De får dock oftast ändå inte lika mycket bantid under sm-helgerna som sm-klasserna.

Kan ju ställa dig frågan, vem ska ta 8-passet på morgonen? Någon klass som är "mindre" värd än rookie600?

Nu tycker jag att du är löjlig!
Kan du inte kolla förslaget på schema som ligger några inlägg upp, istf snacka om flera race som har varit dåliga förrut där man just gjort stora förändringar jmf med innan!
SO som support klass till rookie osv, jäkla löjligt!
Om vi flyttar kval och 1 race som det står i förslaget så har vi ändå "flyttat på oss". Det går alldeles utmärkt att ha det som på det schemat.
Det har funkat på alla banor i hela Sverige men tydligen jättesvårt på Anderstorp!!!

Ang kl 8.00 tiden så är det inga problem att ha det som antingen träningstid eller 2:a kval!
Skärpning på snacket!
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top