Finns det någon officell tävlingskalender -09

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag personligen tycker att det känns som ett sätt ta dö på RR i Sverige med den planeringen. Visst kan det vara kanon med att dom stora SM klasserna får visa upp sig på helgen. Dessa ska vara RR´s paradklasser.

Men, idag är tyvärr inte alltid våra SM klasser så stora och inte alltid så stora startfält. Vad jag hoppas och vill är att vi ska kunna fylla på dessa klasser med nya förare som är med och ökar RR i Sverige.
För att det ska kunna göras har vi bland annat våra Rookie där många börjar för sedan stega sig uppåt. Ingen blir en Papunen direkt.

Rookie förare har oftast mindre uppbackning ekonomiskt än förare i SM klasser eller i alla fall inte samma förutsättningar som dem i SM klasserna. Har man tagit sig till den nivån har man oftast hunnit samla på sig saker (läs t ex extra fälgar, motorer, diverse bra ha prylar, en husvagn/husbil osv) Medans nya rookieförare kommer med hojen och en bensindunk ibland.

Ska dessa förare då behöva ta ut semester på torsdag och fredag för att sedan inte köra mer känns det inte gynnsamt på någon nivå.

Jag personligen stöttar gärna RR och vi har bidragit med Actionpics till att flera förare börjat med RR. Jag tar vår familj som ett exempel nu. Jag stöttar gärna min man i race, tar med familjen och bjuder in sponsorer som vi då betalar biljetter för. Jag ser gärna alla klasser och faktum är att många vill se Rookieklasserna under samma dag som SM klasserna. Även om ni som är speakers ibland faktiskt klankar ner på dessa förare om att det kvaddas en hel del. Dessa förare är framtidens förare, dom som ska fylla på SM klasserna. Glöm inte det. Jag och många andra kan inte rycka barn ur skola, ta ledigt från jobb och bjuda in sponsorer en torsdag till fredag. Race ska ligga på helger. Det är då vi vanliga kan komma ifrån, det är då publiken kan komma. Om det ska köras race på fredagen och sedan inget mer känner jag att det här är döden för RR. Inom några år om flera fortsätter köra efter det här konceptet så har RR tunnats ur.

Försöker ge konstruktiv kritik men tycker det är svårt att få fram vad jag verkligen menar genom skrift.

Kan man inte köra alla race på helgen genom bättre planering. Måste man ha lunchuppehåll? Går det att få ihop fler flaggvakter osv så man har lunchersättare och låta allt bara rulla på. Förarna hittar nog tid för lunch även om inte det är lunchuppehåll.

Snabba på med hämtningar runt banan genom, försöka sätta in flera bilar/släp så det inte måste stannas på flera ställen med en och samma bil. Ta kortare förarmöten och mer tid på banan.

Jag gillar RR svägngen, vill vara med och gynna RR och själv ta steget ut för köra race i år. Men just nu känns det som Rookieklasserna slår från underläge hela tiden. Jag hoppas verkligen inte det här kommer ske på varje race utan bara på Anderstorp (om det är så er planering nu blir) för då vet jag att jag inte kommer ställa upp i race och inte heller bidraga till att bjuda in sponsorer, släkt, vänner och andra som faktiskt är med och betalar till Anderstorp för biljetter, mat, godis osv.

Nr 18, finns det inget annat sätt att få till så att alla klaser faktiskt kör race under helgen? Vi/jag vill verkligen se hela rubbet, men att stanna under helgen när man inte själv kör är inte försvarbart, inte heller att komma ner för träning på torsdag och race på fredag.

Anderstorp är en trevlig bana ( ja inte rakan då enligt mig, men resten)
bra med duschar och toaletter, bra boxar osv. Kom igen nu, lös det här. Ta inte dö på RR i Sverige.

