Finns det någon officell tävlingskalender -09

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ärligt talat, jag kanske bara upprepar mig, men jag ser helst att om något skall flyttas så är det juniorklasserna som 125J och Honda Academy.
Små klasser som med inte kräver jätteresurser.
Jag har sponsorer som jag drar med mig tillv tävlingar trots att jag kör i rookie klasserna och dessa kommer INTE dyka upp på en veckodag.

Kommer du tappa någon av dina sponsorer för att de inte kan komma på en av tävlingarna?

Kan det tänkas att någon av juniorerna har sponsorer?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
inställningarna ska du ju göra på träningspasset på fredag morgon som jag skrev...
akinellt ska cykeln vara klar innan kvalet och det enda du kanske vill endra på är suspension och det tar max 1 minut in och ut...
allt annat ska vara klart innan du lastar hemma i garaget.. och med en standard aprilia rs 250 tog varvet -98 1.50 i snitt i klassen vilket borde ge 15 kval varv....

För rookie klasserna är det som någon skrev innan lite träning också!
En del kör som sagt första tävlingen och första ggn på banan!!! Glöm inte det...
Men 20 min kval tycker jag ska räcka!!!
Mycket hellre 2 x 20 min alt 2 x 15 min än 35-40 min på ett kval!
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Kommer du tappa någon av dina sponsorer för att de inte kan komma på en av tävlingarna?

Kan det tänkas att någon av juniorerna har sponsorer?

Nej jag kommer inte tappa dem, men jag och dom vill ju givetvis vara närvarande. Ska man lägga närmre 15000 som en racehelg kommer kosta i år så vill jag ju givetvis att det kommer vara lite publik.

Sen tror jag även att rent publikmässigt är det dumt, folk kommer bli missnöjda om dom inte får se rookie 1000/600 ihop med superbike och SST600.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Men hallå! Kom med förslag istället för att gnälla! Hjälp istället för att stjälpa!
Nu finns ju chansen att påverka!
Vi har flyttat tävlingen 2 helger senare delvis för att undvika dåligt väder.

Ska vi hellre lägga kvalet på kvällen innan då?

Jag tycker att det låter som en bra ide men 1 kval kvällen innan och ett på morgonen (Rookie)!!!

Ta kortare körpass på kvällen 20 min och 1 kval.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ärligt talat, jag kanske bara upprepar mig, men jag ser helst att om något skall flyttas så är det juniorklasserna som 125J och Honda Academy.
Små klasser som med inte kräver jätteresurser.
Jag har sponsorer som jag drar med mig tillv tävlingar trots att jag kör i rookie klasserna och dessa kommer INTE dyka upp på en veckodag.

Grattis! Du är ganska så ensam om att ha med dej sponsorer till rookieklasserna. De flesta betalar sin racing ur egen ficka. Juniorerna är viktigare för svensk racing är rookieklasserna med en medelålder på 30 bast.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
behöver man 15-17 varv på att kvala?
blir man snabbare på varv 13-17 än på 4-7? sliter ni inte däck i road racing?enda anledningen till att ni vill ha en halvtimmes kval är för att ta ert ego till tv och se om ni har 23:e eller 27:e start ruta och det har inget med det praktiska kvalet att göra....

har du inte satt tiden på de 5-7 första varven kan ni alltid köra på playstation

Nu snackar du skit. Tacksam om denna diskussion kan vara lite mer konstruktiv än så här. Snabbare blir man i min värld endast genom träning.
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Grattis! Du är ganska så ensam om att ha med dej sponsorer till rookieklasserna. De flesta betalar sin racing ur egen ficka.

Det vet jag väl, jag har inga sponsorer som betalar några pengar år mig, men som gärna hjälper till på alla andra möjliga vis.

Vad jag menar är att rookieklasserna år såpass stora ur många perspektiv att dessa borde samköras med dom andra stora klasserna.
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
sorry.. jag vill inte vara osaklig, verkligen inte... man blir helt riktig snabbare av träning, så träna ska man göra på träningskvällar eller på de dagar andra arrangerar bandagar.. på kval så ska du redan vara så snabb du kan och du blir inte snabbare av att åka 30 minuter istället för 20...

och i mitt förslag ville jag ha en fredagsmorgon med träning istället för kval, just pga temp i backen, så brukar vi tiden till kval istället för första racet och ett sprint race på efteriddagen, då har vi reducerat ca 30 av vår effektiva körning och byter de ed någon eller några på lördagen, kanske vi skulle köra ett race innan de stora klasserna i SM gjorde sitt kval.. kanske skulle det komma folk att se på vårt race samtidigt som de fick med sig kvalet i de häftiga klasserna så hade publikum något att snacka om inför sm racet..
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
sorry.. jag vill inte vara osaklig, verkligen inte... man blir helt riktig snabbare av träning, så träna ska man göra på träningskvällar eller på de dagar andra arrangerar bandagar.. på kval så ska du redan vara så snabb du kan och du blir inte snabbare av att åka 30 minuter istället för 20...

och i mitt förslag ville jag ha en fredagsmorgon med träning istället för kval, just pga temp i backen, så brukar vi tiden till kval istället för första racet och ett sprint race på efteriddagen, då har vi reducerat ca 30 av vår effektiva körning och byter de ed någon eller några på lördagen, kanske vi skulle köra ett race innan de stora klasserna i SM gjorde sitt kval.. kanske skulle det komma folk att se på vårt race samtidigt som de fick med sig kvalet i de häftiga klasserna så hade publikum något att snacka om inför sm racet..


