Finns det någon officell tävlingskalender -09

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Klagar inte på körtiden. Det jag inte tycker är bra är att rookie ska kvala o racea på en och samma dag. Kan man inte ha samma schema som det var förra året? Eller är det ett måste att det blir två race? Jag är helt ny inom rr-tävlingar och hade önskat att det fanns lite mer tid mellan passen för att kunna förbereda mig, byta däck, äta osv

Jo, vi kan ha samma schema som förra året. Så kan alla gnälla om hur lite körtid det blir, hur dyrt det blir, hur tråkigt det är att vänta på att köra, etc. Eller så kan man försöka förnya upplägget, för att hitta nånting som utvecklar sporten. Hitills i denna tråd är det bara en som kommit med ett konkret förslag till tidsschema, övriga har bara talat om hur dåligt det ska bli.
Angående längd på körpass, det är ingen som funderat på vad som händer om man kortar ner passen till 20 minuter? Hälften så långa pass är INTE lika med dubbelt så många pass. Spilltiden är ungefär 10 min mellan passen, därför är det önskvärt med längre pass. Man är ju inte tvungen att köra hela passet non-stop, man kan gå in, ta lite vatten, och köra ut igen.

@RR:benny: Du är ett typexempel på en rookie som vill campa en helg och har körningen som en liten bisak i sammanhanget. Men du måste hålla med om att du knappast är framtiden för svensk RR. Att sätta dina behov framför ex. juniorernas känns avlägset.

@Liwa1: Tråkigt att du inte får ihop det med familj, lika beklagligt att sponsorerna tycker det är tråkigt, men majoriteten av rookieförarna har inga såna hänsyn att ta. Sponsorer för den stora rookiemassan är i bästa fall nån mc-firma som ger rabatt. Min åsikt är att du överdriver lite om ni överväger att lägga ner av detta skälet. Se till att Nitrous klassar upp sej, så är problemet löst för sponsorer och familj. Det smäller väl lite högre i sponsorsammanhang att köra i en klass där man tävlar om en titel? Du om någon borde veta värdet av att köra i en högre serie?

@masen: Jag är inte riktigt med i din tankegång när du skriver:
"Och att tvinga folk att komma på ons . Ja ett kval kl. 08.00 innebär nog för oss alla att vi måste vara där ifrån ons"

Jag har aldrig talat om att komma på onsdagen, jag har talat om att tvinga folk att komma och kvala på torsdagkvällen.
Vidare skriver du:
"Det funkar med 20 min pass på alla andra banor i Sverige! Om vi dessutom börjar kvala med Rookie på fre ser jag inte problemet..."
Enligt mitt förslag börjar vi ju med ett kval för rookie på fredagen?:confused:

En faktor som är annorlunda på anderstorp jämfört med övriga banor är att det tar längre tid att tömma banan mellan passen, beroende på längden på banan. Tömningen tar ungefär 5 minuter, innan man kan börja bärga. Jämför med falkenberg, som tar max 2 minuter att tömma. Denna extratid ska du ta gånger det antal pass man vill ha, så ser ni tidsspillet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu tycker jag att du är löjlig!
Kan du inte kolla förslaget på schema som ligger några inlägg upp, istf snacka om flera race som har varit dåliga förrut där man just gjort stora förändringar jmf med innan!
Rookie som support klass osv, jäkla löjligt!
Om vi flyttar kval och 1 race som det står i förslaget så har vi ändå "flyttat på oss". Det går alldeles utmärkt att ha det som på det schemat.
Det har funkat på alla banor i hela Sverige men tydligen jättesvårt på Anderstorp!!!

Ang kl 8.00 tiden så är det inga problem att ha det som antingen träningstid eller 2:a kval!
Skärpning på snacket!

Offkeff beskriver väl hur det var för några år sedan. Om du tycker det är löjligt att göra den beskrivningen så..... får du väl göra det.