Mvh Liwa1
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om man nu jämför vad ARC försöker göra tycker jag iaf att det är ett bra initiativ.
Jag jämför då med det LMS gör, med separat b-race och separat SM, som jag mestadels hört väldigt positivt från alla, både rookies och sm-klasser.
D.v.s det finns bantid för alla.
Skillnaden för LMS är att man kör det på två helger, den fördelen tror jag ARC har svårt att få till med sina få bullerhelger.
Så man skippar helt enkelt "träningslägret" och gör b-race av det, och kör SM't på helgen.
För er som klagar att rookie-racet inte är på helgen, vilka hade inte tänkt vara lediga och köra tors-fredag ändå?

Problemet som varit för alla är ju att det vart extremt trångt om bantid för alla när man försöker trycka in 8-9 klasser på en och samma helg.
ARC :tummenupp
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Skulle gärna se att man körde 2-takts rejset på fredagen så man får sova ut lite på helgen :gnissla
Ihop med Honda academy....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fortfarande så är den enda konstruktiva kritiken att man vill köra på helgen. Kommentarer som att det bara är ett pinsamt försök att härma SO leder ingen vart, det har aldrig varit meningen att på nåt sätt härma SO som i mina ögon inte har ett så speciellt bra upplägg. Som nån skrev, om 8 klasser ska köra på helgen blir det inte så mycket bantid för någon. Vi har 3 bullerhelger per år, och en av dom är vikt för SM i roadracing. Inte en enda har givit nåt förslag på tidsschema, utan endast talat om hur det icke-publicerade schemat tar död på svensk roadracing.
@ Liwa1: Du har åtminstone lite förslag, dock är jag tveksam till om den halvtimme funkisarna har på sej att äta och skita skulle ge tillräckligt mycket tid för att släppa in rookieklasserna på helgen. Vi har följande klasser som ska vara med: 125J, Honda Academy, 125GP, 250GP, NSB, SST 600, R600, R100. Ge mej en idé hur vi ska få in alla dom under helgen, med rimligt mycket körtid.
Konstigt tycker jag att många vill ha tillbaka träningsläger tors-fre och kan ta semester för det, men inte för att köra kval/race? Semesterdag som semesterdag, väl?
@Nitrous: 2 kval och ett race på en dag är OK, men inte ett kval och 2 race? Lika mycket körtid/dötid, men det ena är OK men inte det andra? Märkligt resonemang, enligt mej.

Återigen, ge mej förslag på hur vi ska få ihop tidsschemat så alla blir nöjda, så ska jag se till att genomföra det. Då menar jag konkreta förslag, inte bara gnäll om att det blir dåligt, utan tala om hur jag ska göra det bra istället.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fan det finns nog inget gnälligare folk än roadracingförare... Det gnälls ju hela tiden på allt, men hur många förare är egentligen med och hjälper till i sin klubb? Och hur många rookie förare har några sponsorer att tala om?

Ett kval och två race är inga problem att hinna med på en dag om tidsschemat är lite genomtänkt. Som sagt, det gick ju fint på sviestad förra året. Dock kanske det blir lite svårt att bli taggad till 100% på andra racet.

Det kan ju va bra att hinna hem till helgen, det lär ju behövas lite mektid för att få ihop hojen till falkenberg
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600
18.35-20.00 Friträning R1000

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
8.45-9.20 Kval R1000
9.30-9.55 Friträning 125J
10.05-10.30 Friträning Honda 100
10.40 Race 1 R600 12 varv
11.15 Race 1 R1000 12 varv
11.40-12.10 Lunch
12.10-12.55 Friträning 125GP
13.05-13.50 Friträning 250GP
14.00-14.45 Friträning SBC
14.55-15.40 Friträning SST600
15.50 Race 2 R600 15 varv
16.40 Race 2 R1000 15 varv

Lördag:
9.00-13.20 Kvalpass om 35 min per klass, 6 klasser
13.20-13.50 Lunch
13.50 -17.20 Race för 6 klasser, 15 varv för 125GP,250GP, SBC, SST 600, samt 10 varv race för respektive juniorklass.

Söndag likadant som lördagen.