Tycker jag också låter som ett bra förslag.
Orkar någon räkna på det... :glömdet
 
Last edited:

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
om vi tar 5 minuter av de andra klassernas kval så har vi 30 minuter där, så långt har jag kommit, och som jag skrev tidigare så kan vi offra 70 minuter om vi får igen de på fredagen, alltså flytta 70 minuter från lördag till fredag och ge rookie den luckan på 70 minuter på lördagen + att kvalet reduceras från 35 till 30 min...

fatta ni?

jag är inte säker änn, men jag kommer upp med något snart...
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Jag tycker det är bra att man ser över hur helgerna planeras. Enl mitt tycke har det varit en lååång helg att anlända to kväll, träna fre, endast kvala lö och köra ett race sent sö em. Detta låter mycket bättre i mina öron. Kul med två race per helg!

En fråga för att spara tid, varför kan inte flera klasser köra friträning tillsammans? Fyll upp banan med maximalt antal förare som kör på någorlunda lika varvtider. Ex R600/R1000, NSB/SST 600, Tvåtaktare för sig.



Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600
18.35-20.00 Friträning R1000

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
8.45-9.20 Kval R1000
9.30-9.55 Friträning 125J
10.05-10.30 Friträning Honda 100
10.40 Race 1 R600 12 varv
11.15 Race 1 R1000 12 varv
11.40-12.10 Lunch
12.10-12.55 Friträning 125GP
13.05-13.50 Friträning 250GP
14.00-14.45 Friträning SBC
14.55-15.40 Friträning SST600
15.50 Race 2 R600 15 varv
16.40 Race 2 R1000 15 varv

Lördag:
9.00-13.20 Kvalpass om 35 min per klass, 6 klasser
13.20-13.50 Lunch
13.50 -17.20 Race för 6 klasser, 15 varv för 125GP,250GP, SBC, SST 600, samt 10 varv race för respektive juniorklass.

Söndag likadant som lördagen.

Kan nån ge mej ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det. Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En fråga för att spara tid, varför kan inte flera klasser köra friträning tillsammans? Fyll upp banan med maximalt antal förare som kör på någorlunda lika varvtider. Ex R600/R1000, NSB/SST 600, Tvåtaktare för sig.

Det förekommer redan att man slår ihop klasser med få deltagare i på friträning. Fördelen är att klasserna får mer körtid, nackdelen är att det blir lite trängre på banan.

Det vet jag väl, jag har inga sponsorer som betalar några pengar år mig, men som gärna hjälper till på alla andra möjliga vis.

Vad jag menar är att rookieklasserna år såpass stora ur många perspektiv att dessa borde samköras med dom andra stora klasserna.

Jo, rookieklasserna är stora, men det är inga mästerskap. Lite som att man skulle flytta på en allsvensk match för att korpen skulle spela på samma plan. Korpen är ju större än allsvenskan.
 
Last edited:

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
här då??????????????

fredag:

8.00-8.20 rookie 600 trening
8.30-8.50 rookie 10 trening
9.00-9.20 gp 125 trening
9.30-9.50 250 trening
10.00-10.20 kval rookie 6
10.30-10.50 kval rookie 10
11.00-11.20 sbc trening 1
11.30-11.50 sst 600 trening 1

11.50-12.20 LUNCH

12.20-12.40 gp 125 trening 2
12.50-13.10 250 trening 2

13.20-13.45 rookie6 sprint
13.55-14.20 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc trening 2
15.00-15.20 sst600 trening 2
15.30-16.00 125j trening
16.10-16.40 honda

....... så har man ju tid kvar till endringer eller att lägga in ett eller två kval för en klass.....
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det förekommer redan att man slår ihop klasser med få deltagare i på friträning. Fördelen är att klasserna får mer körtid, nackdelen är att det blir lite trängre på banan.



Jo, rookieklasserna är stora, men det är inga mästerskap. Lite som att man skulle flytta på en allsvensk match för att korpen skulle spela på samma plan. Korpen är ju större än allsvenskan.