Om du syftar till mangeek:s förslag på schema, så finns det utrymme för begreppsförvirring där: "trening 1" ... är det friträning eller kval?? Om det är kval så tycker jag att det är ett dåligt (inte löjligt) förslag då det innebär att man MÅSTE vara hemifrån tre dagar och det funkar dåligt för mig och andra.
Men "trening" kanske betyder friträning och då förstår jag inte hur mangeek får ihop det....:confused:
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
@masen: Jag är inte riktigt med i din tankegång när du skriver:
"Och att tvinga folk att komma på ons . Ja ett kval kl. 08.00 innebär nog för oss alla att vi måste vara där ifrån ons"

Jag har aldrig talat om att komma på onsdagen, jag har talat om att tvinga folk att komma och kvala på torsdagkvällen.
Vidare skriver du:
"Det funkar med 20 min pass på alla andra banor i Sverige! Om vi dessutom börjar kvala med Rookie på fre ser jag inte problemet..."
Enligt mitt förslag börjar vi ju med ett kval för rookie på fredagen?:confused:

En faktor som är annorlunda på anderstorp jämfört med övriga banor är att det tar längre tid att tömma banan mellan passen, beroende på längden på banan. Tömningen tar ungefär 5 minuter, innan man kan börja bärga. Jämför med falkenberg, som tar max 2 minuter att tömma. Denna extratid ska du ta gånger det antal pass man vill ha, så ser ni tidsspillet.[/QUOTE]

Vet inte om du försöker missförstå mig eller...

Ang ons skrev jag fel!
Svarade på ett inlägg ifrån dig ang att du undrade om det var bra att "tvinga" in folk på Tors att köra kval.
Jag menade tors!

Ang Kvala på fre så syftar jag naturligtvis på alt. 2 schemat som han knappt fått en kommentar på och som jag tycker ser lysande ut!!!
Där har han även tagit med pauser osv om du sett det.
Dessutom som jag skriver nu för 100 gången så innebär det förslaget att det blir mer körtid för alla andra klasser jämfört med förra året då rookie klassen kan blir klar på lördagen!

Offkeff beskriver väl hur det var för några år sedan. Om du tycker det är löjligt att göra den beskrivningen så..... får du väl göra det.

Om du syftar till mangeek:s förslag på schema, så finns det utrymme för begreppsförvirring där: "trening 1" ... är det friträning eller kval?? Om det är kval så tycker jag att det är ett dåligt (inte löjligt) förslag då det innebär att man MÅSTE vara hemifrån tre dagar och det funkar dåligt för mig och andra.
Men "trening" kanske betyder friträning och då förstår jag inte hur mangeek får ihop det....:confused:


Syftade mera på det han skrev ang att SO kanske skulle bli support klass till Rookie....
Det han beskrev var inget som någon hade påstått var bra eller så!!!

trening 1 är just träning!
Den skulle man iofs kunna ändra till mera körtid för alla eller längre pauser :tummenupp
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vet inte om du försöker missförstå mig eller...

Ang ons skrev jag fel!
Svarade på ett inlägg ifrån dig ang att du undrade om det var bra att "tvinga" in folk på Tors att köra kval.
Jag menade tors!

Ang Kvala på fre så syftar jag naturligtvis på alt. 2 schemat som han knappt fått en kommentar på och som jag tycker ser lysande ut!!!
Där har han även tagit med pauser osv om du sett det.
Dessutom som jag skriver nu för 100 gången så innebär det förslaget att det blir mer körtid för alla andra klasser jämfört med förra året då rookie klassen kan blir klar på lördagen!

Nej, jag försöker förstå¨dej, inte missförstå. Du verkar ju tom ha svårt att förstå dej själv, jag kan ju inte gissa att du menar torsdag när du skriver onsdag?

Ja, det blir mer tid, men i mitt förslag blir det ännu mer tid till övriga klasser eftersom rookieklasserna blir klara redan på fredagen! Det gör dessutom att rookieklasserna slipper en natt i sin husvagn om man vill åka hem på fredagen. Eller så kan man njuta av racet på lördagen och söndagen, umgås i depån om man tycker det är kul osv.

Nu tycker jag att du är löjlig!
Kan du inte kolla förslaget på schema som ligger några inlägg upp, istf snacka om flera race som har varit dåliga förrut där man just gjort stora förändringar jmf med innan!
Rookie som support klass osv, jäkla löjligt!
Om vi flyttar kval och 1 race som det står i förslaget så har vi ändå "flyttat på oss". Det går alldeles utmärkt att ha det som på det schemat.
Det har funkat på alla banor i hela Sverige men tydligen jättesvårt på Anderstorp!!!

Ang kl 8.00 tiden så är det inga problem att ha det som antingen träningstid eller 2:a kval!
Skärpning på snacket!