Kan nån ge mej ett bättre förslag så tar jag tacksamt emot det. Tanken är att friträningarna ska ingå i startavgiften för racet. Man betalar alltså ett pris för hela helgen, inga tillägg el dyl. Det enda som kan tillkomma är om man vill ha depåbox eller 380 V el. Feedback, tack!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har man bara en bullerhelg att köra motorcyklar på så är det nog enda vägen att gå om folk ska få åka något.
Kör man många klasser på en dag blir det mer dötid, eftersom det blir fler pauser mellan passen, som dessutom blir kortare.

Har man sponsorer som rookie, och de bara kan komma på helgen, så kanske man kan ta dem på en annan tävling än arc's?

Det optimala hade såklart varit LMS upplägg, med två racehelger, men man får inse att det är svårt på anderstorp. Går ju iofs att lägga rookie på bullerfri helg också, men då blir det väl liv om det också...

Nr:18 schemat ser riktigt bra ut tycker jag. Det går inte som tidigare år med "träningsläger" hela torsdagen? Då kanske det känns mer motiverat med två hela semesterdagar även för rookies? För ska man köra torsdag kväll är torsdagen körd för arbete iaf.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har man bara en bullerhelg att köra motorcyklar på så är det nog enda vägen att gå om folk ska få åka något.
Kör man många klasser på en dag blir det mer dötid, eftersom det blir fler pauser mellan passen, som dessutom blir kortare.

Har man sponsorer som rookie, och de bara kan komma på helgen, så kanske man kan ta dem på en annan tävling än arc's?

Det optimala hade såklart varit LMS upplägg, med två racehelger, men man får inse att det är svårt på anderstorp. Går ju iofs att lägga rookie på bullerfri helg också, men då blir det väl liv om det också...

Nr:18 schemat ser riktigt bra ut tycker jag. Det går inte som tidigare år med "träningsläger" hela torsdagen? Då kanske det känns mer motiverat med två hela semesterdagar även för rookies? För ska man köra torsdag kväll är torsdagen körd för arbete iaf.


Vi planerar för en ev. prova-på-dag på torsdagen, men det är inte omöjligt att det blir träning istället. Problemet då är att det inte blir bullerdag, med följd att man får ha bättre ljuddämpare på sin hoj än under helgen. Är det OK så kan vi kanske lägga juniordagen vid annat tillfälle?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det ser väl i stora drag ganska bra ut. För mig funkar kvällsträning bra. Jag kan ju jobba halva torsdagen i så fall.

Endast ett problem, det är inte maj nu! :huvet
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Vi planerar för en ev. prova-på-dag på torsdagen, men det är inte omöjligt att det blir träning istället. Problemet då är att det inte blir bullerdag, med följd att man får ha bättre ljuddämpare på sin hoj än under helgen. Är det OK så kan vi kanske lägga juniordagen vid annat tillfälle?

Blir det bullerdagar tors kväll och fredag?
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
nu var det 10 år sen jag var på ett rr race men har planer på att köra ett par race,men så tänkte jag dröfta lite här på tråden vad jag tänkte på...

under b-räjsen som går tillsammans med SM skulle man inte kunna fylla på SM heaten med b-förare för att få fulla heat, om det fattas 11 förare tex i SM så tar man de 11 snabbaste från rookie och de andra kör "b" final, då får de snabbaste rookies gutta åka med de stora killarna och 12.e rookien har poole. det borde ju vara en boost... men så kanske dt redan är fulla heat och min tanke är helt oaktuell.

annars så kan man ta och köra efter karting världens schema:

där har vi en träning, efter det ett ganska kort kval ( 10 min ).
så startar man enligt kvalet i en så kallat " pre final " som går över ett sprint race... placeringen där ger dig placeringen i finalen.. finalen körs över en lite längre dist enn pre finalen...

då har du ett kval som du borde kunna göra en 7-8 varv vilket borde räcka för att sätta en tid.. om inte så har du sprint racet som du har möjligheten till att putsa på din placering inför finalen....

då kan man köra en träning på 15 min + kval 10 min + pre final på fredagen och 10 min warm up + final på lördagen.

kanske kommer det då folk till lördagen som publik och ser på samtidigt som man kan göra mer show av SM upplägget...

comprende? si !