Jaja... skitsamma, det blir säkert bra till slut :)
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
Inte bättre,sämre. Jag vill inte köra mindre. Att tänka på att Anderstorp är en stor bana. Det är inte lönt att åka ut på ett kval mindre än 30 min.
Dock tror jag att de kommer vara ett flertal ev. mig inräknat som inte kan få semester och kanske kommer få avstå.:(

här då??????????????

fredag:

8.00-8.20 rookie 600 trening
8.30-8.50 rookie 10 trening
9.00-9.20 gp 125 trening
9.30-9.50 250 trening
10.00-10.20 kval rookie 6
10.30-10.50 kval rookie 10
11.00-11.20 sbc trening 1
11.30-11.50 sst 600 trening 1

11.50-12.20 LUNCH

12.20-12.40 gp 125 trening 2
12.50-13.10 250 trening 2

13.20-13.45 rookie6 sprint
13.55-14.20 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc trening 2
15.00-15.20 sst600 trening 2
15.30-16.00 125j trening
16.10-16.40 honda

....... så har man ju tid kvar till endringer eller att lägga in ett eller två kval för en klass.....

16.50-17.20 gp125 kval
17.30-18.00 250 kval ( bättre temp fredag efteriddag enn tidig lör )

LÖRDAG:
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Men hallå! Kom med förslag istället för att gnälla! Hjälp istället för att stjälpa!
Nu finns ju chansen att påverka!
Vi har flyttat tävlingen 2 helger senare delvis för att undvika dåligt väder.

Ska vi hellre lägga kvalet på kvällen innan då?

Läs sidan 2 där jag kommenterade första gången.

Förstår inte varför man måste försöka få till dubbla race för alla klasser när tiden uppenbart inte finns!
Visst är det bra med mycket körtid men inte när det blir på bekostnad av att två klasser måste ta all skit-tid och för att inte tala om hur urbota dumt att köra ett kval och två race samma dag för rookisar.

Citerar mig själv från sidan 2,
Ni är ju himla bra på att ironiskt skämta så snällt om att rookisarna aldrig kraschar sina hojar, doooh. När några av dom nu gör det på kvalet t.ex. så kommer det inte finnas någon tid över för dom att få ordning på vare sig cykel eller personlig hälsa för att kunna köra racet.

Kval och två race samma dag lär inte skapa något annat än cirkus. Bäddat och klart för bristfälliga reparationer och trötta förare.

Keep it simple :tummenupp

Hur det än blir så kommer jag själv kanske ändå komma till Anderstorp, även om det bär mig emot att supporta ett vad jag tycker är förkastligt schema.
Men jag gissar (obs gissar) att ni kommer tappa anmälningar i rookie klasserna.

/Nitrous
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
här då??????????????

fredag:

8.00-8.20 rookie 600 trening
8.30-8.50 rookie 10 trening
9.00-9.20 gp 125 trening
9.30-9.50 250 trening
10.00-10.20 kval rookie 6
10.30-10.50 kval rookie 10
11.00-11.20 sbc trening 1
11.30-11.50 sst 600 trening 1

11.50-12.20 LUNCH

12.20-12.40 gp 125 trening 2
12.50-13.10 250 trening 2

13.20-13.45 rookie6 sprint
13.55-14.20 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc trening 2
15.00-15.20 sst600 trening 2
15.30-16.00 125j trening
16.10-16.40 honda

....... så har man ju tid kvar till endringer eller att lägga in ett eller två kval för en klass.....


Tycker jag ser bättre ut :banana :fyllisar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!

Tycker att friträningarna ska betalas separat. Om man inte kan/vill köra friträning kan jag inte se varför man ska betala för det.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Men hallå....nu lägger jag mig i saken här. Att ut och köra kval redan klockan 8 var det saken gällde. Inte om det var 8 måndag, tisdag, lördag eller varför inte söndag! Skicka ut Rookieklassen med tuppen på en troligen icke uppvärmd bana och låt dem sedan vänta hela dagen för att sedan köra som sista klass. Så rättvist fördelat.

Nr 18, just nu har jag barnen runt fötterna, ska sätta mig och läsa igenom allt om tider och planering för se om jag kan komma på något bra.

Det jag tror är i alla fall att om det här fortsättter med att rookie ska köra på torsdagar och fredagar så kommer antalet rr förare minskas. Sedan står ni där om ett par år och undrar varför får vi ingar förare till sporten.

Eftersom jag inte läst allt och satt mig in kan jag missa något här. Men....är det för många olika klsser idag så att det inte går att hålla en tävling på en helg? Är det kanske där man ska börja en gallring? eller ska det knske delas upp klassern på olika helger? Ber om ursäkt om detta redan tagits upp. Det märker jag ikväll när jag lagt barnen och får läsa i lugn och ro.


För mig lär det inte bli något Anderstorp och det känns urtråkigt att bara min man kommer kunna åka ner. Vi har sett RR som en familjegrej, men när det läggs såhär funkar det inte. Då kanske det är dags att lägga ner allt med RR istället.

Men hallå, har du kört någon tävling på anderstorp innan eller?
Spelar det någon roll om kvalet är 8 på en lördag morgon eller fredag morgon nu också?
Men visst, klart man ska skita i förmiddagens pass för att det är kallare på morgonen.
Ska vi hoppa över warm-up på morgonen också?
Ge er...
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Anmälningsavgiften borde bli mindre för r600-1000 med tanke på att bantiden är väl billigare på vardagar och att dom inte använder el lika länge
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top