Såna här inlägg gynnar inte precis debatten. Offkeff har en synpunkt, precis som du har en annan.
Rookie är faktiskt en supportklass. Ledsen om det gör dej upprörd, men så ÄR det. Hade detta varit en b-helg hade det inte varit så, men nu är det SM i roadracing, med supportklasser, vi kör, inte tvärtom.

Hade det varit bättre att köra på en 95db-helg? Vi har en söndag i början av juli ledigt i nuläget, icke-bullerhelg. Dock endast 1 dag,men då blir det endast 2 klasser och aningen dyrare startavgift pga färre deltagare.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nej, jag försöker förstå¨dej, inte missförstå. Du verkar ju tom ha svårt att förstå dej själv, jag kan ju inte gissa att du menar torsdag när du skriver onsdag?

Ja, det blir mer tid, men i mitt förslag blir det ännu mer tid till övriga klasser eftersom rookieklasserna blir klara redan på fredagen! Det gör dessutom att rookieklasserna slipper en natt i sin husvagn om man vill åka hem på fredagen. Eller så kan man njuta av racet på lördagen och söndagen, umgås i depån om man tycker det är kul osv.



Såna här inlägg gynnar inte precis debatten. Offkeff har en synpunkt, precis som du har en annan.
Rookie är faktiskt en supportklass. Ledsen om det gör dej upprörd, men så ÄR det. Hade detta varit en b-helg hade det inte varit så, men nu är det SM i roadracing, med supportklasser, vi kör, inte tvärtom.

Hade det varit bättre att köra på en 95db-helg? Vi har en söndag i början av juli ledigt i nuläget, icke-bullerhelg. Dock endast 1 dag,men då blir det endast 2 klasser och aningen dyrare startavgift pga färre deltagare.

Med förslad 2 blir mera tid till alla andra klasser eftersom vi blir klara på lördagen precis som du också skrev. Kan man inte vara nöjd där då?

Och att Rookie är en supportklass gör mig definitivt inte upprörd. Men om du läser vad jag skriver som förklaring (och inte försöker missförstå) så kanske du kan förstå... :confused:

Nu har jag sagt mitt och en klar majoritet som skrivit har tyckt att erat schema inte varit bra. Om ni inte tar till er det (du skrev att du ville ha diskussion) så är det upp till er.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Kan ju ställa dig frågan, vem ska ta 8-passet på morgonen? Någon klass som är "mindre" värd än rookie600?

Tada,

Gå efter kubik, enkelt o bra :tummenupp Haha

Men SM klasserna är ju Elit och med deras proffsighet så borde väl dom kunna köra kval kl 8 på morgonen. Eftersom dom är så bra så är det väl ok att banan är lite härligt fuktig och kall som det alltid är på morgonkvisten vid Anderstorp mossen :banana

Nää, men helt ärligt så har jag uttryckt min åsikt redan men måst dock fråga. Varför dubbla race när tiden inte finns för det?
Är det så många som klagat från föregående år att det är nåt krav att göra så här?
Eller vill ARC vara SO-Look-A-Like 2009, vi har så dålig fantasi själva?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag tillhör dom som tycker det var okej förra året, då körde vi på helgen. Det var kanske lite körtid. Men va fan det är jag om någon van vid. I bil körde vi ofta 20 min per dag bara.

Nu blir det tråkigt då det hela blir mer inriktat på mig/oss än själva ursprunget i tråden.
För kommentera det hela så ja jag vet mycket väl värdet av att tävla i en högre serie. Det värdet är lika med 0 om man tillhör mitten och nedre delen i ett startfält i en större klass. Men tillhör man toppen och kommer rent av på pallen i en lägre klas så får du mer publicitet utåt än om du är en harvare långt bak i större klass. Även om man har sin lokala mc-handlare och får 10% av honom så ser det bättre ut att visa resultat på tex en 2 plats totalt i serien för Rookie än en 25 plats i en större klass.
Då RR är ganska litet i Sverige så lovar jag att dom små få sponsorer man lycka få till tycker det är bra mycket roligre att komma till ett race och se när deras förare kommer 2.a än på 27 plats i ett fält. Lika så om man skriver rapport efter året och säger till lilla matbutiken som sponsrar en med burksoppa att han tycker det är superkul att du kom 2. i serien. Kom du på 23.e plats i serien skulle han nog tycka att "hallå, hittar du inte gasen".