nu var det 10 år sen jag var på ett rr race men har planer på att köra ett par race,men så tänkte jag dröfta lite här på tråden vad jag tänkte på...

under b-räjsen som går tillsammans med SM skulle man inte kunna fylla på SM heaten med b-förare för att få fulla heat, om det fattas 11 förare tex i SM så tar man de 11 snabbaste från rookie och de andra kör "b" final, då får de snabbaste rookies gutta åka med de stora killarna och 12.e rookien har poole. det borde ju vara en boost... men så kanske dt redan är fulla heat och min tanke är helt oaktuell.

annars så kan man ta och köra efter karting världens schema:

där har vi en träning, efter det ett ganska kort kval ( 10 min ).
så startar man enligt kvalet i en så kallat " pre final " som går över ett sprint race... placeringen där ger dig placeringen i finalen.. finalen körs över en lite längre dist enn pre finalen...

då har du ett kval som du borde kunna göra en 7-8 varv vilket borde räcka för att sätta en tid.. om inte så har du sprint racet som du har möjligheten till att putsa på din placering inför finalen....

då kan man köra en träning på 15 min + kval 10 min + pre final på fredagen och 10 min warm up + final på lördagen.

kanske kommer det då folk till lördagen som publik och ser på samtidigt som man kan göra mer show av SM upplägget...

comprende? si !
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
nu var det 10 år sen jag var på ett rr race men har planer på att köra ett par race,men så tänkte jag dröfta lite här på tråden vad jag tänkte på...

under b-räjsen som går tillsammans med SM skulle man inte kunna fylla på SM heaten med b-förare för att få fulla heat, om det fattas 11 förare tex i SM så tar man de 11 snabbaste från rookie och de andra kör "b" final, då får de snabbaste rookies gutta åka med de stora killarna och 12.e rookien har poole. det borde ju vara en boost... men så kanske dt redan är fulla heat och min tanke är helt oaktuell.

annars så kan man ta och köra efter karting världens schema:

där har vi en träning, efter det ett ganska kort kval ( 10 min ).
så startar man enligt kvalet i en så kallat " pre final " som går över ett sprint race... placeringen där ger dig placeringen i finalen.. finalen körs över en lite längre dist enn pre finalen...

då har du ett kval som du borde kunna göra en 7-8 varv vilket borde räcka för att sätta en tid.. om inte så har du sprint racet som du har möjligheten till att putsa på din placering inför finalen....

då kan man köra en träning på 15 min + kval 10 min + pre final på fredagen och 10 min warm up + final på lördagen.

kanske kommer det då folk till lördagen som publik och ser på samtidigt som man kan göra mer show av SM upplägget...

comprende? si !

nu var det 10 år sen jag var på ett rr race men har planer på att köra ett par race,men så tänkte jag dröfta lite här på tråden vad jag tänkte på...

under b-räjsen som går tillsammans med SM skulle man inte kunna fylla på SM heaten med b-förare för att få fulla heat, om det fattas 11 förare tex i SM så tar man de 11 snabbaste från rookie och de andra kör "b" final, då får de snabbaste rookies gutta åka med de stora killarna och 12.e rookien har poole. det borde ju vara en boost... men så kanske dt redan är fulla heat och min tanke är helt oaktuell.

annars så kan man ta och köra efter karting världens schema:

där har vi en träning, efter det ett ganska kort kval ( 10 min ).
så startar man enligt kvalet i en så kallat " pre final " som går över ett sprint race... placeringen där ger dig placeringen i finalen.. finalen körs över en lite längre dist enn pre finalen...

då har du ett kval som du borde kunna göra en 7-8 varv vilket borde räcka för att sätta en tid.. om inte så har du sprint racet som du har möjligheten till att putsa på din placering inför finalen....

då kan man köra en träning på 15 min + kval 10 min + pre final på fredagen och 10 min warm up + final på lördagen.

kanske kommer det då folk till lördagen som publik och ser på samtidigt som man kan göra mer show av SM upplägget...

comprende? si !