Som jag skrev tidigare så kör inte jag på Anderstorp pga att det inte går få ihop med familjen. Inte att vi skulle lägga av med RR för bara A-torp. Dock blir det aktuellt att lägga av med RR om fler banor börjar köra samma modell. Det är inte försvarbart att behöva ta ut semester torsdag och fredag för köra träning/race i något som man lägger ner så mycket pengar på och jobbar så för.

Jag tror mig veta flera familjer som har barn där pappan/mamman kör och där man börjat få in barnen i RR men där det inte heller kommer kunna fungera att köra torsdagar och fredgar. Så dessa juniorer som är på väg in, som är framtiden (enligt flera) för RR försvinner ju då ens föräldrar inte kan lägga ut så mycket det kostar samt ta semester två dagar vid varje race.


Tömningen, kan man inte flagga av passet tidigare då. Alltså man vet att det tar ca 4-5 minuter att tömma banan = Flagga av 16 minuter in i passet. Vad är det som säger att passet/kvalet måste vara 20 minuter full körtid. 20 min bör vara med tömning. Säg att man sedan har bärgare som hämtar in och då har tex minst 3 olika bilar för det. Dessa står på olika ställen. ut med alla på en gång. Hämta varsin förare. Inte en bärgare som hämtar alla.

30 minuter tillgod för fler flaggvakter för slippa lunchuppehåll ger alltså 30 minuter plus för hela dagen. Det är väl inte illa.


Varför måste man promt köra dubbla race när det är ont om tid?

PS Min jäv.. laptop håller på säga upp sig totalt med tangentbordet. Så saknas det boktäver här och där hoppas jag ni ursäktar.

Jo, vi kan ha samma schema som förra året. Så kan Smilies alla gnälla om hur lite körtid det blir, hur dyrt det blir, hur tråkigt det är att vänta på att köra, etc.


@Liwa1: Tråkigt att du inte får ihop det med familj, lika beklagligt att sponsorerna tycker det är tråkigt, men majoriteten av rookieförarna har inga såna hänsyn att ta. Sponsorer för den stora rookiemassan är i bästa fall nån mc-firma som ger rabatt. Min åsikt är att du överdriver lite om ni överväger att lägga ner av detta skälet. Se till att Nitrous klassar upp sej, så är problemet löst för sponsorer och familj. Det smäller väl lite högre i sponsorsammanhang att köra i en klass där man tävlar om en titel? Du om någon borde veta värdet av att köra i en högre serie?


En faktor som är annorlunda på anderstorp jämfört med övriga banor är att det tar längre tid att tömma banan mellan passen, beroende på längden på banan. Tömningen tar ungefär 5 minuter, innan man kan börja bärga. Jämför med falkenberg, som tar max 2 minuter att tömma. Denna extratid ska du ta gånger det antal pass man vill ha, så ser ni tidsspillet.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
@ nr 18. Hur var det med bullret på torsdag kväll? Såg inte om du svarat på det nånstans, räknas torsdagen till bullerhelg också?

Tyckte du skrev tidigare i tråden att bara fre-sön är bullerhelg.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det beror på hur långt bak du backar klockan, tidigare körde de flesta arrangörer separata race för b-förare och a-förare. Problemet då var att det var för få förare, så man slog ihop allt på samma helger. Där så att säga båda grupperna förlorade bantid, men det blev iaf tävlingar.
Sen finns det ju totalmisärtävlingar, som när man slog ihop Norska mästerskapet, norska och svenska rookies och SM på karlskoga med sådär 400 ekipage. Varken plats i depåer, ingen träning och tjohå en massa väntan i depån på sanering av banan..

Det funkar till en viss gräns att köra allihop samma helg, men ALLA klagar ju, "Vi får ingen bantid" "Vi får köra 10 minuter på morgonen" etc. Det går ju för fan inte ihop schemamässigt.
Sen när man försöker flytta på folk, ja då vill folk inte flytta på sig, för alla tycker ju sig ha rätt att köra på SM...
Är det konstigt att man prioriterar SM-klasser då? oavsett hur stora/små de är? Eller är det en rookiehelg för att det råkar va flest rookies? Kanske så man ska marknadsföra det. Rookie-SM med sm-klasser som support...

Att man prioriterar juniorer och småklasser är för att det är där man ser framtiden, det är de som är tillväxten i sporten. De får dock oftast ändå inte lika mycket bantid under sm-helgerna som sm-klasserna.

Kan ju ställa dig frågan, vem ska ta 8-passet på morgonen? Någon klass som är "mindre" värd än rookie600?