Kan du omsätta detta i ett tidsschema? Räkna med 10 min mellan heaten för plockning av rester. Det låter intressant, men spontant känns det som mindre körtid och fler heat än i mitt förslag ovan.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
SM-klasserna har bestämmelser om minsta racelängd. Normatlt på anderstorp är 15-18 varv.
Antar att han menar rookieklasserna och där är det ju fritt.

Har inget bättre tidsförslag utan tror det blir en bra kompromiss givet att det bara är en bullerhelg vikt för RR. Ett separat B-race hade förstås varit allra bäst men det får man ju dubbla uppsättningar av i SO och hos LMS så mer åka än i år tror jag inte någon förarkategori har haft någonsin!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
17st 6-varvs race känns mera som startträning än racing....


Stefan: Har ni blivit av med torsdagen som bullerdag eller?

Vi har 3 helger med buller från fredag-söndag plus 3 extra dagar. Dessa 3 extradagar är fördelade på andra tillfällen, så det som återstår är bullerhelg från fredag-söndag. Vi ska ju ha en F1-tävling i sommar som kräver lite extra bantid.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vi har 3 bullerhelger per år, och en av dom är vikt för SM i roadracing..

Av ren nyfikenhet bara, inget annat.
Vilka är dom andra bullerhelgerna till?


@Nitrous: 2 kval och ett race på en dag är OK, men inte ett kval och 2 race? Lika mycket körtid/dötid, men det ena är OK men inte det andra? Märkligt resonemang, enligt mej.

Jag kan faktiskt se skillnaden mellan 2 kval och 1 race, och 1 kval och 2 race på samma dag.

Låt säga att man har lite otur på kvalet. Problem med cykeln, eller att man blir omkullkörd av någon i början på kvalet och inte hinner sätta ett snabbt varv. Man blir utkvalad och får packa ihop och åka hem, eller stå vid sidan och titta på sina polare när dom kör 2st race.

Nu är risken inte så jättestor för utkvalning på Anderstorp eftersom man tar in så många till race, särskilt då man kör racet på en vardag och då riskerar att missa en del förare som inte kommer ifrån jobb och dyligt.
Men det har ju faktiskt varit utkvalning i flera klasser på Anderstorp förut, så risken finns ju, särskilt i dom stora rookieklasserna.
Och jag skulle personligen bli sjukt förbannad om det drabbade mig när man tagit ledigt från jobbet, lagt ner så mycket tid på packning, lastning, lång resa osv. Och sen inte får köra race pga nån sån skitsak...

Så visst, jag kan se att det är en skillnad....

Vi har 3 helger med buller från fredag-söndag plus 3 extra dagar. Dessa 3 extradagar är fördelade på andra tillfällen, så det som återstår är bullerhelg från fredag-söndag. Vi ska ju ha en F1-tävling i sommar som kräver lite extra bantid.

Så träningspassen på torsdag kväll för orginalluddämpare?

F1-tävling?!? :confused:
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu är risken inte så jättestor för utkvalning på Anderstorp eftersom man tar in så många till race, särskilt då man kör racet på en vardag och då riskerar att missa en del förare som inte kommer ifrån jobb och dyligt.
Men det har ju faktiskt varit utkvalning i flera klasser på Anderstorp förut, så risken finns ju, särskilt i dom stora rookieklasserna.
Och jag skulle personligen bli sjukt förbannad om det drabbade mig när man tagit ledigt från jobbet, lagt ner så mycket tid på packning, lastning, lång resa osv. Och sen inte får köra race pga nån sån skitsak...
Fast med tanke på att det är två race på en dag lär det vara en del som inte kan köra race två.

För att göra det lite roligare så skulle man ju kunna starta race två efter hur race ett slutar. Då kan man köra upp sig efter ett dåligt kval men man kan också krascha ner sig trots ett bra kval. Blir om inte annat lite spännande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle vilja ha 15 varv på första racet, och 12 på det andra, tvärs emot som det är nu alltså. Då kanske man orkar ge allt i andra racet också. Vi är ju som sagt en del nya gröna rookiesar som nog kommer vara stirriga å trötta nog som det är :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top