Nu tycker jag att du börjar bli "tråkig".
"Mindre värd" lägg av med det snacket. Ska vi börja definera att klasser är mindre värda än andra så kanske vi ska packa ihop RR totalt i stället.

Alla är lika värda. Var det inte så att Rookie 1000 fick flytta på sig för att det var en annan klass som inte var nöjda med när deras pass låg förra året!
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Tar tillfället att ventilera lite åsikter.

Jag tycker att det faktum att detta är första tävlingen för säsongen gör att man bör tänka lite extra på dom rookies som ska köra sin första tävling. Allt är nytt och osäkert för dom och jag tror det kan bli riktigt stressigt med ett så tajt race-schema.

jag lägger min röst på att dela upp körtiden på torsdag eftermiddag i ett träningspass och ett kval.

Vidare undrar jag om det går att byta racetiden för race 2 mot några klassers träning på lördag morgon. Det är ju faktiskt en del som kraschar och det vore bra om dom får en chans att få ihop hojen.

Så har jag en undran över startordningen i race 2, är det kvalet eller race 1 som avgör detta??

(Gillar egentligen inte att vi i rookie ska köra torsdag,fredag men förstår anledningen i upplägget och accepterar läget.)

/Love Gillberg
#26 R600
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu tycker jag att du börjar bli "tråkig".
"Mindre värd" lägg av med det snacket. Ska vi börja definera att klasser är mindre värda än andra så kanske vi ska packa ihop RR totalt i stället.

Alla är lika värda. Var det inte så att Rookie 1000 fick flytta på sig för att det var en annan klass som inte var nöjda med när deras pass låg förra året!

Jag må vara tråkig då.. Men jag har vart med ett tag, och jag har hört nästan alla klagomål. "Flytta på dem, inte oss, vi är så många, vi har lika rätt, vi vill ha mera bantid".
Att jag la till "mindre värd", var ju för att peka på att någon tyckte att just de inte skulle va tvugna att köra så tidigt på morgonen. Vad själva anledningen till det var kan jag inte komma på nåt annat än att man tycker sig vara värd mer än någon annan...


Alltså, det finns x minuter man kan vara på banan, det går inte att trolla hur som helst för att få in allt på en helg. Problemet är ju att alla ser till sig själva och ingen annan. Vilket iofs är rätt självklart, är man rookie vill man köra så mycket som möjligt med ett vettigt schema, likaså om man är SM-förare eller Junior.
Så tillbaka tillbaka till tiden och antal klasser igen då... Anordnar man ett SM så bör man iaf prioritera att man kör just SM-klasser. Under en race-helg är risken rätt stor för incidenter, vilket gör att ett för tight schema alltid riskerar spricka, vilket det gör vääääldigt ofta. Tappat räkningen på antalet tävlingar som dragit över tiden, ibland med polisanmälan för att man fortsatt bullra efter utsatt klockslag.

Så liwa, har du något konkret förslag på hur man löser problemen med de tighta scheman som krävs för att trycka in alla på samma helg?
De som vart med ett tag vet att det inte är en lätt uppgift att lösa...
Eller nöjer sig alla med några 10 minuters pass för 3000kr?

Tycker ni att LMS uppdelning är åt helvete? Plats i depån, mycket körtid och tidsscheman som håller?

Ok nudå, om folk som INTE tänkt köra det årliga träningslägret på anderstorp, inte kan tänka sig att köra torsdag/fredag, är det tänkbart att köra bullerfri helg istället för rookie? Det kommer kosta extra för dem som inte har originalsystem, men de slipper ta semester.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Vad är problemet med buller som de skrevs om? Kan förstå om superbike etc med trimmade hojjar vill åka med kitthärvor å helsystem etc, men vi rookie förare tränar nästan uteslutande med bullerkrav å varför inte även köra med bullerkrav? De är väl ganska kännt nu att flertalet banor är stenhårda på sina 95db.

Ja hade hellre betalt någon krona mer för att få mer träning längre kval och längre mellan passen än för å köra ett stressigt schema med lite körtid bara för å få höras mer med mitt fina helsystem. Som rookie behöver man körtid:D

Dessutom är de perfekt för oss nya när få klasser kör samtidigt, lättare å ha koll på när man skall ut, lättare att förbereda sig med mer tid, Mer plats i depån etc. Visst missar man snacket i depån å allt de roliga. Men samtidigt kan man ju faktiskt åka ner å kolla på Sm klasserna när dom kör om man vill?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tada,

Gå efter kubik, enkelt o bra :tummenupp Haha

Men SM klasserna är ju Elit och med deras proffsighet så borde väl dom kunna köra kval kl 8 på morgonen. Eftersom dom är så bra så är det väl ok att banan är lite härligt fuktig och kall som det alltid är på morgonkvisten vid Anderstorp mossen :banana

Nää, men helt ärligt så har jag uttryckt min åsikt redan men måst dock fråga. Varför dubbla race när tiden inte finns för det?
Är det så många som klagat från föregående år att det är nåt krav att göra så här?
Eller vill ARC vara SO-Look-A-Like 2009, vi har så dålig fantasi själva?


Varför detta tjat om SO? Körde SO dubbla race på sina helger? Det har ingenting med det att göra. Det handlar om körtid. Är det så svårt att ta in? En majoritet av förarna i samtliga klasser önskar mer körtid.

@masen: Jo, en majoritet av de som skrivit här har haft negativa åsikter om förslaget, den det rör sej om 3-4 st som skrivit här. Inte 30-40. Tanken med att debattera detta här och nu är för att kunna göra ett bra arrangemang, med mycket körtid för alla 8 klasserna.
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Vad är problemet med buller som de skrevs om? Kan förstå om superbike etc med trimmade hojjar vill åka med kitthärvor å helsystem etc, men vi rookie förare tränar nästan uteslutande med bullerkrav å varför inte även köra med bullerkrav? De är väl ganska kännt nu att flertalet banor är stenhårda på sina 95db.

Ja hade hellre betalt någon krona mer för att få mer träning längre kval och längre mellan passen än för å köra ett stressigt schema med lite körtid bara för å få höras mer med mitt fina helsystem. Som rookie behöver man körtid:D

Dessutom är de perfekt för oss nya när få klasser kör samtidigt, lättare å ha koll på när man skall ut, lättare att förbereda sig med mer tid, Mer plats i depån etc. Visst missar man snacket i depån å allt de roliga. Men samtidigt kan man ju faktiskt åka ner å kolla på Sm klasserna när dom kör om man vill?

Bra förslag:tummenupp
Kanske kan vara en lösning på problemet med en bullerfri Rookierace-dag?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bra förslag:tummenupp
Kanske kan vara en lösning på problemet med en bullerfri Rookierace-dag?
För en del är det säkert en bra lösning men det kommer garanterat bli livat för att Rookieklasserna inte får vara med på SM-helgerna, premiären, striktare bullerkrav etc....
Hur man än vänder sig har man arslet bak..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
äähh jag orkar inte bry mig. Gör som ni vill, jag kommer säkert ändå för det är så tråkigt att jobba i sthlm på torsdagar och fredagar.
Då kan man åka hem på fredag och ta en krogrunda på lördagen istället för att sitta o frysa i depån när det regnar på helgen, woohoo.. Kör PÅ :tummenupp
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Precis som Bernström skriver så vill alla ha mer bantid och framförallt en förändring. Deltävlingen 2008 var en katastrof för Rookie1000 och jag vill inte se samma schema igen. Schemat ser bra ut!
Eftersom det inte finns plats för alla klasser på helgen får vi acceptera att vissa får köra innan helgen. Det planerade schemat ger rätt mycket körtid vilket borde gynna alla rookies.
Håller med om att ett kval kan köras sist på torsdagen.
Jag vill absolut köra två rejs även om de körs samma dag. Vi är ju där för att köra just tävling. Friträna kan man göra på bandagar avsedda för detta.
Dela inte upp passen mindre än planerat. Anderstorp är dubbelt så lång som övriga banor i Sverige. Det tar längre tid att få upp farten och det tar längre tid att rensa banan.
Jag vill absolut inte häcka på banan 3-4 dagar per racehelg, accepteras dåligt av övriga familjemedlemmar.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Så liwa, har du något konkret förslag på hur man löser problemen med de tighta scheman som krävs för att trycka in alla på samma helg?
De som vart med ett tag vet att det inte är en lätt uppgift att lösa...
Eller nöjer sig alla med några 10 minuters pass för 3000kr?

Tycker ni att LMS uppdelning är åt helvete? Plats i depån, mycket körtid och tidsscheman som håller?

Ok nudå, om folk som INTE tänkt köra det årliga träningslägret på anderstorp, inte kan tänka sig att köra torsdag/fredag, är det tänkbart att köra bullerfri helg istället för rookie? Det kommer kosta extra för dem som inte har originalsystem, men de slipper ta semester.

Kanske att man som värd för en tävling bara ska ta in så många klasser att man klarar av att hålla racen på helger!

Men uppenbarligen har alla RR-förare pengar i sverige och kan ta semester torsdag och fredag för att köra så som A-torp vill lägga racen. Jag hör till minoriteten då som inte kan ständigt plocka ut lediga dagar och vara borta från jobbet i tid och otid. Jag får acceptera att ni vill ordna enligt ert tidschema och att merparten RR förare ser det positivt. Mitt val blir att stå över racet på A-torp.

Det blir även extra tråkigt då det inte längre heller blev ett familjeäventyr där äldsta tjejen gärna såg pappa och mamma köra. Mannen får åka ner själv nu och köra. Ingen suport från familjen.


Ser fram mot B-racet på LMS. Mycket körtid, bra bemötande, snabba puckar, alltid bra plats i depån och race på lördag och söndag WOW.

Ha ett bra race

Over and out :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag har ett förslag till :)
Det är att SM-helgen körs som nr:18 planerar, plus att man kör ett "bullerfritt" rookierace på en helgdag. Schemat ska sålart weakas till så att det blir bra planerat.
Det borde kompensera för att rookie inte får plats på lördag och söndag under sm-helgen.
Helt enkelt en jävla massa bantid för alla.
De som gillar campinglivet kan dessutom stanna kvar hela helgen ändå.
De som har sponsorer kan bjuda in dem till den andra tävlingen.
De som gillar LMS upplägg kan köra sitt eget race och komma som publik eller funkis på det andra.
Jag tänker kolla på både rookie-race och SM/SO som publik/funkis i sommar, det oavsett om det är sm eller rookie-helg..

Kanske att man som värd för en tävling bara ska ta in så många klasser att man klarar av att hålla racen på helger!

Men det är ju exakt det ARC gör. Samtidigt vill man ju fixa race för dem som inte får plats under helgen. Någon/några blir såklart drabbade.
Din/er familj kan ju komma på rätt många andra race i sommar ändå.

Sen var det ju så iaf när jag körde, att jag fick spara alla mina semesterdagar och komptid för att kunna ta ledigt för att kunna köra torsdags/fredagsträning. Likaså tis/onsdags-träningar på sviestad/karlskoga. Det gäller nog de flesta, och det är nog rätt få som fixar det och ändå har 5 veckors semester under sommaren.
Racing-life är inte direkt en dans på rosor, oavsett vilken nivå man är på. Själv fixar jag det tyvärr inte längre med familj/tid och pengar. Det är mycket man får offra..
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Lägga ner allt med RR för att man inte är nöjd med schemat vid ett race? Är inte det lite väl drastiskt...

Alla har olika viljor, och med tanke på att många bland RR-folket är gnällrövar utan dess like, så kommer det alltid att gnällas oavsett hur schemat ser ut.

Jag har ett förslag till :)
Det är att SM-helgen körs som nr:18 planerar, plus att man kör ett "bullerfritt" rookierace på en helgdag.

Du vet mycket väl att 50% av förarna kommer att pipa över att de inte får ha sina Akrasystem som de har köpt för en förmögenhet.

...då får de snabbaste rookies gutta åka med de stora killarna och 12.e rookien har poole. det borde ju vara en boost...

Appapp... Då gnälls det över missade pokaler!!! Helt omöjligt.

Är som sagt rädd att det kommer kraschas en hel del på kvalet!!!
För det första är det bara 1 kval vilket medför att man måste ladda rejält eftersom kvalet blir avgörande för både racen (antar jag).
Att det dessutom ligger 8.00 på morgonen... :gnissla :brinnerup
Jag lutar mer åt fre alt som någon hade spaltat upp fint här ovan.
Om ni vägrar det så lägg in ett kval på tors kvällen också!!!

Oavsett hur långt kvalet är, eller hur många kval det är, så är det upp till föraren att köra efter sin förmåga. Det är liksom lite det det går ut på. Kraschar man så har man gått över sin gräns, och det är en del av sporten.
Om det är dåligt fäste för att det är kallt så får man väl hålla igen lite. Samma sak gäller i regn.

Sen är det ju så att kvalet blir lika avgörande oavsett om det är ett eller två pass.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top